Tabbe? Isolering av himling. Trenger hjelp HURTIG!!!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Exclamation Tabbe? Isolering av himling. Trenger hjelp HURTIG!!!

Hei!

Jeg holder på å isolere en etasjeskiller, men er redd jeg kan ha gjort en tabbe! Etter å ha lest om ”the triple leaf effect” på greenglue sin hjemmeside (Understanding the Triple Leaf effect), ser jeg at taket mitt nå er av typen ”quadrupel leaf”. Slike konstruksjoner skal man etter sigende sky som pesten.

Etasjeskilleren består av tregulv, bjelker, rupanel, 5cm nedlekting m/ isolasjon, 1 lag gips, 5 cm lydbøylenedlekting. Jeg skal nå til å montere gipsplater (i morgen!!!) og lurer på om jeg bør perforere gipslaget ovenfor lydbøylene for å senke resonansfrekvensen. Ev. andre tiltak.

Noen som har greie på dette????

Se forøvrig vedlagt bilde av konstruksjonen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mhagen3
    Hei!

Jeg holder på å isolere en etasjeskiller, men er redd jeg kan ha gjort en tabbe! Etter å ha lest om ”the triple leaf effect” på greenglue sin hjemmeside (Understanding the Triple Leaf effect), ser jeg at taket mitt nå er av typen ”quadrupel leaf”. Slike konstruksjoner skal man etter sigende sky som pesten.

Etasjeskilleren består av tregulv, bjelker, rupanel, 5cm nedlekting m/ isolasjon, 1 lag gips, 5 cm lydbøylenedlekting. Jeg skal nå til å montere gipsplater (i morgen!!!) og lurer på om jeg bør perforere gipslaget ovenfor lydbøylene for å senke resonansfrekvensen. Ev. andre tiltak.

Noen som har greie på dette????

Se forøvrig vedlagt bilde av konstruksjonen.
    Noe bør du nok i alle fall gjøre med det gamle gipslaget... er litt usikker på hva som er best: Perforere det, eller fjerne det helt...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og jeg som trodde jeg var så lur

Gipslaget er ikke eldre enn 14 dager. Tanken var å ha mange lag lyden skulle trenge igjennom. Så feil kan man ta

Men videre: Jeg skjønner nå at et stort hulrom hadde vært å foretrekke med tanke på å senke resonansfrekvensen i konstruksjonen. Men hadde det vært best å bare lekte ned taket 1 gang med lydbøyler (totalt 74 mm senkning) enn slik jeg har gjort nå - 2 ganger (totalt 137mm).

Tog du 'an?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, vet ikke om jeg helt skjønner hva du mener. Har du to lag med lydbøyler, eller har du lektet ned det første gipslaget og så festet lydbøylene i dette?

Tror ikke det vil lønne seg å perforere gipsen. Da er det bedre å la den være som den er, eller fjerne den helt.

Nå tror jeg ikke du skal ha panikk for dette heller, da det som beskrives hos GreenGlue er det optimale når det gjelder vegger med gips montert direkte på trelekter, ikke etasjeskillere med lydbøyler. Du vil jo uansett ha 2 lag gips hengende i lydbøyler. Det ekstra gipslaget vil sannsynligvis ikke ha noen stor betydning fra eller til om du lar det være der. Det vil jo i praksis kun bli som om du har tatt utgangspunkt i et eksisterende vanlig gipstak og lektet det ned med lydbøyler og gips...

Tror jeg ville ha latt det være som det er jeg ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hjalmarjalla!

Jeg har først lektet ned 5cm, isolert og platet igjen. Så har jeg motert lydbøyler m/lekter (totalt 5cm) og er etter planen klar til å isolere for så å plate igjen med 2 lag

Etter det jeg leste hos greenglue var jeg redd hulrommene i konstruksjonen ville fungere som en slags lydforsterker / overfører. Så derfor spørsmålet om jeg skal lage hull...

Kanskje greengluesandwitch mellom de to nederste gipsplatene er tingen?

Etter et par uker med stress og kav seg jeg nå at det med fordel kunne vært brukt mer tid på planlegging av prosjektet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Hjalmarjalla!

Jeg har først lektet ned 5cm, isolert og platet igjen. Så har jeg motert lydbøyler m/lekter (totalt 5cm) og er etter planen klar til å isolere for så å plate igjen med 2 lag

Etter det jeg leste hos greenglue var jeg redd hulrommene i konstruksjonen ville fungere som en slags lydforsterker / overfører. Så derfor spørsmålet om jeg skal lage hull...

Kanskje greengluesandwitch mellom de to nederste gipsplatene er tingen?

Etter et par uker med stress og kav seg jeg nå at det med fordel kunne vært brukt mer tid på planlegging av prosjektet
    Planlegging er ikke dumt, nei...

GG mellom de to siste lagene skader sikkert ikke, men jeg tør ikke anbefale noen ting med den 5 cm luftputen til det første gipslaget.

Det går jo an å skrive til GG om tips. Men min erfaring er at de bare svarer en av 10 ganger, så det er kanskje en tvilsom strategi hvis du har det travelt...

Intermediate tazzat sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    The goal of any decoupled wall should be to drive resonance down in frequency. To do this you have to
    1. Add mass to one or both sides of the wall
    2. Increase the depth of the air cavity
    3. Add insulation (if you don’t have insulation)

Ser ikke helt problemet vist du isolerer di 5 cm imellom.
    Det er å ha luft imellom som er fyfy etter det jeg forstår.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 5cm glava over første gipslaget og 5cm under (i mellomrommet med lydbøylene). Så hvis isolasjon tar de lave frekvensene så....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er 5cm glava over første gipslaget og 5cm under (i mellomrommet med lydbøylene). Så hvis isolasjon tar de lave frekvensene så....
    Det er nok dessverre ikke så enkelt. Isolasjonen "lurer" nok resonansfrekvensen litt ned, men gjør ikke mirakler. Egentlig er to 5 cm luftlag (isolasjon eller ikke) ganske ille, fordi du da lager to "hull" i lydisolasjonen din ved samme frekvens (og relativt høyt opp i frekvens også). Men siden du skal ha dobbelt lag med gips på det innerste (mot rommet) laget, vil du muligens forskyve resonansfrekvensene noe i forhold til hverandre. Da blir det i alle fall ikke et stort hull, men to mindre...

Skulle ønske jeg var dreven nok til å gi deg et godt og sikkert svar. Jeg er for læregutt å regne selv...

Tror ikke det blir noen katastrofe for deg uansett. Det kommer an på hvor grisenøye du er med lydisolasjonen din...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se det er flere enn meg som ikke skal på byn i kveld Rune

Hjelper det å lage 150 stk 6 cm hull i det der gipslaget. Sånn at det blir 10 cm luftrom istedenfor?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se det er flere enn meg som ikke skal på byn i kveld Rune
    Det er da mye mer givende å henge her ;-)

Hjelper det å lage 150 stk 6 cm hull i det der gipslaget. Sånn at det blir 10 cm luftrom istedenfor?
    Det var vel nå vi kommer til læregutt-delen jeg skrev over... men...

Så vidt jeg skjønner ut av triple-leaf-dokumentet så ville det beste ha vært å fjerne hele det gamle gipslaget og til og med det gamle taket, for den saks skyld... Jeg har ærlig talt ikke peiling på hva slags effekter du skaper ved å lage en rekke hull. Er de mange nok, så blir det jo i praksis som å ta vekk gipsen.

Jeg hadde dog ventet en dag eller to med dette i tilfelle det kommer en innom her med virkelig god peiling på akkurat slike ting som dette, som sier noe helt annet enn meg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Svar fra green glue folkene

Hi

Yes, the following options are strongly recommended

1. Remove the existing layer of drywall that would be above the ceiling hangers before adding the hangers and 2 new layers of drywall. This will create one large air space where 2 large air spaces would have been in the original plan. This will lower the frequency of mass-spring resonance and give better low-frequency isolation.

2. Take the steps outlined in 1. plus add a layer of weight (drywall or wood) to the face of the wood that is below the original ceiling josits.

For best results from what you have, your assembly should be

wood floor
    joists (with old insulation)
    thin wooden layer (OPTIONALLY, add weight in the form of drywall or wood here)
    2'studs (with yellow insulation)
    ceiling hangers
    2 layers of drywall (a third layer of drywall here will also be helpful)

thanks for writing & please let me know if this wasn't clear enough

Brian Ravnaas
    Green Glue Company
    ----- Original Message -----
    To: info@greengluecompany.com
    Sent: Saturday, November 24, 2007 10:35 AM
    Subject: Ops! I've made a quadruple leef ceilinng....

Hello,

I am sound isolating the basement in my house. After reading about the triple leaf effect on your homepage I realize that I have made a quadruple ceiling when trying to sound isolate...

This was my plan for the construction.

1. wooden floor
    2. joinst (with some old isolation)
    3. thin wooden layer
    4. 2'studs with isolation (yellow)
    5. 1 new layer of plaster / dry wall
    6. ceiling hangers / clips (with isolation - yellow)
    7. 2 layers of plaster / dry wall

I was just about to start with the 2 last layers of plaster when I read your article about the triple leaf effect.

Do you recomend some changes to my plans? Would it be a good idea to make holes in the first plaster layer to make bigger air cavety in the construction?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi

Yes, the following options are strongly recommended

1. Remove the existing layer of drywall that would be above the ceiling hangers before adding the hangers and 2 new layers of drywall. This will create one large air space where 2 large air spaces would have been in the original plan. This will lower the frequency of mass-spring resonance and give better low-frequency isolation.

2. Take the steps outlined in 1. plus add a layer of weight (drywall or wood) to the face of the wood that is below the original ceiling josits.

wood floor
    ceiling hangers

thanks for writing & please let me know if this wasn't clear enough

Brian Ravnaas
    Green Glue Company
    Hyggelig at de svarte så fort da!

Da har du vel fått de svarene du trenger? Tror du at du klarer å skru ned det eksisterende gipslaget, eller har du allerede sparklet det? Er jo litt ergelig å måtte ta vekk den gipsen som du sikkert har hatt masse jobb med, men det hadde vært enda mer ergelig å fått et dårlig resultat i tillegg...

Husk nå på å legge de to siste gipslagene slik at ikke skjøtene overlapper. Og gjør det slik at du alltid treffer lektene med skjøtene. Se denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal love deg jeg ha sparklet og herjet med det øverste gipslaget ja! Men det er et annet problem knyttet til dette også: Over gipslaget går det mye strømledninger. Tanken var at disse ikke skulle inn i selve "lydhimlingen", da denne skulle være tett. :-?

Så vinner jeg mer på å åpne disse rommene mot hverandre enn jeg mister pga "luftlekkasjene". Ikke misforstå meg, nederste laget mot rommet og gulvet i etasjen over vil være tette lag likevel...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal love deg jeg ha sparklet og herjet med det øverste gipslaget ja! Men det er et annet problem knyttet til dette også: Over gipslaget går det mye strømledninger. Tanken var at disse ikke skulle inn i selve "lydhimlingen", da denne skulle være tett. :-?

Så vinner jeg mer på å åpne disse rommene mot hverandre enn jeg mister pga "luftlekkasjene". Ikke misforstå meg, nederste laget mot rommet og gulvet i etasjen over vil være tette lag likevel...
    Må de inn i selve lydhimlingen da?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

wood floor
    ceiling hangers
    Interessant råd. Hvis jeg ikke misforstår beskrivelsen helt blir dette en "tripple leaf" konstruksjon. Riktig nok et lag mindre enn din opprinnelige plan, men likevel litt på tvers av deres egen artikkel..
    Ikke at jeg tror dette vil være et problem. Tror faktisk det rådet du fikk på mail er bedre enn hva de antyder i artikkelen sin når utgangspunktet er et allerede eksisterende tak.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går nok i den retningen. Poenget er vel å få store nok hulrom i konstruksjonen.

Rune: El rørene er allerede bygget inn under det øverste gipslaget

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det går nok i den retningen. Poenget er vel å få store nok hulrom i konstruksjonen.

Rune: El rørene er allerede bygget inn under det øverste gipslaget
    Jeg har nok litt tungt for det, men hva var det egentlig som var problemet med disse rørene?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg har nok litt tungt for det, men hva var det egentlig som var problemet med disse rørene?
    Elektrikeren var veldig opptatt av at det ikke skulle gå ledninger inn-ut av lydtak. Da mistet man mye av effekten. Ikke vet jeg...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrikeren var veldig opptatt av at det ikke skulle gå ledninger inn-ut av lydtak. Da mistet man mye av effekten. Ikke vet jeg...
    Hull gjennom "lydtaket" vil helt riktig svekke lydisolasjons-egenskapene. Det jeg ikke fikk med meg var hvor du vil få disse hullene.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •