RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 75

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 75 av 587 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 575 ... SisteSiste
Viser resultater 1,481 til 1,500 av 11737
    Newcomer MacBeth sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spotter og 12V anlegg

Jeg vet du har mye å gjøre med isolasjonen akkurat nå, Rune, men jeg kunne ikke la diskusjonen om spotter og 12V vs. 220V anlegg stå uten et innlegg fra meg. Jeg siterer litt først:

Sitat Opprinnelig postet av RuneW

Men jeg fikk besøk av min elektron-pusher (elektriker) i går og gikk litt gjennom spot-opplegg og plassering av x-comfort-deler, spot-typer osv. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å bruke 220V spot'er, men han anbefalte 12V. Husker ikke helt begrunnelsen nå, men synes å huske noen om "bedre lys". Kan det være at likestrømmen gir et "jevnere" lys da? At 50Hz vekselspenning gir en nesten umerkelig blinkning? Itte vet je...
    Og:

Sitat Opprinnelig postet av J@nO

Har du forresten laget en tegning over hvor du skal ha spottene dine? ... Og jeg er helt enig med elektrikern din om at du bør bruke 12V anlegg. Men husk at det er mye billige og dårlige komponenter frea Kina etc. som lager en *******s masse støy særlige ved lange kabel strekk på sekundærsiden. Disse bør derfor i hvert fall holdes unna lange strekk med lavnivå lyd og billed signaler. Prøv å unngå strekk parallellt med signalkablene...
    Og:

Så en melding til dere hobbyelektrikere der ute:

Jeg har planer om å ha to spotter montert i selve utforingslisten "inne i" hvert vindu, noe ala dette:

Jeg er ikke redd for lydlekkasje i denne sammenhengen, siden spotene kommer på utsiden av "vannskillet", altså i det "ytre rom"...eh... Jeg kommer til å dele utforingslistene og legge en fuge i mellom (ca plassering er vist med blå strek under):

Litt av ytfordringen når det gjelder disse spot-ene er den lave høyden mellom Lecaen og utforingen. Regner med at jeg må bruke noen typiske inne-i-skap-spot'er som ikke varmer for mye. Jeg må også på en eller annen måte få plass til trafo der inne... Det er plass til trafoen, men å få den inn...

Jeg orker ikke tanken på å begynne å hakke i Lecaen for å gjøre større plass. Lurte på om jeg kanskje skulle lage en aksessluke som vist under med grønt. Greia her er da å lage et rektangulært hull i utforingslisten på ca 10x20 cm og felle inn en luke i denne, slik at den blir "flush".

Lager jeg luka i et relativt tynt materiale (f.eks. 6mm kryssfiner) som jeg feller inn i utforingslisten, så vinner jeg ca 1 cm i høyde, pluss at jeg får aksess til trafo og ledninger til spot'ene (og muligens en aktuator?).

Er det noen som har noen kommentarer til dette? Er jeg på villspor?
    Og så til litt diskusjon rundt 220V vs. 12V spotanlegg. Jeg skjønner ikke helt argumentasjonen til din elektriker når det gjelder fordelene med et 12V anlegg kontra 220V anlegg. Skulle et 12V anlegg gi bedre lys eller jevnere lys? Hvorfor det? Et 12V anlegg nedtransformerer jo bare 220V til 12V – det er samme strøm.

Rune, jeg kan forsikre deg at lyset i mitt 220V spotanlegg gir et meget godt og jevnt lys.

Når vi bygde hus i 2006, var mitt krav til spotanlegget (over 50 spotter totalt) at det skulle være 220V ikke 12V. Og det var ene og alene på grunn av alle problemene rundt 12V anlegg – og da spesielt brannfaren.

Som J@nO sier, komponenter til 12V spotanlegg har mye billig og dårlig utstyr. Det betyr bl.a. overoppheting av spotter og transformatorer. Se bildene jeg har vedlagt.

Du burde revurdere og gå tilbake til 220V anlegg. Da slipper du også å trøkke transformatorene inn i vindusutforingene eller opp i isolasjonen. Hvis jeg forstår deg rett vil disse transformatorene ligge innelukket? Alle transformatorer bør stå luftig til. Og selv det er ingen garanti for at de ikke smelter og tar fyr. Se på et par av bildene. Blir transformatorene gjemt i taket uten tilgang, er det bare å rive når e-verket/forsikringstakstmannen kommer på besøk. Du skal kunne eksakt gjøre rede for hvor hver enkelt kobling og transformator ligger.

Uansett, siden du bruker slekta til elektrikerhjelp, liksom meg, skulle du velge 12V så få det installert etter forskriftene. Det ene bildet, som viser koblede transformatorer på et loft og hvor det er boret hull rett ned i isolasjonen til spotene, er utført av et autorisert elektrikerfirma…

Ja, bruk også spotkasser i taket, ikke dytt spotene opp i isolasjonen eller treverket :-)

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her var det mange skrekk eksempler, dette er jo virkelig ulovlig installasjon. Ser også de har ikke brukt spot kabel (tåler 90grader). Dette kaller vi rett og slett for "jalla" montering.
    Når det er sagt så er jeg enig i din elektriker Rune, at 12 v gir "bedre" lys. Ikke bedre i som mer luminans, men et mye finere lys. Jeg har også montert spotter hjemme hos meg, og det ble endel til slutt, og alt er 12v utenom ute belysningen.
    Gå for 12v, men monter etter forskriftene.

Og må bare tilføye at dette er tråden over alle tråder, med masse bilder og meget nøyaktig og gjennomført arbeid!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Tror jeg misforsto litt hva du hadde gjort. Trodde du hadde stappet isolasjonen veldig tett i taket.
    Du må ha isolasjon mellom bjelkene i taket selvfølgelig. Når du får såpass mye luftrom blir det bra.
    Nå er jeg med. :-)

Det er litt om byggingen i tråden min. (se link under innlegget)
    Jeg har 4 lag gips på alle vegger, og ett sted har jeg bygget doble vegger.

Regner mer at det er denne konstruksjonen som bruker 8 lag gips:

Der du bruker "bare" 4 lag - er det som den ene av veggene over (altså to på hver side av en stålstender)? Så har du dratt stålstenderen litt ut fra murveggen? Har skummet gjennom tråden din, men fant ikke noe bilde hvor dette gikk tydelig frem.

Du er ikke redd for triple/quadruple leaf-effekten da?

Forresten, all kudos til deg som har orket å starte så mange ganger på nytt! Jeg blir matt bare ved tanken...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Schumi
    Her var det mange skrekk eksempler, dette er jo virkelig ulovlig installasjon. Ser også de har ikke brukt spot kabel (tåler 90grader). Dette kaller vi rett og slett for "jalla" montering.
    Når det er sagt så er jeg enig i din elektriker Rune, at 12 v gir "bedre" lys. Ikke bedre i som mer luminans, men et mye finere lys. Jeg har også montert spotter hjemme hos meg, og det ble endel til slutt, og alt er 12v utenom ute belysningen.
    Gå for 12v, men monter etter forskriftene.

Og må bare tilføye at dette er tråden over alle tråder, med masse bilder og meget nøyaktig og gjennomført arbeid!
    12V - 220V - 12V -220V...

Er det noe rart en stakkar blir smågal?

Det finnes vel en liste ett eller annet sted hvor fordeler/ulemper er listet opp?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    12V - 220V - 12V -220V...

Er det noe rart en stakkar blir smågal?

Det finnes vel en liste ett eller annet sted hvor fordeler/ulemper er listet opp?
    Du glemte LED i rekken...

Newcomer Schumi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rask tanke...

220 Fordeler:
    -Enklere og legge opp kabling
    -Slipper trafo som ikke varer evig

220 Ulemper:
    -Gir etter min smak ett altfor varmt lys, gul aktig
    -Dyrere pærer

12v Fordeler:
    -Flott hvit aktig lys
    -Billigere pærer

12v Ulemper:
    -Mer arbeid med kabling
    -Trafo som ikke varer evig

Det er mine første argumenter for og imot.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos lys og 12v spots:
    Om jeg skal tørre å komme med en anbefaling, så må det i så fall bli at man bruker pærer med MAX 20w effekt!!
    35- og ikke minst 50w-utgavene blir svært varme i forhold til 20w-utgavene, og kan over tid gi en pyrolyseeffekt.
    Brennbart materiale kan forkulles, noe som gjør at antennelsestemperaturen deretter blir farlig lav.
    Hva trafoer angår, bør man selvsagt bruke beste kvalitet. De koster gjerne noen kroner, men har til gjengjeld både temperatur- og overbelastningsvern.

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Du glemte LED i rekken...
    Problemet med en LED-løsning, er at de er svært vanskelige å dimme. En effekt man gjerne ønsker seg, i en kino......

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan av de to forrige sidene godt tenke meg at det er folk som sier:

1. du må for all del ikke velge 230V spotter, men 12V.
    2. du må for all del ikke velge 12V spotter, men 220V.

Hva gjør man da? Lader opp tre mag-lights og monterer disse i tilknytning til Ekornes tre-seteren?

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder de skrekkbildene av spot's, så skulle vel tråden i seg selv være svar nok på at noe slikt ikke vil forekomme i denne kinoen

Jeg bestillte selv endel utstyr for lys til min kino for et par uker siden, og spurte da prosjektsjefen på innstallasjonsavd i bedriften der jeg jobber om jeg skulle gå for 12V eller 230V... har selv begge deler hjemme, og begge deler har fungert aldeles problemfritt! Svaret jeg fikk var: "Du skal ha 12V !" Spurte ikke nærmere om hvorfor, men jeg tar det som en fjellvett-regel, og hører på erfarne fagfolk.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner mer at det er denne konstruksjonen som bruker 8 lag gips:

Der du bruker "bare" 4 lag - er det som den ene av veggene over (altså to på hver side av en stålstender)? Så har du dratt stålstenderen litt ut fra murveggen? Har skummet gjennom tråden din, men fant ikke noe bilde hvor dette gikk tydelig frem.

Du er ikke redd for triple/quadruple leaf-effekten da?

Forresten, all kudos til deg som har orket å starte så mange ganger på nytt! Jeg blir matt bare ved tanken...
    Hva er trple/quadruple leaf effekten?

Jeg har bygget rom i rom, der gulvet står på gummiknotter, veggene står fritt i rommet og taket henger i lydbøyler. Alle veggene borsett fra den på bildet har et lag gips, så stenderverk i stål med isolajon, også kommer det 4 lag gips. Mellom 2 og 3 laget har jeg lagt på det dempematerialet. Grunnen til at det bare er et lag gips på den ene siden er at jeg ikke klarer å løfte veggen opp med mere enn 1 lag gips. Avstanden fra murvegg til gips varierer noe da det nye rommet er helt i vater mens det orginale rommet ikke er det. Men ingen vegger berører mur veggen bak.

Der det er 8 lag gips har jeg bygget to nye vegger, det er ved inngangsdøren, siten jeg bruker doble dører.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er trple/quadruple leaf effekten?

Jeg har bygget rom i rom, der gulvet står på gummiknotter, veggene står fritt i rommet og taket henger i lydbøyler. Alle veggene borsett fra den på bildet har et lag gips, så stenderverk i stål med isolajon, også kommer det 4 lag gips. Mellom 2 og 3 laget har jeg lagt på det dempematerialet. Grunnen til at det bare er et lag gips på den ene siden er at jeg ikke klarer å løfte veggen opp med mere enn 1 lag gips. Avstanden fra murvegg til gips varierer noe da det nye rommet er helt i vater mens det orginale rommet ikke er det. Men ingen vegger berører mur veggen bak.

Der det er 8 lag gips har jeg bygget to nye vegger, det er ved inngangsdøren, siten jeg bruker doble dører.
    Ok. Jeg trodde du hadde 2+2 lag med gips på "normalveggene", mens du faktisk hadde 1+4.

Triple/quadruple leaf ser du illustrert her (trykk på bildet for dypere forklaring):

Kort sagt får man best effekt av samme antall gipslag ved å plassere dem lengst mulig fra hverandre i en konstruksjon.

Jeg hadde også tenkt å legge ett (eller to) gipslag på "baksiden" av stenderverket (jeg måtte ha jukset og skrudd på lister på innsiden av stenderverket og skrudd gipsen på fra rommet sin side). Jeg slo imidlertid fra meg denne tanken etter å ha lest litt om multiple leaf effekten.

Men du har jo gått så bananas med antall gipslag, så du får vel ikke noe problem med lydlekkasje uansett ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Jeg kan av de to forrige sidene godt tenke meg at det er folk som sier:

1. du må for all del ikke velge 230V spotter, men 12V.
    2. du må for all del ikke velge 12V spotter, men 220V.

Hva gjør man da? Lader opp tre mag-lights og monterer disse i tilknytning til Ekornes tre-seteren?
    Hehe - du er inne på noe doktor...

En stakkar uten sterke meninger på dette området blir jo helt satt ut og får lyst til å gå for maglights eller starinlys isteden...

Eller ta det den andre veien - det er bare å velge det ene eller det andre. Det blir sikkert bra...

Bortsett fra det med billige/dårlige/brannfarlige komponenter da - der bør man være litt kritisk.

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Jeg trodde du hadde 2+2 lag med gips på "normalveggene", mens du faktisk hadde 1+4.

Triple/quadruple leaf ser du illustrert her (trykk på bildet for dypere forklaring):

Kort sagt får man best effekt av samme antall gipslag ved å plassere dem lengst mulig fra hverandre i en konstruksjon.

Jeg hadde også tenkt å legge ett (eller to) gipslag på "baksiden" av stenderverket (jeg måtte ha jukset og skrudd på lister på innsiden av stenderverket og skrudd gipsen på fra rommet sin side). Jeg slo imidlertid fra meg denne tanken etter å ha lest litt om multiple leaf effekten.

Men du har jo gått så bananas med antall gipslag, så du får vel ikke noe problem med lydlekkasje uansett ;-)

Jeg har ikke bygget to vegger rundt hele rommet som vist på bildet, kun ved døråpningen siden jeg ønsket dobbel dør(anbefales) og det ikke var noen vegg der fra før. På resten av veggene er det rom i rom med 1+3 lag gips. Jeg fulgte oppskriften fra en leverandør som leverer stålbjelker (prøvde å finne den i farten her men må lete litt til). Pluss at han som hjalp meg med å bygge rommet har bygget masse lydrom og studioer (nrk bl.a) som krever høy lydtetthet. Så jeg håper han vet hva som fungerer og ikke. Slik rommet er bygget vil det ikke fungere som en tripleleaf. Eller har jeg misforstått? Jeg har murveggen, luftmellomrom, gips x1, stål, gips x3. Det er kun ved døren det vil være slik som på bildet. Men dette er et veldig lite omeråde så tviler det skjer noe der.
    Jeg er ikke noen ekspert i dette, jeg bare leser litt på nettet og prøver meg frem og prater med folk som har bygget før. Ofte er erfaringer bedre enn teorier har jeg funnet ut. Derfor kjempegøy når jeg finner en tråd som din å se hva du gjør og hvordan du får det til.

Resultatet ble ihvertfall overaskende bra. Bass går igjen om det blir mye. Men det er et stort problem såfremt veggen ikke kan bli opp mot en meter tykk har jeg forstått, men jeg kan jobbe der og øve midt på natten uten at noen hører det. Og det lille som kommer igjennom ved film, det overlever naboer og kone. :-)

Det er helt sikkert masse som kunne vært gjort annerledes, og helt sikkert noe som er gjort som gir lite effekt. men moro er det uansett...smil
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På resten av veggene er det rom i rom med 1+3 lag gips. Jeg fulgte oppskriften fra en leverandør som leverer stålbjelker (prøvde å finne den i farten her men må lete litt til).
    1+3 ja. Da hadde jeg som vanlig misforstått nok en gang...

Denne oppskriften - gjaldt det hvis det var eksisterende vegger bak?

Pluss at han som hjalp meg med å bygge rommet har bygget masse lydrom og studioer (nrk bl.a) som krever høy lydtetthet. Så jeg håper han vet hva som fungerer og ikke. Slik rommet er bygget vil det ikke fungere som en tripleleaf. Eller har jeg misforstått? Jeg har murveggen, luftmellomrom, gips x1, stål, gips x3.
    Jo, blir det ikke det da...: Mur + luft + gips + luft + gips (alle lufttette lag telles som et "leaf").

---

Men som du sier - teori er en ting og praksis en annen ting... ;-) Han erfarne studiobyggeren visste nok hva han gjorde. Alle "mine" påstander kommer også fra studiobyggere og det er veldig sannsynlig at det ikke bare en en fasit på dette problemet...

Og jeg er i alle fall ingen ekspert, så jeg prøver å passe meg vel for bastant å påstå noe som helst!!!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du sett dette settet? Kan jo virkelig være noe det?

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/31427

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Har du sett dette settet? Kan jo virkelig være noe det?

http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/31427
    Ja, jeg så det. Samme som eksu har, og der låt der virkelig bra.

Dette settet er absolutt helt perfekt på mange måter (ikke minst prismessig).

Det er imidlertid to ting som gjør at jeg ikke hiver meg på telefonen med det samme:

1. De er kanskje litt "lette i bassen" (for mitt rom?).

2. De kan (visstnok?) være krevende å få de til å spille behagelig i toppen. Hos eksu, spilte de veldig bra, men de var helt på grensen til å bli "litt spisse" for min smak. Og jeg kan love at han har jobbet med elektronikken!

Eller er jeg helt på bærtur nå?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Himlings-bjelkelag friskmeldt!

Hadde et meget hyggelig besøk av BEF i kveld og praten gikk i flere timer (og vi kunne sikkert ha holdt på enda...). Han hadde en del triks i ermet og foretok en "skrutrekker og hammer"-test på himlingsbjelkelaget. Det foregår på den måten at man "tapper" på det ene bjelkelaget, mens man holder en skrutrekker mellom øret og det andre bjelkelaget (obs! den spisse enden mot bjelken ;-)).

Det var ikke vanskelig å høre at det var null direkte mekanisk kontakt mellom de to lagene. Tusen takk for at du friskmeldte himlingsbejkelaget mitt, BEF! Nå får jeg sove GODT i natt ;-)

Moral: En hoppe-test er ikke alltid veldig relevant...

Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde et meget hyggelig besøk av BEF i kveld og praten gikk i flere timer (og vi kunne sikkert ha holdt på enda...). Han hadde en del triks i ermet og foretok en "skrutrekker og hammer"-test på himlingsbjelkelaget. Det foregår på den måten at man "tapper" på det ene bjelkelaget, mens man holder en skrutrekker mellom øret og det andre bjelkelaget (obs! den spisse enden mot bjelken ;-)).

Det var ikke vanskelig å høre at det var null direkte mekanisk kontakt mellom de to lagene. Tusen takk for at du friskmeldte himlingsbejkelaget mitt, BEF! Nå får jeg sove GODT i natt ;-)

Moral: En hoppe-test er ikke alltid veldig relevant...
    "Hopper" er vel greie nok, til sin tid? All den tid og stund de avholder seg fra å hoppe, vel og merke på stuegulvet!
    Ellers morsomt å lese at BEF stakk innom da! En trivelig og meget kunnskapsrik kar, som jeg dessverre ikke har sett noe til, siden byggingen av "Hjemmekino´s" hjemmekino...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du lage spottekasser så lag dem i gips.
    Lag større avstander/ volum en det som kreves.
    Faren for kortsluttning er større ved 220v jo høyere volt du har, jo større luftgap greier den å "fylle". => gnist....

Side 75 av 587 FørsteFørste ... 5 15 25 35 45 55 65 71 72 73 74 75 76 77 78 79 85 95 105 115 125 135 145 155 165 175 185 195 205 215 575 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •