Dedikert kinorom, men hvor skal døra stå??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer Kjell Hugo sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dedikert kinorom, men hvor skal døra stå??

Jeg har kjøpt meg nytt ubygget hus, så derfor trenger byggfolkene og vite hvordan første etasje skal se ut. Jeg har en utfordring. Jeg har flytta en vegg i det blå rommet mot det røde,, ca en meter. for og få større kinorom. men jeg må ha en dør inn til Gjesterommer(det røde), denne døra må gå fra kinorommet.
    Til Fronter blir det brukt b&W 803D og foreløbig HTM1 Nautilus senter. Jeg har ikke valgt bakhøytallere enda men det blir enten b&w Ds7 eller b&w Ds8S (denne sikler jeg mest på). men uansett,, jeg går utifta at plaseringen av disse 2 høytallerne er relativ lik. Disse må jo festes på den gule veggen mot det røde rommet. det jeg trenger hjelp til er plasering av disse. hvor langt ut ifra veggen som går på langs skal disse være plasert? jeg trenger ikke høyde, men plaseringen i bredden. Dette er avgjørende på hvor jeg skal plasere døren inn til gjesterommet. Målet på rommet er i følge tegning ca 4,9 eller 5 Meter langt og3,60 bredde. Altså 360 cm bred bakvegg,, er det noen som har kunskap om hvor nerme veggen disse skal monteres,, helst ikke synsing..:? Det er Dipolbakhøytallere som skal brukes hvis det ikke var klart.. Jeg trenger hjelp her.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg ville plassert døra på midten av vegg for å kunne plassere bakhøytalerene symmetrisk på den gule veggen. Jeg har selv en dør inn til kommende kino som står i det ene hjørnet med et trappeløp og dette byr på trøbbel når jeg skal kjøre 7.1 oppsett...må faktisk henge den ene høytaleren på døra! Du kan jo også vurdere å legge døra inn til gjesterommet i hjørnet mellom gul vegg og gang. Det betyr jo selvølgelig at du må spise litt av kinoen. Det blir da en "skråinngang" til gjesterommet , som kan bli en fin estetisk finesse, og du får et hjørne på høyre side bak. Du kan også da bygge et "falskt" hjørne på venstre side bak. Dette er med på å gjøre rommet mindre symmetrisk. Dette kan være en fordel for diverse akustiske problemer ift et symmetrisk rom! Når har du jo ikke et kvadratisk rom, men det er en tanke. Det kan kanskje også gå ann å henge bakhøytalerene på disse skråveggene. Det er ikke sikkert det er optimalt hvis du har et 5.1 system, men da har du muligheten til å eksprimentere med bakhøytalere rett ut for sitteposisjon (hvis sofaen din står der den gjør på bildet), på skråveggene, eller på bakveggen! Er ingen expert, så kan ikke svare deg på hvor nøyaktig du skal være ift avstand mellom disse. Sånn jeg har forstått det, bør det testes ut flere løsninger. Andre på Hifihuset mente en gang jeg snakket med han at bakhøytalerene i et 7.1 system bør henge 1 m fra hverandre. Personlig tror jeg selv jeg ville hatt litt større avstand mellom de for øke dipoleffekten....

Mvh Chris

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lag en akustisk åpen vegg - a la Aktos.

Gjestene skal vel ikke sove mens du ser film?

Større rom - desto bedre lyd !

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Akustisk vegg?

Dette må du forklare lit bedre flageborg , den var jeg ikke helt med på. Takker for begge innspill

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    20 cm fra venstre side sett fra kinorommet, la den slå inn i gjesterommet og være høyrehengslet.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg mener vel en akustisk åpen vegg. Du skal da ha bare reisverk som kles med stoff, evt også dempes innvendig. Gjør mer eller mindre samme nytten som å bare dele rommet med en gardin.

Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ja det var smart

Jeg får vel gå for den løsningen om andre ikke har noe som er bedre eller dårligere,, helst bedre da

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg's forslag høres bra ut, en vil vel få en del bedre bass fordeling og respons med lengre rom?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •