RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 86

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 86 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 586 ... SisteSiste
Viser resultater 1,701 til 1,720 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er helt enig i at det er langt mer interessant å teste Ernaenes virkning på rommene rundt enn omvendt.

Det er imidlertid et lite problem med å sette igjen E4/5 på dette stadiet. Kortversjonen av dette probelmet er som følger:

Rommet er ikke ferdig.

Folkens! Jeg har jo ikke engang kledd veggene! Det er fritt fram for lyd langs alle fire vegger rundt og opp til etasjen over. En slik test på det nåværende tidspunkt vil si svært lite om hvordan rommet blir når det er ferdig!

Det som er helt klart, derimot, er at hoppetesten (RKHT) er "relevant" , og så vidt jeg har skjønt har jeg et (mye) større "utslag" en flere andre her, og det er helt uakseptabelt...

Dilemmaet mitt er at det er jeg har mulighet til å gjøre noe med det. Går jeg videre med fuging/sparkling i taket, eller setter på gips på veggene, er løpet kjørt. Tar jeg sjansen på det? Etter å ha brukt uker på "bakbokser" og andre fjompe-detaljer?

Tror ikke det, gitt...

Jeg har vært i kontakt med Rod Gervais og han mente at manglelen på kubbing mellom takbjelkene utmerket godt kunne være en årsak til mine problemer. Jeg vurderte jo sterkt å lange noen "triangler" som kubbing, siden vanlig kubbing ikke kan brukes. Etter diverse råd fra både fagfolk og ikke-så-fagfolk valgte jeg å droppe dette. Dette kan ha vært den største tabben i dette prosjektet (hittil).

Min teori er at mangle på kubbing, kombinert med for tett pakking (selv om jeg prøvde å unngå nettopp dette) er årsaken til problemene. Rockwool'en er faktisk ganske stiv sideveis og når den har 4 meter å overføre vibrasjoner på, skulle det ikke forundre meg om det ble en del overføring. Kubbing ville nok ha redusert dette betraktelig.

Tror ikke det er noen annen utvei enn å ta det ned igjen nå mens jeg kan. Kan ikke si at jeg gleder meg spesielt, hverken til å skru ned gipsen eller å ta ned Rockwool'en :-(

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne tråden får meg ut av rytmen i formiddag...sykt
    Jo mer jeg tenker over dette, jo mer blir jeg overbevist om at dette ikke blir noe problem.
    Hvor mange gipsplater kommer du til å bruke? Vegger blir stivet av med hvor mange plater? Dette vil stive av hele strukturen.
    Jeg tipper rundt 35 i taket ditt fordelt på 3 lag. Dette utgjør altså rundt regnet et tonn med gips som først skal aggere i bjelkelaget for så å skape vibrasjon i isolasjonen. Deretter skal altså denne isolasjonen klare å sette i sving gammelt bjelkelag + gipsplater imellom her og gulvplater/parkett over.
    Bassen fra Ernaene vil heller ikke bare slå rett opp i taket på et punkt. Jmf RKHT. Dessuten innbiller jeg meg at kraften fra W (til tross for at hun sikkert er lett og vever ) er ganske stor pr. cm2 ift hva en fordeling av bassenergi vil være nedenfra og fordelt over hele rommet med både tak og vegger.

Men, prøv Ernaene før du konkluderer og husk du har bare et lag foreløpig oppe....

Edit: Ser det Erna forsøket kanskje ikke har like mye for seg likevel sånn du beskriver det...

Jeg støtter deg uansett hva du finner på å gjøre

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Dessuten innbiller jeg meg at kraften fra W (til tross for at hun sikkert er lett og vever ) er ganske stor pr. cm2 ift hva en fordeling av bassenergi vil være nedenfra og fordelt over hele rommet med både tak og vegger.
    For å gjøre det ekstra ille, må jeg innrømme at det var min datter på 7.5 år som utførte den siste hoppetesten. Men det hun mangler i pondus, tok hun muligens igjen på innsats og intensitet...

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg støtter deg uansett hva du finner på å gjøre
    Det er ikke lite godt å høre :-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men selv om rommet er langt fra ferdig så vil du vel kunne registrere vibrasjonene dette evt. vil medføre. Når rommet står ferdig vil jo dette bli betydelig bedre. Som SannaX påpeker, så vil belastningen bli fordelt over hele takflaten, i tillegg til at du får opp relativt mange flere kilo med gips som også skal settes i bevegelse. Jeg vet hvilket intensitet slike skapninger kan ha, og gulvet hos oss gynger til og med når bikkja lunter over gulvet, men selv Erna 4 og 5 kan vel ikke produsere brøkdelen av den energien din vevre datter klarer?

Men jeg tror egentlig ikke at vi klarer å påvirke deg i noen retning, du kommer ikke til å få sove uansett, ikke engang på jobben.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men selv om rommet er langt fra ferdig så vil du vel kunne registrere vibrasjonene dette evt. vil medføre. Når rommet står ferdig vil jo dette bli betydelig bedre. Som SannaX påpeker, så vil belastningen bli fordelt over hele takflaten, i tillegg til at du får opp relativt mange flere kilo med gips som også skal settes i bevegelse. Jeg vet hvilket intensitet slike skapninger kan ha, og gulvet hos oss gynger til og med når bikkja lunter over gulvet, men selv Erna 4 og 5 kan vel ikke produsere brøkdelen av den energien din vevre datter klarer?
    Nie...tja....tjo...

Jeg blir gal av denne grublingen fram og tilbake. Vil antageligvis bruke lenger tid på dette enn det ville ha tatt å dra ned hele dritten og sette den opp igjen ;-)

Jeg vil si at hittil har ca 85% av de som har uttalt seg (og da både proffe og andre med sterke meninger) sagt at det ikke er noe å bry seg om, mens ca 15% har uttrykt bekymring.

En annen ting er vibrasjon i PJ-festet pga tramping over. Jeg må sjekke dette i kveld tror jeg.

Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Men jeg tror egentlig ikke at vi klarer å påvirke deg i noen retning, du kommer ikke til å få sove uansett, ikke engang på jobben.
    hehehe

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...GREI UT OG DRØFT...

Det er nok friksjonen mellom isolasjonen og bjelkelaget som gjør dette. En kjempebevegelse (ved hopping) vil dra med seg isolasjonen og dermed inn i neste bjelkelag. En liten bevegelse (fra lyd) vil bare fjære unna.
    Har Fru W. symaskin? Prøv å sette denne på gulvet og gi litt gass
    denne bevegelsen vil nok ligne mer på en bass bevegelse i frekvens, og vil nok ikke sette bjelkelaget i sving i samme grad. men slik det er nå, er jo faren for at du hører lyden via de åpne veggene og ikke via taket ganske stor. men virbrasjonen i taket vil kanskje være reell.
    det du kan gjøre for å kompansere for flere lag plater (masse) er å henge opp en vekt i hver bjelke slik at taket blir tyngre. 10kg pr bjelke på midten.
    bruk gjerne vannbøtter med vann. da vil du også få bølge indikasjoner på hvor mye vibrasjoner du har vertikalt.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vibrasjoner og ikke lyd som er 'problemet'(hvis det er et problem). Selv har jeg et lag gips på veggene som ikke du har, og dette stiver av veldig mye. Hele konstruksjonen er nesten ikke til å rikke, og jeg har verken kubbing i tak eller i vegg. Reisverket er bygget av 2"3.
    Sikker på at du ikke skal prøve deg med et lag gips først, før en evt demontering av taket? Du vil vel uansett få ned det gisplaget i taket selv og du har et lag på veggen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Nå er det vibrasjoner og ikke lyd som er 'problemet'(hvis det er et problem). Selv har jeg et lag gips på veggene som ikke du har, og dette stiver av veldig mye. Hele konstruksjonen er nesten ikke til å rikke, og jeg har verken kubbing i tak eller i vegg. Reisverket er bygget av 2"3.
    Så var det dette med om veggenes beskaffenhet har noen (særlig) betydning for takets vibrasjoner da. Selv om endepunktene til en himlingsbjelke står bom fast, så kan den likefult bli satt i sideveis bevegelse (av f.eks isolasjonen) på toppen, noe som betyr vridning og bevegelse opp ned, som igjen betyr lyd...

Jeg tror jeg skal gjøre en del eksperimenter før jeg gjør noe så drastisk som å ta ned gipsen igjen f.eks:

1. Banke med hammer på gulver og lytte (direkte og med skrujern) nede
    2. Banke med hammer på taket og lytte (direkte og med skrujern) oppe
    3. Hoppetest over PJ-feste (der faktisk himlingsbjelkelaget er kubbet)

Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Sikker på at du ikke skal prøve deg med et lag gips først, før en evt demontering av taket? Du vil vel uansett få ned det gisplaget i taket selv og du har et lag på veggen?
    Hadde tenkt å fuge langs ytterkantene på takgipslaget før jeg satte på gipsen på veggene. Da blir det straks litt mer knot å få ned igjen gipsen, selv om det selvsagt ikke er HELT umulig.

Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vibrasjoner og lyd

Men, Rune, jeg forstår ikke helt. Jeg skjønner at du vil ha kinoen tettest mulig mht. lyd og vibrasjoner. Men hva er viktigst? Lyd eller vibrasjoner. Når fruen og barna hopper i etasjen over og du merker det i kinoen under. Hva sier det? Kommer de til å hoppe rundt hver gang du skal se på film? :-)

Du har utført noe av dem mest ekstreme (i positiv betydning) når det gjelder bygging av en hjemmekino; treverk, isolasjon, fuging, gipsing. De vibrasjonene du merker inn i kinoen skjer gjennom et fastere materiale enn luft (treverk, isolasjon etc). Selv med massiv avstiving av tre og gips, vil vibrasjoner forplante seg raskere og lengre i et fast medium enn i luft. Bare tenk på boring i betong for eksempel i en blokk! Når du ser på film vil lyden først gå gjennom luft før bølgene treffer vegger og tak, og miste mye av energien der. Dessuten, du skal jo dempe rommet med dempeplater, bassfeller etc. Og ha alt av høytalere og utstyr på spikes, slik at du minimaliserer vibrasjonen ut av kinoen. Hva blir da problemet?

Jeg holder selv på med hjemmekino nede i kjelleren i den gamle tvstua vår. Jeg har bare malt veggene, intet rom-i-rom, isolert halve taket med Rockfon-plater, og holder nå på med lydtester (RoomEQ). Jeg hører godt de små som hopper rundt i stua over, men det er intet problem. De skal sove når jeg skal se på film. Har kjørt noen høye lydtester og fruen hørte minimalt i etasjene over. Det som er problemet er lyden ut av kinoen. Lyd fra høyttalere og subwoofer via luft, og ikke fysisk dunking i vegger og tak…

Ta til fornuft nå Rune :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MacBeth
    Men, Rune, jeg forstår ikke helt. Jeg skjønner at du vil ha kinoen tettest mulig mht. lyd og vibrasjoner. Men hva er viktigst? Lyd eller vibrasjoner. Når fruen og barna hopper i etasjen over og du merker det i kinoen under. Hva sier det? Kommer de til å hoppe rundt hver gang du skal se på film? :-)

Du har utført noe av dem mest ekstreme (i positiv betydning) når det gjelder bygging av en hjemmekino; treverk, isolasjon, fuging, gipsing. De vibrasjonene du merker inn i kinoen skjer gjennom et fastere materiale enn luft (treverk, isolasjon etc). Selv med massiv avstiving av tre og gips, vil vibrasjoner forplante seg raskere og lengre i et fast medium enn i luft. Bare tenk på boring i betong for eksempel i en blokk! Når du ser på film vil lyden først gå gjennom luft før bølgene treffer vegger og tak, og miste mye av energien der. Dessuten, du skal jo dempe rommet med dempeplater, bassfeller etc. Og ha alt av høytalere og utstyr på spikes, slik at du minimaliserer vibrasjonen ut av kinoen. Hva blir da problemet?

Jeg holder selv på med hjemmekino nede i kjelleren i den gamle tvstua vår. Jeg har bare malt veggene, intet rom-i-rom, isolert halve taket med Rockfon-plater, og holder nå på med lydtester (RoomEQ). Jeg hører godt de små som hopper rundt i stua over, men det er intet problem. De skal sove når jeg skal se på film. Har kjørt noen høye lydtester og fruen hørte minimalt i etasjene over. Det som er problemet er lyden ut av kinoen. Lyd fra høyttalere og subwoofer via luft, og ikke fysisk dunking i vegger og tak…

Ta til fornuft nå Rune :-)
    Har jeg forstått deg feil, eller forsøker du å snakke en som fuger skjøtemuffene til k-rørene til fornuft?

Jeg er IKKE bekymret for å høre noen løpe over hodet min når jeg ser på film. Men vibrasjon går desverre begge veier. Hoppetesten er bare en veldig enkel test for å verifisere at strukturene er mekanisk adskilt. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at den feilet, dvs, det ER en eller annen form for overføring av vibrasjoner (om ikke annet enn ved visse frekvenser).

Ok, her er bekymringen:

Hvis hopping over medfører godt følbar vibrasjon i strukturen under, hvorfor skulle ikke luft i bevegelse også sette strukturen over i bevegelse? Ja, selvsagt med svært mye mindre energi (jeg har liten tro på at lyd fra kinoen skal kunne skape følbar risting i gulvet), men man hører lyd gjennom en flate lenge før man føler den.

Tenk så høyt du må høre musikk fra rommet ved siden av (gjennom en vegg) før du faktisk kan føle den på veggen!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kinobygginga til RuneW er da vel fornuftig

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være gledesdreper, men jeg er redd du ikke blir fornøyd før du har gjort alt du kunne for å begrense denne gjenomgangen, trolig vil ingen andre en du merke eller tenke på dette som et problem, men det holder at du vet det, da vil du irritere deg over den minste lille vibrasjon/støy. Er du usikker ta ned de få platene du har skrudd opp å utbedre mulig kilder til problemet. 99 % av oss andre hadde trolig ikke brydd oss med det, men har man lagt ned så mye tid på detaljer vil man jo ha det perfekt. Noe av problemet tror jeg kan være at du kan ha vært for nøye med tetninger/isolasjon slik at alle bevegelser kan forplater seg i hele konstruksjonen. Stå på dette blir uansett veldig bra

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Ikke for å være gledesdreper, men jeg er redd du ikke blir fornøyd før du har gjort alt du kunne for å begrense denne gjenomgangen, trolig vil ingen andre en du merke eller tenke på dette som et problem, men det holder at du vet det, da vil du irritere deg over den minste lille vibrasjon/støy. Er du usikker ta ned de få platene du har skrudd opp å utbedre mulig kilder til problemet. 99 % av oss andre hadde trolig ikke brydd oss med det, men har man lagt ned så mye tid på detaljer vil man jo ha det perfekt. Noe av problemet tror jeg kan være at du kan ha vært for nøye med tetninger/isolasjon slik at alle bevegelser kan forplater seg i hele konstruksjonen. Stå på dette blir uansett veldig bra
    Du er ved kjernen av problemet: Når jeg har brukt så inni hampen mye tid på detaljene, KAN jeg ikke ta sjansen på at noe så vesentlig som taket blir halvveis...

Uansett hva jeg gjør, skal jeg prøve å la være å kjede dere med full mediadekning av "nedtaking av gips og isolasjon". Mulig jeg går litt i hi fremover...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    uffda Rune. Misunner deg ikke den situasjonen du er i nå!

Men på den positive siden: hvis du river ned gipsen og monterer kubbinger mellom bjelkelaget, og det viser seg at det blir mindre vibrasjoner - så blir det jo bevist i praksis at det hjelper. Og da kan andre AV-rom byggere slippe å gå i samme fella!

Lærer mest av prøving og feiling vettu! og du har jo ikke akkurat feila så mye i dette prosjektet

Men jeg kan ikke forstå hvordan litt mindre "stram isolasjon mellom bjelkene kan forbedre vibrering. Det kan da ikke vibrere i myk isolasjon??

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jangri

Men på den positive siden: hvis du river ned gipsen og monterer kubbinger mellom bjelkelaget, og det viser seg at det blir mindre vibrasjoner - så blir det jo bevist i praksis at det hjelper. Og da kan andre AV-rom byggere slippe å gå i samme fella!

Lærer mest av prøving og feiling vettu! og du har jo ikke akkurat feila så mye i dette prosjektet

Men jeg kan ikke forstå hvordan litt mindre "stram isolasjon mellom bjelkene kan forbedre vibrering. Det kan da ikke vibrere i myk isolasjon??
    Isolasjon lar seg komprimere en del, men hvis isolasjonen må presses inn, vil den kunne overføre krefter/ vibrasjoner. Men tatt dette i betraktning, så tror jeg vel neppe at Rune har pakket den for mye.

Rune: Om du så begynner å kubbe. Kubber du bjelkelaget til gulvet eller taket? eller begge deler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Du har rett i at dette på ett vis er en gylden anledning til å teste nettopp dette. Jeg skal forsøke å lage en innretning som måler vibrasjon, Tenker da på en slags pinne med et "lysende" punkt i enden, som jeg tar bilde av med lang lukkertid.

Jeg tok ikke den siste setningen din helt - kan du omformulere den, tror du?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Rune: Om du så begynner å kubbe. Kubber du bjelkelaget til gulvet eller taket? eller begge deler.
    Godt spørsmål. Hvis jeg går så lang som å ta ned gipsen og isolasjonen, blir det vel en dråpe i arbeidshavet å ta begge deler, så jeg vil tro det blir det i så fall.

Mulig jeg fjerner den tåpelige HDMI-kabelen med det samme jeg er i gang også...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Godt spørsmål. Hvis jeg går så lang som å ta ned gipsen og isolasjonen, blir det vel en dråpe i arbeidshavet å ta begge deler, så jeg vil tro det blir det i så fall.

Mulig jeg fjerner den tåpelige HDMI-kabelen med det samme jeg er i gang også...
    Ja, er det noe som om formodning skulle overføre noe, så må det jo være kilene rundt PJ og HDMI kabelen. Denne blir fort liggende i spenn mellom isolasjonen og overfører bevegelse.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Ja, er det noe som om formodning skulle overføre noe, så må det jo være kilene rundt PJ og HDMI kabelen. Denne blir fort liggende i spenn mellom isolasjonen og overfører bevegelse.
    Og hvis det virkelig er HDMI-kabelen som har "røsket" slik i himlingsbjelkelaget, så er den vel ødelagt uansett...

Det er nettopp slike ting jeg kan finne ut av hvis jeg går drastisk til verks.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Og hvis det virkelig er HDMI-kabelen som har "røsket" slik i himlingsbjelkelaget, så er den vel ødelagt uansett...

Det er nettopp slike ting jeg kan finne ut av hvis jeg går drastisk til verks.
    Jeg ville isåfall nøye meg med å ta ned de platene i bare dette området først.

Side 86 av 587 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 82 83 84 85 86 87 88 89 90 96 106 116 126 136 146 156 166 176 186 196 206 216 226 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •