Forslag til lydisolering, ønsker feedback

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til lydisolering, ønsker feedback

Hei

Jeg holder på å renovere en halvpart av en tomannsbolig jeg har kjøpt. I sammenheng med dette ønsker jeg å lydisolere en god del bedre enn det der er nå. Det er ikke snakk om at de skal bli helt lydtett, men jeg ønsker å kunne spille musikk og kunne snakke på normal måte uten at det skal forstyrre mine naboer.

Jeg har tenkt følgende tanker:

Det er en vertikalt delt bolig, så på andre siden av veggen har jeg en nabo. Under gulvet har jeg gjort om kjelleren til en sokkelleilighet som jeg leier ut.

Materiale X har jeg tenkt litt rundt. En av tankene er å bruke trinnlydplater der og. De vil kanskje fjerne en del av de lave frekvensene som gipsplaten ikke vil fjerne? Det som bekymrer meg litt er at vis jeg bruker et så mykt materiale vil kanskje effekten til green glue forsvinne?

Et annet alternativ er kanskje vindtette hundtonitt plater(asfaltplate) jeg kan se for meg at de har en god isolerende effekt, selv om jeg aldri har hørt det nevnt

Et siste alternativ er kanskje å bruke gips både innenfor og utenfor green glue.

Jeg blir glad for alle tilbakemeldinger dere kan ha :-)

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du muligheten til å forstørre skissen litt?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den forstørret

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TDSzevz
    Da var den forstørret
    Huh? Hvis den er forstørret nå, da lurer jeg på hvor liten den var før... ;-)

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er så lytt til naboen som jeg får inntrykk av utifra hva du skriver og har tegnet, så ville jeg heller bygget en frittstående vegg som ikke har fysisk kontakt med eksisterende vegg.
    Jeg bor også i vertikaldelt tomannsbolig og har i mitt kino/musikk rom på loftet
    bygget en frittstående vegg mot naboen.
    Veggen bygger ca 12 cm. inn i rommet og består av:
    - ramme/stendere
    - 1. lag gips
    - Green glue
    - 2. lag gips
    - Green glue
    - 3. lag gips
    - Green glue
    - Huntonitt panelplater.

Gipslagene er festet med skruer og Huntonitt platene er stiftet.

Fikk en veldig bra lydempende effekt mot naboen, men liker du å spille veldig høyt og med en sub eller flere så vil nok naboen merke det godt uansett hva du gjør desverre.

For sokkelleiligheten har jeg ikke så mye å komme med pga lite erfaring med problemstillingen.

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var den forstørret
    Hmm, jeg sliter med å se hva du har skrevet på skissen ;-)

Kan du ikke legge den ved i full størrelse?

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer jo litt an på hvor mye penger og arbeid du vil legge i det, men her er litt info om lydisolering av etasjeskillere og vegger:

Gulv og tak:
    Lydisolering av etasjeskillere :: Gjør det selv :: A/S Rockwool

Bygge med tre - Massivtre - Lyd

http://www.gyptone.dk/Gyproc/Files.nsf/0/C85E2E25EBB55D71C12571260046FF2A/$FILE/285-304Etasje3.4.pdf

http://www.hunton.no/nor/pictures/pr...anvisning1.pdf

Vegger:
    http://www.norgips.no/pdf/laerebok/lydisolering.pdf

Boligstøy - praktiske tiltak | Norsk forening mot støy

Bygge med tre - Massivtre - Lyd

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lagt bildet linkbart ut. Trykk på bildet for større versjon.

Det må ha skjedd no rart der, for rett etter jeg redigerte innlegget mitt tidligere i dag så var bildet stort.

Hoffa:
    Det hadde nok vært en fin løsning, men jeg har desverre ikke 12 cm å gå på. En del av denne veggen(den er ganske lang) skal ha noen kjøkkenbenker på seg, hvis jeg forer ut 12 cm vil kjøkkenbenken komme over et vindu.

Men 2 lag med gips med green glue mellom burde jo kanskje funke? Hvordan er forresten de huntonitt platene du la? Er det slike halvmyke med stoff på? Altså noe som ikke egner seg for en stue?

Hjalmarjalla:
    Takk for gode linker, grei lesing der. Har sett på noe av det før. Tid og penger er minst mulig egentlig.

Jeg kan si at det er veggen som er det største problemet. Og etter dagens arbeidsøkt har jeg funnet ut at det er ingen isolasjon i det vertikale skillet :-0 Så det skal jeg fikse og da.

Så fra den skissa jeg la opp tidligere så blir det fylling av isolasjon i veggen. Deretter 2 lag med gips med green glue mellom. Hva tror dere om det? Det må jo redusere lyden betraktelig.

For å illustrere hvor lytt det er i dag så hørte jeg når mikrobølgeovnen til naboen plinget i dag. :-/

Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg lagt bildet linkbart ut. Trykk på bildet for større versjon.

Det må ha skjedd no rart der, for rett etter jeg redigerte innlegget mitt tidligere i dag så var bildet stort.

Hoffa:
    Det hadde nok vært en fin løsning, men jeg har desverre ikke 12 cm å gå på. En del av denne veggen(den er ganske lang) skal ha noen kjøkkenbenker på seg, hvis jeg forer ut 12 cm vil kjøkkenbenken komme over et vindu.

Men 2 lag med gips med green glue mellom burde jo kanskje funke? Hvordan er forresten de huntonitt platene du la? Er det slike halvmyke med stoff på? Altså noe som ikke egner seg for en stue?

Hjalmarjalla:
    Takk for gode linker, grei lesing der. Har sett på noe av det før. Tid og penger er minst mulig egentlig.

Jeg kan si at det er veggen som er det største problemet. Og etter dagens arbeidsøkt har jeg funnet ut at det er ingen isolasjon i det vertikale skillet :-0 Så det skal jeg fikse og da.

Så fra den skissa jeg la opp tidligere så blir det fylling av isolasjon i veggen. Deretter 2 lag med gips med green glue mellom. Hva tror dere om det? Det må jo redusere lyden betraktelig.

For å illustrere hvor lytt det er i dag så hørte jeg når mikrobølgeovnen til naboen plinget i dag. :-/
    Hvor mange cm har du mulighet til å bygge ut den veggen?

Å skru to lag gips med Greenglue imellom, direkte på stenderne som vender mot naboen vil nok hjelpe betraktelig på, særlig siden det ikke var isolasjon i veggen.

Men om du har mulighet til å bygge en "frittstående" vegg med gips og Green Glue som ikke er i direkte kontakt med eksisterende vegg vil dette bli atskillig bedre.

Å bruke huntonitt-plater eller trinnlydplater i veggene vil neppe ha noen særlig effekt. Da er det bedre med flere lag gips. Å bruke det i gulv for å redusere trinnlyd er derimot en annen sak. Men trinnlydplater demper ikke vanlig lydgjennomgang i spesielt stor grad. Da er det bedre å legge trinnlyd med gips oppå, og så evt parkett o.l. Viktig å tette alle sprekker og overganger.

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TDSzevz:

Jeg avsluttet (siste lag) med vanelige huntonittplater type Royal.
    Fine innvendig i hele huset de, jeg kjøpe umalte da jeg skulle ha veggene
    Svarte og grå.

Hvis du ikke kan bygge en frittstående vegg, så vil jeg tro at to lag med gips med Green Glue mellom må være det beste du kan oppnå hvis du ikke kan bygge tykkere enn ca. 26mm. Dette bare tror jeg, har ingen erfaring på effekten med gips-Green Glue-gips direkte mot eksisterende vegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nok ikke mulighet til mer enn 3-4 cm med utbygging.

Jeg snakket nettop med isolasjonsinnblåseren, han kunne blåse inn i innerveggen også(150,- kr kvm. +moms) så da tror jeg jaggu jeg går for det og. Da slipper jeg å begynne å rive vegg osv. Det blir ikke så utrolig mye dyrere enn å rive og sette opp igjen, og vil spare meg masse arbeid.

Så tror jeg jeg slenger 2 lag med gips med green glue mellom som du sier Hoffa, og håper på at det gir meg en forholdsvis god isolasjon.

Etter som jeg har oppdaget hvordan forholdene er nå, så burde det jo bare mangle. De var tydeligvis ikke så generøse med isolasjonen på 60-tallet :-p

Forresten, er det noe poeng i en gummilist liggende under gipsplatene? Eller er det bare "smør på flesk"?

hjalmarjalla: Med frittstående, vil det da holde hvis jeg kjøper noen 12x36 lister og forer ut på hver 60cm? Er ideen rett og slett å bare ha litt luft mellom gipsplatene og eksisterende vegg?

Hvis det er noen andre som har noen innspill så er det bare å komme med de enda, det er fortsatt et par uker til jeg skal gjøre det her, så hvis noen har noen gode ideer så er jeg mottakelig for de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •