RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 98

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 98 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 ... SisteSiste
Viser resultater 1,941 til 1,960 av 11737
    Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ettersom du er "kobber er kobber"-mann på høytalertrekkingen (som meg), hva har du tenkt å gjøre med signalkabler til sub'ene? Har du allerede funnet et kurrant alternativ til trekking, for du har jo endel meter der også:

Selv vurderer jeg Cat5e til det formålet, men det er forskjellige DIY kabeltråder her på Forumet til å bli forvirret i.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Ettersom du er "kobber er kobber"-mann på høytalertrekkingen (som meg), hva har du tenkt å gjøre med signalkabler til sub'ene? Har du allerede funnet et kurrant alternativ til trekking, for du har jo endel meter der også:

Selv vurderer jeg Cat5e til det formålet, men det er forskjellige DIY kabeltråder her på Forumet til å bli forvirret i.
    Dette har jeg tenkt på og kommet fram til at balanserte kabler er eneste fornuftige løsningen på såpass lange kabelstrekk.

Derfor skal jeg ha XLR-plugger på bakpanelet mitt:
    -bal_2-jpg

De fleste seriøse aktive sub'er støtter balanserte innganger:
    -bal_1-jpg

XLR-kabler er lette å lodde selv, og er som regel runde og fine. Regner det for sannsynlig at det vil gå som en lek å trekke dem.

Eneste evt problemet er hvis kilden ikke er balansert (en normal receiver). Hvis du (som meg) har tenkt å bruke en FeebackDestroyer eller lignende for å rette på bassen, vil ikke dette være noe problem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ferdig med k-rør? I don't think so...

Jeg er nå i full gang med den litt kinkige biten (rent tenkemessig) med spot'er i vinduene og lyskontroll skal finnes ut av.

Jeg hadde vært flink gutt og dratt k-rør til mørkeleggingsgardinen og greier. Eneste tabben var at jeg hadde plassert k-røret akkurat der festet til gardinen skal være, slik at det bare var å gjøre det på nytt:
    -img_1184-jpg
    (det gamle, avkappede røret kan sees ca 10 cm over der jeg borer)

En annen ting jeg ikke hadde tenkt på er at X-comfort-aktuatorene ikke er lovlige å plassere "løst", slik at jeg faktisk måtte til med en veggboks:
    -img_1182-jpg

Og, ja. Med veggbokser (med ikke lufttette lokk foran) følger det ubønnhørlig med en bakboks... :-(

Men denne gangen prøvde jeg en raskt-og-gæli-variant (ja jeg gjorde det ja ;-))

Denne gangen prøvde jeg gipsbiter-limt-direkte-på-veggboksen-varianten! Først en gipsbit bak. PL400 er (som til så mye annet) genialt til denne bruken:
    -img_1185-jpg

Sp mens en tvinge holde den første biten på plass, fuges det der den neste biten skal ligge inntil:
    -img_1187-jpg

Så på med neste bit som limes/tvinges på plass osv...:
    -img_1190-jpg

Dere tar tegningen. Bitene ble selvsagt målt og kuttet slik at framkant flukter med stenderene. Det som ikke er så lekkert med denne måten, er toppen rundt k-rørene. Her kommer jeg til å legge alle fugemasse-klumpers-mor, rundt topen av boks, k-rør og hele smella...

Alt i alt var dette en ok måte å lage bakboks på. Det viktigste er at det blir lufttett og det tror jeg det skal bli - i alle fall når jeg får gått etter med fugemasse i alle skjøter (når det har tørket).

LA OSS HÅPE DETTE BLE SISTE BAKBOKS FOR MEG I DETTE ÅRTUSENET

OK. Over til spot'ene over vinduene. Trikker og jeg bestemte at det greieste er å ha en trafo for hvert vindu. Det blir trangt mellom utforingslisten og Lecaen i toppkant, veldig trangt. Derfor var det en lettelse å finne denne kjekke saken fra Elko:
    -untitled-2-jpg

Den skal man faktisk kunne tre opp gjennom et spot-hull, selv om det bare er 28mm klaring på toppen! Perfekt for meg som antageligvis har 30mm eller så...

En kort k-rør-stump for høyre vindu:
    -img_1191-jpg

Og en for venstre vindu:
    -img_1192-jpg

I tilfelle noen synes det er rart at k-rørene tilsynelatende går rett ut i rommet - her kommer det en "trekant" / spotboks langs hele vegg/tak-hjørnet, der jeg kan gjemme unna kabler og aktuatorer.

Her er begge vinduene med det profesjonelle koblings-skjemaet mitt:
    -img_1193-edit-2-jpg

Det mystiske papprøret mellom vinduene skjuler en jernstang som skal kobles mellom mørkeleggingsgardinene til vinduene slik at jeg slipper med en motor.

Intermediate Loffen68 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har en mengde koblingsbokser,bruker denne fra Biltema selv fungerer som bare det :-D

Hole finder-sett
    Magnethulltakingssett som er meget enkelt å bruke for lokalisering av elbokser. 1 søker, 2 boksinnsatser for apparatboks med ytre Ø 75 mm, 1 boksinnsats for koblingsboks med ytre Ø 85 mm og 1 boksinnsats for takboks med ytre Ø 85 mm.

Art nr Pris Antall
    16-871 299,00 kr

Vil det være noe problem og legge trafoene til spottene i eget rom/skap og trekke ett 12v elnett ?
    Hadde problemer der jeg bodde før med at trafoen røyk og da var valget enten og rive tak eller gulv.
    Den du bruker ser fin ut,men jeg vil anta at den er kostbar ?

Intermediate aleksander8 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig hva en vanlig mann kan få til!:-D

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Loffen68

Hø! Rune vet ikke engang hva ordet "kostbar" er for noe.. Høy sigarførieng på den mannen der.
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du har en mengde koblingsbokser,bruker denne fra Biltema selv fungerer som bare det :-D
    Hey hey! Takk for tips! Jeg har vurdert en slik, men trodde det var mye dyrere. Denne skal bli kjøpt inn!

Vil det være noe problem og legge trafoene til spottene i eget rom/skap og trekke ett 12v elnett ?
    Hadde problemer der jeg bodde før med at trafoen røyk og da var valget enten og rive tak eller gulv.
    Koster 222,- per stk m/mva. Om det er dyrt eller ikke, er jeg ikke så sikker på. Er ikke så stiv på trafo-priser...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av aleksander8
    Helt utrolig hva en vanlig mann kan få til!:-D
    Hvis det er meg du kaller vanlig, så tusen takk for det! Det peneste jeg har blitt kalt på lenge ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Hø! Rune vet ikke engang hva ordet "kostbar" er for noe.. Høy sigarførieng på den mannen der.
    Jepp! Penger og fritid er det eneste jeg har nok av ;-)

Intermediate Svantekiller sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    3,645
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Husk maks lengdene.. det er ikke lurt å gå over 3 meter fra trafo til spott.. strømføringsevne og slikt.. så det er ikke lurt..

ps: husker ikke akkurat lengden men det er i området rundt 3 meter

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Koster 222,- per stk m/mva. Om det er dyrt eller ikke, er jeg ikke så sikker på. Er ikke så stiv på trafo-priser...
    Det var ikke dyrt,har du en link og hvor mange watt er den på ?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,944
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Svantekiller
    Husk maks lengdene.. det er ikke lurt å gå over 3 meter fra trafo til spott.. strømføringsevne og slikt.. så det er ikke lurt..

ps: husker ikke akkurat lengden men det er i området rundt 3 meter
    Er det ikke bare og gå opp litt på kvaderaten da ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke dyrt,har du en link og hvor mange watt er den på ?
    Kjøper de (som det meste annet el-ting) på elhandel.no - Profesjonelt elektromateriell til fornuftige priser. De hadde ikke disse på sidene deres, men skaffer det meste. El nr er 6630079

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lys-spørsmål...

Jada, jeg vet det har gått sakte i det siste, men jeg har fundert en del. En av de tingene jeg har fundert på, men ikke kommet fram til noe svar på, er spørsmålet om belysningen i rommet.

Som dere sikkert vet, har jeg tenkt å kle vinkelen mellom vegger og tak med skrå kasser. Disse er i utgangspunktet ment som bassfeller, men med mulig tilleggsfunksjon som spot-kasser.

Per i dag ser jeg for meg 4 alternativer for lysene i rommet (alle langs vegg/tak):

-lys-gif

A = Normal spot montert i skråkasse
    B = Vinkel-stillbar spot montert i skråkasse
    C = Utvendig spot montert på skråkasse
    D = Utvendig spot montert på vegg (muligens up/down-light)

D vet jeg kan være stilig (se gammelt bilde under), men på grunn av min (sykelige) lydisolasjons-jakt, er jeg svært skeptisk til å ta flere hull i veggene enn strengt tatt nødvendig. Og dette hadde blitt MANGE hull i veggene!

På den annen side, man får jo mini-veggbokser til nettopp denne bruken og dytter man fugemasse inn i disse etter å ha dratt ledningene, kan det bli relativt tett...

Men det er også et annet problem med denne løsningen. Pga skråkassene (som ikke var planlagt da bildet under ble tegnet), må veggmonterte lys komme et stykke ned på veggene. Da blir det plutselig en del konflikter med dører og vegger på den ene veggen. Jeg må nemlig ha en del spot'er for å få greit lys i rommet (som ikke BARE skal være kino-rom).

Men det aller mest grusomme med alternativ D er at hvis jeg skal gå for dette alternativet må jeg gjøre noe med det NÅ før jeg gipser veggene og enda verre - lage 20 nye bakbokser...

Alternativ A/B med innfelte spot'er er aktuelt, men også her er det et par skjær i sjøen:

- Det er mulig at kassene bak spot'ene tar såpass mye volum at det går utover bassfelle-funksjonen til skråkassene
    - Det spørs om det finnes spot'er som kan vikles så langt at de lyser opp veggen (men trenger jeg det?)

På front/bakvegg vil kassene være "rette" (se under) og dette vil ikke være noe problem.

Så har vi alternativ C.
    For meg høres dette ut som det tryggeste alternativet, men finnes det noen brukbare lamper som kunne passe til dette?

---

SÅ BØTT PÅ MED IDEER/FORSLAG FOLKENS!

Særlig stilige, "utvendige" spot-løsninger er interessant!

Intermediate freddie sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    3,175
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Så har vi alternativ C.
    For meg høres dette ut som det tryggeste alternativet, men finnes det noen brukbare lamper som kunne passe til dette?
    I mitt eget rom kjøpte jeg to av disse elhandel.no - 997861,PRIMA UNO for å ha i tillegg til downlights. Synes de ser ok ut, men vet ikke om 230V er aktuelt for deg?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en versjon E? Kombinasjon av C og D? Dvs: Lampen til D i posisjonen til C.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror kanskje jeg ville gått for alternativ B med et f.eks. en slik type:

elhandel.no - Robus vippbar dowlinght i krom (12V, IP20)
    Forskriftene krever 2,5cm luftrom over innfelte armaturer og 5cm til siden.
    Så etter tegningene dine burde dette holde rikelig
    Du kan jo enkelt konvertere denne til type A om du vil :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Hva med en versjon E? Kombinasjon av C og D? Dvs: Lampen til D i posisjonen til C.
    Ja, slett ikke sikkert det er så dumt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    I mitt eget rom kjøpte jeg to av disse elhandel.no - 997861,PRIMA UNO for å ha i tillegg til downlights. Synes de ser ok ut, men vet ikke om 230V er aktuelt for deg?
    Takk for tips! Jeg har ingen sterke meninger rundt 12/230V-problematikken. Kommer til å følge min elektrikers råd hva nå enn det måtte bli.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tror kanskje jeg ville gått for alternativ B med et f.eks. en slik type:

elhandel.no - Robus vippbar dowlinght i krom (12V, IP20)
    Forskriftene krever 2,5cm luftrom over innfelte armaturer og 5cm til siden.
    Så etter tegningene dine burde dette holde rikelig
    Du kan jo enkelt konvertere denne til type A om du vil :-D
    Den så egentlig ganske lekker ut, den der altså...

Disse 2.5/5 centimeterene - hva slags armaturer mener du dette gjelder for? Og hvorfor disse digre bøttene av noen plastkasser bak normale spot'er?

Side 98 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 94 95 96 97 98 99 100 101 102 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 238 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •