RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 87

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 87 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 ... SisteSiste
Viser resultater 1,721 til 1,740 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg ville isåfall nøye meg med å ta ned de platene i bare dette området først.
    Et godt råd, som jeg skal forsøke å huske på!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen tvil om hvilken vei dette går...kanskje greit med tanke på nattesøvnen
    Uff...misunner deg ikke akkurat dette her!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kanskje ikke så håpløst likevel?

Når jeg ser etter, så har jeg (tilfeldigvis) lagt det første gipslaget på en ekstremt gunstig måte, slik at jeg faktisk kan klare meg med å ta ned bare 2.5 plater for å få tilgang til hele midtpartiet av rommet:
    -img_9853-jpg

Dette var jammen gladnyheter på en ellers noe traurig dag... Tar jeg ned disse 2.5 platene, får jeg et felt sånn ca 50 cm på hver side av senterlinjen til rommet. Dermed har jeg tilgang til å fjerne HDMI-kabelen så vel som å raske vekk isolasjonen i området og sette på triangel-kubbing!

Når det gjelder overføring av vibrasjon via isolasjon, regner jeg med at senter er det svakeste punktet, slik at bare å lette trykket på isolasjonen i 120 cm bredde sånn ca i midten vil ha virkning.

Livet er litt lysere nå!

Men for å gå vitenskapelig til verks, må jeg på en eller annen måte måle vibrasjonen, derfor driver jeg å mekker et DIY vibrometer (eller hva det skal kalles). Dette er rett og slett en dings med to pinner 90 grader på hverandre som "overdriver" vibrasjonen til platen de er festet i. Vet ikke i hvilken grad det virker, men i prinsipper skal det det.

Her baseplaten og en av pinnene:
    -img_9850-jpg

Pinne for måling av bevegelser 90 grader i forhold til pinne nr 1 på plass:
    -img_9854-jpg

Håpet er at jeg vha filming med kamera, godt lys og disse svarte tusjprikkene, kan få en følelse med hvor mye ting vibrerer. Det beste hadde vært stillbilder med lang lukkertid og en kone som hoppet på kommando, men etter en opphetet debatt ved middagsbordet ("Ta ned gipsen igjen???? Har det klikka for deg eller? har du hørt om noe som heter 'bra nok'???"), ble det relativt klart at jeg ikke kunne vente noen hjelp til dette fra min frue i første omgang...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var jo gladnyheter!! Kreativ det vibrometeret ditt
    Synes jeg hører W når du overbrakte "nyheten"...uff...kjenner meg så altfor godt igjen.....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå er første test med "vibrometeret" ferdig. Slik ser de ut ferdig satt opp:
    -img_0685-jpg

Jeg satte kameraet helt inntil, satte det på video og løp opp trappen og opp på en krakk jeg hadde plassert midt på stuegulvet på forhånd. Deretter hoppet jeg ned fra krakken og landet minst mulig silkemykt, for å si det sånn. Poenget var jo å virkelig TESTE gulvet.

Jeg har lagt ut et par videoer (advarsel - sterke scener!) av det som skjedde:

Video i sakte film (under 1 mb)

Video i normal hastighet (full frame rate) m/lyd (ikke skru for høyt opp...)

Lyden er ikke riktig så fatal som videoen gir inntrykk av, for kameraet har skrudd opp auto gain på max siden det er helt stille for smellet. Men det høres ikke spesielt lovende ut. Det dumper ikke - det smeller jo! Var det HDMI-kabelen som røyk?

Uansett - gipsen skal vekk. Det er klinkende klart!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå vet jeg ikke hvor "silkemykt" du egentlig landet, men jeg ble dessverre litt overrasket over hvor stor bevegelsen så ut til å være.
    Nesten som man ikke tørr å ta denne testen selv...

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si meg enig med gonigogo, overraskende hvor stor bevegelsen er. Ser ut som taket i kjelleren på samfunnshuset når hele grenda danser jenka i festsalen.

Ok, når du nå allikevel har bestemt deg (det hadde du vel egentlig gjort ganske tidlig i dag, tror jeg ) så ønsker vi selvsagt se et tilsvarende opptak når "gipstak episode 2" er gjennomført.

Tommel-opp for vibrometeret ditt, enkelt men genialt.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerande dette du! Synd at du evt har gått på ein liten smell..

Om du bestemmer deg for å ta ned gipsen er eg litt skeptisk til om kubbingar kjem til å gjer susen. Tvilar på at det vil bli vridning av bjelkane i det heile tatt om gipsen er godt skrua. Gipsen og bjelkane vil då stive av kvarandre såpass godt at det kun blir vertikal vandring av bjelkane.

Problemet er vel heller dimensjonen og stivheita på sjølve bjelkane, og du vil vere betre tjent med å forsterke bjelkelaget i lengderetninga. Det kan gjerast ved å bruke f eks 22mm kryssfinerplater som du skjer i strimlar i samme høgde som bjelkane, som du limar og skrur/spikrar godt fast på sida av bjelkane. Evt doble bjelkane.

Grunnen til at sekundærbjelkelaget og golvbjelkane bevegar seg saman treng ikkje berre vere isolasjonen sin feil, men at lufttrykket (overtrykket som oppstår mellom himlingsplatene og golvplatene) gjer at himlinga vibererar. Det er derfor ikkje umuleg at himlinga hoppar meir no etter at du har fått på gipsen enn den den gjor før.
    Dette vil sannsynlegvis kome seg etter neste lag med gips då det blit meir masse og større tregheit i himlinga.

Uansett kva du velg å gjere, lykke til!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dæven....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel ikke det nye taket som faktisk er problemet. Du bør stive av de "gamle" takbjelkene. Var jeg slem nå?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dæven....
    Now, that... pretty much sums it up :-D. Fantastiske løsninger i alle retninger, det skal du ha Mr W!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Nå vet jeg ikke hvor "silkemykt" du egentlig landet, men jeg ble dessverre litt overrasket over hvor stor bevegelsen så ut til å være.
    Nesten som man ikke tørr å ta denne testen selv...
    Jeg hoppet ned fra en krakk og landet så hardt jeg klarte, uten å presse sammen ryggsøylen. Men likevel... dere ser selv hva jeg sliter med.

Sitat Opprinnelig postet av johnkey
    Om du bestemmer deg for å ta ned gipsen er eg litt skeptisk til om kubbingar kjem til å gjer susen. Tvilar på at det vil bli vridning av bjelkane i det heile tatt om gipsen er godt skrua. Gipsen og bjelkane vil då stive av kvarandre såpass godt at det kun blir vertikal vandring av bjelkane.
    Ja, kanskje det...

Problemet er vel heller dimensjonen og stivheita på sjølve bjelkane, og du vil vere betre tjent med å forsterke bjelkelaget i lengderetninga. Det kan gjerast ved å bruke f eks 22mm kryssfinerplater som du skjer i strimlar i samme høgde som bjelkane, som du limar og skrur/spikrar godt fast på sida av bjelkane. Evt doble bjelkane.
    Dette har jeg faktisk gjort med gulvbjelkelaget, men bare på den ene siden. Jeg syntes allerede før jeg begynte på kinoen at gulvet var litt "brummete" hvis man f.eks. gikk litt tungt på det. Da kunne det skrangle i skapene. For å bøte på dette skudde/limte jeg på striper med 13mm kryssfiner, riktignok bare i en lengde (dvs. 244cm) på midten. Tror det hjalp bittelitt.

Med 2x22mm på et bjelkelag som i utgangspunktet er mye svakere, burde det jo merkes bedre. Men for å evt gjøre dette i stedenfor å kubbe, må jeg ta vekk ALLE gipsplatene... Mulig jeg kan lure inn en kryssfiner-stripe som en en del lengere enn en gipsplate er bred, men 244cm (eller lengere???) blir vanskelig uten å fjerne all gipsen.

Grunnen til at sekundærbjelkelaget og golvbjelkane bevegar seg saman treng ikkje berre vere isolasjonen sin feil, men at lufttrykket (overtrykket som oppstår mellom himlingsplatene og golvplatene) gjer at himlinga vibererar. Det er derfor ikkje umuleg at himlinga hoppar meir no etter at du har fått på gipsen enn den den gjor før.
    Dette hadde jeg faktisk ikke tenkt på, men jeg har faktisk hadd følelsen av at himlingen beveger seg mer etter gipsen kom på...

Dette vil sannsynlegvis kome seg etter neste lag med gips då det blit meir masse og større tregheit i himlinga.
    Men når gipslagene er ferdige, vil det jo bli helt tett og lufttrykket vil bli enda større?

Nei, nå må jeg legge meg snart...

Men først tre nye videoer:

Analyse av bevegelsene til HDMI-kabelen(under 1 mb)
    På denne videoen ser det ut til at himlingsbjelken beveger seg mer eller mindre med gulvbjelken og at HDMI-kabelen ikke på noe tidspunkt strammer seg.

Måling av bevegelse til gulvbjelke (under 1 mb)
    På denne videoen ser det unektelig ut som om himligen ikke beveger seg stort i det hele tatt. Veldig merkelig. Det er klart, jeg klarer ikke å hoppe likt hver gang... En annen interessant ting er den relativt tydelige vridningen til bjelken. Dette kan man se best der den vertikale målepinnen krysser k-rører i bakgrunnen. Legg merke til at pinnen har en klar sideveis bevegelse. Man kan også se det på den svarte prikken.

Måling av bevegelse til himlingsbjelke (under 1 mb)
    Her er det mindre bevegelse, men langt mer enn det så ut på forrige video. Det kan også se ut til at det er mindre vridning her enn på gulvbjelken, selv uten gips på midtpartiet.

Som dere selv kan se, virker det faktisk som om det er mindre bevegelse etter at jeg tok av gipsen (på midten). Det hadde vært interessant å visst om dette kom av at jeg hoppet ekstra tungt på den første videoen, eller om det faktisk er lufttrykket som gjør det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Nå er det vel ikke det nye taket som faktisk er problemet. Du bør stive av de "gamle" takbjelkene. Var jeg slem nå?
    Nei, flere enn deg har vært inne på det. Men det værste er kanskje at jeg allerede HAR gjort et forsøk på dette...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke bygge deg et eget "uthus" istedenfor da? (Sorry klarte ikke dy meg!)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    202
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du istedenfor pinner med tusjprikker på hadde laget samme opplegget med en eller to linjaler, ville det bli mye lettere å måle hvor stor vandringen er...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror også at det er lufttrykket som forårsaker mesteparten av vibrasjonsoveføringen. Sett at gulvet i 1etasje fjærer bortimot 10mm på noen kvadratmeter av gulvet så blir det jo litt luft.

Tror nok som nevnt av johnkey at tre lag gips vil motstå evt trykk (hvis det er det som er årsaken) mye bedre enn "en ballong" av 1 lag (ref trykktank vs typisk bursdagsballong fra McDonalds)

Tror du FruW reagerer på at du lager en ventil i gulvet i første etasje for å slippe ut evt lufttrykk? :-D Gulvet i første etajse utgjør sikkert bare en brøkdel av dempingen ut fra kinoen i forhold til de tre gipslagene og all isolasjonen i mellom.

Hvis du har en benk eller fast montert ett-eller-annet oppe så kan du jo faktisk teste det under en av de også (når du allikevel går så nøye til verks? Legge et A4 ark på hullet og få noen til å hoppe samtidig som du selvfølgelig tar sakte film av hvor mye arket løfter seg...

Selvfølgelig kan du jo, dersom du lager ventilen under en benk, oppleve at dørene i benken spretter opp når du fyrer opp Erna'ene

Kan jo måle lufttrykket ved å gå Bernoulli i sømmene også. Et U-formet rør, der ene siden av U-en er litt lengre, med vann. Et hull i 1 gipslag (fug rundt, det har du trening i!) og se hvor mye vannsøylen beveger seg ved hopping... Lufttrykket kommer høyst sannsynlig før tregheten i evt friksjonsvirkning mellom isolasjon/bjelker gjør seg gjeldende, slik at du vil se vannsøylen bevege seg "kraftig" før den svinger litt.

DrE

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, er det bare jeg som ikke klarer å se de siste tre videoene??

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror denne hoppetesten er svært overdrivet i forhold til raliteten. For meg høres det ut som å teste om frontruta på en bil tåler steinsprut ved å dælje løs på den med slegge.

Å hoppe på et gulv (eventuelt hoppe ned fra en krakk slik du gjorde) innebærer støt. Det er svært mye energi som skal aborberes på svært kort tid. De eneste du har observert til nå er at rommet, slik det står nå, med ett lag i tak og ingen vegger, ikke klarer å absorbere høy momentanenergi. Du er redd det blir værre med veggene på plass fordi rommet blir sivere, men veggene vil jo forplante mindere energi med gips på plass. Det første som slo meg i denne debatten var; er du sikker på at vibrasjonene overføres fra gulvbjelker til takbjelker (altså gjennom isolasjone som du tror er for tettpakket) ? Eller er det gulvet (i kinoen) som ikke er frikoblet nok i fra resten av huset? Altså; føres energien kun gjennom isolasjonen, eller går den via betongen og til gulvet som setter veggbjelker og så taket i sving? Antakeligvis litt av begge deler siden vi snakker om støt her. Betong er en utrolig leder av vibrasjoner i støtform. Tro på en som bor i betong-blokk.

For det første; støt-problematikke tror jeg blir mindere når alt av gips er på plass, da gipsen vil minimere videreføringen av energien som kommer via betingen.

For det andre ville jeg gjort testene med gynging. Et voksent menneske som gynger hardt på et gulv setter i gang nesten like store utslag på gulvet, men siden disse gyngingene har mer tid på å absorberes vil se at rom-i-rom-konstruksjonen er flink til å dempe denne energien.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Jeg tror denne hoppetesten er svært overdrivet i forhold til raliteten. For meg høres det ut som å teste om frontruta på en bil tåler steinsprut ved å dælje løs på den med slegge.
    Hehe, du er inne på noe ;-)

Men hvilken rute ville du antatt tålte steinsprut best:
    En hvor slegga gikk rett i gjennom eller en som bare lage en stor rose?

Du har imidlertid selvsagt rett i at hoppetesten nok er tvilsom som mål på lydisolasjon, men jeg synes ikke det er helt bra, det som skjer, når himlingen egentlig skulle være frikoblet fra gulvet...

Et annet aspekt er at jeg er lite interessert i at PJ-bildet skal hoppe hvis noe går på gulvet over.

Sitat Opprinnelig postet av Xell
    Å hoppe på et gulv (eventuelt hoppe ned fra en krakk slik du gjorde) innebærer støt. Det er svært mye energi som skal aborberes på svært kort tid. De eneste du har observert til nå er at rommet, slik det står nå, med ett lag i tak og ingen vegger, ikke klarer å absorbere høy momentanenergi. Du er redd det blir værre med veggene på plass fordi rommet blir sivere, men veggene vil jo forplante mindere energi med gips på plass. Det første som slo meg i denne debatten var; er du sikker på at vibrasjonene overføres fra gulvbjelker til takbjelker (altså gjennom isolasjone som du tror er for tettpakket) ? Eller er det gulvet (i kinoen) som ikke er frikoblet nok i fra resten av huset? Altså; føres energien kun gjennom isolasjonen, eller går den via betongen og til gulvet som setter veggbjelker og så taket i sving? Antakeligvis litt av begge deler siden vi snakker om støt her. Betong er en utrolig leder av vibrasjoner i støtform. Tro på en som bor i betong-blokk.
    Hvis bevegelsen (opp til 2-3mm?) hadde forplantet seg via veggene (og gjennom gulvet og opp i det nye reisverket) hadde vel kameraet stått og hoppet også? Kan heller ikke si jeg har merket noen som helst form for bevegelse i sålen når andre har hoppet. Sålen er dessuten "frikoblet" fra veggene med en luftspalte/silikonfuge, så jeg ser det som svært usannsynlig at det er dette som er problemet.

Men jeg kan ta noen tester til og sette målepinnene i endene av himlingsbjelkene for å avgjøre om bevegelsene blir forplantet via veggene. Jeg vedder 100 kroner (sendes evt til Redd Barna) på at endene av taket (dvs. veggene) står omtrent i ro.

Active Xell sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    300
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe, du er inne på noe ;-)

Men hvilken rute ville du antatt tålte steinsprut best:
    En hvor slegga gikk rett i gjennom eller en som bare lage en stor rose?
    joda jeg ser det poenget, men for å komme med en annen analogi; dersom jeg skal henge opp en knagg på badet som det skal henge håndkle på ber jeg ikke min kompis på 110kg+ å henge seg i den for å se om skruefestet holder.

Et annet aspekt er at jeg er lite interessert i at PJ-bildet skal hoppe hvis noe går på gulvet over.
    det er selvagt et svært viktig poeng.

Hvis bevegelsen (opp til 2-3mm?) hadde forplantet seg via veggene (og gjennom gulvet og opp i det nye reisverket) hadde vel kameraet stått og hoppet også? Kan heller ikke si jeg har merket noen som helst form for bevegelse i sålen når andre har hoppet. Sålen er dessuten "frikoblet" fra veggene med en luftspalte/silikonfuge, så jeg ser det som svært usannsynlig at det er dette som er problemet.

Men jeg kan ta noen tester til og sette målepinnene i endene av himlingsbjelkene for å avgjøre om bevegelsene blir forplantet via veggene. Jeg vedder 100 kroner (sendes evt til Redd Barna) på at endene av taket (dvs. veggene) står omtrent i ro.
    Det var jo noen som kom med tallerken-på-pine-analogien her tidligere i tråden. Det er mange snodige ting når det forplantning av bølger kommer inn i bildet. Som sagt bor jeg i i blokk der det meste er betong og om naboen går i trappa (som er biltet fast i veggen) så er det nesten som om han er inni leiligheten min, men musikk/film kan man spille ganske så høyt uten at det gjør noe.

Mulig denne tankerekken er feil, men dersom kantene av tak nesten står i ro høres det nesten ut som om støtet setter taket i selvsving, For jeg ser ikke helt at det skal være mindere kobling mellom tak og gulv på kantene enn det er i midten (!?). Hvis så er tilfelle vil det jo definitivt hjelpe betraktelig med flere lag gips.

Men var det så at du her isolasjon mellom himlingsbjelkene og gulvet? På den videoen der man ikke kan se utlag på himlingsbjelken ser man jo tydelig endring i sprekken mellom gulv og bjelke (ikke noe isolajon). Dersom det på noen steder ligger (hard)pakket isolasjon her vil man jo kunne ha en god overføring mellom gulv og bjelke.

Mange alternativer her

Side 87 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 77 83 84 85 86 87 88 89 90 91 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 227 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •