RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 78

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 78 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 578 ... SisteSiste
Viser resultater 1,541 til 1,560 av 11737
    Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Finnes hjørneprofiler som kommer ferdig med flere ulike hull. Kjøpte det på Maxbo for et par uker siden. Veldig lett å jobbe med.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Finnes hjørneprofiler som kommer ferdig med flere ulike hull. Kjøpte det på Maxbo for et par uker siden. Veldig lett å jobbe med.
    Hvordan treffer man disse hullene fra undersiden av gipsen?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hvordan treffer man disse hullene fra undersiden av gipsen?
    6.sans?

Nei, hullene er vel mest beregnet til å brukes når en setter profilene opp rundt hjørner, slik at gipsen ligger på innsiden.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    6.sans?

Nei, hullene er vel mest beregnet til å brukes når en setter profilene opp rundt hjørner, slik at gipsen ligger på innsiden.
    Ok, da var det (som jeg hadde en mistanke om) disse hjørne-forsterker-profilene du refererte til.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Z-kassett #2 og #3 montert ferdig

Ok, idag var FruW på bursdagsfeiring (nevnte jeg at det var hennes egen?), slik at jeg hadde dagen (i den grad det går an å gjøre noe som helst mens man passer unger) og kvelden for meg selv.

Det er ikke så ille som det høres ut med denne burdagen hennes. Hun ville ha jentefeiring og det skal hun da sannelig få ha!

På tide å få gjort noe seriøst nede i dypet igjen. Z-kassett #2 og #3 har ligget og hånflirt til meg i gangen hver gang jeg har gått forbi, så nå ble det deres tur. Alt var planlagt og skissert på veggen, så det var (heldigvis) ikke så mye tankearbeid denne gangen:
    -img_9794-jpg

Men først måtte jeg feste HDMI-kabelen, som har hengt og slengt siden den ble trukket fra A til B. Litt spesiell form på den, så det ble å kløne og borte et avlangt hull så godt man kunne:
    -img_9795-jpg

Hullet ble mer enn stort nok, og vi pøser på med smeltelim for å gjøre det lufttett:
    -img_9796-jpg
    (med håp om at Supra-kabelen ikke smelter like lett som k-rørene...)

Så var det Z-kassettene, men denne lille rakkeren hadde ikke gjengene sine i orden, og måtte limes med mitt kjære PL400 før den kunne monteres:
    -img_9797-jpg
    (godt jeg skulle sette opp to, slik at jeg bare kunne fortsette med den andre)

Først den bakre delen av isolasjonen, som skal fungere som bakre lyddempende skikt. Minimum dybde er 30 mm. Jeg bruker 50 mm. På bildet sagger plata litt, siden den ikke er festet noe sted:
    -img_9798-jpg

Denne nye typen isolasjon som jeg kjøpte på Byggmax er usedvanlig behagelig å jobbe med og klør ikke i det hele tatt. Surfer jeg på Byggmax, er dette det produktet som kommer nærmest det jeg kjøpte, men det er ikke likt det som er avbildet på websiden deres. Slik ser pakken jeg kjøpte ut:
    -p5102175-jpg
    (rikitgnok et dette 100mm-pakken, men 50mm'eren ser lik ut)

Jaja... Her har vi i alle fall fått opp Z-kassett #2. Som det har blitt meg for vane, har jeg festet ute-luft-enden til yttervegg (nedre patentbånd) og inne-luft-enden til indre stenderverk (øvre patentbånd) for å minimalisere mekanisk kortslutning mellom Leca og reisverk:
    -img_9799-jpg

Den klassiske justere-sideveis-og-høyde-på-en-gang-metoden:
    -img_9800-jpg

Lydrør-bit ble omhyggelig målt ut, tilskjært, fugemassert og dyttet på Z-kassetten:
    -img_9801-jpg
    (Den drev og datt ned, så jeg måtte til med tape for å få den til å holde seg på plass. Merkelig - kunne ikke huske at jeg måtte holde på slik på Z-kassett #1...)

Og her er Z-kassett #2 mer eller mindre ferdig. Legg gjerne merke til at typen tape har forandret seg. Hele dritten (ja ikke hele dritten da, bare lydrøret) datt nemlig ned - eltape er ikke det som hefter best på treverk...:
    -img_9802-jpg

Nuvel. Jeg begynte å irritere meg over diverse skrangleulyder hver gang jeg dunket på stenderverket, så jeg fikk for meg at jeg måtte sette små isolasjonsbiter under alle k-rør som potensielt kunen begynne å skrangle:
    -img_9803-jpg

Over på Z-kassett #3. Her er baklaget med isolasjon på plass og vi er i ferd med å sette på plass selve Z-kassetten. Godt med fugemase på lydrør-stumpen må til:
    -img_9804-jpg
    (Når jeg skriver "vi" mener jeg du og jeg, det er nemlig relativt sjelden at det er andre enn meg nedi her. Litt kjedelig noen ganger, men du verden for en kløpper jeg blir til å skru og holde på en gang!!)

Og her er påguffing av fugemasse på Z-kassett-delen. Ingen grunn til å spare på godsakene her heller:
    -img_9805-jpg

#3 sånn stort sett på plass:
    -img_9806-jpg

Og måling for å finne ut lengde på lydrør-bit:
    -img_9808-edit-jpg

TIPS!

Når du skal måle avstand ut til stenderverket som over, les av tallet ved den venstre røde sirkelen - ikke den høyre som jeg gjorde da jeg målte ut til lydrørbiten til Z-kassett #2... Hva hjelper det med nitidig måling og mm-presisjon på kuttingen når man driter seg ut på et slikt fundamentalt plan? Jaja, det er jo ikke akkurat viktig, jeg beregnet uansett en cm ekstra for å kunne skjære av røret i flukt med gipsen.

Her er begge Z-kassettene m/isolasjon på plass:
    -img_9809-jpg
    (forskjell i lengde på lydrørbitene kan også beskues i all sin prakt)

---

Neste poster på programmet er:

- Gips i tak (yey!)
    - Støvbindemaling av gulv (ikke SÅ kult, men det er jaggu ikke det å drabetongstøv rundt i resten av huset heller)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel prøveskru på bare blikket for å se hva som skal til (av press) for å få det til å dra gjennom blikket... Det finnes jo selvborende skruer også...
    Dersom du bruker gips/treskruer, så er de ikke selvborende. du bør bruke slvborende skruer eller borre selv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Dersom du bruker gips/treskruer, så er de ikke selvborende. du bør bruke slvborende skruer eller borre selv.
    Ja, tror det er fornuftig.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt høyttaler-jakt igjen

He-he-he disse tror jeg hadde kledd meg:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=31699&cat=12

Er i Særp og greier også ;-)

Bare så synd at de koster hele frontrekke-budsjettet alene... og at en ny senter i samme serie koster hele frontrekkebudsjettet!

Og en 905 vil muligens få problemer med å dra dem? Ikke vet jeg, jeg bare spør.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet den HDMI kabelen før? Jeg mener, det hadde jo vært kjipt å bruke *så* mye tid på å feste/trekke den og får det hele skjult, for så å finne ut at kabelen har en feil og/eller ikke klarer 1080P.

Jeg har en Supra kabel på 2m som har hengt bak plasmaskjermen. Har kun tatt den inn/ut av en PS3 5-10 ganger, og nå er selve kabelen (gummien) løsnet fra pluggen. Mener å ha vært ganske forsiktig de gangene jeg har koblet den fra, men det skal tydligvis ikke så mye til. Den fungerer fortsatt, men nå tør jeg snart ikke røre den noe mer. Det får meg til å tenke på min nye leilighet der jeg skal trekke opp 10-12m til prosjektor. Burde i det minste finne noe med en eller annen form for strekkavlaster...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet den HDMI kabelen før? Jeg mener, det hadde jo vært kjipt å bruke *så* mye tid på å feste/trekke den og får det hele skjult, for så å finne ut at kabelen har en feil og/eller ikke klarer 1080P.

Jeg har en Supra kabel på 2m som har hengt bak plasmaskjermen. Har kun tatt den inn/ut av en PS3 5-10 ganger, og nå er selve kabelen (gummien) løsnet fra pluggen. Mener å ha vært ganske forsiktig de gangene jeg har koblet den fra, men det skal tydligvis ikke så mye til. Den fungerer fortsatt, men nå tør jeg snart ikke røre den noe mer. Det får meg til å tenke på min nye leilighet der jeg skal trekke opp 10-12m til prosjektor. Burde i det minste finne noe med en eller annen form for strekkavlaster...
    Nei, har dessverre ikke en eneste HDMI-enhet i huset, hverken kilde eller display.

Jeg har imidlertid dratt et 32mm k-rør som "backup" i tilfelle HDMI-kabelen ikke fungerer eller jeg skal bytte til noe annet senere.

Supra er muligens ikke det råeste i verden når det gjelder kvalitet. Jeg hadde nok aldri kjøpt denne kabelen for så si det slik, men det har mest med formen å gjøre (flat og med store, klumpete kontakter...).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He-he-he disse tror jeg hadde kledd meg:

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t=31699&cat=12

Er i Særp og greier også ;-)

Bare så synd at de koster hele frontrekke-budsjettet alene... og at en ny senter i samme serie koster hele frontrekkebudsjettet!

Og en 905 vil muligens få problemer med å dra dem? Ikke vet jeg, jeg bare spør.
    Nå er de solgt, er du den heldige nye eieren?!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Nå er de solgt, er du den heldige nye eieren?!
    Nei, det må ha vært en annen heldiggris...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For moroskyld titter jeg etter nye verandahøytalere. Fikk også øye på denne: Klipsch KLF C7 mahogany | FINN torget

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det må ha vært en annen heldiggris...
    Det var jo litt synd da! Meen, det går vel flere tog, innen du blir ferdig med prosjektet. ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For moroskyld titter jeg etter nye verandahøytalere. Fikk også øye på denne
    Mahogny gjør seg sikkert på verandaen ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Det var jo litt synd da! Meen, det går vel flere tog, innen du blir ferdig med prosjektet. ;-)
    Synd og synd... Var ikke livet om å gjøre å få tak i disse. Halv pris på 6 år gamle høyttalere er vel ikke akkurat "once in a lifetime"-sjanse ;-)

Spørs om jeg roer ned fronsett-lete-tempoet en del til jeg blir litt mer ferdig. Får ha et halvåpent øye på markedet i tilfelle det dukker opp et tilbud jeg ikke kan si nei til.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mahogny gjør seg sikkert på verandaen ;-)
    Sort matt bengalack kan brukes til så mangt

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synd og synd... Var ikke livet om å gjøre å få tak i disse. Halv pris på 6 år gamle høyttalere er vel ikke akkurat "once in a lifetime"-sjanse ;-)

Spørs om jeg roer ned fronsett-lete-tempoet en del til jeg blir litt mer ferdig. Får ha et halvåpent øye på markedet i tilfelle det dukker opp et tilbud jeg ikke kan si nei til.
    Sant nok.
    Men så skrev jeg også litt synd da!

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Matt Bengalakk finnes vel ikke?
    Derimot kan Quick-spray i sort silkematt / matt, anbefales!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey! Jeg tullet ikke! Er ikke mahogny edeltre da? Stiler vel med utemøblene?

Side 78 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 74 75 76 77 78 79 80 81 82 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 218 578 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •