Bassfattig på 1.rad men brutal på 2.rad - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 31 av 31
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for link. Skal studere dette litt.
    snooky. rommet er ca 5,5m lengde og 3,3m bredde

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett litt på linken som ble nevnt men det er veldig mye teknisk ord og uttrykk.

Kommer frem til det er plassering som er nøkkelen.
    Hva med gipsveggene? har dette noe å si for bass eller bør de dempes på noe slags vis??

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsøg at vende bassen i fronterne ud mod væggen, måske kopler de bedre til rummet sådan.

Eller forsøg at "flytte" subberne længere væk i din forstærker. Vælg større afstand til LFE kanalen. Jeg løste et problem herhjemme på denne måde

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk lynge det skal jeg prøve.
    Har avstanden noe å si på bassen hvis den justeres i receiver altså?

Vil ikke det bare påvirke forsinkelse i bassen? har det virkelig noe å si?
    I audessy oppsettet så står det 5,3 m i avstand. kan forandring av dette øke bassfølelse midt i rommet?

Intermediate Snooky sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endre avstand i forsterker eller endre fase innebærer det samme. Så hvis lav bass på første rekke skyldes utfasing, noe jeg tviler på, kan det hjelpe. Men du har vel ingen sub, eller er det jeg som har misforstått? Hvis så er tilfelle bør du la slike justeringer være i første omgang. Mye lyd utover dypbass, og du bør heller se på optimal plassering i forhold til dette og kanskje kjøpe en sub eller to senere.
    Nevner dette fordi det ser ut til at frontene dine står helt inntil side- og fremvegg. Tror det har en betydelig negativ effekt på lydbildet ditt, kanskje bortsett fra nettopp bass...

De dypeste basstonene vil du alltid ha mest av nær vegger og hjørner siden rommet ditt ikke er større enn det er. Men du kan jobbe mot å få bra bass på første rekke, og heller leve med at den er litt vel høy bak.

Skal du begynne å dempe bør du først måle frekvensrespons (husk å måle i flere horisontale og vertikale posisjoner) for å finne problemområdet ditt. Tiltak som demping og EQ må basere seg på dette. Men finn optimal plassering først!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktig at jeg ikke har en dedikert sub men jeg har koblet begge høyttalerene på linje utgangen for sub på receiver siden begge subbene er aktive.

Men etter det jeg har lest så skal det jo være en fordel i forhold til plassering å ha tilnærmet "2 subber" i front noe som jeg har koblet opp riktig.

Men ting skal prøves ut. Vil egentlig unngå å kjøpe en ekstra sub.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett frontene til "large" og sub til "none" så vil de få all lavfrekvent lyd, pluss LFE der det sporet er brukt, uten at du mater de med både front L/R og sub signal.

Btw kan du ta en titt på denne linken for en enkel beskrivelse av høyttalerplassering uten alt for mye mystiske ord og begreper. Setup guide linket nedre begrunner oppskriften for de som ønsker å lese det :-D
    Du bør i den sammenheng fokusere på å plassere frontene dine som det de er, ikke som sub'er.

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spooky: hvorfor skal han kutte ut sub og la front ta seg av lfe? Han har jo aktiv sub i begge front høyt. nå vet jeg ikke om han kan stille inn fase og nivå på de, men da er i allefall det en fordel.

Siden han har egen sub inngang på høyt så vil jeg tro sub'ene i front spiller uavhengig til resten av høyt.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er helt riktig herminator.
    Skjønte ikke helt hva spooky mente med det..

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spooky.. :-D

Blue Diamond er en full range HT hvor basselementet er aktivt akkurat som f.eks ML Vantage. Så den spiller ikke uavhengig, men overtar fra 75hz. Skjønner ikke poenget med å koble sub-signalet inn separat med mindre receiveren ikke tillater å sende dette sporet via utgangene til frontene. På den annen side gjør det kanskje ikke noen skade heller, men tenkte det kunne være en idé å teste. Beskrev bare en alternativ måte å sette det opp på.

Alt dette er uansett en digresjon fra problemstillingen, da peak i lave frekvenser nær bakvegg neppe blir borte uansett hvordan dette kobles sammen. Høyttalerplassering derimot... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skjønner