Innfelling av 50" plasma i gipsvegg... Trenger hjelp til styrkeberegning!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer fmorris sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Innfelling av 50" plasma i gipsvegg... Trenger hjelp til styrkeberegning!!

Jeg har bygget ut stueveggen slik at den skal kunne romme en pioneer pdp lx5080d festet på et kraftig 3d feste fra sms. Tven veier 38,4 kg og festet veier rundt 16 kg. Festet kan trekkes ut 70 cm, men kommer til stå nesten innslått hele tiden.
    Den realle utfordringen ligger i at jeg skal feste dette opplegget i en gipsvegg!!
    Jeg har forsterket stenderene inne i veggen med flere 2"*4" og skrudd en 18 mm kryssfinerplate på 60*100 vertikalt over stenderene. Dette er sterkt som fy, men det store spørsmålet er om det er sterkt nok...
    Når tven er skjøvet inn i veggen er jeg sikker på at det holder, men når 38 kg dras 70 cm ut fra veggen svikter fysikk kunnskapene mine og jeg lurer fælt på hvor stor belastningen blir. Er det noen som kan bidra med kunnskap/erfaring på dette problemet??? Hadde jo vært ille om den skulle dette ned!!!

Vurderer forøvrig om jeg bør kjøpe enda en 18 mm finerplate å lime de sammen til en 36 mm plate for sikkerhet skyld. Noen synspunkter?

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det det hele avhenger av er hvor stor punktbelastning du får på festet i veggen , altså hvor stort areal du kan fordele vekten over . Ikke så viktig med dobbel plate ,mere kritisk at du treffer stenderverket i veggen. Er ikke noen racer i fysikk men vil vel tippe at den reelle vekten passerer 50 kg...
    Kraft X arm osv... En dobbel plate skader ikke da :-D

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vekten fordeles på den 18 mm tykke kryssfinerplaten på 60x100 cm. Den skal festes vertikalt over tre stendere, der to av stenderene går fra gulv til tak, mens den siste limes på innerveggen for ekstra styrke og vektfordeling. På bildet du ser er den limte stenderen den til venstre.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jada , platen vil ta endel av den totale belastningen , men det er fortsatt stenderne som skal bære vekten .Så sant du får skikkelig skruefeste i stender tror jeg dette skal gå bra. Bruk gjerne skruer på 90-100mm lengde så flytter det seg ikke :-D

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min 50" Pioneer montert rett på gipsveggen jeg - stendere er for feiginger

Den henger fortsatt!!

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør ikke en plasma har godt med luft rundt seg for kjøling? Hva skjer når du feller inn TV'en i veggen og mulighet for lufting?

apropos: "- stendere er for feiginger " - med riktig bruk av opphengsskruer er gips ikke så vanskelig å henge på, men jøss så fort det kan gå galt......... Da er det kjekt å ha en stender eller to å forankre til...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når festet kan trekkes ut så mye som 70cm ville ihvertfall ikke jeg festet dette i bare gips, så jeg skjönner godt trådstarters bekymring.
    Har desverre glemt beregningene jeg lärte på Teknisk Tegning for 16 år siden, men tror nok TV-en vil henge godt nok hvis den er godt festet i stenderne. Vil tro at riktig dimmensjonerte bolter vil ordne biffen.

Ellers er også jeg litt bekymret for hvor godt TV-en vil avkjöles når den bygges inn på den måten.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres skummelt ut i ditt tilfelle, og umulig i mitt.. skal kunne dra den 70 cm ut fra veggen, og da virker kreftene helt annerledes, og belastningen blir vesentlig større!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Flintstone
    Jeg har min 50" Pioneer montert rett på gipsveggen jeg - stendere er for feiginger

Den henger fortsatt!!
    Høres skummelt ut i ditt tilfelle, og umulig i mitt.. skal kunne dra den 70 cm ut fra veggen, og da virker kreftene helt annerledes, og belastningen blir vesentlig større!

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Bør ikke en plasma har godt med luft rundt seg for kjøling? Hva skjer når du feller inn TV'en i veggen og mulighet for lufting?

apropos: "- stendere er for feiginger " - med riktig bruk av opphengsskruer er gips ikke så vanskelig å henge på, men jøss så fort det kan gå galt......... Da er det kjekt å ha en stender eller to å forankre til...
    Er så heldig at utøpet fra balansert ventilasjon kommer ut inne i veggen der tven skal henge ;-)

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Når festet kan trekkes ut så mye som 70cm ville ihvertfall ikke jeg festet dette i bare gips, så jeg skjönner godt trådstarters bekymring.
    Har desverre glemt beregningene jeg lärte på Teknisk Tegning for 16 år siden, men tror nok TV-en vil henge godt nok hvis den er godt festet i stenderne. Vil tro at riktig dimmensjonerte bolter vil ordne biffen.

Ellers er også jeg litt bekymret for hvor godt TV-en vil avkjöles når den bygges inn på den måten.
    Tenkte å bruke 20+ trebolter av dim 8x90mm for å feste finerplaten til stenderene. Det burde vel holde? Har du noen formening om jeg bør legge dobbel plate altså totalt 36 mm kryssfiner? eller holder det med 18?

Active
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pass også på at stenderene er ordentlig festet i toppen / til "bakvegg" alt etter hvordan konstruksjonen er, det blir også ganske store krefter som ønsker å tippe stenderene ut i rommet. Bør ikke være noe stort problem, men om de er helt jalla festet kan det bli et problem med TVen uttrekt

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fmorris
    Tenkte å bruke 20+ trebolter av dim 8x90mm for å feste finerplaten til stenderene. Det burde vel holde? Har du noen formening om jeg bør legge dobbel plate altså totalt 36 mm kryssfiner? eller holder det med 18?
    Er på ingen måte ekspert på dette, men jeg si at kryssfinér er et veldig sterkt materiale og jeg skulle bli overrasket hvis du skulle behöve noe mere enn 18 mm.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som husker formelen om Kraft x arm ??

edit; Fikk en kar til å regne på dette . TV + feste=55 kg ved veggen. 110 kg v. 1mtr. ut fra veggen , så du får en last på ca 75kg (hele festet er jo ikke med ut) Men du får et kraftig moment i festet , men det er jo laget for formålet så det er vel ok . Lange skruer gjør nok susen..
    artig løsning forresten...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ingen som husker formelen om Kraft x arm ??

edit; Fikk en kar til å regne på dette . TV + feste=55 kg ved veggen. 110 kg v. 1mtr. ut fra veggen , så du får en last på ca 75kg (hele festet er jo ikke med ut) Men du får et kraftig moment i festet , men det er jo laget for formålet så det er vel ok . Lange skruer gjør nok susen..
    artig løsning forresten...
    hmm.. blir det ikke mer enn 75 kg? hadde fryktet vesentlig mer jeg! Men da er jeg i såfall overbevist om at det går helt fint!! Skal peppre veggen med lange skruer/bolter jeg ;-)

Active
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fmorris
    Sleit med å få montert skikkelig i metallstender - og da var 6 store gipsanker løsningen. Ikke missforstå meg - jeg ville ALDRI gjort dette hvis den skulle ut på en arm...

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for mange gode svar!
    Jeg selger forresten det veggfestet som fulgte med tven originalt. Ligger på AVtorget. Send gjerne en mail fmmichaelsen@gmail.com

Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking Veggen Holder!!! :-)

Her er bilder av den ferdig forsterkede veggen, samt tven på sitt feste. Dette ble døn solid, med 0 slark. Festet kan anbefales på det varmeste!!
    Nå gjenstår bare litt tilpassing før tven sklir rett på plass. Poster flere bilder senere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vakkert Drømme-TVen min

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var det jeg trodde ...jeg hadde svart på denne för. Skjönte ingenting da jeg så denne tråden sent i går og alle svarene jeg hadde lest för var borte. Du startet altså to identiske tråder.

Ellers synes jeg resultatet ser bra ut!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •