Acoustical Sealant (og tilsvarende)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Acoustical Sealant (og tilsvarende)

Det finnes drøssevis av produkter der ute ala dette og det er ment brukt mellom gipsplater (og andre ting) i lydisolasjonssammenheng.

Er det noen der ute i det blå som vet om dette er noe annet enn helt vanlig acrylmasse? Er det noe å hente? Det eneste jeg kan komme på er at det muligens er noe mer mykt i tørket tilstand enn acrylmasse.

Jeg må innrømme at jeg har relativt liten tro på at dette gjør en merkbart bedre jobb en acrylmasse, men hvis noen vet noe annet, setter jeg pris på å bli tipset om det :-)

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, prøvde å lese databladet men det brukes helt andre standarder i "utlandet"
    Rent teknisk ser det ut som acryl med noe brannhemmende funksjon . Vil vel tro at vanlig acryltettemasse gjør samme jobben

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fyrer opp denne igjen...

Har lest litt (igjen) og det som visstnok er spesielt med "Acoustic caulk" (akustisk fugemasse) er at den er "non-hardening", altså at den ikke blir hard (selv etter flere år).

OG jeg som trodde dette var akkurat slik silikon oppførte seg???

Er det noen av dere bygg-eksperter som vet om noen form for (standard) fugemasse som har denne egenskapen?

Og helst i den rimelige enden av skalaen, for jeg kommer til å bruke noen kilo...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beste tipset må bli Sikaflex, de har et stort utvalg av forskjellige fuger...

Edit; Silikon er fy fy i mange sammenhenger.....(tenker ikke på pupp)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Beste tipset må bli Sikaflex, de har et stort utvalg av forskjellige fuger...

Edit; Silikon er fy fy i mange sammenhenger.....(tenker ikke på pupp)
    Kan du utdype dette (tenker ikke på puppe-delen...)?

Jeg vet det er et problem å male over silikon, men hvilke andre uheldige egenskaper snakker vi om?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et langt lerret å bleke (tok du`n?) Silikon har blitt brukt ukritisk i byggesammeng de senere åra som tettestoff , Har selv sett råteangrep under slike tettinger , fugene ser helt fine ut men er langt fra tette. silikon er også ubrukelig mot betong eller andre murprodukter ( det slipper) Har også sett rustdannelser der stoffet er brukt mot stålkonstruksjoner . Nå skal det sies at det finnes flere typer silikon som er bra til sitt bruk men det krever at man vet hva man gjør og bruker rett type til rett jobb :-D
    Skrekkeksempel fra jobben : En snekker brukte byggsilikon til å fuge inn en ventilasjonskanal i nærheten av et lakkeringsverksted.... Vi slet med omlakkering et år etterpå,på grunn av silikonutslag i lakken ,såkalt krater
    Nå er vel ikke problemstillingen aktuell for ditt vedkomne , men vær obs på bruksområdet ops:

Edit: Ta en kikk på hjemmesidene til Sika Norge as , ligger litt hurtiginfo der

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var virkelig interessant lesing, gubben!

Jeg var virkelig ikke klar over flere av disse tingene. Og at silikon "slipper mur" er jo relativt viktig info all den tid jeg har brukt tubevis av silikon til nettopp tetting mot mur (se kino-tråd)!!!

Regner jeg må gå etter med et annet tettemiddel i grensen silikon/mur (hvis det da er noe som fester til silikon....). Kanskje jeg må lage en helt ny fuge over den gamle med noe annet som fester til mur (hva nå det måtte være som gjør det...).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Som bygningsmaler (som ellers har tålt det dårlig) har det blitt endel fuging. Det jeg kan si om akryl er at den beholder en viss elastitet over tid. Blir ikke hard. Bruker selv kassevis nå under renovering for bl.a. lydisolering. Det er uansett viktig å ikke være gniten i fyllingen av fugen, da tre er et levende materiale ( rom-i-rom løsningen bygges vel i tre?) og da er det begrensninger på hva fugen tar opp av bevegelse. For å unngå mye av bevegelsene som ofte kommer, er det greit å spandere tid til at alt får tørke romtemperert før fuging. Og luftdrevet/gearet fugepistol er greit til litt større arbeider. Sika/Tec7 har limende egenskaper, så en fuge vil teoretisk kunne holde bedre, men vil det være verd det ? Det vil tross alt være snakk om mengder om du også skal fugelime to lag plater. Fuger du for hvert platelag - og veksler overgang gulv/vegg og vegg/tak for hvert lag plate, har du tettet rikelig.

Mvh.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Hei!

Som bygningsmaler (som ellers har tålt det dårlig) har det blitt endel fuging. Det jeg kan si om akryl er at den beholder en viss elastitet over tid.
    Den blir ikke helt hard, men holder den seg myk nok? Det er det som er det litt kinkige spørsmålet. Og er det stor forskjell på merkene? Vil Infra-merket til Coop holde seg like godt som et dyrt merke?

Jeg leste en artikkel der en (anerkjent) studiobygger snakket om Acoustic Caulk (fugemasse) vs vanlig acrylbasert fugemasse og han sa noe slikt som at:

"Hvis du likevel skal rive rommet etter 3 år er vanlig fugemasse bra nok i massevis, men hvis du vil at det skal vare i en god del år MÅ du bruke noe som er laget for ikke å bli hardt (non-hardening). Selv den minste sprekk vil ødelegge lydisolasjonen:"

Det er ikke lett for en stakkar å vite hvem man skal tro på...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lønner seg nok å høre på folk med peiling i det lange løp :-D Raske -billige løsninger er og blir raske og billige... holder skjelden lenge....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er nok ikke så greit å vite hvilket produkt en skal velge alltid. Den kjenner vel mange igjen fra kvaler ved utstyrsvalg, som jo er hvorfor forumet finnes.

Raske, billige løsninger vet jeg ikke. Akryl fugemasse er et produkt vi malere bruker, og all etterprøving og erfaring tilsier at produktet hadde vært ute fra MAL (malermesterenes andelslag) for lenge siden om det ikke holdt mål. Billig ? Ingen bakdel det. Om det holder.

Føler du det som et reellt moment, at du vil gå å lure på om det holder etterpå, ja så velg et dyrere og mer fancy produkt som er navnetilpasset bruken. Neida. Det er nok noe i det om det er fagfolk på lyd som kommer med beskrivelsene om at akrylmasse ikke holder mål til lydfuge. Ellers er det jo et typisk selgerutsagn. Jeg bruker Sista Akrylmasse fra Henkel. Den holder i allefall greit i hjørner over tid. Er det tett, så er det tett. Ved bruk av gips er det minimal heft i gipsendene, og å isolere endene på hver plate for å få heft er faktisk viktig uansett materialvalg for fuging. Det er ikke mye utenom kanskje HubbaBubba som holder tett kun i mot enden av papirkanten over tid.Hey'di KZ eller våtromsgrunning - fortrinnsvis på liggende platestabel med strø mellom vil være en grei metode for å prime gipskanten med. Ingenting henger på gipsendene når du har spilt høyt en stund om de ikke er primet.:twisted:

Skulle jeg satset penger på et annet produkt måtte det være et fugeskum som lå og presset mot fugen konstant. Da ville ikke-ekspanderende fugeskum vært et alternativ. Den har et visst ekspansjonstrykk ferdig herdet. Kanskje en løsning?Andre viktige momenter for å unngå de store bevegelsene er å skrulime reisverk (skrur alt her nå) og å sørge for at det er tørt ved oppsetting, i allefall at det er uttørket før fuging.

Lykke til videre i prosjektet! Ser ut til å bli et kjempeflott og nøye gjennomtenkt rom.

Mvh.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av atleda
    Hey'di KZ eller våtromsgrunning - fortrinnsvis på liggende platestabel med strø mellom vil være en grei metode for å prime gipskanten med. Ingenting henger på gipsendene når du har spilt høyt en stund om de ikke er primet.:twisted:
    Takk for utfyllende info!

KZ på gipsendene er et verdifullt tips jeg skal prøve å huske på når den tid kommer! Hvis du fortsatt henger med når jeg er i det stadiet kan du mer enn gjerne minne meg på det!!!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •