_Billig_ og dirské akkustisk tilpassing av rom

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

_Billig_ og dirské akkustisk tilpassing av rom

Hei,
    har funnet ut at jeg må gjøre noe med rommet mitt.
    Har egentlig null cash etter at jeg brukte de siste restene av stipendet på å sikre meg en PS3, så her er det snakk om _billigløsninger_!

Ok, slik ligger det ann:
    Rommet og plassering:
    Vedlegg 25142

"Myke" elementer i rommet:
    *Meg
    *Sofaen jeg sitter på
    *Sekken som ligger i et av hjørnene
    *Senga (inni avstikkerrommet)
    *Tynne, sikkert lydtransparente gardiner forran vinduene (et over senga og ett ved siden av det som for meg blir høyre høyttaler)

Ellers er det betong og panel oppå betong.
    Betongen er markert på skissen, resten er vanlig, tynn rupanel.
    Det henger INGENTING på veggene:-?

Hva jeg tenker meg av løsninger:
    "Dekorative" ting som har akkustisk gunstige egenskaper og som ikke er det for å dempe.
    Tenker på ting som å henge tepper\håndklær på veggen, (med et passende motiv, of course).
    Et håndkle med Metallica eller noe på hengende over sofaen kan vel hjelpe litt? Det bør vel dempe litt av refleksjonene bakfra i hvertfall?

Ellers er det vel bare å dempe på sidene?
    Men hvordan blir det på min vestre side, der det er langt til veggen ...

Tror døra spiller litt med bassen av og til, men der har jeg planen klar

Alle råd og tips tar jeg godt i mot!

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bump

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kan burde du benytte hele rommets bredde, og få frontene omtrent like langt fra hver sin sidevegg.

Du kan dempe sidevegger med akustikkplater ved første refleksjonspunkt fra HT til sweetspot. Dette finner du ved å sette speil på veggen og se hvor speilbildet viser HT når du sitter i sweetspot. Ideelt bør samme demping benyttes ved refleksjonspunktet i taket.

Bakvegger, både den lille utstikkeren og helt bakerst, kan dempes på samme måte. Tykt gulvteppe bør også vurderes. Persienner og tykke gardiner kan hjelpe deg noe med vinduene.

Når dette er gjort bør du måle frekvensresponsen din igjen og se på om det er behov for bassfeller også. Tiltakene over påvirker jo kun høyere frekvenser, så det kan være disse nå er overdempet i forhold til dypbassen.

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbeltpost.......

Intermediate bomholt sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,420
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håndklær og tepper er bare tull. Rockwool akustikk plater er den billigste og beste løsningen. Se denne tråden:
    http://avforum.no/forum/av-rom-konst...problemet.html

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har problemer med skjemmende støy i diskanområdet, en gjenklang som blir som en slags susing ved litt volum.

Å kjøpe Rockwool o.l. blir det nok ikke noe av den nærmeste fremtid, for akkurat nå er jeg blakk
    nå kommer jula også snart, så alt jeg får inn av penger går nok med på gaver.

Hadde håpt det ville hjulpet med et teppe eller noe, for jeg synes tanken på rockwoolplater utenpå veggene, hulter til bulter nærmest, blir litt stygt.

Kan sikkert prøve å flytte høyttalerene lengre ut til kantene, men jeg har et stykke møbel stående i det ene hjørnet som jeg ikke har noe sted å gjøre av, så det må altså drøye en stund.

Takk for responsen, jeg skal kikke på linken jeg fikk og gjøre meg opp noen meninger

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    157
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva koster slike akkustikkplater og hvilker frekvenser demper de mest?
    Problemet mitt ligger for det meste i diskanten, fra ca 5kHz til ca 7,5kHz, hvor det er høyere volum enn resten av grafen jeg får.
    Får som nevnt også en del plagsom susing, som jeg antar er lyd som spretter rundt i rommet og som kommer for seint til øret, og derfor oppleves som støy.

Har forstått det slik at man stopper dette ved å dempe reflekspunkter på vegg, tak og gulv mellom deg og høyttaleren.
    Akkustikkplatene virker som et godt alternaltiv, hvis prisen ikke er for drøy.
    Tenkte jeg skulle kle de inn i rammer av tre, og ha stoff rundt, på begge sider, for å unngå at de støver.
    Vil et hvilket som helst stoff fungere omtrent?
    Hadde i tankene noe med omtrent den tykkelsen som "vanlige" gardiner har.

Og finnes det noen enda rimeligere alternaltiver til akkustikkplater?

Har også en veldig stor dip i midbassen, dere kan se en del grafer av hvordan jeg har det HER.
    Nå er det fra litt over 80Hz til ca 150Hz det er værst. Bunnen er ved rundt 90Hz.
    Har også en voldsom peak på rundt 47-48Hz. Når jeg spiller enkelte sanger er det så det rister i rommet ved de frekvensene, mens det ellers er normalt til litt lavt volum på bassen.
    Noen løsning på det?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •