Syke ideer som vanskelig lar seg gjennomføre: Del 1

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 73
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Syke ideer som vanskelig lar seg gjennomføre: Del 1

Advarsel syk ide!

Jeg sliter litt med kombinasjonen kino / oppholdsrom.

Kinoen skal helst være mørk og oppholdsrommet skal helst ikke være det. Mye av grunnen til at et kinorom skal være mørkt er selvsagt at lys fra lerretet ikke skal reflekteres fra gulv/vegg/tak mot seeren.

Er det mulig å få til begge deler? Vet ikke. Kanskje... Når jeg så Aktos vegger la jeg merke til "vaskebrettet-formen". Det fungerer kanskje som en diffusor for lyd, men kan den samme formen gjøre nytte for lys?

Sikkert andre som har tenkt dette før, men hva skjer hvis man lager et "vaskebrett" på veggen slik som dette (lysstrålene fra lerretet (og deres skjebne) er indikert med piler):
    -boiiiing01-gif

Flatene som vender mot lerretet farges mørke og flatene som vender mot betrakteren males i den generelle romfargen:
    -s00-jpg

Jeg har modellert dette i det fantastiske (host, host) modellerings-programmet Winner. Jeg har forsøkt å simulere lyset fra lerretet med diverse spot'er med 180 graders spredning plassert foran lerretet.

På bildet under er det vist et rom med "normale" vegger:
    -s01-jpg
    (lyset fra lerretet er overdrevet for å få fram effekten bedre)

På bildet under er det vist et rom med "vaskebrett" vegger:
    -s02-jpg

Her kan man se skillet mellom vanskebrettet og den vanlige veggen:
    -s03-jpg

Her har jeg fjernet lyset fra lerretet og satt inn litt mer normal rombelysning:
    -s05-jpg

Helt vanlig farge på veggene blir det jo ikke, men de er i alle fall ikke svarte...

Merk! Disse 3D-bildene kan i beste fall betraktes som skisser. Effekten kan bli bedre eller verre i virkeligheten...

...

Denne ideen blir sikkert pulverisert, men så er den jo også syk!

Bare tanken på å male disse stripene gjør meg svimmel, så JEG kommer ikke tiå teste det...

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sykt ? nja , kreativ er du i alla fall . Kul løsning hvis det lar seg gjennomføre:-D

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flotte illustrasjoner i hvertfall. :-)
    Ideèn høres jo forsåvidt fornuftig ut også. :-)

Kjør på!

Intermediate PiXeL sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    2,709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Effekten kan bli bedre eller verre i virkeligheten...
    Lage en miniatyr modell først for å sjekke om prinsippet fungerer?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syk ide`..Hva med lamellgardiner ? ops:

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme ideen har jeg hatt i hodet i mange år men ikke gjort noe med, mest pga alt arbeidet med den. Men mine tanker har gått like mye i retning akustikk og det med førsterefleksjonspunkter.

Dersom en tar seg en tur i store konsertlokaler og kinoer så kan en se at vegger og tak har "trapper", ikke 90-graders som du har simulert, men mer avlange med kortsiden mot scenen. Har du mulighet for å simulere med slik profil som jeg har skriblet i CorelDRAW:

-refleks-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Samme ideen har jeg hatt i hodet i mange år men ikke gjort noe med, mest pga alt arbeidet med den. Men mine tanker har gått like mye i retning akustikk og det med førsterefleksjonspunkter.

Dersom en tar seg en tur i store konsertlokaler og kinoer så kan en se at vegger og tak har "trapper", ikke 90-graders som du har simulert, men mer avlange med kortsiden mot scenen. Har du mulighet for å simulere med slik profil som jeg har skriblet i CorelDRAW:

Her er en kjapt og gæli-rendering av profilen din:
    -kokken-jpg
    ("din" profil på høyre side - original på venstre)

Ser ut som den ikke funker så bra, og det var kanskje ikke så uventet med de relativt store lyse områdene og vinkelen på dem.

Men som sagt. Disse "simuleringene" må tas med en spiseskje salt... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Syk ide`..Hva med lamellgardiner ? ops:
    Ja, det er egentlig ingen dum ide!

Mørkt - lyst - mørkt - lyst. Kanskje motorisert?

Men akustisk sett blir det kanskje verre....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PiXeL
    Lage en miniatyr modell først for å sjekke om prinsippet fungerer?
    Oj oj oj... gjør du det for meg? ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk tenkt i disse baner også, men er litt usikker på hvordan resultatet ville blitt i praksis. En ting er det med belysning og og ensrettning av dette i forhold til vegg panelene, men hvilken vei skal man egentlig stoppe/tillate reflekterende flater så man får både en possitiv effekt både i oppholdsrom og i en hjemmekino sammenheng. Lerretet skal jo ikke opplyses av vegg refleksjoner, og veggne skal jo ikke synes og lyse opp og forstyrre fra sittepossisjon heller. Det vil man vel ofte få et problem med med en slik løsning hvis man ikke bruker bakprojeksjon eller en direkteview skjerm uten at projektoren trenger å bli en vegg opplysnings lyskilde i kinosammenheng.

Har noe av den samme problemstillingen selv fortiden og vurderer å kle hele taket og veggen der lerretet står med sort senemolton, og en fra tak til gulv senemolton gardin løsning på de andre tre veggene der gardin skinnene går sammenhengende rundt hele rommet slik at alle disse gardinene kan flyttes og skyves i området foran ramme lerretet når rommet ikke er i kino modus...
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som den ikke funker så bra, og det var kanskje ikke så uventet med de relativt store lyse områdene og vinkelen på dem.

Men som sagt. Disse "simuleringene" må tas med en spiseskje salt... ;-)
    Mja, jeg ser at det ser bedre ut lenger fremme enn bakover. Mao: Hver vinkel må optimaliseres mot sin vinkel mot lerretet. Blir det da brattere og brattere vinkel dess lenger bak en kommer?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mja, jeg ser at det ser bedre ut lenger fremme enn bakover. Mao: Hver vinkel må optimaliseres mot sin vinkel mot lerretet. Blir det da brattere og brattere vinkel dess lenger bak en kommer?
    Jeg tror kanskje denne effekten kommer av kjeglene til spot'ene. Hvis du sammenligner med før/etter-bildet i start-posten, så ser du at det er mye av det samme på den "ubehandlede" veggen.

Men jeg har en del å gå på når det gjelder kunnskap om dette, så igjen, jeg skal IKKE påstå noe...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare tanken på å male disse stripene gjør meg svimmel,
    Nå må du tenke litt i kinderegg-retning. Det skal være ganske raskt å male disse 90-graderene. Nøkkelen er jigg + rulle:

Først og fremst så er det mulig å kjøpe ferdige 45-45-90-graders profiler på trelasten. Jeg klådde på noen da jeg var innom COOP bygg på lørdag. Maling: Lag en jigg med tilsvarende trekanter slik at når en legger lektene oppi på så måte at profilene kommer vannrett (på toppen) og tett i tett. Males da kjapt med en rulle, roteres i profilen til neste overflate kommer frem (når de har tørket) og neste side kan kjapt tas med en annen malingsfarge.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå må du tenke litt i kinderegg-retning. Det skal være ganske raskt å male disse 90-graderene. Nøkkelen er jigg + rulle:

Først og fremst så er det mulig å kjøpe ferdige 45-45-90-graders profiler på trelasten. Jeg klådde på noen da jeg var innom COOP bygg på lørdag. Maling: Lag en jigg med tilsvarende trekanter slik at når en legger lektene oppi på så måte at profilene kommer vannrett (på toppen) og tett i tett. Males da kjapt med en rulle, roteres i profilen til neste overflate kommer frem (når de har tørket) og neste side kan kjapt tas med en annen malingsfarge.
    Vel og bra helt til dragen vil ha ny farge på rommet... ;-)

Neida, hatten av for ideen din! Vær vennlig og ikke kom med flere slike, ellers så kan jeg finne på å gjøre alvor av dette tøyset!

Mulig at prisen på 7-800 løpemeter med lister er avskrekkende nok, forresten...

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min far har laget akustikkveggene i lillesalen på den nye operaen. det er slike trapper, men de er ikke 90 grader, og den ene siden av "3kanten" er lengere enn den andre.
    Disse er da laget i et slags hengsle system, slik at deler av veggen kan snues, og bli helt flat, men den siden er sort stoff, som dekker for akustikkplater.

Å lage en slik motorisert løsning kan bli vanskelig, men en manuell løsning som blir pen kan vel pønskes ut på et vis...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Steinrøysa jippi?

Kreativiteten lenge leve! (helt seriøst).

Om alle var A4 var vi vel ikke kommet lengre enn til steinrøysa...

Du (eller rettere sagt din bedre halvdel? ) ser for deg/seg et litt bredere funksjonsnivå enn bare kino. Vel. Jeg husker at halve kosen på kino var gardinene. Skal ikke garantere optimal effekt, men gardiner er som kjent mye brukt ift. lytting. Hva med motoriserte (tøft!) tunge gardiner ?

Lys vegg ---> nei, nå vil jeg se film. Javel. Snurr film = motorisert lerret ned, start av kraftverk, "filmfremviser" ......og motoriserte tunge schwarte gardiner på plass på begge sider. Idè? Trenger ikke store motoren til det. Og du...tenk deg å våkne litt baktung etter en konjakkaften til begge sider av trekkspillveggen i svart/hvitt da.Skeptisk.

Kanskje bedre med enten hvitt...eller...svart da..?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel og bra helt til dragen vil ha ny farge på rommet... ;-)

Neida, hatten av for ideen din! Vær vennlig og ikke kom med flere slike, ellers så kan jeg finne på å gjøre alvor av dette tøyset!

Mulig at prisen på 7-800 løpemeter med lister er avskrekkende nok, forresten...
    Synd at du har bestemt deg for dobbel gips + GG for ellers kunne det vært interessant å kjøre en VIRKELIG enkel løsning: Dersom en kjøper litt tykt panel (uten penn og not) kan en montere dem opp på hverandre slik en gjør når en snekrer opp liggende panel på yttervegg...bare den blir stående...:

-panel_rw-jpg
    Beklager kvaliteten men Microsnøft Paint sucks! Jeg savner Coreldraw på PC'en hjemme.

Dersom en velger tykke planker vil siden mot lerretet bli større enn om en velger tynne. Maling av hver side blir enda enklere, man trenger ikke jigg. Bunt sammen og mal ivei!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bobler over av ideer i dag skjønner jeg ;-)

Det er bra!

Som jeg var inne på før, så tror jeg at med vinkelforholdet som på skissen din blir virkningen litt liten.

Men dette (for)blir jo uansett teori. Jeg skal ta det opp med krokodillen og håper nesrten på et tvert nei, slik at jeg slipper å prøve...

Forresten så er ikke 2(3) lag gips og GG noen hindring. Det hele legges jo evt på utsiden av eksisterende vegg.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen til Kokken (ern kokk forresten ?) er jo ikke dum men vil gli ganske kostbar med de trelastprisene vi har for tiden, men da vil en dobbel gipsvegg være bortkastet.....:-D

Edit : det finnes jo ferdige finerte plater med en form for akustisk demping (tynn perforert mdf med lydplater på baksiden) ikke veldig vakkert men de kan jo males

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •