Syke ideer som vanskelig lar seg gjennomføre: Del 1 - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 73
    Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor stort problem er egentlig strølys fra projektoren i forhold til førsterefleksjon fra lerretet? Jeg aner ikke, for jeg har ikke projektor (enda). Det er vel stor forskjell fra PJ til PJ også?
    Strølys fra prosjektoren, som reflekteres fra (hvitt) tak, er ett større problem enn førsterefleksjon fra lerret. Dette er ihvertfall min erfaring.

Morten

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Spørsmålet mitt burde vel ikke være om det er 0% diffus eller 100% diffus, men om det er 20% eller 80%?
    Hvis 0 er 100% diffus og 100 er 100%speil, vil jeg tippe... 5?

Hvor langt ut til siden/høyde kan du gå før du merker at lysstyrken går ned?

-k
    Ja, dette må det da være en del PJ-gutter som kan svare på?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er klart at i et vanlig rom og projektor oppsett vil andelen dette problemet skaper i forhold til det refleksjonen fra lerretet utgir blir neglisjerbare, men med en slik retnings bestemt vegg bekledning, mistenker jeg at dette faktisk bli et mere reellt problem.
    Ja, spesielt siden projektoren gjerne står i nettopp den vinkelen hvor man søker å reflektere lys fra/til.

Dersom projektoren står veldig nært lerretet så vil selvsagt problemet bli enklere men det er vel ofte ikke mulig.

Dersom projektoren står kloss inntil bakveggen så kunne man muligens prøvd seg på en litt annen geometri, se vedlegg.

Jeg er ikke sikker på om dette er så veldig WAF, men det avhenger vel av hvilken skala det er i.

-k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Strølys fra prosjektoren, som reflekteres fra (hvitt) tak, er ett større problem enn førsterefleksjon fra lerret. Dette er ihvertfall min erfaring.

Morten
    Ja, det er slett ikke umulig...

Hvordan man forresten forskjellen når det er et normalt lyst bilde på lerretet? At strølyset er i hele takets lengde fra PJ til lerret?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, spesielt siden projektoren gjerne står i nettopp den vinkelen hvor man søker å reflektere lys fra/til.

Dersom projektoren står veldig nært lerretet så vil selvsagt problemet bli enklere men det er vel ofte ikke mulig.

Dersom projektoren står kloss inntil bakveggen så kunne man muligens prøvd seg på en litt annen geometri, se vedlegg.

Jeg er ikke sikker på om dette er så veldig WAF, men det avhenger vel av hvilken skala det er i.

-k
    Hvis man skal blende vekk strølyset fra PJen (som i praksis er i øyeposisjon), kan man like så godt male veggen helt svart - og da er man jo tilbake til null igjen...

Så strølys-problemet må takles på annet vis. Regner med at en rektangulær filtkledd "tunnel" (eller et hull) foran linsen et sted vil hjelpe en del. Man hvor mye kommer vel an på brennvidden til linsen? Og CRT-projektorer kan man vel bare glemme dette på...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvordan man forresten forskjellen når det er et normalt lyst bilde på lerretet? At strølyset er i hele takets lengde fra PJ til lerret?
    Jepp, strølys i hele takets lengde fra prosjektor til lerret.

Dersom jeg skulle ha gjort noe annerledes i min kino, ville det blitt sort tak i stedet for hvitt (samt mangle flere STORE rør i vegger og tak for eventuelle kabler som måtte dukke opp, men det er en annen diskusjon...). Men som hele diskusjonen spinner rundt; WAF må overholdes på noen områder og da ble det hvitt tak.

Morten

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lysintensiteten i taket vil bli sterkest nermest projektor linsa og vil vel avta med "kvaderatet av avstanden" som vel er en tommelfinger regel for lysintensitet fra en punktkilde fordelt på et areal.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Lysintensiteten i taket vil bli sterkest nermest projektor linsa og vil vel avta med "kvaderatet av avstanden" som vel er en tommelfinger regel for lysintensitet fra en punktkilde fordelt på et areal.
    Stemmer nok det ja, hvis PJen er en punktlyskilde. Men er den det da? Er strølyset like intensivt i alle retninger? Jeg hadde for meg at det var verst rundt lerretet og avtok mot ytterkantene? Men det er kanskje ikke slik, nei...

Har forresten regnet litt på denne blendingen av strølys med plate foran PJ, og det er ikke akkurat noen dans på roser det heller...

-str-gif

På figuren over er Y2/X2 = Y1/X1. Altså Y2 = (Y1 / X1) * X2.

Y2 er "lengden" på lyset som slipper på utsiden av bildet pga linsens utstrekning. En lite eksempel:

Er PJ 400 cm fra lerretet og blendingsboksen 30 cm ifra og linsen 8 cm, får man:

Y2 = (8 / 30) x 400 = 106 cm

Det er mao vanskelig å fjerne strølyset med "mm presisjon..."

Men alt dette kommer an på "geometrien" til strølyset fra PJen, noe jeg virkelig ikke kan ett døyt om... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man skal blende vekk strølyset fra PJen (som i praksis er i øyeposisjon), kan man like så godt male veggen helt svart - og da er man jo tilbake til null igjen...
    Nei, se figuren min.

Hodet kan f.eks roteres 360 grader i horisontal-planet. Jeg tviler på at projektor (uansett) har så mye strølys rett ut til siden. Men kona di kan finne på å titte rett ut til siden og se en svart vegg - eller en WAF-farget vegg :-)

-k

Expert BGuarden sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    7,813
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser litt på dine planer og ser for meg ett veldig sterilt rom lydmessig...
    Ville konse mere på førsterefleksjonspunktene (sidevegger, tak, gulv og bakvegg) og demping av hjørner med bassfeller...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Ville konse mere på førsterefleksjonspunktene (sidevegger, tak, gulv og bakvegg) og demping av hjørner med bassfeller...
    Det morsomme er jo hvis man får til å behandle lyd og lys helt uavhengig :-)

-k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BGuarden
    Tenker du på kino-tråden min, eller bildene i denne tråden? Hvis det er det siste, så er rommet "rent" bare for å klarere illustrere prinsippet med ideen.

Denne tråden er et rent tankeeksperiment, egentlig...

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer nok det ja, hvis PJen er en punktlyskilde. Men er den det da? Er strølyset like intensivt i alle retninger? Jeg hadde for meg at det var verst rundt lerretet og avtok mot ytterkantene? Men det er kanskje ikke slik, nei...

Har forresten regnet litt på denne blendingen av strølys med plate foran PJ, og det er ikke akkurat noen dans på roser det heller...

-str-gif

På figuren over er Y2/X2 = Y1/X1. Altså Y2 = (Y1 / X1) * X2.

Y2 er "lengden" på lyset som slipper på utsiden av bildet pga linsens utstrekning. En lite eksempel:

Er PJ 400 cm fra lerretet og blendingsboksen 30 cm ifra og linsen 8 cm, får man:

Y2 = (8 / 30) x 400 = 106 cm

Det er mao vanskelig å fjerne strølyset med "mm presisjon..."

Men alt dette kommer an på "geometrien" til strølyset fra PJen, noe jeg virkelig ikke kan ett døyt om... ;-)
    Dersom du tar en kikk innom min hjemmekino (se min signatur), så ser du at jeg faktisk har en form for blendingsboks, siden prosjektoren står i tilstøtende rom med gjennomføring i veggen. Det er alikevel problemer med strølys i tak, ergo er din konklusjon riktig: "Har forresten regnet litt på denne blendingen av strølys med plate foran PJ, og det er ikke akkurat noen dans på roser det heller..."

Morten

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    WAF og kino rom, er vel det et kapittel for seg, og det er vel ofte meget vanskelig for en stakkars hjemmekino entusiast av hannkjønn å beregne alle parametere på egenhånd. Tror man ofte må ta med den kvinnelige part med i planleggingen og utføringen før det kan bli en suksess, ellers så får man vel ofte noen ubehagelige overraskelser. Nå er det vel ofte også ganske lurt å ha med kvinnen i sit liv (eller dragen) med på slike prosesser, for ikke annet enn at man ikke bare får høre at man ikke bruker tid nokk sammen osv.

Synes Knutinh har noen fine ideer og tegninger som kanskje lett ville la seg gjennomføre i praksis. Det med førsterefleksoner og audio er det vel egentlig ingen store problemer med å integrere med å kle disse områdene med lyd absorbenter/diffusorer på samme måte som man ville gjort med vanlige plane vegger.

om en projektorlinse blir som en punktlyskilde, så gjør den vel egentlig ikke det, ettersom det opplyste feltet på linseelenentet har en utstrekning og linse elementer krummer osv. Pressiserer igjen at jeg ikke ser på det som et problem hvis man kan mørklegge flatene i rommet slik man ofte gjør med senemolton plater spennt opp osv, men det var vel ikke helt det man ville prøve her med en å endre rommets refleksons egenskaper pga lysretninger osv.

Ellers når det gjelder lysintensitet og hvordan den avtar over et lerret, er hvis jeg husker riktig vel tallverdiene for dette ofte mere skremmende enn man vil oppleve med øynene i praksis. Man må vel nesten halvere på lyse bilder lysintensiteten før det blir spessielt synlig og forstyrrende, og det er vel ikke for ingenting at mange entusiaster foretrekker buede lerret og takmontert projektor nettop for å få de beste forhold i sweetspot og redusere disse uheldige faktorene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På stillbilde-kamera er det vanlig å benytte en sånn:

For å unngå sånn:

Jeg går ut ifra at dette er samme effekt som strølys, bare andre veien? Altså at optikken oppfører seg på en ikke-ideell måte slik at lys forplanter seg til/fra siden?

-k

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kan eventuelt bygge seg en hushbox, som både hjelper mot strølys og viftestøy

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenV
    Dersom du tar en kikk innom min hjemmekino (se min signatur), så ser du at jeg faktisk har en form for blendingsboks, siden prosjektoren står i tilstøtende rom med gjennomføring i veggen.
    Først: Du har en lekker kino :-)

Men skal vi være ærlige, så er vel ikke dette mye til blendingsboks, eller?

Den må vel være mye lenger fra linsen hvis det skal ha noen reell effekt? Du kan kanskje prøve? Men vinduet ditt har kanskje ikke samme form som lerretet?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil også tro at den lyse innrammingen vil kunne virke som en reflektor og kanskje også hjelpe til å lyse opp det hvite takte på en uheldig måte.

Synes ellers dette var en meget flott og gjennomført kino MortenV :-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Antireflekterende

Mulig jeg er helt på jordet nå men der er jeg faktisk i utgangspunktet! (jeg bor der) :-D

Hva med å behandle vegger og tak med noe antireflekterende, feks. matt klarlakk/lakk (veldig matt). Vil man ikke da kunne velge en lysere farge på rommet men unngå sterke reflekser fra PJ og lerret? At et lyst rom blir lysere en et mørkt rom under film er ingen bombe, poenget må vel være å fjerne de sterkeste refleksjonene.

Har du vunnet i lotto kan du prøve med el-ink. El-ink er et strømførende blekk som reagerer ved å skifte farge på ulike spenninger.. Lag da enorme vegger/plater i matt 2lags plexiglass, fyll dem med el-ink og få ny farge i rommet hver dag..

Amon-Ra !

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    284
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Min far har laget akustikkveggene i lillesalen på den nye operaen. det er slike trapper, men de er ikke 90 grader, og den ene siden av "3kanten" er lengere enn den andre.
    Disse er da laget i et slags hengsle system, slik at deler av veggen kan snues, og bli helt flat, men den siden er sort stoff, som dekker for akustikkplater.

Å lage en slik motorisert løsning kan bli vanskelig, men en manuell løsning som blir pen kan vel pønskes ut på et vis...
    Så dersom man kunne lage en vegg av trekanlister, der hver list hadde en aksling midt i slik at de kunne rotere kunne man velge mellom 3 forskjellige veggfarger. Evt kunne en side være med sort filt. Man kunne da ha 3 plane veggvariasjoner og man kunne også la trekantene stå med spissen ut i 3 varianter for å reflektere forskjellig mot lerret og tilskuer.

I tillegg kunne en av de tre sidene jo ha et bilde på seg, evt flere, slik at man fikk filmplakater og slikt frem ved ønske.

Det vil jo ikke gå med firkantlister da de ikke vil kunne rotere dersom de står helt inntil hverandre, men dette gir nå ganske mange variasjonsmuligheter.

For å få en pen vegg måtte man nok satse på lett avrundede spisser på trekantene siden de neppe ville kunne settes 100% plant mot hverandre. En liten fure i hver overgang ville gjøre det penere selv om veggen da vil få et lite mønster.

Nå er det jo enkelt å lage en slik testvegg :-) Kjøp noen firkantlister til ramme og 5-10 trekantlister å teste med. Tipper det største problemet er at trekantlistene blir såpass lange at det levende materialet tre er ville gi problemer med 100% tilpassing. Må nok et annet materiale enn treverk til.

Noe slikt grovt skissert:

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •