Nytt konsept: torsteinvh's 'gjør det beste utav det' kjellerkino - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Har lest byggetråden din og syns du er litt beskjeden når du kaller deg amatør deluxe Setter uansett pris på innspillene dine.
    Ok. Kanskje bare standard amatør, da.

Fant en interessant link om akustikk i en annen tråd som jeg skal lese igjennom:
    Acoustic Treatment and Design for Recording Studios and Listening Rooms
    Ja, den ja! Her mener jeg å huske det stod mye interessant, men jeg har selvsagt glemt det meste... Ethan Winer er vel forresten "Mr Real Traps", som jeg har skrevet litt med angående bassfeller i tråden du nevner over her. Så verden er ikke stor...

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som en fin ide. Vet ikke hvor langt du har kommet, det har gått en stund siden du skrev noe her sist.

Men i stedet for dører, hva med gardiner som dras forbi. Hvite på en side, og sorte på den andre siden. Eller noe i den duren.

Det bygge programmet på TV2 gjorde det i ett program, og der virket utrolig praktisk. Gikk fra mørkt til lyst på ett par sekunder.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

torsteinvh: Skjult kjellerkino - status pr. 30. mars

Sitat Opprinnelig postet av AndersT2
    Ser ut som en fin ide. Vet ikke hvor langt du har kommet, det har gått en stund siden du skrev noe her sist.

Men i stedet for dører, hva med gardiner som dras forbi. Hvite på en side, og sorte på den andre siden. Eller noe i den duren.

Det bygge programmet på TV2 gjorde det i ett program, og der virket utrolig praktisk. Gikk fra mørkt til lyst på ett par sekunder.
    Går litt smått om dagen ja...

Vi har nettopp flyttet inn, og av en eller annen grunn syns kona at vi skal få orden i de andre rommene før jeg slipper til i kjellerstua Derfor er det som skal bli kinoen min for øyeblikket fylt opp med omtrent 60 flytteesker :|

Og når kjelleren er tom kan det enda ta en stund før jeg kommer igang med ordentlig rehabilitering av rommet, så det blir etter all sannsynlighet en midlertidig løsning i første omgang, og da er en eller annen form for gardiner en svært aktuell løsning.

Sysler også med planer om automatisk maskering av lerretet mitt, etter et tips i en annen tråd her.

Skal oppdatere når det skjer noe

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går litt smått om dagen ja...

Vi har nettopp flyttet inn, og av en eller annen grunn syns kona at vi skal få orden i de andre rommene før jeg slipper til i kjellerstua Derfor er det som skal bli kinoen min for øyeblikket fylt opp med omtrent 60 flytteesker :|
    Hei, Torstein. Høres kjent ut. Jeg flyttet inn i februar, og har det akkurat som deg. Nå har jeg pusset opp 2 soverom og en gang, samt gjort en del her og der. Kjellerrommet lar vente på seg, men planene har vært klare en god stund og prosjektorne har jo bare falt i pris siden jeg begynte å planlegge rommet :razz:

Har du ikke fått tømt rommet ennå?

Hilsen Ronny (din kollega) :wink:

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Avec
    Har du ikke fått tømt rommet ennå?
    Rommet er nå tømt for uvedkommende ting, men det viser seg dessverre at det er for lite til at den opprinnelige ideen min kommer til å fungere. Har derfor snudd hele greia 180 grader, og prøver ut et lite gardinkonsept istedet for en skjult vegg.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nytt konsept: torsteinvh's 'gjør det beste utav det' kjellerkino

Etter mye om og men, fram og tilbake og andre oppussingsprioriteringer måtte jeg tilslutt gi opp den fancy vegg-ideen min. Den delen av kjellerstua jeg fikk til rådighet måler ca 4 x 2,6 meter, og det ble rett og slett for lite plass

Skulle jeg gjennomført ideen måtte jeg gått ned til rundt 70" lerret, og rommet ville blitt veldig dominert av sofa og bakhøyttalere.

Så jeg snudde hele greia slik at det ble en mer tradisjonell løsning.
    Dermed kunne jeg beholde lerretet i ca 90", og projektor og sofa ble mer trukket tilbake i rommet slik at det 'ser bedre ut'. 50% av familien syns visst det var et lite poeng

-romlosning-jpg

Som plaster på såret så fikk jeg lov til å male veggen bak lerret mørk grå. Sammen med litt mørkere nyanser på vegger og i tak med matt maling ble resultatet rimelig bra. Det er ett lite vindu i rommet som kan maskeres helt, og med lyset slått av blir rommet helt mørkt, også med fullt dagslys ute.

Lerretet er et DIY rammelerret med variabel vertikal maskering. Bildene under viser 2:35:1 og 1.85:1. Skal skrive noen ord om konstruksjonen senere.

-lerret_normal-jpg

-lerret_wide-jpg

Videre planer nå er å få justert alt slik at lyd og bilde blir så bra som det kan bli i rommet. På billedssiden blir det gråskalakalibrering med CalMan og EyeOne probe. På lydsiden har jeg planlagt å bruke Room EQ Wizard til å finne best plassering av sweetspot før jeg lar Audyssey gjøre finpussen

-proj-jpg

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og pluteslig var rommet ferdig? Det ser jo ut som du har fått ganske bra løsning til tross for kompromisser.

Og -Ja, skriv mer om den maskeringsfunksjonen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Og pluteslig var rommet ferdig? Det ser jo ut som du har fått ganske bra løsning til tross for kompromisser.

Plutselig og plutselig, det er vel 5 måneder siden det forrige innlegget mitt
    Tenkte det ikke var så interessant med masse bilder av meg som maler vegger og tak, det har ikke vært så mye annen konstruksjon egentlig...

Men maskeringsoppskrift kommer.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel navnebror, vi vil alltid se på fremdriften vettu

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Opprettet en egen tråd om lerretet i DIY-seksjonen:
    http://avforum.no/forum/diy-do-yours...maskering.html

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette rommet har blitt skikkelig fint! Kult at du har tenkt å legge litt sjel i å optimalisere lyd og bilde, så legg gjerne ut litt om det her når det skjer. Jeg har også tenkt til å gjøre dette etterhvert, men jeg har skjønt at jeg har voldsomt mye å lære. Dette blir bra!

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alkar
    Dette rommet har blitt skikkelig fint! Kult at du har tenkt å legge litt sjel i å optimalisere lyd og bilde, så legg gjerne ut litt om det her når det skjer. Jeg har også tenkt til å gjøre dette etterhvert, men jeg har skjønt at jeg har voldsomt mye å lære. Dette blir bra!
    Det skjer 'innimellom' for å si det sånn... Det har kommet småbarn i huset, så tiden jeg kan tilbringe med pusling i kinoen er blitt rimelig begrenset kan man si...

Men lenge siden projektoren er blitt kalibrert, så det står på planen en eller annen gang i løpet av sommeren. Jeg skal også få på plass et nytt skap til filmsamlingen og litt annen ommøblering, så ny runde med romkorreksjon og REW-målinger står også på planen.

Så forhåpentligvis går det litt kortere tid enn halvannet år til neste oppdatering

Intermediate alkar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja du sier noe der. Blir kult!