Fuktighet.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13

Tråd: Fuktighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Fuktighet.

Hei. har no jobbet på min dedikerte kjeller kino en stund no. har lektet ut å isolert veggene. men når eg ser på den ene veggen der litt av muren er under bakkenivå så jeg det var vått bak isolasjonen å på muren. Nå sitter jeg helt fast å er fortvilt for jeg ikke vet hva jeg skal gjøre. Håper noen har noen gode å rimelige tips. Og jeg er ikke millionær heller. så. Håper på Hjelp. :-D

Intermediate maskinisten sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da blir du sansynligvis nødt til å grave opp på utsiden og sjekke drenering og grunnmursplast.
    Når det er gjort bør du prøve å få lånt deg en byggtørke for å få ut fuktigheten i veggen. håper for din del at ikke gulvet og har trekt inn vann.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes å huske en snekker som snakket om ett eller annet stoff som kan brukes til å forsegle mur innenfra i slike tilfeller. Noen som vet mer om dette?

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    som nevnt over, sjekk drenering på utsiden og om det ikke er plast på utsiden burde du grave opp å legge dette. Akurat det siste koster ikke så mye om et er snakk om fjell i grunnen. mest egen arbeidsinnsats.

Byggtørker eller en avfukter er et must.

Good luck!

Intermediate bjarne82 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Synes å huske en snekker som snakket om ett eller annet stoff som kan brukes til å forsegle mur innenfra i slike tilfeller. Noen som vet mer om dette?

På innsiden.... da vil det jo være fukt i veggen alikevel.... Scary shit

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det direkte vått? Høres ikke bra ut nei...

Kan sannsynligvis skyldes to ting, enten fuktighet som kommer gjennom muren fra utsiden, eller kondens som oppstår mellom en kald murvegg og en varm, isolert innervegg.

Dersom det første er tilfelle er det nok ingen lettvinte løsnininger dessverre. Da må du nok som foreslått ovenfor grave opp rundt muren og legge grunnmursplast, og eventuelt legge dreneringsrør.

Dersom det er kondens skyldes dette at varm inneluft kondenseres mot den kalde muren. Dette kan avhjelpes med god ventilasjon og oppvarming av rommet. Problemet er at slik kondens ofte oppstår mellom eksisterende kjellervegg og ny, isolert innervegg, spesielt om isolasjonslaget er for tykt. Da vil fuktighet kunne vandre fra veggen og sette seg i isolasjon og treverk med påfølgende fuktproblemer. Dette kan imidlertid avhjelpes med å bruke Isola sinn løsning for innvendige kjellervegger:

Isola - Platon Xtra Innvendig Kjellervegg

Men du bør uansett undersøke grundig årsaken til fuktigheten før du kler igjen og fortsetter med kjellerrommet ditt, eller så risikerer du mugg, sopp og råte i veggene dine...

Det finnes produkter for tetting av betong, som f.eks Betongtett, VARIG VERN - ENKELT OG EFFEKTIVT, men disse fjerner ikke årsaken til fuktigheten, kun symptomene...

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres ut som dreneringsproblem om det kun er under bakkenivå...

Du sier ikke noe om at du har dampsperre? Hvis du ikke har det så må du skaffe deg det, ellers vil det bli kondens mellom isolasjon og mur. Og for alldel så må den lengst inn i konstruksjonen, og ikke mellom isolasjon mur. Dampsperre skal være bak gips evt andre veggplater.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lagt ved noen bilder. bildene viser hjørnet fra insiden av rommet å usiden av rommet. den ene veggen går ut mot garasjen vår å bakers i garasjen går det en blind gang langs andre veien av huset. se om det går ann å skjønne tegningen min.. litt vanskelig å få opp gammel drenering ettersomalt er støpt igjen bak huset..

Men før jeg isolerte var det ikke noe vått på veggen.
    Først har jeg lektet ut. isolert, tatt damp sperre på og så gipset.Det var ved at jeg måtte ta ned den ene gips platen for å fikse et av rørene inni veggen jeg merket fukten. men hørte det er mulig å bruke knott plast eller noe. sånn svart man ligger utvendig i hus.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Høres ut som dreneringsproblem om det kun er under bakkenivå...

Du sier ikke noe om at du har dampsperre? Hvis du ikke har det så må du skaffe deg det, ellers vil det bli kondens mellom isolasjon og mur. Og for alldel så må den lengst inn i konstruksjonen, og ikke mellom isolasjon mur. Dampsperre skal være bak gips evt andre veggplater.
    Bruk av dampsperre/plastfolie frarådes av Byggforsk - SINTEF dersom kjelleren ligger mer enn halvveis under bakkenivå. Man risikerer å stenge fuktigheten inne i veggen og da blir det grobunn for mye rart..

"33 Dampsperre og innvendig kledning
    I vegger med oppfylling til mer enn halve høyden bør man ikke bruke dampsperre (plastfolie) mellom den innvendige kledningen og varmeisoleringen. Man bør heller ikke bruke veggbelegg eller maling med høy damptetthet.

Mellom innvendig trepanel og varmeisolasjonen bør det monteres en vindsperre med klemte skjøter for å sikre lufttetthet." Byggforsk detaljblad nr 527.205 Varmeisolerte kjellerrom.

Står forøvrig litt om aktuelle problemstillinger rundt fukt her:

Mycoteam

http://www.viivilla.no/sitemap/sitemap/kondens?v=2

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobboen
    Nå har jeg lagt ved noen bilder. bildene viser hjørnet fra insiden av rommet å usiden av rommet. den ene veggen går ut mot garasjen vår å bakers i garasjen går det en blind gang langs andre veien av huset. se om det går ann å skjønne tegningen min.. litt vanskelig å få opp gammel drenering ettersomalt er støpt igjen bak huset..

Men før jeg isolerte var det ikke noe vått på veggen.
    Først har jeg lektet ut. isolert, tatt damp sperre på og så gipset.Det var ved at jeg måtte ta ned den ene gips platen for å fikse et av rørene inni veggen jeg merket fukten. men hørte det er mulig å bruke knott plast eller noe. sånn svart man ligger utvendig i hus.
    Kan tyde på at det er snakk om kondens, og ikke fuktgjennomgang dersom det er sånn å forstå at det er en garasje på baksiden av veggen. Da tror jeg at du bør vurdere Isola sin variant med innvendig grunnmursplast mot veggene. Da unngår du direkte kontakt mellom fuktig vegg og treverk/isolasjon..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er den plasten med runde knotter som stikker ut, og er svart? har en god del meter med det. men når jeg lektet ut laget jeg et mellomrom fra veggen å lektene på ca 1 cm. prøvde å få isolasjonen mest mulig ikke ani veggen. men så at isolasjonen var mer våt en veggen. å bunnsvillen var masse vann på. men det var ikke noen andre steder en der i hjørnet det var vått. men konklusjon. skal jeg ikke ha plast duk. heller vind papp.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bobboen
    Det er den plasten med runde knotter som stikker ut, og er svart? har en god del meter med det. men når jeg lektet ut laget jeg et mellomrom fra veggen å lektene på ca 1 cm. prøvde å få isolasjonen mest mulig ikke ani veggen. men så at isolasjonen var mer våt en veggen. å bunnsvillen var masse vann på. men det var ikke noen andre steder en der i hjørnet det var vått. men konklusjon. skal jeg ikke ha plast duk. heller vind papp.
    Ja, Isola Platon, Isola - Hovedside . Om du har laget et mellomrom så burde det ikke være så problematisk med tanke på overføring av fuktighet til isolasjon og reisverk.

Problemet med kondens er likevel det at en slik luftspalte bak veggen ikke tørker opp dersom det ikke slipper inn frisk luft. Dette kan løses ved å bruke grunnmursplast og følge bruksanvisningen til Isola. Da legger man inn ventilerte gulvlister og taklister, noe som gjør at luften kan sirkulere på baksiden. Eventuell fuktighet/kondens vil da ha muligheten til å tørke opp.

Husk på at bunnsvillen ikke må monteres direkte på betong, men ha grunnmurspapp eller lignende under for å unngå direkte kontakt med treverk og betong.

Men en annen ting slo meg nå. Det kan ikke være lekkasje fra tak eller noe sånt som har rent ned her?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en terasse over den blind kjelleren som er betong. kan ha rent ned langs veggen kansje. men alt er betong baki der. Men får nesten bare prøve med noe osola plast å se etter et par dager. kansje få til noe ventilasjon. Ser 0% sjangse for å drenere noe vekk på utsiden. men siden det ikke var noe serlig vått før jeg la isolasjon kan det jo vere kondens. Ganske kjipt når slikt dukker opp menst alt går etter planen:-? men men. skal ta med fukt måler fra jobben i morgen å måle fuktigheten både på utsiden av veggen innsiden å bore meg inn å stikke en slik stav inn midt i muren for å se hvor det kommer fra. kansje det viser seg deg bare er kondens. men får sjekket det i morgen. har ikke hatt fukt problem i andre enden av huset menst jeg inredet det. har ikke så mye erfaring som 17 åring men er alltids kjekt å få hjelp av andre som har erfaring.:-D Får no bare håpe eg blir ferdig med det. har lagt over 60 lapper i dette projektet inkl lyd:P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •