Bygge inn høyttaler i yttervegg? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Svantekiller;

Om du har lest hva jeg har skrevet vil du se at jeg allerede har beskrevet fremgangsmåte, og om du arbeider med bl.a. termofotografering vet du at det er himmelvid forskjell ml. det praktiske (slik ting faktisk er "der ute") - og det optimale(teorien). Du vet da selvsagt også uv-verdi i Styrofoam/platon el.l. kontra glava. At ikke 4" reisverk er optimalt ? Nei, hent fyrstikkene! Hallo-o. Slik er hus bygd. "Halve" Løvstakken i Bergen bare for å ta et mikroskopisk eksempel. Da isolerer man huset sitt, og gjør det optimale av hva man har - er mitt poeng. Variasjonene i byggemetoder vil finnes over hele skalaen fra tømmer til dobbelreisverk.Med tre lag plater i mitt tilfelle, kan du beregne uv-verdi på: kledning, to lag svartpapp, rupanel, papp, reisverk med 10 cm. isofiber (1,38 av glava),rupanel, tolag papp, myk huntonit, to lag ullpapp,huntonit Royal. Kommer nok greit ut. Og vi fryser heller ikke. Blir god plass til isolasjon bak høytt. likevel. I mitt tilfelle.

Jeg tar hensyn til at en ikke bør bryte en fuktsperre - ellers et moderne fenomen, som jeg personlig tror vil forsvinne. Goretex-lignende (pustende) materialer vil overta på sikt. Det er imt. en helt annen diskusjon.Jeg beskriver fremgangsmåte om en vil bygge inn høyttalere i yttervegg og ikke bryte fuktsperre. Jeg beskriver også i tillegg tilfellet mitt hus - som i likhet med svært mange boliger er bygget uten plast. Problemet er ? Det meste av hva "Ola" gjør med sin "plastpose" vil være å bryte fuktsperren - uten å tenke over det. Det er et problem. Her prøvde jeg imt. å beskrive mulige løsninger og samtidig unngå dette. Bedre å drive folkeopplysning om det, enn å hakke på en som prøver å beskrive hva som faktisk lar seg gjøre ? Forskjeller på bra og dårlig skilles ofte av utførelse - god eller dårlig. Se bare på byggeskadestatistikkene. 10% av rapporterte feil er på boliger fra 2006/07. En kan nesten bli glad for å ha et gammelt - og "velprøvd" hus ?

I en 6" vegg klarer en fint på presse isolasjonen tilbake 7-9 cm. uten å bryte sperren om en er forsiktig. At isolasjonen mister evnen til å holde på stillestående luft ? Ja, men det har vi allerede drøftet (ref. reisverk).

???

Og du - trekker det fra veggbokser er det noen som ikke har gjort jobben sin skikkelig. Slik er verden. Dette har jeg også penset innom...:-D

Du har utvilsomt kompetanse, men betvil ikke at du ikke er alene om det. Jeg har en konstruktiv approach til forumet og å skrive her. Prøver å være ydmyk med en touch av humor i min omgang med andre. Samtidig som jeg kanskje kan ha noe å bidra med. Kanskje. At jeg selv har funnet mye nyttig - utvilsomt.

Ha en fortreffelig aften!

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

In-wall i kalde vegger

Hei!

Jeg har bygget nytt hus i år. Der har jeg 30cm isolasjon i tak og 15 i vegger. Jeg luftet "prosjektet" mitt for tømrer og entrepenør. Anbefalingen jeg fikk var selvfølgelig å ikke tukle med kalde vegger/tak. MEN, om jeg likevel skulle gjøre noe så anbefalte de følgende:

- Ikke komprimer isolasjonen. Kutt heller vekk litt. 25cm istedenfor 30 er ikke krise i taket.
    - Tett alle lekkasjopunkter i fuktsperren. Altså, lage hull i plasten, men tett det igjen. Det går jo fint :-D .

E-man

Newcomer cináed sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    266
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal man i så tilfelle tette det igjen med? :|

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

skjøte plasten igjen...

... helst med god overlapp og gjerne en brett på plasten i skjøtene

E-man

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm dette var jeg ikke klar over. Tror vi har fått to lag isolasjon i veggen (ble hvertfall fortalt at det var utrolig godt isolert), så om jeg fjerner noe fra det ene laget så vil det vel ikke være store krisa? Spør vel kanskje samme spm om igjen her..

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm fikk vite at høytalerne mine må evt stå 30mm ut av veggen, ettersom jeg kunne gå 70mm inn. Utenom det estetiske, er dette noe problem? Skal ha denne forresten: Produit.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noen avklaring/erfaring?

Da jeg vurderer det samme selv nå, så er jeg jo spent på om du bygget høytalerne inn i veggen eller ikke. Hvis du gjorde det, hva ble erfaringen vinteren etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hatt InWall i stua nå, og har overlevd første vintern :-) Og det var meget kaldt også til tider. Veggen er 4" men lekta ut 2" og isolerte ekstra, så i realiteten så er den nå 6".
    Var ikke der det trekte mest i vinter for å si det sånn, men den gamle verandadøra og vinduene.

Har bilder fra instalasjonen viss noen vil se, bygde en "kasse" der høytaleren(e)
    sitter.

Mvh,
    Rune

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •