RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 85

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 85 av 587 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 585 ... SisteSiste
Viser resultater 1,681 til 1,700 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Og til OleA. Ja, veggene er faktisk i lodd. Jeg måtte kontrollere med vateret i dag tidlig ;-)

OleA trodde nemlig jeg tullet når jeg sa at jeg ikke hadde sjekket om rom-i-rommet stod i lodd (rett) før jeg skrudde på gipsen i taket. Tøff i kjeften som alltid, sa jeg noe slikt som at "veggene var i vater når snekkerene dro og jeg tror ikke jeg har klart å flytte dem noe særlig".

Det stemte jo i og for seg, men det var egentlig en kjempeblemme å ikke kontrollere dette rett før (og kanskje til og med under) gipsingen. Etter man har gipset står nemlig (rom-i-)rommet som et fjell og man kan bare glemme å korrigere noe overhodet.

Så moralen for rom-i-rom er:

Sjekk lodd på veggene rett før gipsing. Det er siste sjanse til korrigering

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva betyr disse?

CenterExtraItilfellerottefelleLedning?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hva betyr disse?
    "Ceil" = "Ceiling" = "Tak"

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    "Ceil" = "Ceiling" = "Tak"
    ops: selvsagt...

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg likte paalab sin definisjon bedre

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Jeg likte paalab sin definisjon bedre
    Ja, den vakke dum den heller ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og til OleA. Ja, veggene er faktisk i lodd. Jeg måtte kontrollere med vateret i dag tidlig ;-)

OleA trodde nemlig jeg tullet når jeg sa at jeg ikke hadde sjekket om rom-i-rommet stod i lodd (rett) før jeg skrudde på gipsen i taket. Tøff i kjeften som alltid, sa jeg noe slikt som at "veggene var i vater når snekkerene dro og jeg tror ikke jeg har klart å flytte dem noe særlig".

Det stemte jo i og for seg, men det var egentlig en kjempeblemme å ikke kontrollere dette rett før (og kanskje til og med under) gipsingen. Etter man har gipset står nemlig (rom-i-)rommet som et fjell og man kan bare glemme å korrigere noe overhodet.

Så moralen for rom-i-rom er:

Sjekk lodd på veggene rett før gipsing. Det er siste sjanse til korrigering
    *Kremt* var det ikke dette jeg spurte deg om her en dag? Flaks at ikke ble noen forskyvninger, da. :twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    *Kremt* var det ikke dette jeg spurte deg om her en dag? Flaks at ikke ble noen forskyvninger, da. :twisted:
    Det er meget godt mulig - sier bare hvor surrete jeg er/hvor mye som er inne i hodet mitt... Men til mitt forsvar: Jeg HADDE altså målt om veggene stod i lodd for ikke så skrekkelig lenge siden, bare ikke rett før gipsingen.

Men jeg burde uten tvil ha gjort det!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Viser bare nok en gang at alt ordner seg for snille gutter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Viser bare nok en gang at alt ordner seg for snille gutter.
    Tja... vet ikke om alt ordner seg, jeg... Vi tok en ny "hoppe-test" i dag, nå med gipsplater og taket vibrerte som bare rakkern. Trodde ikke det skulle være mulig, men det er uten tvil en slags overføring av energi mellom "skallene". Med hammerslag (som er "standard-testen"), var det null overføring, men ved hopping er det KLAR overføring (som man både kjente og hørte).

Jeg er fortsatt veldig usikker på hvor alvorlig dette er. Hadde håpet at et gipslag ville stive av himlingsbjelkelaget såpass av det ville bli svært lite vibrasjon nå, men den gang ei...

Det er klart, når et menneske står og hopper på gulvet over, vil gulvet settes i svingninger med en energi som lyd aldri vil kunne komme i nærheten av. I tillegg vil selvsagt gulvet svinge med sin naturlige (egen)frekvens, noe som bare unntaksvis vil skje med lyd (jeg aner ikke akkurat hva denne frekvensen er for gulvet mitt). Men hvorfor taket "danser" med egenfrekvensen til gulvet er litt vanskeligere å forklare, og gjør meg litt engstelig...

Det hadde vært deilig å kunne hatt en professor i både bygningsteknikk og akustikk til å berolige meg...

Akkurat nå sliter jeg litt, må innrømme det. Tanken på å ta ned gipsen igjen har faktisk streifet meg. Jeg har jo ikke sparklet og fuget rundt det hele enda...

Men det kan godt hende at alt er i orden også (hammer-testen).

O usikkerhet...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmmm...fikk akkurat min W til å foreta hoppetesten. Kjente det i taket mitt også. Hørte derimot ikke mye!? Litt bekymret jeg også nå...
    Er spent på hvordan dette slår ut når Ultraen blir satt i sving!!

Kan ikke svare deg godt RuneW på dette her. Skal sies at jeg har lydbøyler og ikke rom i rommet.
    Skjønner for å være ærlig ikke hvordan det skal skje hos deg og forstår at du er litt bekymret nå...hmmm...ikke mye til hjelp men....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette i gang en av Ernaene i kinorommet og gå opp for å sjekke? Det er jo strengt tatt den veien taket skal dempe lyd og ikke om du har dansene elefanter på gulvet over. Og som du sier, man vil jo ikke få den samme energien med lyd.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heelt enig med sistnevte taler!
    Dansende "krokofanter" i etasjen over kan jo gi en indikasjon, men kan man støtte seg til den da?
    Klin til med en "Erna"på full blås i kinorommet, det vil nok gi et riktigere bilde av det hele.
    Samtidig vil det nok overraske meg litt, om den ikke klarer å markere seg en liten smule i etasjen over?
    For tiltross for et utomordentlig velfundert og til de grader gjennomført prosjekt så langt, så er jeg fortsatt redd for at du vil få visse problemer med "den fordømte bassen".
    Men håper for all del at jeg tar feil!:twisted:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Hmmm...fikk akkurat min W til å foreta hoppetesten. Kjente det i taket mitt også. Hørte derimot ikke mye!? Litt bekymret jeg også nå...
    Er spent på hvordan dette slår ut når Ultraen blir satt i sving!!
    Hvor ferdig er taket ditt da?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke du skal bekymre deg nevneverdig etter hoppe-testen med fruW...

Det du har i rommet ditt nå er vel en slags stor kopi av talerkensjongleringstrikset (det var et fint ord...) som man kan se på sirkus. Relativt stor og tung tallerken som balanserer på en tynn fleksibel pinne. Skal ikke mye kraft til for å holde den i gang når den først beveger seg.

Du har vel ganske mye vekt (ca. 9 kg/m2 bare i gips + alt det andre PJfeste etc) på toppen av de relativt tynne 2x4 som i tilegg står på rad og rekke. Vi har jo sett flere eksempler her i tråden din at disse definitivt ikke er stive (ref, dra på plass med patentbånd trikset)

Når du får på plass gips på veggene pluss to lag til i taket, er jeg sikker på at innerrommet blir stivt og resonansfritt (fra ytre påvirkninger)

Nå er jeg jo verken professor i bygningsteknikk eller akustikk, men bare påståelig bunnslam i Koljedammen (intern) så jeg får nok rett denne gangen også...
    (Akkurat som husets 5 åring altifd har rett og vet alt)

Si meg en ting når er det dere gutta boys sover? På jobben? :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J@nO

Det du har i rommet ditt nå er vel en slags stor kopi av talerkensjongleringstrikset (det var et fint ord...) som man kan se på sirkus. Relativt stor og tung tallerken som balanserer på en tynn fleksibel pinne. Skal ikke mye kraft til for å holde den i gang når den først beveger seg.

Du har vel ganske mye vekt (ca. 9 kg/m2 bare i gips + alt det andre PJfeste etc) på toppen av de relativt tynne 2x4 som i tilegg står på rad og rekke. Vi har jo sett flere eksempler her i tråden din at disse definitivt ikke er stive (ref, dra på plass med patentbånd trikset)

Når du får på plass gips på veggene pluss to lag til i taket, er jeg sikker på at innerrommet blir stivt og resonansfritt (fra ytre påvirkninger)

Nå er jeg jo verken professor i bygningsteknikk eller akustikk, men bare påståelig bunnslam i Koljedammen (intern) så jeg får nok rett denne gangen også...
    Jeg blir bare litt beroliget av dette. Problemet er at om veggene hadde vært av 4 meter armert betong, så ville det ikke hjelpe overhodet mot takvibrasjoner, hvis det f.eks. er for tett pakket isolasjon som er problemet...

I krystallkulen min ser jeg (dessverre) at gipsen blir tatt ned igjen...

Jepp! Tidlig på jobb så vi sikrer oss 8 timers søvn!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg måtte selv prøve "Rune's-kone-hoppe-test" idag, fra nå av bare omtalt som RKHT:-D.
    Rommet mitt er også bygget som rom-i-rom. Reisverket mit har 2"6 i taket, spennlengde ca 3,3m, og dette er helt løst pakket med 2x70mm glava. Ovenfor dette er det 2-3 cm luft til eksisterende bjelkelag opp mot resten av huset. Har fått opp to lag gips i taket, og foreløbig ett på veggene. Nå var det ikke slik at hun hoppet det hun var god for, men heller mere forsiktig, da en stor kommode med en kubikk tv opppå i rommet ovenfor kinoen, viste seg å være særdeles ustødig.
    Anyway, å si at "taket skranglet som bare pokkern" syns jeg ikke det var i nærheten av, men la jeg hånda i taket, så kjente jeg vibrasjonene lett!

Om dette kan sammenlignes oppimot hverandre vet jeg ikke, da jeg vil tro at det vil ha mye å si hvor hardt man hopper.
    Får se om jeg ikke får gjort noe med mine 'løse gjenstander' på rommet, og tatt en ny test etterhvert.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor ferdig er taket ditt da?
    Jeg er ferdig!
    Er også forsåvidt enig med Scrooge og tols1 om å fyre opp Ernaene for å teste.
    Skal prøve å teste Ultra'en når jeg kommer hjem etterpå for å se om det er lyder opp hos meg. For min del har jeg aldri trodd jeg vil klare å demme opp all dypbassen, men en god del av den. Det er som Scrooge sier en tanke ambisiøst at "ingenting" skal ut av rommet...det er sikkert meningen?
    Uansett ville jeg nok tenkt meg godt om før jeg begynnte å demontere gipsen igjen :-| Selvom du også sjekker isolasjonen og tar ned deler av denne, hvordan skal du vite om det ligger riktig trykk og mengde noengang?
    Hva om akkurat det samme skjer neste gang også (noe jeg mistenker)?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forøvrig er det jo litt komisk at flere har engasjert sine koner til å hoppe :-D

Nei, RuneW. Rull inn Erna og fyr opp, så får vi se om FruW begynner å skrangle på gulvet over.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må si meg enig her! Du må huske på at det utslaget (amplitude) på gulvet er kanskje 1-2 cm ved hopping, mens ved musikk/film vil du neppe få den til å svinge mer enn 0,5mm (hvis det svinger i det hele tatt).
    Du vil nok ikke få slike tilstander... (E1,E2 & E3)http://www.htfhome.com/2006/pics/the...s/Rekkverk.avi

Side 85 av 587 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 75 81 82 83 84 85 86 87 88 89 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 225 585 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •