Neopren under bunnsvill (rom-i-rom)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Neopren under bunnsvill (rom-i-rom)

Jeg leser flere steder at man bør legge bunnsvillen (til veggene) på en "neopren-pute" i rom-i-rom-konstruksjoner for å redusere vibrasjoner fra veggen til gulvet. I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

1. Hvor får man tak i slikt (foruten å klippe opp gamle våtdrakter)?
    2. Er det en velprøvd metode for å feste bunnsvillen i gulvet, uten å ødelegge hele poenget med neopren-puten? Jeg antar at man må bruke en slags gummiforing rundt skruen, men finnes det ferdige produkter til dette?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Du er igang ja, har sett noe sånt du beskriver , men aner ikke hvor det skaffes
    Prøv et firma som driver med kontorinnredning (Lettvegger ) fex Modulvegger
    Tror de har adresse i Oslo .. Skal ta en telefon til en av mine leverandører og sjekke ...........

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    1. Hvor får man tak i slikt (foruten å klippe opp gamle våtdrakter)?
    2. Er det en velprøvd metode for å feste bunnsvillen i gulvet, uten å ødelegge hele poenget med neopren-puten? Jeg antar at man må bruke en slags gummiforing rundt skruen, men finnes det ferdige produkter til dette?
    1: Hva med å klippe opp mus-matter i neopren. Koster ikke mange kronene.
    2: Vil ikke vekten av bunnsvillen holden matten/puten på plass? Hvis ikke: Silikon/sicaflex?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg snakka med en kar som har erfarig .... Du kan bruke en "pølse", de leveres i forskjellige dimensjoner op til 50mm , har også sett større men det var noe som ble brukt til rørisolerig og noe tettere neopren .Men fikk et godt tips- det ligger datablader hos Norsk byggforskningsinstutt NBI som beskriver fremgangsmåter ved bygging der det er krav om lydsmitte mellom rom.
    Karen jeg snakket med har bygd et radio /tv studio så jeg regner han for kompetent til å uttale seg.....:-D
    PS hvis du ser på den skissen vedr det tettestoffet i den andre tråden din ser du fremgangsmåten vedr. fuging av vegger mot gulv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Da har jeg snakka med en kar som har erfarig ....
    Hehe - det var da voldsomt til innsats ;-)

Du kan bruke en "pølse", de leveres i forskjellige dimensjoner op til 50mm , har også sett større men det var noe som ble brukt til rørisolerig og noe tettere neopren .Men fikk et godt tips- det ligger datablader hos Norsk byggforskningsinstutt NBI som beskriver fremgangsmåter ved bygging der det er krav om lydsmitte mellom rom.
    Jeg klarer ikke helt å se for meg hvordan man bruker pølser UNDER svilla. Det må i så fall være en meget tynn pølse på hver side av svilla da, eller?

Karen jeg snakket med har bygd et radio /tv studio så jeg regner han for kompetent til å uttale seg.....:-D
    PS hvis du ser på den skissen vedr det tettestoffet i den andre tråden din ser du fremgangsmåten vedr. fuging av vegger mot gulv.
    Tenker du på denne?
    Neopren under bunnsvill (rom-i-rom)-svill01-gif

Dette er vel snakk om stål-svill...? Men, kanskje det er det som er tingen for alt jeg vet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    1: Hva med å klippe opp mus-matter i neopren. Koster ikke mange kronene.
    Jeg var faktisk inne på tanken selv... Men det blir jo noen meter da (ca 20). Går med noen musematter...

Hmmm... kanskje jeg skal se etter om vi har en stabel med gamle musematter på jobben (fra før vi skiftet logo)?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , Jeg blir så lett revet med...ops:
    Pølsa splitter du så får du en jevn stripe, den er lett å skjære i , men som sagt prøv et firma som driver med sånt. Samme prosedyre må også følges mot tak ellers er hele jobben bortkastet iflg. min kontakt
    Jepp , det var den skissen jeg mente.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var faktisk inne på tanken selv... Men det blir jo noen meter da (ca 20). Går med noen musematter...
    Trenger du å ha heldekkende? Holder det ikke med å ta en pute under hver stender (hver 60cm)? Eller blir det da problem med evnt luftglipe under?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger du å ha heldekkende? Holder det ikke med å ta en pute under hver stender (hver 60cm)? Eller blir det da problem med evnt luftglipe under?
    Mulig du er inne på noe der...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja , Jeg blir så lett revet med...ops:
    Pølsa splitter du så får du en jevn stripe, den er lett å skjære i , men som sagt prøv et firma som driver med sånt. Samme prosedyre må også følges mot tak ellers er hele jobben bortkastet iflg. min kontakt
    Skal vi se. Toppsvillen min vil jo ikke bli skrudd fast i et tak, så jeg regner med at dette punktet faller bort? Jeg skal jo tross alt ha et egen himlings-bjelkelag.

Jepp , det var den skissen jeg mente.
    Hmm... er det mulig kontakten din snakker om tetting og ikke mekanisk frikobling? Skissen beskriver jo tetting med fugemasse.

Active EXCEL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme utfordring i prosjektet mitt. Hva med å klippe opp strimler av Depron plater......:idea:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Madman69 har brukt lydbøyler for tak på sitt gulv. Det finnes også en type som er beregnet for gulv. Det ser ut som k-rør som man fester bunnsvilla til. Man får da litt luft under bunnsvilla og betongen samt at man har så liten kontaktflate som mulig med betongen. Men jeg husker selvfølgelig ikke hva systemet hetter. Tror det er noe "flexi" greier. De har det utstilt på monter ved fyllinga Rune.

Edit: Sjå her: Bygg ditt golv med det kompletta golvregelsystemet - Nivell System

(http://avforum.no/forum/av-rom-konst...de-vegger.html)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ska me sjå... det er altså bunnsvillene til veggene jeg hadde håpet å frikoble fra gulvet. Gulvet lar jeg være som det er.

Beklager rotete post, men er litt surrete i hue akkurat nå.

Jeg har lært litt i dag... hvis dere tror dette forumet er det eneste jeg stiller dumme spørsmål på, så tar dere feil ;-) Jeg forviller meg av og til inn på fora for profesjonelle studio-byggere - og blir grundig satt til veggs og ydmyket hver gang... :-(

I dag spurte jeg f.eks. om man kunne bruke musematte-biter under bunnsvillen i en vegg hvis man ikke fikk tak i neopren på annen måte.

Oh-boy, oh-boy, oh-boy...

Jeg fikk relativt klar beskjed om at hvis jeg ikke skjønte mer enn jeg gav uttrykk for, burde jeg ikke begynne å bygge i det hele tatt...

Ble vel litt satt ut (begynner å komme meg nå som jeg er på hjemmebane (dette forumet er jo rene kosekroken i forhold til visse andre)), men lærte litt også. Og kanskje kan jeg lære bort noe også.

---

Det er tydeligvis ikke bare å legge noe elastisk i mellom ting og håpe på det beste. Som en sa: "I beste fall virker det ikke, i verste fall blir det mye verre enn det hadde vært uten noe elastisk".

Så vidt jeg forstod hadde dette med at man ved å gjøre noe slikt VIL få en resonans bestemt etter Mass-spring-Mass (MSM) prinsippet. Hvis man ikke vet hva man gjør, kan denne resonansen bli hva som helst og som det blir sagt i
    denne posten:

"This MSM system has a resonance. At the resonant freqeuncy you won't get isolation, you'll get amplification. the opposite effect of what you trying to achieve."

På figuren under, kan man se lydisolasjon vs frekvens i et SMS-system:

Artikkelen jeg refererer til gjelder gulv, men de samme prinsippene gjelder vegger.

Jeg har også forstått at neopren må være under et visst trykk for å fungere skikkelig. Og dette er visst ikke helt rett fram å regne ut. Enten det, eller så ville de bare ikke fortelle meg det...

Uansett, tror jeg at jeg drøyer neopren-prosjektet mitt til jeg har snakket med en akustiker om dette.

Skal opp kl 6 og klargjøre unger til barnehage i morgen, så jeg tror vi får si natta nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

Vil bare støtte opp om de siste faglige innspill som ble gitt.....
    hvis du ikke helt vet hva du holder på med, så glem det!!!

Lydisolering er komplekst. Spesielt ved ombygging av eksisterende bygg/rom vil dette være veldig utfordrende. Skal du derimot bygge et nytt hus så er det mye enklere å legge til rette for gode lydforhold (les: lydisoleringen i denne sammenheng)
    Det er også liten vits i å fokusere på bunnsvilla/toppsvilla.
    Skal du ha en en godt lydisolert vegg så er en dobbeltveggskonstruksjon det beste uansett. Dere glemmer også andre momenter. Det meste av lyd vil forplante seg til alle flater og hva hjelper det med en lydisolert vegg, hvis gulvet går kontinuerlig forbi veggen eller spres via takflatene....

Når det gjelder av dempematerialer, så benyttes sylomer/sylodyn mye (Christian Berner AS, Applikasjoner & Produkter, Jernbane, Masse-fjær systemer med Sylomer og Sylodyn. Som det ble nevnt i denne tråden er det viktig å velge rett type ut i fra belastning fra veggen og andre laster som veggen evt. overfører for å oppnå rett resonansfrekvens og stivhet.

For dere som er int. i å lese litt om tre og lyd så kan dere ta en titt på denne linken (Fokus på Tre 36- Tre og lyd):
    Bygge med tre - Publikasjoner

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, og takk for innspillet og de nyttige lenkene! Det er nyttig info du kommer med, men det noen ting du skriver som jeg reagerer litt på:

Sitat Opprinnelig postet av ElGringo
    Det er også liten vits i å fokusere på bunnsvilla/toppsvilla.
    Kan ikke huske at jeg har nevnt noe om toppsvill?

Når det er sagt, har du sikkert rett. Neopren under bunnsvill har nok liten betydning i den store sammenhengen.

Skal du ha en en godt lydisolert vegg så er en dobbeltveggskonstruksjon det beste uansett.
    Det er vi vel alle enige om, men jeg tror ikke det har vært nevnt her noe sted at neopren under bunnsvillen skal erstatte ha dobbeltveggskonstruksjon?

Dere glemmer også andre momenter. Det meste av lyd vil forplante seg til alle flater og hva hjelper det med en lydisolert vegg, hvis gulvet går kontinuerlig forbi veggen eller spres via takflatene....
    Jeg synes det er ganske friskt å påstå av "vi" har glemt andre momenter. Med hvilket belegg kommer du egentlig med denne påstanden?

ElGringo, det virker som du har fått inntrykk av at vi (jeg) tror at neopren under bunnsvill er det som skal til for å lydisolere et rom, og at vi (jeg) fokuserer mest på dette. Jeg regner med at der er derfor du bruker den ordlyden du gjør.

Jeg kan ikke svare for de andre, men for min egen del er det, for å si det kort, ikke slik... ;-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lært litt i dag... hvis dere tror dette forumet er det eneste jeg stiller dumme spørsmål på, så tar dere feil ;-) Jeg forviller meg av og til inn på fora for profesjonelle studio-byggere - og blir grundig satt til veggs og ydmyket hver gang... :-(

I dag spurte jeg f.eks. om man kunne bruke musematte-biter under bunnsvillen i en vegg hvis man ikke fikk tak i neopren på annen måte.

Oh-boy, oh-boy, oh-boy...

Jeg fikk relativt klar beskjed om at hvis jeg ikke skjønte mer enn jeg gav uttrykk for, burde jeg ikke begynne å bygge i det hele tatt...
    Det høres ut som tonen på det forumet ikke er innunder kategorien "inkluderende", og det er virkelig synd. Men proffene liker vel ikke at amatørenen klorer innpå markedene deres.

Siden jeg brainstormet frem løsningen med musematte så får jeg vel hive meg på en slik jeg og: ops:.

Tankene spinner litt tilbake til et prosjekt vi hadde med en elektromotor som virbrerte så inn i hampen. Det viste seg at den hadde blitt levert med feil fester. Festene var av gummitype for å dempe resonans og svigninger, men de var ikke avstemt med vekten på motoren og dens påkoblet utstyr. Dette medførte at motoren fikk MYE ekstra vibrasjoner som følge av egenresonans. Vi fikk skiftet disse gummifestene til rett dimensjon og så godt som all vibrasjon forsvant under drift. Så det er mye rett i at dersom en designer feil, så kan faktisk resultatet bli værre. Avstemning mot de fysiske faktorer er vistnok en egen kunnskap.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Liggeunderlag?

Hei!

Nå skal ikke jeg påstå noe som helst, men hva med rimelige liggeunderlag ? Disse får en i samme materialet som en isolerer rør med. Lette å skjære i strimler, og lett å arbeide med og ha på plass. Du kan f.eks stifte strimlene til svillene før plassering. Ellers har du sikkert tenkt å skrulime alt ?

Mvh.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Hei!

Nå skal ikke jeg påstå noe som helst, men hva med rimelige liggeunderlag ? Disse får en i samme materialet som en isolerer rør med. Lette å skjære i strimler, og lett å arbeide med og ha på plass. Du kan f.eks stifte strimlene til svillene før plassering. Ellers har du sikkert tenkt å skrulime alt ?

Mvh.
    Ja, et liggeunderlag blir jo noen meter med underlag i strimlet form :-)

Men, som det er kommet fram over her, skal man være litt forsiktig med slike tiltak, så det ikke blir verre enn det var uten. Tror faktisk at man må bruke materialer som er laget for dette og som man har helt klare data på. Og der er jeg redd liggeunderlag faller litt igjennom, selv om ideen var god!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som tonen på det forumet ikke er innunder kategorien "inkluderende", og det er virkelig synd. Men proffene liker vel ikke at amatørenen klorer innpå markedene deres.
    Ja, er nok litt sånn. Er en rimelig høy terskel før du er en av gutta, men det finnes absolutt mennesker der som klarer å komme med kommentarer som ikke oser av nedlatenhet også, bare så det er sagt.

Og så er det de som bruker 20 minutter på å skrive et langt innlegg som i bunn og grunn formidler at man kaster bort tiden deres...:roll:

Siden jeg brainstormet frem løsningen med musematte så får jeg vel hive meg på en slik jeg og: ops:.

Tankene spinner litt tilbake til et prosjekt vi hadde med en elektromotor som virbrerte så inn i hampen. Det viste seg at den hadde blitt levert med feil fester. Festene var av gummitype for å dempe resonans og svigninger, men de var ikke avstemt med vekten på motoren og dens påkoblet utstyr. Dette medførte at motoren fikk MYE ekstra vibrasjoner som følge av egenresonans. Vi fikk skiftet disse gummifestene til rett dimensjon og så godt som all vibrasjon forsvant under drift. Så det er mye rett i at dersom en designer feil, så kan faktisk resultatet bli værre. Avstemning mot de fysiske faktorer er vistnok en egen kunnskap.
    Ja, der så "ille" det kan gå. Kanskje litt skummelt å få til noe lignende med rommet sitt... Jeg er usikker på hvor ille det egentlig kan bli å gjøre dette med neopren under bunnsvill feil og på samme måte - hvor mye BEDRE det blir hvis man gjør det riktig. Jeg har en anelse om at det er marginale forskjeller begge veier, men her må jeg undersøke nærmere - igjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok rett. Ikke akkurat det første man gjør opp igjen etterpå når en ikke er førnøyd.:twisted:

Det jeg har på emnet er at (som hjelpemann) på isolering av et diskotek for mange år siden, ble mange av elementene fra guiden her på emnet benyttet, så som dobbelgipsliming og grundig fuging, men som isolering ble det supplert med to lag ullpapp i tillegg til to lag limt gips. Dette benyttet jeg selv på innervegg da jeg var nærmeste nabo til NSB i endel år, og ettersom det kun ble lagt sponplater utenpå den gangen, er det ikke tvil om at ullpappen har lydisolerende egenskaper. Hvorvidt den demper ressonans, se det er en annen sak. Nå holder jeg på med renovering av "hus nr.2", og kjører også nå ullpapp.

I "rom-i-rom" som du bygger er nettopp det å stoppe lydbølgenes videre ferd et av hovedmomentene, med mindre en bor heeelt alene ute i ødemarken. Kjekt å ta hensyn i prosessen for å kunne ta mye mindre hensyn i lyttingen. Ingenting er som frysninger på ryggen og kanskje en liten tåre i øyekroken over en mega opplevelse...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •