RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 84

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 84 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 584 ... SisteSiste
Viser resultater 1,661 til 1,680 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av martinarnstad
    Greit med bekjenter som kan skrive lave tollverdier. Nekter å tro at tollen blir mistenksomme på en liten eske full av metallplugger. Disse er sikkert lett å selge videre uansett, så du kan jo lett finansiere ditt eget kjøp ved videresalg.

Og da får du større budsjett på høyttalersett \ forsterker :-D
    Hehehe, ja, alle monner drar ;-)

Noe nytt på den fronten forresten?
    Nja... har vel blitt litt mer passiv, når det gjelder frontrekke-opplegget. Vet bare at jeg er ute etter noe mer "futt" i og som ikke bør være "vanskelig å få til". Det er en del "spiller usannsynlig bra med den rette elektronikken/men kresne på plasseringen" der ute som jeg ikke har tid/kunnskap til å balle med... Da går jeg heller ned et hakk lyd-nirvana-o-meteret og går for lettere høyttalere å hanskes med.

Så kan jeg heller ta den biten når oppgraderingsspøkelset begynner å vifte med lakenet ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann RuneW, må først få berømme deg for en fantastisk tråd - følger med daglig og sniker uhemmet til meg tips og triks til mitt rom :-D

"Keep up the good work" - gleder meg til å se sluttresultatet.

Ønsker bare å spørre deg om en liten sak - hva er grunnen til at du ønsker cat6? Holder det ikke i lange baner med 1Gb-nettverk?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenn
    Heisann RuneW, må først få berømme deg for en fantastisk tråd - følger med daglig og sniker uhemmet til meg tips og triks til mitt rom :-D

Ønsker bare å spørre deg om en liten sak - hva er grunnen til at du ønsker cat6? Holder det ikke i lange baner med 1Gb-nettverk?
    Hei mortenn!

Velkommen ut av skapet og tusen takk for de hyggelige ordene!

Jeg ikke ha Cat6 som sådan. Fysisk så er så vidt jeg har skjønt Cat5 og Cat6-kontaktene de samme? Kunne sikkert ha klart meg med en Cat5-kontakt, men har ikke funnet noen tilsvarende.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mortenn

Cat6 brukes vel nettopp på 1Gb/s nettverk.
    Du kan greie 1Gb/s på Cat5e også men bare på kortere strekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    121
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Correct me if im wrong, men er ikke forskjellen mellom cat5 og 6 båndbredden som selve kabelen klarer?

Selve pluggen er jo en standard RJ45 for både cat5 og 6, så her er det vel ingen forskjell?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Correct me if im wrong, men er ikke forskjellen mellom cat5 og 6 båndbredden som selve kabelen klarer?

Selve pluggen er jo en standard RJ45 for både cat5 og 6, så her er det vel ingen forskjell?
    Det er riktig!
    Cat6 kontakt er vel "sertifisert" for 1000Mb/s

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det er riktig!
    Cat6 kontakt er vel "sertifisert" for 1000Mb/s
    Cat6 er sertifisert for 10Gbit - cat5e er sertifisert for og klarer fint 1Gbit opp til ca 100 meter.

Virket bare litt overkill med Cat6, men dersom det er vanskelig å få tak i noe annet enn den kontakten er jo saken grei.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jakten på NE8FDY-C6:

Det viste seg at et par slike som over med frakt og alt kommer på nærmere 1000,- fra England og sannsynligvis ikke så mye bedre fra statene (den koster bare $17, men med frakt og tøys blir det veldig mye av en eller annen grunn).

Har forsøkt å kontakte norsk importør uten å få noe svar... Noen forslag til hvor(dan) jeg kan få tak i en slik (for jeg trenger egentlig bare EN)?
    Det er jo litt spesielt. Kjerringa bestiller Crocs sko rett som det er fra Taylorshoes i statene og gir ca. 200.- pr. par inkl. frakt. Skoene koster jo godt over 300.- her....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Det er jo litt spesielt. Kjerringa bestiller Crocs sko rett som det er fra Taylorshoes i statene og gir ca. 200.- pr. par inkl. frakt. Skoene koster jo godt over 300.- her....
    Ja, noen har minimumspriser for i det hele tatt å sende utenlands og andre tar unaturlig mye i frakt.

Det firmaet jeg ble tipset om over her ser ut til å vær litt mer "normale".

Men nå har jeg fått bekreftet at han bekjenten min kjøper det til seg selv "over there" og sender det som gave til meg, så da årnær de sæ!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gipslag 1 - 100% ferdig!

Jepp jepp jepp. Da var det første gipslaget på plass. begynner å få draget på å bruke gipsheisen solo, så nå regner jeg med å ta resten selv... Neida, jeg håper ikke det. Det er nemlig noe herk å holde på alene.

BREAKING NEWS!!!BREAKING NEWS!!!BREAKING NEWS!!!BREAKING NEWS!!!

FruW hjalp meg faktisk med et par av platene! Se det du! Kanskje hun er på glid? Skal jammen meg utforske denne potensielle arbeidskraften nærmere...

Uansett, her er den siste delen av taket, beviselig dekket med gips:
    -img_0675-jpg

Så var det å begynne fugingen. Her vil det vel gå med flere kilo per lag med gips, men vi begynner ved boksene i nærheten av PJ-festet. Som det går fram av bildet, er Memento en av favoritt-filmene mine. Enten det, eller så lider jeg av tidlig Alzheimer. Uansett, når jeg kommer på noe jeg skulle ha gjort, må jeg skynde meg å kludre det ned før jeg glemmer det...:
    -img_0678-jpg

Krisen i dette tilfellet, var at jeg hadde glemt å legge en "larve" med fugemasse på framkanten av bakboksen for garantert å tette mot gipsen. Derfor denne vennlige påminnelsen om å ta ut gips langs med kanten slik at en pekefinger skulle kunne komme opp og fuge bakboks/gips-skillet. Det endte med at keg fylte hele bakboksen med fugemasse

Her har vi fuget etter alle kunstens regler:
    -img_0683-jpg

Opplegget er å skjære romslige kutt i det første gipslaget, og så pøse på med fugemasse. Så kan de etterfølgende lagene med gips ha litt mer presise og tette kutt rundt elboksene.

---

Ja, nå kommer forresten OleA og skal hjelpe meg med å trekke ledninger. Kvelden er ikke slutt!

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nok et viktig delmål nådd antar jeg? Gratulerer!

Hva heter det glidemiddelet du brukte? Prøver nemlig å få fruen her til å investere i en full HD proj. Men det er kanske litt drøyt å begynne der....

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oi, dette må vel kunne kalles en milepæl! Gratulerer!

Og ikke minst, til lykke med den nye familiesituasjonen, du går tydeligvis en lysere tid i møte Kanskje hun har adoptert Åshilds motto?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey, hey, hey!!!!

Dette blir bra!
    FruW bygge kinorom? Det må være en baktanke
    Mulig hun begynner å bli lei ensomme kvelder... ved at hun hjelper til litt så blir du kanskje ferdig før Jul...
    Har en følelse at det kommer til å gå med litt fugemasse med de nøyaktige pasningene der:twisted:
    Keep up the good work!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Oi, dette må vel kunne kalles en milepæl! Gratulerer!

Og ikke minst, til lykke med den nye familiesituasjonen, du går tydeligvis en lysere tid i møte Kanskje hun har adoptert Åshilds motto?
    Haha - drøm i farger. Hun skal nok få noe ganske hardt i knollen for å begynne å ligne Åshild... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Memento en av favoritt-filmene mine. Enten det, eller så lider jeg av tidlig Alzheimer. Uansett, når jeg kommer på noe jeg skulle ha gjort, må jeg skynde meg å kludre det ned før jeg glemmer det...:
    -img_0678-jpg

Krisen i dette tilfellet, var at jeg hadde glemt å legge en "larve" med fugemasse på framkanten av bakboksen for garantert å tette mot gipsen. Derfor denne vennlige påminnelsen om å ta ut gips langs med kanten slik at en pekefinger skulle kunne komme opp og fuge bakboks/gips-skillet. Det endte med at keg fylte hele bakboksen med fugemasse

Her har vi fuget etter alle kunstens regler:
    -img_0683-jpg

Opplegget er å skjære romslige kutt i det første gipslaget, og så pøse på med fugemasse. Så kan de etterfølgende lagene med gips ha litt mer presise og tette kutt rundt elboksene.

---

Ja, nå kommer forresten OleA og skal hjelpe meg med å trekke ledninger. Kvelden er ikke slutt!

Lærte noe i dag også hos RuneW, sjekk på nettet før man drar til han. Tip en gang på hvem som måtte ta på den fine fugemassa som jeg trudde var tørr... Men nei da det var den ikke.......... Blir ikke forundert at det kommer flere bilder av samme boksen....:evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner igjen den med FruW...de begynner å se enden på visa eller starten på et rom...tror de
    Uansett er det lurt å inkludere de litt mer enn vi har en tendens til vi mannfolk...det kan gjøre underverker
    Det blir nok mer interesse etterhvert skal du se! Min W har tidligere uttalt, i en presset situasjon, som det jo var flere av underveis, at hun var drit lei hele kjellerstua....nå må vi ned iallefall en gang pr dag for å skru på musikken så "vesla" kan danse litt W synes også det begynner å bli mer og mer interessant...spesielt når hun fikk spille den nyinnkjøpte "Pussycat Dolls" plata si og synes det var mektig flott lyd :-D

Det er håp i hengende gipsplater...stå på

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok ok ok.

Hadde hyggelig besøk av OleA i kveld for litt trekking av høyttalerkabler. Etter ett lite uhell i min ferske fugemasse...:
    -img_9842-edit-jpg
    ...var han klar for innsats. Si meg, OleA, følger du ikke med på denne tråden, eller? Du må jo ikke stikke fingrene inn i steder jeg vitterlig har dokumentert at jeg nettopp har fuget!

Vel, her har vi kveldens redningsmann med medbrakt trekkefjær:
    -img_9838-jpg

Og her er dagens første 2x6mm2 gjennomk-røret:
    -img_9839-jpg

Kan vel allerede nå si at det ble lite dramatikk i kveld. Det mest utfordrende stuntet, var vel å få til 2 x 1.5mm2 + 2 x 6mm2 gjennom samme 20 mm k-rør. Jeg fant nemlig ut, på et visst tidspunkt, at jeg ville klargjøre for høyttaler i taket, rimelig rett over hodet. Jeg smiler overbærende av de som har 11.2. her blir det 12.2! Neida, det bli det nok ikke, men jeg skal være klar hvis det blir det!

Det er klart at en høyttaler rett over hodet, rett foran PJen og med mine krav til lydisolering, er en viss utfordring...

Hmm... kanskje en på hver side av senterlinjen... hmm....

Samma det. Vi trakk nå i alle fall de hersens ledningene. Vi måtte begynne med å trekke 2 x 1.5mm2 fra boksen i taket og ut gjennom "fellesboksen" (surround L-boksen) først, og sørge for at vi trakk ut nok gjennom boksen til at den ville rekke fram til panelet i front:
    -img_9840-edit-jpg

Deretter tok 2 x 1.5mm2 en (indikert) u-sving og ble trukket videre i harmonisk fellesskap med 2 x 6mm2 gjennom 20mm-røret. Det vanskeligste med hele operasjonen var faktisk å få de to &%€/&%€/& 1.5mm2 ledningene de 3 meterene fra boksen i taket til boksen på veggen. Vet ikke om det var at det var Biltema-ledninger eller hva det var, men de gikk altså så trått gjennom k-røret at de var en skandale.

For felles-trekket med 2 x 6mm2 tok vi ingen sjanser, men så oss nødt til å bruke glidemiddel - en våt klut rundt ledningene på vei inn i røret. Her en praktbilde av glidemiddelet:
    -img_9843-jpg

Her en typisk boks med ledningene (i god lengde) trukket ut:
    -img_9844-jpg
    (hvis noen lurer på hva flasken med såpeboblevæske (i venstre bildekant) gjør i kinoen min - det gjør jeg også)

Mot slutten av trekkingen ble det mer og mer klart at den ene 6mm2 ledningen ikke lenger var samarbeidsvillig og ble en eneste krøll:
    -img_9846-jpg
    (etter 20 minutter med stygt språkbruk og en kutting, fikk jeg løst flokene)

Se så! Her er alle ledingene ferdig trukket og null problem:
    -img_9847-jpg
    (også her har jeg beregnet god lengde)

Klar for det meste (;-)):
    -img_9848-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleA
    Lærte noe i dag også hos RuneW, sjekk på nettet før man drar til han. Tip en gang på hvem som måtte ta på den fine fugemassa som jeg trudde var tørr... Men nei da det var den ikke.......... Blir ikke forundert at det kommer flere bilder av samme boksen....:evil:
    Hehe - man ser på bildene at det ikke var så veldig dramatisk da... ;-)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at det er OleA vi ser på bildet. Han ser jo ikke ut til å være særlig preget av opptrinnet med fugemassen.

Ble en god del ledninger, altså. Men våt klut? Funker det som "glidemiddel"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ut fra at det er OleA vi ser på bildet. Han ser jo ikke ut til å være særlig preget av opptrinnet med fugemassen.
    Nei, han som meg er far til tre troll, og lar seg ikke stresse av slike bagateller...

Ble en god del ledninger, altså. Men våt klut? Funker det som "glidemiddel"?
    Hehe - ja, det funka helt glitrende, men er vel ikke å anbefale hvis man virkelig har problemer. Vi cruiset imidlertid gjennom hele trekkingen. Hadde sikkert gått bra uten "glidemidler" også.

Side 84 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 80 81 82 83 84 85 86 87 88 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 224 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •