RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 88

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 88 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88 89 90 91 92 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 ... SisteSiste
Viser resultater 1,741 til 1,760 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    joda jeg ser det poenget, men for å komme med en annen analogi; dersom jeg skal henge opp en knagg på badet som det skal henge håndkle på ber jeg ikke min kompis på 110kg+ å henge seg i den for å se om skruefestet holder.
    Det som er litt mangelfult med den siste analogien er at den er digital ;-)

Enten holder knaggen, eller ikke.

Sånn er det jo ikke med lydisolasjon.

Mulig denne tankerekken er feil, men dersom kantene av tak nesten står i ro høres det nesten ut som om støtet setter taket i selvsving, For jeg ser ikke helt at det skal være mindere kobling mellom tak og gulv på kantene enn det er i midten (!?). Hvis så er tilfelle vil det jo definitivt hjelpe betraktelig med flere lag gips.
    Ja, at i alle fall gulvet settes i selvsving er udiskutabelt. Om himlingen blir det, er jeg litt mer usikker på faktisk...

Men var det så at du her isolasjon mellom himlingsbjelkene og gulvet? På den videoen der man ikke kan se utlag på himlingsbjelken ser man jo tydelig endring i sprekken mellom gulv og bjelke (ikke noe isolajon). Dersom det på noen steder ligger (hard)pakket isolasjon her vil man jo kunne ha en god overføring mellom gulv og bjelke.
    Det er isolert på dette stedet (på videoen har jeg fjernet isolasjonen for å se hva som skjer), men på ingen måte hardpakket. Jeg angrer likevel på at jeg gjorde det nå (og all den ekstra jobben... ). Det er ikke HELT umulig at denne isolasjonen delvis kan være synderen.

Mange alternativer her
    Ja, desverre...

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Poenget med knagg-analogien var at dersom man skal tåle et støt av X Joule energi så er det lite poeng å teste det med X*1000 Joule, og så di "beklager det holder ikke".

Jeg skjønner i alle fall ikke at det er isolasjonen mellom bjelkene som skal være synderen. du kan jo legge handa på et sted du har pakket isolasjon og så knipse i siolasjonen rett ved siden av og se om du kjenner noe i handa. Det at du ser isolasjonen bevege seg på filmen betyr ikke at det er isolasjonen som overfører energien fra den enen bjelken til den andre, men at isolasjonen beveger seg fordi begge bjelkene beveger seg. PÅ den filmen der man ikke kan se noe bevekelse i himlingsbjelken er det heller ingen bevegelse i isolasjonen selvom gulvbjelken beveger seg, men man ser dydelig at sprekken mellom gulv og himlingsbjelke blir adskillig mindere.

Angånde dette med å måle utslag på forskjellige steder og ut fra dette trekke konklusjon på hvor vibrasjonene starter; ta et tau og hold fast i den ene enden. gi den så et lite utslag (rask bevegelse i håndleddet) og se hvordan dette slår ut i amplitude og frekvens. Annet eksempel er gong. Man kan gi den et lite slag ytterst på kanten og allike vel gi et fantastisk lydbilde både i styrke og frekvenser.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter å ha gjort noen beregninger og sjekket noen tabeller kommer jeg fram til at gulvet ditt er underdimensjonert i forhold til stivhet.

Du har alt for tykt gulv i forhold til standard bjelkelag (dvs for stor egenvekt)
    Dette fører til mye nedbøyning når du hopper.
    Bjelkelaget ditt er ikke beregnet etter høy stivhet , men etter lav stivhet.

Jeg foreslår følgende omgjøring/ forsterkning.
    Skru fast en 2*8" på siden av gulvbjelkene i det området der projektoren er
    Da vil du stive av denne delen av taket, slik at risting i PJ blir redusert til et minimum.

Se vedlagte tabeller/bilder
    Vedlegg 33441

Vedlegg 33442

Vedlegg 33443
    Legg merke til forutsetningen for tabellene
    prøveversjon av programmet...
    http://www.holtebyggsafe.no/nedlast/...ring/setup.exe

Det er nok som mange sier Lufttrykket som overføres ned i bjelkelaget, dermed bøyes det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Etter å ha gjort noen beregninger og sjekket noen tabeller kommer jeg fram til at gulvet ditt er underdimensjonert i forhold til stivhet.

Du har alt for tykt gulv i forhold til standard bjelkelag (dvs for stor egenvekt)
    Dette fører til mye nedbøyning når du hopper.
    Bjelkelaget ditt er ikke beregnet etter høy stivhet , men etter lav stivhet.

Jeg foreslår følgende omgjøring/ forsterkning.
    Skru fast en 2*8" på siden av gulvbjelkene i det området der projektoren er
    Da vil du stive av denne delen av taket, slik at risting i PJ blir redusert til et minimum.

Se vedlagte tabeller/bilder
    Vedlegg 33441

Vedlegg 33442

Vedlegg 33443
    Legg merke til forutsetningen for tabellene
    prøveversjon av programmet...
    http://www.holtebyggsafe.no/nedlast/...ring/setup.exe
    Takk for tabeller og info. Da ser det ut til at jeg ikke skal bli arbeidsledig i sommer...

Det er nok som mange sier Lufttrykket som overføres ned i bjelkelaget, dermed bøyes det.
    Jeg spiser ikke helt denne forklaringen. Hvorfor skulle ikke luften fint evakuere gjennom isolasjonen og ut sidene (som er pip åpne?). Selv om alt annet var tett, så burde det nesten holde med sprekkene mellom gipsplatene?

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Luftrykk????

Tror dette er et blindspor, om man bruker litt praktisk regning vil du finne ut at trykket ikke vil øke veldig mye, husk luft kan fint komprimeres mange ganger. Om man tenker seg at volumet minker med feks 10% da vil trykket øke med ca 0.1kg pr m3 ikke veldig mye. Med forbehold om glemte regnekunskaper tror jeg dette skulle være ca.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Takk for tabeller og info. Da ser det ut til at jeg ikke skal bli arbeidsledig i sommer...

Jeg spiser ikke helt denne forklaringen. Hvorfor skulle ikke luften fint evakuere gjennom isolasjonen og ut sidene (som er pip åpne?). Selv om alt annet var tett, så burde det nesten holde med sprekkene mellom gipsplatene?
    Du må huske på at det er stor luftmotstand gjennom isolasjonen. og ved en slik rask trykkendring rekker ikke luften å stikke av ut langs kantene. dermed vil du få en viss komprimering av luft + at isolasjonen faktisk trykker på litt pga friksjon og fysisk kontakt med begge lag. Ved å stive av taket/gulvet rundt PJ, vil denne nedbøyningen minske til et minimum.
    Kubbing/kiler har IKKE noe for seg... (liten virkning) =>ikke nødvendig

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det foretatt noen grep i går kveld?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble det foretatt noen grep i går kveld?
    Ja, jeg holdt på til kl 01:30 med å balle med en 2x8 som jeg limte og skrudde på siden av en gulvbjelke. Brukte 25 stk 6x100 mm skruer som var MEGET tunge å skru fast, i alle fall når jeg måtte strekke halve overkroppen inn mellom gipsen og gulvet på den ene siden. Dette stuntet gjør jeg ikke om igjen, for å si det slik... har ikke testet virkningen av denne forsterkningen enda.

Tok bilder "hoppevideoer" fra noen punkter (før forsterkningen), uten at jeg har tenkt å kjede folk med det her på forumet. Kan bare si at det virker som fjerning av (en god del) isolasjon og HDMI-kabel tilsynelatende har redusert bevegelsesoverføringen dramatisk, uten at jeg riktig vet hvorfor...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angånde dette med å måle utslag på forskjellige steder og ut fra dette trekke konklusjon på hvor vibrasjonene starter; ta et tau og hold fast i den ene enden. gi den så et lite utslag (rask bevegelse i håndleddet) og se hvordan dette slår ut i amplitude og frekvens. Annet eksempel er gong. Man kan gi den et lite slag ytterst på kanten og allike vel gi et fantastisk lydbilde både i styrke og frekvenser.
    Er dette et argument for eller mot å ta målinger på forskjellige punkter?

Uansett, jeg målte bevegelsen i enden av en himlingsbjelke (eller rettere sagt) på toppsvillen den hviler på, og det var ikke detekterbar bevegelse. Dette bare for å avkrefte teorien om at vibrasjonene forplantet seg fra gulvet, ned ytterveggen, via sålen og opp i innerveggne.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur nok forsterkinga vil hjelpe godt på stivheita på det aktuelle området
    For å få ein litt meir målbar indikasjon på nedbøyninga kan du kappe ein stender/ lekt ca 2-3 cm kortare enn romhøgda som du plasserar midt i rommet. Oppå den legg du ein klump uelastisk masse (f.eks plastelina) og så ta hoppetesten igjen.
    Er vel bevegelse i forhold til projektoren som er det kritiske. Prøv å henge opp ein lampe eller lykt i himlinga og rett lyset mot ein vegg, kansje plassere ein pappbit med eit lite hull i framfor den. Så får du fruen til å gå/hoppe mens du sjekkar om det er viberasjon i lyset.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Er dette et argument for eller mot å ta målinger på forskjellige punkter?

Uansett, jeg målte bevegelsen i enden av en himlingsbjelke (eller rettere sagt) på toppsvillen den hviler på, og det var ikke detekterbar bevegelse. Dette bare for å avkrefte teorien om at vibrasjonene forplantet seg fra gulvet, ned ytterveggen, via sålen og opp i innerveggne.
    Det var egentlig et argument mot å ta raske konklusjoner basert på utslag eller manglende sådan. Det kan være at det er en helt rett konklusjon, men bølgeforplantningsteori tilsier at det er mye rart som kan skje.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var egentlig et argument mot å ta raske konklusjoner...
    Hehe - ja, det har vært en del raske konklusjoner her... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av johnkey
    Trur nok forsterkinga vil hjelpe godt på stivheita på det aktuelle området
    For å få ein litt meir målbar indikasjon på nedbøyninga kan du kappe ein stender/ lekt ca 2-3 cm kortare enn romhøgda som du plasserar midt i rommet. Oppå den legg du ein klump uelastisk masse (f.eks plastelina) og så ta hoppetesten igjen.
    Er vel bevegelse i forhold til projektoren som er det kritiske. Prøv å henge opp ein lampe eller lykt i himlinga og rett lyset mot ein vegg, kansje plassere ein pappbit med eit lite hull i framfor den. Så får du fruen til å gå/hoppe mens du sjekkar om det er viberasjon i lyset.
    Laserpeker er vel det beste! Jeg har et har et laservater, kan jo bruke det... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikkje dumt!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen stunt i dag?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen stunt i dag?
    Ja, poden klatret opp i toppen av furua nede i hagen og tok på de øverste barnålene. Det holder som stunt for meg...

Holder også på nede i kjelleren som vanlig, men som sagt; jeg har ikke tenkt å kjede folk med alle mine eksperimenter og målinger. Det holder vel med å si at jeg har kommet opp hoppetest 10...

Til alle som er urolige over fram/tilbakedrift - jeg har i alle fall bestemt meg for en fempunkts tiltaksplan:

1. Sette vinkeljern i endene på 2x8'ene (himlingsbjelkene). Disse var bare skrudd fast fra undersiden av toppsvillen og var unødvendig vinglete (og dermed svake).
    2. Ta vekk HDMI-kabel
    3. Ta vekk4-5 cm av all isolasjon i høyden for å minimalisere overføring mellom gulv og gipslag
    4. Ta vekk 1 cm av all isolasjon i høyden for å minimalisere overføring mellom bjelkelagene.
    5. Ta vekk isolasjon på toppen av himlingsbjelkene.

Med tanke på alt arbeid som er gjort med nitidig oppkutting av isolasjon osv., er dette til å grine av (noe jeg har vært på tampen til å gjøre), men nå som jeg har tiltaksplanen klar, er jeg bare fokusert på å gjennomføre det. Tar en "gipsplate-stripe" av gangen, for jeg har ikke plass til å lagre alle platene og all isolasjon på en gang.

Her er forresten en (av mange videoer tatt etter at jeg fjernet gips, isolasjon og forsterket himlings-bjelkene i endene med vinkeljern):

Hoppetest 10

Kameraet er zoomet inn under en gulvbjelke, og jeg har skrudd fast en sløyfe mellom to himlingsbjelker som man også ser. Jeg er relativt fornøyd med resultatet. Sløyfen står omtrent i ro og de bevegelsene den har ser ut til å være egensvingninger, noe som effektivt blir stoppet av tyngde (i form av 3 gipslag).

Så er det bare å håpe at det blir omtrent like bra med isolasjon og gips igjen...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke mange mm bevegelse der nå. Det må jo tross veldig mye ekstrarbeid, være veldig tilfredstillende å ha funnet en løsning på problemet, og få fikset dette nå. Tenk på katastrofen det kunne ha blitt med et ferdig rom, klar for testing, også har hele konstruksjonen stått og dirret(noe overdrevet da).

Hadde jeg ikke bodd flere timer med fly unna deg, skulle jeg ha stillt opp tvert. Vet hvor lite motiverende det kan være av og til å stå på med et slikt prosjekt alene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Er ikke mange mm bevegelse der nå. Det må jo tross veldig mye ekstrarbeid, være veldig tilfredstillende å ha funnet en løsning på problemet, og få fikset dette nå. Tenk på katastrofen det kunne ha blitt med et ferdig rom, klar for testing, også har hele konstruksjonen stått og dirret(noe overdrevet da).
    Vi får se hvordan det blir når jeg får på gips og (løsere) isolasjon igjen. Det blir litt spennende. Vibrerer det like lite som på den siste videoen, skal jeg være svært fornøyd - vibrerer det som før har jeg i alle fall gjort det jeg kan!

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Hadde jeg ikke bodd flere timer med fly unna deg, skulle jeg ha stillt opp tvert. Vet hvor lite motiverende det kan være av og til å stå på med et slikt prosjekt alene.
    Det er da det er greit med virtuelle støttespillere som deg

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nos pusling med isolasjon i går kveld?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Akeem
    Om du istedenfor pinner med tusjprikker på hadde laget samme opplegget med en eller to linjaler, ville det bli mye lettere å måle hvor stor vandringen er...
    Ja, god ide! Beklager at jeg ikke har respondert på posten din før nå.

PÅ siste video, er det laget to streker på den vertikale pinnen. Disse er det 10 mm i mellom, dermed er vandringen omtrent 2 mm på gulvbjelken.

Side 88 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 84 85 86 87 88 89 90 91 92 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 228 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •