Bygge inn høyttaler i yttervegg?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygge inn høyttaler i yttervegg?

Jeg har lest bare sånn kort ett sted her (husker ikke akkurat hvor) at det å bygge inn høyttalere mot yttervegg ikke lar seg gjøre. Jeg har kjøpt meg ett par B&W CDS6 og den mest gunstige plasseringen på disse er slik at den vil stå på en yttervegg. Er noe kyndige her som kan bekrefte eller avbekrefte dette? Og hvis det lar seg gjøre, på hvilke måte...

Disse høyttalerene er jo ikke så voldsomt dype, se link: View the CDS6 at Bowers & Wilkins - The World's leading Hi Fi and Home Theatre Brand

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det slik at du skal bygge den INN i veggen??

Det lar seg ikke gjøre, da vil du miste for mye av isolasjons evnen til veggen.. Det er så lite som skal til og med dagens regelverk så er det ikke lov engang..

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett den i taket,problemet løst..

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå gjelder dagens regelverk for isolasjonsevne/tykkelse ved oppføring nye hus da. Det er ikke slik at alle hus bygget før 2005 plutselig er ulovlig

Men det er selvfølgelig dumt å fjerne isolasjon i yttervegg, og det mest problematiske blir nok kondens.
    Så nei, ikke putt innbyggingshøyttalere i yttervegg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit det..

Men når det ikke er lov på nye hus.. Da er det en grunn til at de har laget denne loven!! og da er det dumt å "glemme" denne regelen når man renoverer...

Jeg har vært med på Termofotografering, og det er sykt hva lite som skal til for at huset er "ubrukelig" ikke bokstaveligtalt men likevel, og en høyttaler i yttervegg er sannsynligvis noe av det dummeste man kan gjøre..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med andre ord, da er det bare å droppe det. Eventuelt så må jeg bygge ut veggen fra innsiden. Får se på en annen løsning tror jeg da... :? Takk for svarene deres uansett!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det tror jeg du gjør lurt i!!

å hvis du skal bygge ut så blir det en alvorlig vegg :-D

Snakker vel fort om en 10" vegg

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt et par Mirage inwall-høyttaler i yttervegg på badet i over 8 år, funker fint enda. Har et eldre hus, ikke fryser jeg snoppen av meg heller.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Det tror jeg du gjør lurt i!!

å hvis du skal bygge ut så blir det en alvorlig vegg :-D

Snakker vel fort om en 10" vegg
    10"??

Høytaleren trenger min. 9cm fra veggen den er montert på og inn.
    Så har du 6" vegg så brude dette gå utmerket.

Du kan jo lag en en foring på Feks. 3cm og montere den på så stikker den bare 5cm inn i isolasjonen..da har du 10cm isolasjon igjen vist du har 6" vegg.

En stender i veggen isolerer vel mye dårligere enn 10cm isolsajon så jeg se ikke helt problemet...
    Bare ikke lag hull i fuktsperren.

Intermediate Audiomur sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2,205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tazzat
    10"??

Høytaleren trenger min. 9cm fra veggen den er montert på og inn.
    Så har du 6" vegg så brude dette gå utmerket.
    Svantekiller er vel på Braastad'n litt for tidlig i uka kanskje?

En stender i veggen isolerer vel mye dårligere enn 10cm isolsajon så jeg se ikke helt problemet...
    Bare ikke lag hull i fuktsperren.
    Det er vel bare i Norge det er massehysteri på å sette opp hermetisk forseglede hus?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hysterisk?

Nå må vi ikke bli så teoretisk at vi blir akkurat det da... Det finnes et praktisk liv hvor en velger nettopp praktiske løsninger.

In-wall i yttervegg er helt kurant. Det er mange andre større (og langt mer målbare) kilder til kuldebroer enn en høyttaler i veggen. Hvor mange veggbokser har du i yttervegg? Og var eletrikeren og snekkeren nøye med å plassere K-rørene midt i isolasjonen? Tviler. Her kan en finne svært mange eksempler. Jeg skal selv bygge inn i 4" vegg. Ser ikke problemet.

Evt. fuktsperre er det greit å prøve å bevare hel, ikke for faren for fukt i seg selv, men fordi en her kan skape et kondenseringspunkt. Er det glava i veggen som svært mange har, lar en den være som den er. Høyttaleren Lar seg presse greit inn i en 6" vegg. Får sjelden problem med for høyt trykk i in-wall etter det som er å lese på nett. I en 4" vegg som hos meg (uten plast - takk og lov!) kan en kompensere med styrofoam el.l. i bakrommet. Ellers? Akryl i monteringsflaten i veggplaten. Greit å være litt nøyaktig med fuging om du går via utsiden med kabling. Tar selv ned en bordlengde i den høyden høyttalerene skal inn, slik at jeg kan skjule kabelføringen mest mulig bak, og også får fuget gj.føring i asfaltplaten.

Lykke til - hva enn du velger!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville frem til at det er ikke et fasitsvar på dette, men spørsmålet er hvor smart det er akkurat i ditt hus.
    I et gammelt hus, med 4" reisverk, ingen plast, og i verste fall bare flis i veggene, vil ikke en høyttaler i veggen gjøre noe fra eller til. (Det får ikke blitt verre enn det er!)
    I et nyere hus med 6" reisverk, fuktsperre og 2" krysslekter, er det konstruert for å skape minst mulig kuldebruer, minst mulig fare for kondens, og det er også tatt hensyn til skjult anlegg, hvor dette da ligger innenfor fuktsperren (plasten). I mange av disse husene er det også balansert ventilasjon, som er avhengig av tetthet i ytterveggene for å skape nødvendig undertrykk.
    I et sånt hus ville jeg aldri verden putte noe i veggen som brøt fuktsperren. Det vil etter all sannsynlighet forringe både isolasjonsevne, fuktsperren og ventilasjonen (spes. varmegjennvinning.)

Så skal man dra en enkel tommelfingerregel ang montering av høyttalere i yttervegg, vil jeg fortsatt si, at må man bryte fuktsperren, så lar man det være.

Når er huset ditt bygget?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt hus er bygget i 1947, men under totalrenovering nå. Alt er isolert nå. Ikke'no flis her. Men renovert uten plast. Kun plast i områder uten membran på baderommene. Isolasjonen jeg har brukt (isofiber) er i tillegg diffusjonsåpen. Huset var bygget med rupanel på begge sider av reisverk slik at innblåsing var svært hurtig innenfra iom. at alle overflater inne skulle renoveres/plates opp på nytt. Taket på loftet ble imt. isolert manuelt med 15 cm. m.papir i 20 cm. hulrom i skråene.(5 cm. luftspalte langs sutak). Etter å ha revet "en million" kvadrat rupanel og panel....

Ang. nye vegger som er krysslektet 2" inne; Med bare et lag plate er det 60 mm. inn til plasten. Det er ikke noe problem å "skubbe" plasten 30 - 40 mm. for å få plass til de dypeste innbyggingshøyttalerene. Mine høyttalere bygger 102 mm., men her i huset er det nå 3 lag plate - så nei, det blir ikke problem i en 4" vegg. Det kan imt. greit å måle ut at en treffer midt ml. to stående stendere først. Slik at en har noe å "skubbe" på. Det største problemet for mange er imt. å vite hvordan veggen er bygget. Så i forsiktighetens navn; finn det ut først.

Enig med forrige ang. fuktsperre. Bør ikke brytes. De fleste har imt. haugevis av brudd fra før av etter uforsiktig bygging. Husk at plasten har blitt brukt rel. lenge, men at det kun er de senere år - og da blant dem som er nøye - at utførelsen har blitt bra.

Et generelt råd er å bedre ventilasjon når en merker problemer med fukt/dårlig luft, men som kjemisk allergiker var et "plasthus" et helt uaktuelt valg for oss da vi ønsket oss større plass. Godt inneklima er viktig! Tro meg. Men det var litt avsporing da.

Kanskje noen kunne bidradd med en guide på in-wall ?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OT: Inneklima
    Jeg bodde tidligere i et tett plast/spon - hus fra 1987. Ikke å anbefale for helsen!
    Flyttet til et totalt utett hus fra 1933, og kom i form igjen. Jeg er også allergiker og har lært en lekse om inneklima
    Huset er nå utvidet og restaurert, bygget om til et tett hus, 6" reisverk med 15cm Rockwool og plast diffusjonsperre i alle yttervegger. Men med balansert ventilasjon. Og jeg flytter aldri igjen :-D

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var mye nyttige meninger. Så hvis jeg forstår det riktig, så kan det la seg, men at man da IKKE må bryte fuktsperren? Nå er ikke jeg noen kløpper på hvordan en vegg er bygg opp, så hvis noe kan forklare meg hvor i veggen er det fuktsperren dukker opp... ops:

En guide på dette med in-wall høyttalere hørtes forresten ut som en kjempe god idé, noe som vil ta på seg det ansvaret?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    cinàed;

Jeg er ikke rette personen til å "koke" en guide på emnet, men ift. all annen nyttig info her inne er jeg 100 % sikker på at vedkommende finnes på avforumet.

Ift. hvor du finner fuktsperren, er det alltid nærmest rommet/innsiden, dvs. før platen kommer på ift. de fleste eksisterende hus. De siste årene er imt. denne flyttet ut i konstuksjonen gjennom at et lag lekt, vanligvis 2" lekt, er lagt på innsiden som nevnt av norcad.

Hvis du lurer ift. ditt eget hus, kan du skrive når det er bygget og også måle hvor mye påforing inne + vindu bygger i cm. for å bestemme veggtykkelsen.

norcad off-topic; er du Cadillac-fan ?

Mvh.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    10"

Se på den da det var ikke SÅ bokstavelig..

Men å si at det er uproblematisk å bygge inn en 9 cm høyttaler i en 6 " vegg??

På hvilket grunnlag kan du si dette??

Teori er en ting, men når man har vært på kurs å sett hva som skjer inne i en slik type vegg... Det har ikke du vært.. og derfor bør man ikke si slikt!!

Det er greit at det ser bra ut, men det er det vi ikke ser som er farlig!!! Sopp og råte er ikke bra for inneklimaet!!

Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Nå må vi ikke bli så teoretisk at vi blir akkurat det da... Det finnes et praktisk liv hvor en velger nettopp praktiske løsninger.
    Det er derfor at norske hus er så elendige!! Det skal gå så fort å man bøyer reglene, jeg har sett så mye rart at jeg er redd.. Blant annet hus som må rives helt eller delvis fordi de ikke er bra nok bygd.. Og da er dumt å si at det finnes et praktisk liv....... Særlig på seriøse temaer som dette.

DET er jo ikke noe problem å gjøre det, går sikkert bra også.. MEN det kommer en dag da dette ikke er så bra... Så mitt forslag er å bruke hodet. og helst innsiden

Men hvis du lekter ut litt så ordner det seg sikkert. Jeg melder meg ut av dette, jeg kjenner at pulsen stiger når man bagatelliserer inneklima!! Med bakgrunn av at de aldri har sett noe problem....

Lykke til!!!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    10"

Se på den da det var ikke SÅ bokstavelig..

Men å si at det er uproblematisk å bygge inn en 9 cm høyttaler i en 6 " vegg??

På hvilket grunnlag kan du si dette??

Teori er en ting, men når man har vært på kurs å sett hva som skjer inne i en slik type vegg... Det har ikke du vært.. og derfor bør man ikke si slikt!!

Det er greit at det ser bra ut, men det er det vi ikke ser som er farlig!!! Sopp og råte er ikke bra for inneklimaet!!

Det er derfor at norske hus er så elendige!! Det skal gå så fort å man bøyer reglene, jeg har sett så mye rart at jeg er redd.. Blant annet hus som må rives helt eller delvis fordi de ikke er bra nok bygd.. Og da er dumt å si at det finnes et praktisk liv....... Særlig på seriøse temaer som dette.

DET er jo ikke noe problem å gjøre det, går sikkert bra også.. MEN det kommer en dag da dette ikke er så bra... Så mitt forslag er å bruke hodet. og helst innsiden

Men hvis du lekter ut litt så ordner det seg sikkert. Jeg melder meg ut av dette, jeg kjenner at pulsen stiger når man bagatelliserer inneklima!! Med bakgrunn av at de aldri har sett noe problem....

Lykke til!!!
    Her inne kan vi ikke se hverandre, men du har faktisk henvendt deg til en kjemisk skadd og ufør maler, så jo, jeg vet det meste om dårlig inneklima.

Og mht. kursene; mitt våtromssertifikat har nr. 199902/89111. Nå kjenner jeg at jeg ble litt trekt.

Mvh.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Her inne kan vi ikke se hverandre, men du har faktisk henvendt deg til en kjemisk skadd og ufør maler, så jo, jeg vet det meste om dårlig inneklima.

Og mht. kursene; mitt våtromssertifikat har nr. 199902/89111. Nå kjenner jeg at jeg ble litt trekt.

Mvh.

Da skjønner jeg ikke hvorfor du kan si at det er helt kurrant å bygge inn en høyttaler i en 4" yttervegg... Jeg kan ikke se hvordan det kan bli bra.... Når man kjenner hvordan en liten veggboks trekker så tør jeg ikke å tenke på hvordan dette blir..

Du kan sikkert dine saker, men er totalt uenig med deg. Men det er ikke opp til meg heller..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forklar gjerne Svantekiller hvorfor dette ikke vil bli bra,greit for oss som ikke sitter med den kunskapen du har om dette emnet.
    Ikke for å fyre opp men det er alltid greit å lære noe nytt..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •