Nytt konsept: torsteinvh's 'gjør det beste utav det' kjellerkino

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Nytt konsept: torsteinvh's 'gjør det beste utav det' kjellerkino

Skal endelig flytte fra leilighet til rekkehus, og hjemmekinoen skal flyttes fra stua til kjelleren. Planløsningen for kjelleren ser slik ut:
    -kjeller-jpg

Jeg så for meg at jeg skulle få fritt spillerom i kjellerstua, men dengang ei. Fruen satte foten ned og forlangte en 'koselig' kjellerstue Mørke vegger var dermed uaktuelt.

Inspirert av http://avforum.no/forum/av-rom-konst...e-del-1-a.html gikk jeg i tenkeboksen, og kom opp med følgende ide.
    Koselig kjellerstue med lyse vegger:
    -hjemmekino_closed-jpg

Hjemmekino med mørke vegger:
    -hjemmekino_open-jpg

På papiret ser det fornuftig ut, kona får en lys fin kjellerstua, og jeg får en mørk fin hjemmekino

Overtar ikke huset før utpå nyåret, så det er en stund til jeg kan begynne å bygge, så planen vil nok bli finpusset en god del. Prøver bl.a. å finne ut en smart måte å montere fronthøyttalerene på slik at man kan høre på musikk med dørene lukket.

Expert teddytusen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Sted
    Nordfjord
    Poster
    8,659
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette syns jeg var en god ide. Kan jo dra den helt ut med dobbelt tak også. Går det an å få tak i hvitt høyttaler-stoff? Da kunne du hørt frontene med veggene igjen. Og W hadde fått den lyse veggen sin. På andre siden kunne du hatt sort høyttaler-stoff.
    Jeg HATER mobilversjoner av nettsider...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Genial ide!

Jeg har dessverre (?) for bredt rom til å kunne gjøre noe lignende, men hos deg er jeg sikker på det vil fungere knall!

Liten utfordring i å utforme veggene slik at de ikke vil sagge og at hengslene holder.

Lager du veggen tett nok på bakveggen, holder det vel fint med å lage rektangulære huller til høyttalerene? Konemor godtar vel synlige høyttalere i den lyse veggen?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig idé. Men hva skal du se på når veggen er "igjen"? Må nok henge en 65" plasma på utsiden

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Liten utfordring i å utforme veggene slik at de ikke vil sagge og at hengslene holder.
    Jeg hadde tenkt å montere noen små hjul/trinser på baksiden av veggene slik at de får støtte fra gulvet. Da burde ikke sagging være noe problem.
    Lager du veggen tett nok på bakveggen, holder det vel fint med å lage rektangulære huller til høyttalerene? Konemor godtar vel synlige høyttalere i den lyse veggen?
    Problemet med hull til høyttalerene er å få hullet til å passe akkurat med høyttalerplasseringen. Det jeg antagelig kommer til å prøve først er litt større hull som jeg kler med stoff i samme farge som veggen slik at lyden slipper igjennom. Et slikt hull foran CD-spiller/receiver slipper antagelig gjennom fjernkontrollsignaler også slik at anlegget kan styres uten å åpne veggen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Artig idé. Men hva skal du se på når veggen er "igjen"? Må nok henge en 65" plasma på utsiden
    Det hadde vært noe

Jeg fotograferer en del, så en ide jeg har er å felle inn noen bilderammer i veggen, slik at den kan fungere som en liten bildeutstilling når den er lukket.

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok stoff på begge sider av veggen er den beste løsningen mtp lyden, for da slipper du å bygge om noe hvis du bytter høyttalere i fremtiden.

Løsningen så jo flott ut den, kombinerer du med litt glava inni mellom dukene noen steder så kan du dempe førsterefleksjonene ganske effektivt og!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Jeg tror nok stoff på begge sider av veggen er den beste løsningen mtp lyden, for da slipper du å bygge om noe hvis du bytter høyttalere i fremtiden.

Løsningen så jo flott ut den, kombinerer du med litt glava inni mellom dukene noen steder så kan du dempe førsterefleksjonene ganske effektivt og!
    Kommer nok til å gå for en del stofftrekk ja, ikke minst for å holde vekten nede.

Glava var en god ide, men samtidig vil jeg ha veggene så tynne som mulig ettersom rommet er ganske smalt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Kommer nok til å gå for en del stofftrekk ja, ikke minst for å holde vekten nede.

Glava var en god ide, men samtidig vil jeg ha veggene så tynne som mulig ettersom rommet er ganske smalt.
    En kreativ og "doable" idè som både far og mor kan bli fornøyd med dette.

Ang. veggene og dimensjon og vekt, kan en bruke pressede glava/rockwoolplater for gulv som isolerende innlegg i veggen. Disse finnes i forskjellige tykkelser, men om du f.eks. bygger i 23 mm. lekt, kan du bruke 20 mm. isolasjon. Eks.vis Rockwool 20 mm. trinnlydsplate http://www1.rockwool.no/graphics/RW-...rsikt_BYGG.pdf

Lykke til med flerbruksveggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvitt stoff

Hei!

Kul ide! Hvitt høyttalerstoff får du hos Eltek, med det er veeeeeeldig gjennomsiktig.

E

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

10 kvadratmeter til rådighet

Da har jeg fått tatt omtrentlige mål av rommet, og jeg har 4 x 2,5 meter tilgjengelig. Hadde håpet at frontveggen hadde vært litt bredere, men sånn var det ikke:
    -hjemmekino_maalskisse-jpg

Jeg må da nøye meg med et lerret på rundt 180-90 cm bredde for å få plass til høyttalere, men tror likevel det blir den beste løsningen.

Alternativt kan jeg vri oppsettet 90 grader og ha nedtrekkslerret foran trappa, da får jeg ca 4,3 x 3,2 meter, men da må jeg droppe dør-konseptet mitt, det blir værre å få ordentlig lyskontroll og høyttalerplasseringen blir vanskeligere.

Newcomer Erik Nygård sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det aller viktigste må være at lerretveggen er mørk, og fruen får da en koselig kjellerstue med kun én mørk vegg?

Åssen tegneprogram bruker du?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Erik Nygård
    Det aller viktigste må være at lerretveggen er mørk, og fruen får da en koselig kjellerstue med kun én mørk vegg?

Åssen tegneprogram bruker du?
    Synlig mørk vegg er nok helt uaktuelt...

Derfor jeg pønsket ut dør-ideen min. Mørk lerretsvegg + delvis mørke sidevegger med dørene åpne, og lyse vegger rundt om med dørene igjen.

Vurderer å kombinere med gardiner langs sideveggene for å dekke åpningen mot trappeområdet og for å få sideveggene mørke hele veien.

Bruker Google Sketchup til tegning, genialt program
    SketchUp Home

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du vurdert ett lydtransparent lerret og innbyggingshøyttalere bak lerret? Da kan du gå for større lerret og lekte ut veggen bak lerretet slik at det er plass til skikkelige innbyggingshøyttalere. Bare en ide som falt meg inn. Mulig jeg er helt på tur...?

Morten

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Har du vurdert ett lydtransparent lerret og innbyggingshøyttalere bak lerret? Da kan du gå for større lerret og lekte ut veggen bak lerretet slik at det er plass til skikkelige innbyggingshøyttalere. Bare en ide som falt meg inn. Mulig jeg er helt på tur...?

Morten
    Takk for tipset. Definitivt noe jeg skal vurdere.

Tenkte å sette opp projektoren og 'testkjøre' rett på veggen før jeg begynner å snekre for å få et inntrykk av om bildet blir stort nok.

Sitter i dag 4 meter unna et lerret som er 2 meter bredt, og i det nye rommet blir det maks 3,5 meter unna et lerret på 1,8 meter, så forholdet blir omtrent det samme.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo sjekke ut denne kalkulatoren i jakten på optimal lerretstørrelse.

Viewing Distance Calculator - Metric

Morten

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Du kan jo sjekke ut denne kalkulatoren i jakten på optimal lerretstørrelse.

Viewing Distance Calculator - Metric

Morten
    Takk for linken, brukte den siden for en del år siden, men hadde glemt den bort

Et 180cm bredt lerret gir:

3,4 meters Maximum recommended SMPTE viewing distance
    4 meters Maximum THX viewing distance
    2,9 meters Recommended THX viewing distance
    3,2 meters Maximum Viewing Distance for HDTV

Så 3-3,5 meter unna lerretet ser ut til å være en grei avstand.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demping, trenger jeg det?

Noen som har noen innspill til hvor nødvendig det er med demping av rommet? Går det an å gi noen generelle regler, eller må man måle frekvensgangen og jobbe ut i fra det?

Rommet er i en kjeller med murvegg på tre sider, og åpning mot resten av kjelleren på den fjerde (bilde av romløsningen i første post i tråden).
    Det er trepanel på veggene, tretak og tregulv.

Lydisolering tar jeg ikke så tungt i første omgang, spiller uansett ikke så høyt sent på kvelden, da bruker jeg heller hodetelefoner. WAF-messig så kan jeg gjøre hva jeg vil på de områdene som er mørkerøde på figuren:

Det jeg har tenkt å gjøre som et utgangspunkt er å kle det som er rødt på figuren med akustikkplater og la resten av rommet være som det er. Er det et greit utgangspunkt, eller må det målinger til først?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er amatør deluxe på dette området, så ikke ta for god fisk det jeg måtte mene... Men jeg synes opplegget ditt er så morsomt, så det fortjener en kommentar.

Bare betongvegger er jo ikke noe særlig, men det er vel førsterefleksjonene som er det mest kritiske å få dempet. Førsterefleksjonspunktene finner du på følgende måte:

1. Sitt ved sweet spot
    2. La en kompis gå rundt med et speil som han holder inntil vegg, gulv & tak
    3. Ved du punktene du kan se en høyttaler i speilet (fra sweet spot), har du et førsterefleksjonspunkt (også på veggen bak høyttalerene)

For å få et mest mulig ryddig lydbilde blir det anbefalt at disse punktene behandles på en eller annen måte.

På gulv betyr det i praksis et teppe som dekker alle/begge punktene.

På sideveggene og bakveggen har du jo alle muligheter med de stilige veggene dine som du bretter ut, selv om jeg er litt usikker på hvordan dette vil te seg akustisk når du har høyttalerene klint inntil sideveggen slik.

I tak blir det typisk akustikkplater av et slag.

HVOR mye det skal dempes tør jeg ikke si noe om. Har antageligvis sagt for mye som jeg har gjort... ;-)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er amatør deluxe på dette området, så ikke ta for god fisk det jeg måtte mene... Men jeg synes opplegget ditt er så morsomt, så det fortjener en kommentar.
    ...
    HVOR mye det skal dempes tør jeg ikke si noe om. Har antageligvis sagt for mye som jeg har gjort... ;-)
    Har lest byggetråden din og syns du er litt beskjeden når du kaller deg amatør deluxe Setter uansett pris på innspillene dine.

Fant en interessant link om akustikk i en annen tråd som jeg skal lese igjennom:
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •