RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 8 av 587 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 508 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 11737
    Active boly sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den ferdig tørka silicon tuben er jo perfekt, bare tråkk den ned i sprekka.....

Kinoen blir bra til slutt, litt surt når man får varer som ikke svarer til forventningene.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Tenkte jeg skulle få fuget litt i kveld igjen og sendte kjærringa for å handle silikon. En viss kvalitet må man jo ha, så jeg sendte henne til Europris der de har silikon til 39,- per tube.

Jeg kapper toppen og lager hull i tuten og klemmer i vei. Men? Så hard den var da? Klemmer litt til. Hnnnnnnngh! Men i steike... Jeg skjønner at noe er seriøst galt og spretter opp tuben:

Herlig! Jeg har kjøpt en ferdigtørket silikon-pølse... Sjokkerende! Her går man og handler byggevarer i en velrenomert kjede, og så får man slikt!

Ja, ja. Fugingen får vente litt til...
    Du kan jo bare skjære den i strimler og legge i fuga. så pynter du litt på toppen med en "fersk" silikon. Lim/ silikon har også en datostempling. Denne må være veldig gammel, eller så har det vært hull i den.

Jeg får i gjen rette tommelen opp for Biltema, for der er det iallefall stor gjennomstrømning av varer... og prisen... fra 39,90 og oppover.
    Hvorfor bruker du silikon og ikke akrylmasse?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du kan jo bare skjære den i strimler og legge i fuga. så pynter du litt på toppen med en "fersk" silikon. Lim/ silikon har også en datostempling. Denne må være veldig gammel, eller så har det vært hull i den.
    De var slik alle 5 tubene jeg kjøpte, så de var nok gamle som alle hauger. Tittet etter det, men så ikke noe datostempling på dem i går kveld. Hvis kjærringa ikke har kastet kvitteringen, er det jo bare å slenge dem på disken og forlange nye, så det er ikke noe stort problem.

Jeg får i gjen rette tommelen opp for Biltema, for der er det iallefall stor gjennomstrømning av varer... og prisen... fra 39,90 og oppover.
    Hvorfor bruker du silikon og ikke akrylmasse?
    Jeg vet ikke om jeg har noen virkelig GODE grunner, men:

1. Fikk anbefalt å prøve av Uncle Kjell.
    2. Silikon holder seg mykere enn acrylmasse (fugen skal ikke overføre vibrasjoner)
    3. Det er jo ikke langt ned til bakken (så det er en viss fuktighet her). Fuktsperren (plasten) kan jo bare gå inntil den gamle delen av huset, så fugen blir på en måte tetting mot fukt også.

Motargument mot silikon er at den visstnok ikke fester særlig bra mot betong...

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De var slik alle 5 tubene jeg kjøpte, så de var nok gamle som alle hauger. Tittet etter det, men så ikke noe datostempling på dem i går kveld. Hvis kjærringa ikke har kastet kvitteringen, er det jo bare å slenge dem på disken og forlange nye, så det er ikke noe stort problem.

2. Silikon holder seg mykere enn acrylmasse (fugen skal ikke overføre vibrasjoner)
    3. Det er jo ikke langt ned til bakken (så det er en viss fuktighet her). Fuktsperren (plasten) kan jo bare gå inntil den gamle delen av huset, så fugen blir på en måte tetting mot fukt også.

Kanskje litt sent, men fugeskum fungerer bra mellom gulv og vegg. Spesielt om fugene er litt store og dype, da slipper du unna med enorme mengder fugemasse..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Kanskje litt sent, men fugeskum fungerer bra mellom gulv og vegg. Spesielt om fugene er litt store og dype, da slipper du unna med enorme mengder fugemasse..
    Så vidt jeg har skjønt er fugeskum hverken luft eller vanntett? Jeg vil helst ha noe som er begge deler.

Ja, fugene er brede, men de er ikke så dype. Jeg bruker plasten som "pølse", slik du kan se i det området rett ved fugens slutt på bildet under:

Dermed blir ikke fugen mer enn - tja, kanskje 10 mm tykk.

Men det er klart, det går med en del for det... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

det går kanskje ann å bruke primer for flislegging på betongen først. slik at det hefter bedre. Du som akurat er ferdig med badet, har vel igjen en liten skvett!
    Det som kanskje er viktig å tenke på er at en bred og dyp fuge vil krympe en god del, slik at du kanskje må trekke noen strenger langs kantene senere.
    Tipset må da være å legge på i flere runder. (noe som antageligvis er for sent.)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det går kanskje ann å bruke primer for flislegging på betongen først. slik at det hefter bedre. Du som akurat er ferdig med badet, har vel igjen en liten skvett!
    Det har jeg gjort vettu ;-)

Det som kanskje er viktig å tenke på er at en bred og dyp fuge vil krympe en god del, slik at du kanskje må trekke noen strenger langs kantene senere.
    Tipset må da være å legge på i flere runder. (noe som antageligvis er for sent.)
    Som jeg viste på et bilde tidligere i denne tråden, så har jeg et oppsprekkingsproblem langs kantene på den gamle fugen (som jeg la for 2 (?) år siden). Husker ikke om dette er acryl eller silikon engang, men tror det var silikon. Jeg tenker som så at når jeg får fuget ferdig den meteren jeg har igjen, så drøyer jeg noen dager og går over det hele en gang til, men bare på hver side av fugen, der den kan finne på å sprekke. Det vil da gå med relativt lite, så jeg tenkte at da kunne jeg spandere på meg noe som virkelig holder. Men det bør være noe som "fester" på silikon OG mur, hva nå enn det måtte være...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har jeg gjort vettu ;-)

Som jeg viste på et bilde tidligere i denne tråden, så har jeg et oppsprekkingsproblem langs kantene på den gamle fugen (som jeg la for 2 (?) år siden). Husker ikke om dette er acryl eller silikon engang, men tror det var silikon. Jeg tenker som så at når jeg får fuget ferdig den meteren jeg har igjen, så drøyer jeg noen dager og går over det hele en gang til, men bare på hver side av fugen, der den kan finne på å sprekke. Det vil da gå med relativt lite, så jeg tenkte at da kunne jeg spandere på meg noe som virkelig holder. Men det bør være noe som "fester" på silikon OG mur, hva nå enn det måtte være...
    Har du varme i gulvet? Du bør i såfall sette på denne, slik at silikonen tørker litt fortere.
    Det er nok et lurt trekk å legge en stripe med silikon langs fugen etter en uke eller 2. Gjennomherding kan ta litt tid avhangig av tykkelsen og temperaturen.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg har skjønt er fugeskum hverken luft eller vanntett? Jeg vil helst ha noe som er begge deler.
    Hmm, da er jeg i såfall feilinformert. Jeg har lagt fugeskum mellom gulv og vegg, nettopp fordi fugeskum (av proff kvalitet) både er lufttett og vanntett så fremt at man ikke skjærer i det. Fugeskum hefter bra til fuktet betong. Fugeskum brukes jo til tetting blant annet rundt kjellervinduer mot betong...

Forøvrig er nok ikke våtromssilikon særlig egnet til fuging mellom betongflater med tanke på hefte, da er det bedre med Sikaflex e.l.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Hmm, da er jeg i såfall feilinformert. Jeg har lagt fugeskum mellom gulv og vegg, nettopp fordi fugeskum (av proff kvalitet) både er lufttett og vanntett så fremt at man ikke skjærer i det. Fugeskum hefter bra til fuktet betong. Fugeskum brukes jo til tetting blant annet rundt kjellervinduer mot betong...

Forøvrig er nok ikke våtromssilikon særlig egnet til fuging mellom betongflater med tanke på hefte, da er det bedre med Sikaflex e.l.
    Mulig at "skorpen" til fugeskummet blir tett, men inni er det i alle fall ikke det.

Vurderer å dra over med Sikaflex som en finish til slutt, på to sider for å tette (og å holde tett) mot mur.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Endelig kom jeg helt rundt...

De på Europris byttet de tørkede silikontubene uten å mukke... Synes ikke det var så verst for en slik type butikk når jeg ikke engang hadde kvittering. Et plusspoeng der!

Siste rest når det gjaldt fuging var i det partiet hvor døren inn til resten av huset er. Der hadde jeg først pigget den gamle veggen helt ned til "såleblokkene" og støpt på igjen. Derfor var det en befriende rett kant og en smal (hehe) sak å fuge (pølsa er halvveis på plass):
    -_img_9058-jpg
    (til venstre ser man strømtilførselen til rommet)

2x16mm + 1x20mm (har et eget 16mm rør til varmekablene i tillegg):
    -_img_9059-jpg
    (hmmm - ille så grønt og rart det så ut her da? Ser jo ut som rene muggosten. Det er heldigvis bare et rart fargeskjær i bildet. Kjelleren er befriende tørr og fin)

Og her har vi fugen i all sin prakt...:
    -_img_9061-jpg
    (hmmm... kanskje ikke så innmari rett når jeg ser det fra denne vinkelen, men den var i alle fall smal!)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jø og fyse for en drittjobb. Hadde jeg brukt hue (og 20 minutter) da jeg helte på rettemassen, hadde jeg spart 5 timer i etterkant...

Litt vanskelig å få med hele, men på alt det (bare) av vegg som ses på bildet, er kanten dekket over med 1-3 cm rettemasse over fugen:
    -img_9063-jpg

Bare å brette opp armene, sette på musikk og gyve løs. Har har jeg kommet ca halvveis:
    -img_9065-jpg

Først hakke/banke/knuse rettemassen med hammer & meisel, og så klore/skrape/grave den vekk fra fugen med skrujern. En vanvittig drittjobb, siden den noen steder faktisk satt ganske godt i fugemassen... :
    -img_9066-jpg

Stadig jobbing med knokene i nærheten av grovt pusset vegg gjorde underverker for huden...:
    -img_9067-jpg

Siden den gamle fugen mange steder hadde krympet og "sluppet" muren, må jeg bruke en litt mer velegnet (og dyr) fugemasse. Må teste litt og i første omgang prøver jeg Marin & Teknikk fra Casco. Den har to egenskaper jeg liker: Den fester på det meste og skal forbli myk:
    -img_9069-jpg

Er en "test run". Jeg hadde hatt på litt KZ først for å på bedre heft på muren, men jeg klarte ikke å vente til den hadde tørket helt...:
    -img_9070-jpg
    (Det ser litt verre ut en det er, fordi KZen rant ned i midten av fugen. Inne i hjørmet mot veggen (der den nye fugen skal gjøre nytten) var det ikke så ille)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seal fra fugger kan være til å anbefale! veldig aldringsbestanding og fester seg\limer selv om det er fuktighet. Ligger på rundt 140kr tuben.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Seal fra fugger kan være til å anbefale! veldig aldringsbestanding og fester seg\limer selv om det er fuktighet. Ligger på rundt 140kr tuben.
    "Fugger", er dette det samme merket de selger på Europris?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Siste pip før jul?

Ikke mye å skrive hjem om her i gården...

Skal komme en snekker-fant å gi meg en pris på stenderverk, bjelkelag og ytterdør denne uken. Katta vet om han dukker opp...

Imens surrer jeg videre med fugingen... Drar en stripe med "Marin & Teknik" på hver side av den gamle fugen slik at det helt sikkert blir tett:
    -fuge-2-jpg

Ferdig med den ene kortsiden:
    -fuge-1-jpg

Dette var den verste biten, så resten blir ren plankekjøring.

Vurderer forresten å kjøpe batteridrevet fugepistol. Synes ikke jeg har gjort annet enn å fuge det siste året. Helt sikkert det mest brukte verktøyet mitt. Men det koster jo svinemye! 2500 kroner + mva er det billigste jeg har sett...

Jaja. Nå blir det nok befriende stille fra disse kanter på en stund. Julestria osv. dragen blir hissig hvis jeg går ned i kjelleren mens familien egentlig skal bake 7 slag sammen osv. ;-)

Så da blir det å holde på på denne tiden av døgnet...

Kanskje vi kan diskutere litt utstyr mens vi venter? Kanskje litt dumt, siden det er mange måneder til jeg er ferdig mer rommet... Rotete blir det også. Nei jeg tar det i en separat tråd. (Men kan avsløre at jeg trenger receiver, PJ og 7 høyttalere (ikke sub'er...) og at budsjett er ca 50k.)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ny Tråd!

Ja, Dragen må passes litt på den også, slik at den ikke "brenner" opp planene for nytt utstyr, og vil ha dette rommet til Syrom stedet... :???:

Gi oss melding og link til den nye tråden, så følger vi selvsagt med på den også!

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg drister meg frempå med et spørsmål her...
    Går isolasjonen i gulvet helt inntil veggen, slik at sprekken du nå fuger går fra toppen av isolasjonen og oppover? Eller går sprekken du nå fuger helt ned til grusnivå under isolasjonen?
    (jeg spør med tanke på egen planlegging ops: )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Jeg drister meg frempå med et spørsmål her...
    Går isolasjonen i gulvet helt inntil veggen, slik at sprekken du nå fuger går fra toppen av isolasjonen og oppover? Eller går sprekken du nå fuger helt ned til grusnivå under isolasjonen?
    (jeg spør med tanke på egen planlegging ops: )
    Isolasjonen UNDER sålen går helt ut til veggene, ja. Muligens ikke optimalt, men det var sånn det ble ;-)

Og nok en gang: Ikke gjør samme tabben som meg hvis du skal gjøre noe lignende. Ikke bruk isopor-plater men støpeplater ("hard glava"). Dette isolerer bedre mot vibrasjoner (har jeg latt meg fortelle...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, Dragen må passes litt på den også, slik at den ikke "brenner" opp planene for nytt utstyr, og vil ha dette rommet til Syrom stedet... :???:
    Argggghhhh!

Gi oss melding og link til den nye tråden, så følger vi selvsagt med på den også!
    Jeg bare lurer på om det blir litt tidlig å starte en slik tråd. Tror kanskje at den "sjøldauer" før jeg kommer til det punktet at jeg faktisk skal handle...

På den annen side - så treig som jeg er, bruker jeg sikkert noen måneder på å bestemme meg... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå starten en egen utstyrs-tråd.

Blir for mye rot å blande dette inn her i denne tråden. Hvis noen har forslag til oppsett (ikke ta det her), tar jeg imot alt med takk.

Det er ikke noe liv (enda) i den andre tråden, men det tar jeg med knusende ro. Det er langt fram :-)

Side 8 av 587 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 48 58 68 78 88 98 108 118 128 138 148 508 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •