Måleenhet "dB(A) re 1pW" på kjøleskap

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Måleenhet "dB(A) re 1pW" på kjøleskap

Heisann,

Hva gjenspeiler egentlig "re 1pW" i forbindelse med dB målinger? Og på hvilken måte måler man lydnivået til kjøleskap på?

Etter å ha bygd om til en åpen stue og kjøkkenløsning sliter jeg med at det nye kjøleskapet bråker fælt. Det har allerede vært reparert en gang for vibrasjoner pga av et rør som ikke var festet. Når teknikeren var her for andre gang, så sa han seg enig i at det fortsatt lagde mye lyd. Han var dog usikker på hva som kunne gjøres, siden det høres ut som det er luft i kjølegassen. Han fortalte at de hadde dårlig erfaringer med å reparere den typen feil og ga litt utrykk for at det kunne være et vanskelig problem.

Fikk etterhvert brev fra en serviceansvarlig hvor det bare sto at lydene var normale og at de ikke kom til å gjøre noe med det. Jeg tolker det slik at de har gitt opp før de har prøvd siden de kanskje vet at de ikke klarer å fikse det.

Jeg tenkte jeg skulle måle selv for å ha noe å konkret å vise til. Å diskutere lydnivå blir ganske subjektivt ellers. Er det noen som kjenner standarden på hvordan dette gjennomføres.

Og hvordan får jeg tak i en lydmåler for en kveld? Går det an å leie en lydmåler i Lillestrøm / Oslo området eller må det kjøpes? Har sett de har på Clas Ohlson i hvertfall.

Newcomer svendbjarne sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

dbA er desibel A-vektet, dvs vektet på samme måte som det menneskelige øret hører.

Re(f). 1pW kommer fra formelen for lydtrykk, SPL(sound pressure level) = 10log(P/10^-12)

Her er 10^-12 Watt per m2 den laveste lyden menneskeøret kan høre, derav "dbA referert til 1pW=10^-12 Watt"

Til å måle et ca. lydtrykk fungerer det nok greit med en fra Clas Ohlson, hvis ikke kan du jo låne en RadioShack-måler av noen:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for supert svar.