RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 77

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 77 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 577 ... SisteSiste
Viser resultater 1,521 til 1,540 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skjønner det med tidsklemma...ikke helt lett alltid å få det til å gå opp!

Det er jo bare å sette opp et tids-regnestykke for kona så ser hun at det å gi deg noen hele dager frigjør mye tid ellers
    Da blir du jo fortere ferdig også!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Skjønner det med tidsklemma...ikke helt lett alltid å få det til å gå opp!

Det er jo bare å sette opp et tids-regnestykke for kona så ser hun at det å gi deg noen hele dager frigjør mye tid ellers
    Da blir du jo fortere ferdig også!
    Hehehe - jeg er ikke så sikker på at det blir en suksess å vise henne noe tids-regnestykke for arbeidet med kinoen... Da tror jeg det hadde blitt månelyst ;-)

Er litt stress med å få ut den &%€/&€%( balja (alle maser, og jeg liker å kjøre båt selv også (og vannsport som det antydes i avataren)), men i kveld skal i alle fall SeniorW og jeg kjøpe et gipslag for taket på Byggmax. Så får vi se om ikke han og jeg kan ta en runde med gipsing en av de nærmeste dagene.

Noen som vet hvor man får kjøpt 8mm bunnfyllingslist, forresten? 10mm er ikke noe problem å få tak i, men jeg synes det blir litt drøyt i forhold til 13mm dybden på gipsplatene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hjørneprofiler på plass

Som planlagt fikk SeniorW og jeg handlet inn 270 kg gipsplater i dag for første lag i taket. Men før skruingen begynner måtte jeg ha på plass hjørneprofiler langs begge langveggene, slik at jeg får spikerslag til takgipsen også mellom himlingsbjelkene i endene av gipsplatene.

4 stk a 300cm ble handlet inn:
    -img_9784-jpg

Kanskje for opplagt til å kunne kalles et tips, men for å klare å få den opp alene (hjørneprofilen, altså), måtte jeg "forbore" med en spiker...:
    -img_9791-jpg
    (legg merke til at hjørneprofilen er balanset på en 2x4-bit)

...slik at jeg skulle kunne klare å få igjennom en skrue med en hånd mens jeg holdt den opp med den andre hånda:
    -img_9792-jpg

Så var det å "forbore" (etterfulgt av skruing) videre:
    -img_9788-jpg
    (jeg festet den ikke veldig godt - regner med at de 3 lagene med gips (og deres skruer) vil holde den på plass)

TIPS!

Merking av gammelt bjelkelag før man skrur gips i taket, er vel anvendte 5 minutter:
    -img_9790-jpg

Og så ble jeg ferdig med hjørneprofilene i kveld. Som vi ser, ble det en liten glippe på midten, men det skal nok gå bra. Gipsen står også der og bare venter på å få leke med det grønne lekeapparatet den står bak...:
    -img_9793-jpg

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et lite spørsmål til isoleringen din jeg ikke har lagt merke til før...
    Ser av de siste bildene du har lagt, ut at det ligger glava mellom lina på toppen og helt i betongveggen. Er det bare synsbedrag pga fotovinkelen kanskje, eller skal det være slik?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Et lite spørsmål til isoleringen din jeg ikke har lagt merke til før...
    Ser av de siste bildene du har lagt, ut at det ligger glava mellom lina på toppen og helt i betongveggen. Er det bare synsbedrag pga fotovinkelen kanskje, eller skal det være slik?
    Jeg er ikke sikker på hva du mener med "lina" her? Er det toppsvillen?
    Det er ikke synsbedrag, men det betyr ikke at det skal være slik...

Jeg har valgt å ha litt Glava i mellom på steder jeg føler er i grenseland trangt mellom inner- og ytter-rom (typisk 1 cm). Dette for å være helt 100% sikker på at det aldri skal bli noen skrangling hvis strukturen skulle "sette seg" og det bli for trangt (veldig lite sannsynlig). Det er ganske løselig plassert isolasjon.

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Jeg er ikke sikker på hva du mener med "lina" her? Er det toppsvillen?
    Det er ikke synsbedrag, men det betyr ikke at det skal være slik...

Jeg har valgt å ha litt Glava i mellom på steder jeg føler er i grenseland trangt mellom inner- og ytter-rom (typisk 1 cm). Dette for å være helt 100% sikker på at det aldri skal bli noen skrangling hvis strukturen skulle "sette seg" og det bli for trangt (veldig lite sannsynlig). Det er ganske løselig plassert isolasjon.
    Aha, så det er "toppsville" det heter... (ja der ble mine snekkerkunskaper avslørt ops: )
    Det var pga punktering av rom-i-rom jeg spurte ja, men som du sier, glava er jo stort sett luft uansett, så det vil nok ha mikroskopisk å si

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Aha, så det er "toppsville" det heter... (ja der ble mine snekkerkunskaper avslørt ops: )
    Det var pga punktering av rom-i-rom jeg spurte ja, men som du sier, glava er jo stort sett luft uansett, så det vil nok ha mikroskopisk å si
    Jup. Og det er langt fra tettpakket.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, hjørneprofiler... *notere bak øret*

Men jeg har et annet spørsmål. Du har noenlunde samme oppbygging som meg, takbjelkene ligger oppå nytt reisverk. Har du festet reisverket til veggen bak på noe vis, f.eks. helt i toppen, eller er det 100 % avkoblet fra murveggene? Blir ikke reisverket vinglete mot midten på veggene? Platelaget vil vel stive det av sideveis i alle retninger når det er montert? Er jeg helt på jordet nå (jeg har faktisk postadresse 2430 Jordet, og det er helt sant) ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Aha, hjørneprofiler... *notere bak øret*

Men jeg har et annet spørsmål. Du har noenlunde samme oppbygging som meg, takbjelkene ligger oppå nytt reisverk. Har du festet reisverket til veggen bak på noe vis, f.eks. helt i toppen, eller er det 100 % avkoblet fra murveggene? Blir ikke reisverket vinglete mot midten på veggene? Platelaget vil vel stive det av sideveis i alle retninger når det er montert? Er jeg helt på jordet nå (jeg har faktisk postadresse 2430 Jordet, og det er helt sant) ?
    Reisverket er 100% frikoblet fra veggen, ja. Det er essensielt. Eneste som kan minne om kobling er enkelte k-rør som går ut gjennom yttervegg, men disse er lagt så langt som mulig i "løse bøyer", slik at de ikke skal overføre noen form for mekanisk vibrasjon.

Hele det "innerste rommet" er litt vinglete i seg selv. Dette er helt normalt. Når du får på et par lag gips står det som et fjell.

Du er ikke på jordet (med mindre du skriver dette hjemmefra)

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, var vel som jeg tenkte.

Du må være påpasselig når du begynner å skru fast platene da, sånn at du får det rett før det-innerste-rommet blir fjellstøtt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat, var vel som jeg tenkte.

Du må være påpasselig når du begynner å skru fast platene da, sånn at du får det rett før det-innerste-rommet blir fjellstøtt.
    Ja, tanken har streifet meg... Det gjelder selvsagt å stive av reisverket i størst mulig grad med diagonale stag, slik at det ikke "detter skakt" før man får på gipsplatene. Dette er gjort (tror det var) 4 steder, altså en på hver vegg, hos meg. Dette er nok en grunn til å ta taket først. Da kan alle diagonalstagene stå urørt mens taket stives av med gips.

Reisverket mitt er imidlertid allerede temmelig stivt (kan kanskje beveges 2mm hvis jeg legger virkelig dytter på det (målt ca 150 cm fra gulvet)) pga isolasjonen i bjelkelaget. Helt utrolig hvordan isolasjon kan stive av reisverket på den måten!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tanken har streifet meg... Det gjelder selvsagt å stive av reisverket i størst mulig grad med diagonale stag, slik at det ikke "detter skakt" før man får på gipsplatene. Dette er gjort (tror det var) 4 steder, altså en på hver vegg, hos meg. Dette er nok en grunn til å ta taket først. Da kan alle diagonalstagene stå urørt mens taket stives av med gips.

Reisverket mitt er imidlertid allerede temmelig stivt (kan kanskje beveges 2mm hvis jeg legger virkelig dytter på det (målt ca 150 cm fra gulvet)) pga isolasjonen i bjelkelaget. Helt utrolig hvordan isolasjon kan stive av reisverket på den måten!
    Med en gang du har skrudd fast en plate på hver vegg og noen i taket, så blir det stivt, men du kan jo beholde stiveren så lenge som mulig...
    Er vinklene skrudd fast i både toppsvile og bjelkelag for tak?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skulle jo ikke tro at det fluffy stoffet skal holde noe særlig, nei.
    2 mm sier du, det var jo ikke all verdens. Hvis dere skal være to så kan jo en mann stå med vateret og et brekkjern mens den andre skrur i noen skruer.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Er vinklene skrudd fast i både toppsvile og bjelkelag for tak?
    Nei, bare i toppsvillen. Hvis ikke det er en veldig god grunn til å skru de fast i bjelkelaget, vil jeg helst la være. Vil prøve å minimalisere sannsynligheten for å treffe gamle skruer når jeg skrur opp gipsen.

Er forøvrig litt spent på hvordan det går når jeg prøver å skru fast en plate i disse vinklene. Det var spede saker. Hvordan garanterer jeg at jeg faktisk skrur skruen igjennom og ikke bare dytter vinkelen opp i (grøss) gulvbjelkelaget?

Mulig den blir såpass stivet av mellom himlingsbjelkene at den ikke vil la seg bøye oppover på den måten, men jeg føler meg ikke trygg...

Kanskje jeg blir nødt til å forbore for samtlige skruer som skal gjennom disse vinkelene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man skulle jo ikke tro at det fluffy stoffet skal holde noe særlig, nei.
    2 mm sier du, det var jo ikke all verdens. Hvis dere skal være to så kan jo en mann stå med vateret og et brekkjern mens den andre skrur i noen skruer.
    Mulig jeg sjekker med vater før jeg skrur opp noe (har faktisk ikke sjekket noen vegger enda), men vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis det er skakt. Som sagt, er reisverket allerede omtrent umulig å rikke, og vet ikke hvor smart det er å sette det "i spenn" før man begynner å skru plater, Litt kan man kanskje justere...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg sjekker med vater før jeg skrur opp noe (har faktisk ikke sjekket noen vegger enda), men vet ikke helt hva jeg skal gjøre hvis det er skakt. Som sagt, er reisverket allerede omtrent umulig å rikke, og vet ikke hvor smart det er å sette det "i spenn" før man begynner å skru plater, Litt kan man kanskje justere...
    Er det skjevt, får du bare sette på en lekte på siden, slik at du har anlegg til å skru platene i.
    Hadde noen slike på huset mitt der snekkeren hadde satt stenderen på feil side av streken... Det kom noen stygge gloser når jeg oppdaget at platen ikke traff noe og jeg måtte skjære opp fuktsperren og legge inn en lekte på siden av stenderen. :evil:

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje jeg blir nødt til å forbore for samtlige skruer som skal gjennom disse vinkelene?
    Burde vel ikke være nødvendig. Gipsskruene er vel laget for å kunne skrus i blikkstendere?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Burde vel ikke være nødvendig. Gipsskruene er vel laget for å kunne skrus i blikkstendere?
    Det er vel fare for at skruene spinner seg rundt i gipsen mens en presser seg gjennom blikket (gjengene river løs gips).

Har den noen praktisk betydning? Tja si det. I perfersjonismens navn: Forbor!

Newcomer Hazze sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    193
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går helt fint å skru med gipsskruer gjennom blikk. Det finnes også egene gipsskruer til stål som er litt finere i gjengene.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel prøveskru på bare blikket for å se hva som skal til (av press) for å få det til å dra gjennom blikket... Det finnes jo selvborende skruer også...

Side 77 av 587 FørsteFørste ... 7 17 27 37 47 57 67 73 74 75 76 77 78 79 80 81 87 97 107 117 127 137 147 157 167 177 187 197 207 217 577 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •