Syke ideer som vanskelig lar seg gjennomføre: Del 1 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 73
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva med å kjøpe 2"x2" og dele på diagonalen. Bør ikke bli alt for dyrt i forhold til ferdig kappete lister. Etter deling er det "bare" å gå over med noen mm med en elektrisk høvel. Et strøk lakkbeis og voila.....:-D

Go for it!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med å kjøpe 2"x2" og dele på diagonalen. Bør ikke bli alt for dyrt i forhold til ferdig kappete lister. Etter deling er det "bare" å gå over med noen mm med en elektrisk høvel. Et strøk lakkbeis og voila.....:-D

Go for it!
    Spørs om 2"x2" blir noe grovt, men prinsippet blir jo det samme for mindre materialer... På modellen min er diagonalene 20mm, nesten en fjerdedel av 2x2.

Men det var det med å dele dem da. Tar du jobben? Mulig det går an å rigge opp en byggesag slik at det går an å overleve en slik jobb... jeg er ikke særlig dreven på byggesager, men har en mistanke om at det er noen gamle rever her på forumet som har tatt i en slik.

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo også en mulighet å ta kontakt med sagbruk å be om en pris på et spesialmål , vet at noen gjør slikt ved litt større ordrer ( der eg bur )eller noen som kjenner noen :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da snakker vi om 3/4"x3/4". Sikkert ikke lett å dele disse helt like med en bordsag. Men en snekker klarer det sikkert bare det finnes et godt anlegg.

Jeg har ikke bordsag så jeg kan desverre ikke ta jobben. Jeg har kun vedsag og en gjæringssag.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    658
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å ødelegge en kreativ ide, men hadde det ikke vært letter å kle veggene med noe materiale som ikke reflekterer lys? F.eks. sort filt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av no12
    Ikke for å ødelegge en kreativ ide, men hadde det ikke vært letter å kle veggene med noe materiale som ikke reflekterer lys? F.eks. sort filt.
    Sort filt og mørk maling er det mange som bruker. Poenget med dette opplegget er at veggen skal se lys ut fra betrakterens side (WAF), uten å reflektere lyset fra lerretet (HAF).

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en link til hjemmesiden til Winner?

Er redd du uansett vil få diffraksjon fra kanten på disse "piggene" ut fra veggen som vil gi deg litt lysspredning videre i rommet, har ingen peiling på om Winner tar med dette i simuleringene.

Du bør vel også tenke på hvilke materialer som brukes med tanke på lyden. Blir det bygd veldig "løst" vil det jo fort spille med og vibrere når bassen setter i gang på film.

Uansett vil jo resultatet bli en betydelig bedre lyskontroll enn det du opprinnelig hadde

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har samme problemstilling selv, og dette var virkelig en spennende tanke! Men hva vil en slik konstruksjon gjøre med lyden? Er det ikke lett å få en uheldig effekt av at lyden spretter tilbake mot høyttalerrekka på den måten?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om lysrefleksjon:
    Du ønsker vel bare å absorbere 1.refleksjon fra lerretet? Dvs at når du står ved lerretet så skal hele rommet være svart. Så lenge du kan sikre det så vil ikke noe lys reflekteres fra lerret, via tak/vegg/gulv, og tilbake til lerret eller seeren?

Gitt bølgelengden til lys så kan dette mønsteret ha utrolig små dimensjoner - så lenge vinklene er rett. Tenk på disse rillete barne-klistremerkene som endrer bilde hvis man ser inn fra forskjellige vinkler. Hjemmekino-tapet? ;-)

Et interessant spørsmål:
    Er det mulig å løse akustikk og lys-problemer helt separat?

Ved å ha en yttervegg som er akustisk transparent men ikke optisk transparent, så kunne man ha en bakvegg som var optimal ut ifra ønsket om å redusere flutter-ekko, et moderat (bredbåndet) dempet rom etc. Samtidig kunne man ha lysreflekterende flater som skissert i første post.

Høyttaler-stoff er et eksempel på materiale som for alle gode formål er akustisk transparent, mens det optisk (kan være) passe godt reflekterende.

-k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gratulerer
    Jeg har samme problemstilling selv, og dette var virkelig en spennende tanke! Men hva vil en slik konstruksjon gjøre med lyden? Er det ikke lett å få en uheldig effekt av at lyden spretter tilbake mot høyttalerrekka på den måten?
    Tja, si det... Er ingen guru, men skulle tro dette bare ville virke positivt på lyden (reduksjon av første-refleksjon). Hadde faktisk også lyd i tankene når jeg kokte opp denne ideen, men jeg kan utmerket godt være helt på jordet. Er ofte der... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Om lysrefleksjon:
    Du ønsker vel bare å absorbere 1.refleksjon fra lerretet? Dvs at når du står ved lerretet så skal hele rommet være svart. Så lenge du kan sikre det så vil ikke noe lys reflekteres fra lerret, via tak/vegg/gulv, og tilbake til lerret eller seeren?
    Ja, det var tanken det ja.

Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Gitt bølgelengden til lys så kan dette mønsteret ha utrolig små dimensjoner - så lenge vinklene er rett. Tenk på disse rillete barne-klistremerkene som endrer bilde hvis man ser inn fra forskjellige vinkler. Hjemmekino-tapet? ;-)
    Hjemmekinotapet! Dette blir bedre og bedre! Kanskje en forretnings-ide? Det hadde jo vært super-enkelt å sette opp da!

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekinotapet? Oioioi! Det er jo en kjempeidé! Noen må jo ha laget noe ala det. Det skal jeg søren meg søke etter

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det ingen andre her som ser problemet med at lyskilden (projektoren i et frontview oppsett) som lyser opp lerretet også vil bli en punkt-lyskilde som lyse i "rom opplysnings" retning en og få kinorommets vegger til å sees bedre?

Man kunne selfølgelig montert "skylapper" på siden av projektor linsa for å redusere dette forholdet noe....

En annen losning jeg har sett for meg med slike "dual" vegg konstruksjoner er rett og slett å ha veggflaten hvit og montere firkantede sorte lister med en gitt avstand (som kanskje kan variere utifra ønsket effekt nært lerretet osv), slik at veggen blir mørk når man i vinkel ser den begge veier, men lysner opp når man ser rett på den og den kan lyssetter mere vinkelrett på slik at den ikke sluker alt lys i vanlig oppholdsrom modus.

Kanskje ikke like galant og optimalt som sort/hvite trekant lister, men vil tro man kan komme langt med å splitte noen vanlige høvlede bord og male og spikre..

Edit: øyelapper forandret til skylapper.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er det ingen andre her som ser problemet med at lyskilden (projektoren i et frontview oppsett) som lyser opp lerretet også vil bli en punkt-lyskilde som lyse i "rom opplysnings" retning en og få kinorommets vegger til å sees bedre?
    Hvor stort problem er egentlig strølys fra projektoren i forhold til førsterefleksjon fra lerretet? Jeg aner ikke, for jeg har ikke projektor (enda). Det er vel stor forskjell fra PJ til PJ også?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom vi antar at projektoren bare kaster ut lys bare akkurat der den skal kaste ut lys (som selvsagt er en forenkling) så tror jeg at vi kan finne følgende to ytterpunkter:

1. Lerretet må tilnærmes som en diffus reflektor som sprer innkommende lyd i alle retninger.

2. Lerretet er en ren speil-reflektor, og sprer kun mottatt lys i samme vinkel som innkommende lys.

Figurene viser et rom fra fugleperspektiv med et lerret (i rødt), lys-absorbenter (svart) og lysreflektorer (hvitt).

Den første figuren viser tilfelle 1. Alle punkter i rommet må da være svart "sett" fra et hvilket som helst punkt på lerretet.

Den andre figuren viser tilfelle 2. Da er det tilstrekkelig å trekke opp en linje fra projektoren, speile denne i lerretet, og forsikre seg om at rommet er svar i den utgående linjen.

Hvis vi er nevenyttig så kan vi som i figur 2 variere vinkel/lengde på de svarte/hvite lysreflektorene ved å kreve at svarte absorbenter alltid skal være 90 grader ifht innkommende lys og redusere størrelsen for å ikke bygge ut for mye relativt veggen, for å få mest mulig hvitt areal i størst mulig del av rommet.

Hva er den groveste forenklingen av å anta at lerretet er et rent speil, og å anta at projektoren er fri for strølys? Dersom lerretet var et rent speil så ville man bare se bilde på et uendelig lite område av lerretet - altså er det en forenkling.

-k

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis ikke det er helt spesielle lerreter, så er de vel tilnærmet 100% diffuse... Det ville jo ha vært en katastrofe å sette opp et speil (eller noe i nærheten) istedenfor et lerret ;-)

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,804
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvor stort problem er egentlig strølys fra projektoren i forhold til førsterefleksjon fra lerretet? Jeg aner ikke, for jeg har ikke projektor (enda). Det er vel stor forskjell fra PJ til PJ også?
    Det er nokk en del forskeller ute å går på dette punktet ja, vil f.eks tro at en trerørs CRT har et større side opplysnings problem enn de fleste "enøyde" digital projektorer. De digitale "lysventilene" har vel også en ganske intenst lyskilde som det får fremre linseelement til å lyse i en del i andre retninger enn kunn det som projiseres til lerretet (spesiellt hvis linsa ikke er helt ren) så man ser vel lett hvor projektoren er på disse også hvis man står ute på siden ved lerretet og ser mot projektoren.

Har ikke noen tallverdier for hvor stor andel slikt projektorstrølys blir i forhold til direkte lyset som sendes til og reflekteres fra lerretet, men det blir vel fort rundt 1-5% av lysstyrken til projektoren, noe som jeg vil anslå skulle tilsvare 1-2 stearinlys i lysstyrke, hvis man vil prøve å få frem og se den neggativeeffekten i et hvitt vs et sort rom.

Det er klart at i et vanlig rom og projektor oppsett vil andelen dette problemet skaper i forhold til det refleksjonen fra lerretet utgir blir neglisjerbare, men med en slik retnings bestemt vegg bekledning, mistenker jeg at dette faktisk bli et mere reellt problem.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvis ikke det er helt spesielle lerreter, så er de vel tilnærmet 100% diffuse... Det ville jo ha vært en katastrofe å sette opp et speil (eller noe i nærheten) istedenfor et lerret ;-)
    Spørsmålet mitt burde vel ikke være om det er 0% diffus eller 100% diffus, men om det er 20% eller 80%?

Hvor langt ut til siden/høyde kan du gå før du merker at lysstyrken går ned?

Jeg har sett slike glansede lerreter på kjøpesenter og lignende (får nesten en oljefilm) det virker som om disse i alle fall er ganske direktive?

-k

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Løsningen til Kokken (ern kokk forresten ?) er jo ikke dum
    Just for the record: Er bare hobby-kokk (eller wannaby-kokk).
    Jeg er formelt Mekatronikk-ingeniør, jobber idag hovedsaklig med software. Har også jobbet som postbud (brevkurs selvsagt), offiser og flyteknikker på F16, restauratør på flymuseum og noe annet småplukk.

Tapet med "Optisk refleksjons-filter" hadde absolutt vært interessant, men om det hadde vært lett å produsere (les: billig til forbruker), er en annen sak. Vi har jo allerede spesial LCD skjermer med redusert innsyn fra siden, løst med filter på skjermen. Samme teknikk eller noe tilsvarende kunne kanskje bli en overflatestruktur, kanskje.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Det er nokk en del forskeller ute å går på dette punktet ja, vil f.eks tro at en trerørs CRT har et større side opplysnings problem enn de fleste "enøyde" digital projektorer. De digitale "lysventilene" har vel også en ganske intenst lyskilde som det får fremre linseelement til å lyse i en del i andre retninger enn kunn det som projiseres til lerretet (spesiellt hvis linsa ikke er helt ren) så man ser vel lett hvor projektoren er på disse også hvis man står ute på siden ved lerretet og ser mot projektoren.

Har ikke noen tallverdier for hvor stor andel slikt projektorstrølys blir i forhold til direkte lyset som sendes til og reflekteres fra lerretet, men det blir vel fort rundt 1-5% av lysstyrken til projektoren, noe som jeg vil anslå skulle tilsvare 1-2 stearinlys i lysstyrke, hvis man vil prøve å få frem og se den neggativeeffekten i et hvitt vs et sort rom.

Det er klart at i et vanlig rom og projektor oppsett vil andelen dette problemet skaper i forhold til det refleksjonen fra lerretet utgir blir neglisjerbare, men med en slik retnings bestemt vegg bekledning, mistenker jeg at dette faktisk bli et mere reellt problem.
    Du er helt klart inne på noe. Mulig at dette bør/må kombineres med "skylapper" for at det skal ha noe for seg. Men det burde vel være relativt lett å lage? Vedder på at "skylapper" er laget av en del Petter Smarter allerede.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •