Oppgradering av fars lekerom, akustikk m.m.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer Dagster sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile Oppgradering av fars lekerom, akustikk m.m.

Se vedlagte SketchUp bilder.

Sliter fælt med akustikken i dette rommet. Kinolyden er bra, men musikkopplevelsen er dårlig. Antar at knekken i selve rommet og pipa fremme til høyre ikke hjelper særlig.

Har Klipsch RF7 i 7.1, Denon AVR 3805 + 3910, SVS 20-39 samt HTPC. Har forsøk forskjellige tokanals forsterkere inkl. Rotel 1090 uten at stereo opplevelsen ble særlig bedre. Hva er det enkleste jeg kan gjøre for å få til en bedre HIFI opplevelse?
    (Liker forøvrig hard rock og har forkjærlighet for tung stram bass, rund mellomtone og myk diskant.)

Har nå anledning til å gjøre større arbeider for å bedre akustikk og dempe lyd ut.

Lydisolering:
    -Rommet er ikke lydisolert fra før. Vil det ha noe særlig effekt kun å legge inn Rockwool lydplater i tak og vegg ut mot gang, eller må jeg kjøre på med lydbøyler først som sist? (døra skal byttes ut med en massiv ytterdør)

Akustikk:
    -Har tenkt å legge hobbyplater på skrå i overgang tak/vegg. Videre vil jeg investere i bedre romkorrigeringsutstyr samt hente inn noen som kan tune lyden. Muligens også få noe mer demping i form av teppe/gardiner etc.

Har lest og studert en masse, men prøver såklart å finne minste motstands vei. Tar derfor gjerne imot kommentarer.

Mvh.
    Dag

Intermediate Valo sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sliter fælt med akustikken i dette rommet. Kinolyden er bra, men musikkopplevelsen er dårlig. Antar at knekken i selve rommet og pipa fremme til høyre ikke hjelper særlig.

Det første som slår meg er at jeg ville snudd hele oppsettet 180 grader(det ville jeg gjort).
    Men jeg skal legge til at jeg ikke har studert noe på feltet med demping og akustikk av rom.
    Synes du er heldig som kan ha et dedikert rom, sitter selv i en blokkleilighet med åpne løsninger selv. Har begynt å lese det jeg kommer over av slike ting nå, for å se hva jeg kan gjøre her.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Valo
    Det første som slår meg er at jeg ville snudd hele oppsettet 180 grader(det ville jeg gjort).
    Det var kanskje en tanke, og det kan jo raskt prøves lydmessig før jeg begynner å rive ned ting! Det var akkurat slike kommentarer jeg håpet på. Takker!

Det var forøvrig ikke et dedikert rom. Men da kona så alle høyttalerene, ga hun opp

Dag

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke mye WAF faktor å ta hensyn til, men veldig mange naboer.....Derfor ønsker jeg meg lydisolert rom.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    726
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dagster
    Det var kanskje en tanke, og det kan jo raskt prøves lydmessig før jeg begynner å rive ned ting! Det var akkurat slike kommentarer jeg håpet på. Takker!

Det var forøvrig ikke et dedikert rom. Men da kona så alle høyttalerene, ga hun opp

Dag
    Hei :-D

Har du prøvd......var det noe hjelp i mitt forslag eller skal jeg gå å gjømme meg...ops:

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har du prøvd......var det noe hjelp i mitt forslag eller skal jeg gå å gjømme meg...ops:
    Familie og jobb; to ting som stjeler alt for mye av min tid (heldigvis)
    Får tid i neste uke. Oppdaterer tråden hvis jeg husker det

Dag

Newcomer Moppen sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Illustrerer bilder hvordan du sitter i dag?
    Har nesten samme høyttaler som deg, men sitter med 5.1

For meg virker det som du sitter veldig langt bak.
    Stereo bilde vil nok bli "grøtete"

Jeg ville testet om ikke du fikk bedre lyd med og sitte bitte lite lengre fram en der du har bordet/puffen (ser ikke helt hva det er :-D ).

Når jeg hjelper kamrater osv og plasser høytaler så måler jeg opp først slik at front høytaler og jeg sitter i en trekant med like lange sider.
    Ettersom dette ikke er helt ideelt for mange med tanke på møbler osv osv .
    Så er det og kompensere seg ut i rommet og vri og flytte høyttaler slik du bevarer mest mulig av stereo bilde.

Et tips til Kino Lyden vist du har bipolare høyttalere slik som meg.
    Jeg ville plassert side høyttallene lengre bak slik at du får den fremre diskanten skrått bak fra hode dit riktet litt bak øre ditt.
    Slik har jeg det per idag, og dermed får både et godt stereo bilde bak og en god spreding av surround lyd. Elsker bipolare bak høytalere :-D

Enig med hva Valo sier en test vriddning av rommet 180 grader kan og hjelpe deg seinere med tanke på symmetrisk oppsett, avstand fra vegger til høyttaler osv.

Når det gjelder demping så finnes det utallige måter du kan gjøre dette på men hvor mye du kan dempe er som oftest lite vist du ikke går grundig til verks med vegger og tak, og der etter setter opp en del lyd feller/paneler.

Intermediate Globe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,358
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, mange muligheter her.

Det å snu rommet 180 grader er så absolutt en tanke, spørsmålet er hvordan det vil passe for rommet ditt med tanke på sitteplassene. Ved dreining av rommet ville jeg da har vurdert demping av sideveggene, med akustikkpaneler. Tenker da på paneler som ikke trenger noen stor bygningsteknisk endring, men av typen som monteres enkeltvis på sidevegg, for å dempe diskantområdet.

Om du velger å ikke "snu rommet" ville jeg tilbudt husfruen å få pianoet plassert i et annet rom. Pianoet vil, slik det står i dag, bli rene resonanskassen hva gjelder lydbølgene fra høyre frontHT spesielt.

Fjern pianoet, få flyttet sitteplassene noe nærmere frontene, eller frontene nærmere eksisterende sitteplasser.

Jeg ville droppet 7.1 oppsett, etabler 5.1. Flytt SurroundHT, de på sidene, lengre bak i rommet, men fortsatt på sideveggene. Der du sitter nå, basert på skissen, sitter du mer eller mindre i "ingenmannsland" hva gjelder lydbalansen i rommet.

Jeg hentet mye, i mitt rom, på å dempe sidevegger og deler av taket. Jeg brukte da kun akustikkplater som monteres enkelt på eksisterende vegger og tak. Om interessant så kan du finne info om min demping av rommet ved å klikke på "Om min kino" i singaturfeltet mitt. Beskrivelsen av arbeidet finner du ca midt i tråden, ca innlegg #70.

Lykke til videre i jakten på "godlyden" :-)

Fortsett å holde liv i tråden din her, det er mange her inne som har masse erfaring og som helt sikkert vil bistå deg videre i dette arbeidet!

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå prøvd å snu rommet, men kun i stereo + sub. Det var klart bedre, men sliter fremdeles med stående bølger og for fremtredende diskant. Kommer nok ikke utenom demping av rommet etter ombygging.

Dag

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Moppen
    Illustrerer bilder hvordan du sitter i dag?....
    Hei og takk for innlegget!

Dette er kino oppsettet. Ved musikklytting flytter jeg høyttalerene ca en meter ut i rommet, romkorrigerer på nytt samt plasserer godstol midt mellom de fremre surround høyttalerene. Det hjelper godt på lyden i den posisjonen, men uansett er der stående bølger og en for skarp diskant. Kommer nok ikke utenom demping og bassfeller tror jeg.

Er forøvrig også glad i bipolare høyttalere

Dag

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Globe
    Hei, mange muligheter her.
    Hei

Linken til din dempe tråd ligger nå på min desktop for videre studier! Paneler blir et must, sammen med bassfeller. Tror også at jeg må ha noe hjelp fra fagpersoner, noe jeg tror jeg skal klare å finne i Stavanger området.

Hvis jeg snur rommet kan vel pianoet stå? Må nesten ha det stående i dette rommet. Det vil jo bli det mest lyddempede rommet etterhvert, så det må jo utnyttes (barn og pianoøving blir slitsomt i lengden )

7.1 kontra 5.1; alt for morro med 7.1 til å droppe det Denon sin 7 channel stereo er forøvrig svinaktig god under fotball kamper!

Skal jakte videre på godlyden og prøve å holde liv i tråden. Prøver hardt i dag som du ser med mange innlegg selv

Dag

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb Lydbøyler bare i taket og en vegg noen vits?

Se bilder i opprinnelig post.

Rommet er i kjeller. Kun EN vegg samt taket går mot resten av huset. Rom i rom med flytende gulv er såklart en vinner, såpass har jeg lest meg til.

Mitt spørsmål er om det er bortkastet å kun gjøre noe med taket og den veggen for å få til skjerming mot resten av huset? Vil det være noen effekt i det, eller må det tettes helt igjen?

Det blir jo uansett huller i rommet, vinduer, luftekanaler, strømgjennomføringer mm. selv om dette tildels kan støydempes noe.

Er der noen som har prøvd dette selv?

Dag

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •