RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 74

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 74 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 574 ... SisteSiste
Viser resultater 1,461 til 1,480 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ferdig med å isolere taket - eller ikke?

Hmm... jeg fikk FruW til å hoppe midt på stuegulvet (som er taket til kinoen) for å se i hvilken grad himlingsbjelkelaget beveget seg med gulvbjelkelaget. Jeg stod på en krakk på undersiden og holdt en hånd på hver type bjelke.

Jeg vet ikke helt hva jeg forventet, men må innrømme at jeg ble litt skuffet da himlingsbjelken tydelig dirret når fruen stod rett over og hoppet. Nå skal det sies at gulvbjelken gynget skikkelig, men jeg hadde egentlig ikke forventet at himlingsbjelken skulle spille med i det hele tatt...

Så dukker spørsmålene opp: Hvorfor gjør den dette? Så vidt jeg kan skjønne, er det ingen annen mekanisk kobling mellom bjelkelagene enn isolasjonen. Var den da likevel for tett (jeg har jo nevnt tidligere at det innerste rommet ble betydelig avstivet av isolasjonen)? Har prøvd å følge så-løs-at-den-så-vidt-sitter-prinsippet...

Jeg har ikke panikk - enda. Det er f.eks. ingen ting som stabiliserer himlingsbjelkene sideveis enda før jeg får skrudd på gipsen. Den eneste stabiliseringen sideveis er fra isolasjonen (som blir satt i sving av den vibrerende gulvbjelken).

Hvem vet hva et stabiliserende lag (eller tre) med gips vil gjøre?

Er det noen andre som har tatt denne kone-hoppe-testen med eget himlings-bjelkelag?

Som sagt, jeg har ikke direkte panikk enda, men ble negativt overrasket. Det er godt mulig det er "slik det skal være", men nå ble jeg veldig usikker...

Det ender vel med at jeg må ta ned igjen deler av isolasjonen for å finne ut av det... Sukk...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å prøve å skru fast en 4-5 lengder med lekter/panel/eller hva du har i garasjen for å prøve om det stabiliserer noe?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hva med å prøve å skru fast en 4-5 lengder med lekter/panel/eller hva du har i garasjen for å prøve om det stabiliserer noe?
    Det er absolutt en ide!

Men jeg kan fortsatt ikke se HVORFOR de skulle vibrere stort uansett. Får prøve å ta ut to "striper" med isolasjon og se hva som skjer. Hvis det viser seg at det er isolasjonen, blir nattesøvnen straks bedre ;-)

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Imponerende tråd dette. Du gjør grundig arbeid. Blir spennende å se hvordan resultatet blir.

Har jeg forstått det rikitg at ikke noe av veggene dine er i kontakt med de eksisterende veggene? Om det er tilfelle så burde det vel ikke være for mye bevegelse ned. Uansett vil nok dette bli redusert mye når du får på gipsen. Da økes jo vekten voldsomt. Jeg tror ikke det er bra å stappe for mye isolajon inn slik at den blir for hardpakket. Det skal være mye luft i den. Luften er jo en viktig del av både lyd og varme isolasjon.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Imponerende tråd dette. Du gjør grundig arbeid. Blir spennende å se hvordan resultatet blir.

Har jeg forstått det rikitg at ikke noe av veggene dine er i kontakt med de eksisterende veggene? Om det er tilfelle så burde det vel ikke være for mye bevegelse ned. Uansett vil nok dette bli redusert mye når du får på gipsen. Da økes jo vekten voldsomt. Jeg tror ikke det er bra å stappe for mye isolajon inn slik at den blir for hardpakket. Det skal være mye luft i den. Luften er jo en viktig del av både lyd og varme isolasjon.
    Hei og takk for hyggelige ord!

Ja, hele det innerste rommet er fullstendig frittstående og har kun kontakt med gulvet. jeg har som sagt forsøkt å holde isolasjonen "luftig", men jeg synes selv at 15cm Rockwool'en ble ganske "sidestiv". Ender vel med at jeg hiver hele Rockwool-dritten og kjøper Glava istenden ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er absolutt en ide!

Men jeg kan fortsatt ikke se HVORFOR de skulle vibrere stort uansett. Får prøve å ta ut to "striper" med isolasjon og se hva som skjer. Hvis det viser seg at det er isolasjonen, blir nattesøvnen straks bedre ;-)
    Beveger de frittstående bjelkene seg sidelengs eller bare opp og ned? Det skal ikke mye til å få en 5 m lang 2"x8" som bare er festet i endene til å bevege seg.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beveger de frittstående bjelkene seg sidelengs eller bare opp og ned? Det skal ikke mye til å få en 5 m lang 2"x8" som bare er festet i endene til å bevege seg.
    Du er nok inne på noe der!
    Når Rune får på plass et par lag med gips, så tenker jeg nok at "problemet" er en saga blott. ;-)

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med du!
    Prøv å spenne de opp litt med en lekte, plate el.l.
    følte takbjelkene mine var løse da jeg bygget barnerom. skrudde fast en lekte på toppen (på loftet) da ble de mye stivere...
    når panelen ble spikret fast ble det hele helt stivt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får dra frem dansemattene i morgen. Og be fruen ta en dans før og etter montering av lekter/plank. Husk at det må være samme låt da.

Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tenke meg at det er isolasjonen som setter takbjelkene i bevegelse, men har ikke noen gode forslag. En ting er jo om det kjennes når man hopper, noe annet er om lydbølgene ( som går den andre veien) klarer å sette gulvet over i bevegelse.

Forresten, hva vet vi egentlig om Fru W? :wink:

PS, skal ordne de vifte greiene, har vært litt bizzy (og glemsk) :-?

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok noe å si at strekket er såpass langt. Hos meg festet jeg taket med lydbøyler, Mitt rom er kun 3,5 bredt, og det var i lengste laget å la det henge fritt. Men jeg brukte heller ikke 2x8" så din konstruksjon er nok en del stivere der.
    Tror nok jeg ville tatt bort all isolajon som ligger over bjelkelaget, slik at det kun er isolasjon mellom stenderene. og et bra luft lag mellom eksiterende vegg og den nye konstruksjonen. Dette gjelder også på veggene. Om det pakkes for tett kan det også bli trøbbel med fuktighet i veggen om det skulle lure seg inn noe.
    Jeg har god lufttilgang inni veggen og isolasjonen er bare satt forsiktig inn uten noe "stapping". De fleste stedene har jeg 4 lag gips, noen steder er det 8 lag. Jeg brukte også en guffe som heter Swedac Dämplim DG A2 som jeg malte på imellom 2 av lagene.

Har du tenkt noe på om taket kan begynne å svinge andre veien når du begynner å dra på volum inne i rommet?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Der var ho jo :-D
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har nok noe å si at strekket er såpass langt. Hos meg festet jeg taket med lydbøyler, Mitt rom er kun 3,5 bredt, og det var i lengste laget å la det henge fritt. Men jeg brukte heller ikke 2x8" så din konstruksjon er nok en del stivere der.
    Tror nok jeg ville tatt bort all isolajon som ligger over bjelkelaget, slik at det kun er isolasjon mellom stenderene. og et bra luft lag mellom eksiterende vegg og den nye konstruksjonen. Dette gjelder også på veggene. Om det pakkes for tett kan det også bli trøbbel med fuktighet i veggen om det skulle lure seg inn noe.
    Jeg har god lufttilgang inni veggen og isolasjonen er bare satt forsiktig inn uten noe "stapping". De fleste stedene har jeg 4 lag gips, noen steder er det 8 lag. Jeg brukte også en guffe som heter Swedac Dämplim DG A2 som jeg malte på imellom 2 av lagene.

Har du tenkt noe på om taket kan begynne å svinge andre veien når du begynner å dra på volum inne i rommet?
    La isolasjonen for all del ligge!
    Når fruW hopper tilfører hun gulvet en enorm kraft. som får taket til å svinge.
    Hun greier kanskje å få til en frekvens på 1Hz (1 svingning/sek) og regner du dette over til hifi, snakker vi mange kW...
    Dette fører til en nedbøyning av bjelkelaget. Det er nok friksjonen av isolasjonen som får bjelkene til å svinge. Fordi det er liten massetregheti bjelkene alene og en meget lav frekvens greier taket å svinge noe med.
    Når du får på gipsplatene, vil taket ditt bli tyngre, og det krever større kraft til for at det skal begynne å svinge.
    Dette blir ikke noe problem!

Dersom du skal få taket til å svinge tilsvarende som hoppingen til fruW, må du nok lage en enda større DIY sub en denne YouTube - Myth Busters diesel woofer

Det kunne vert morro å regne ut hvor stort lydtrykk hun egentlig laget.

Regnet jo på lydtrykk og svingninger på skolen...
    Men det får jeg gjøre en annen gang... (tar litt tid å lete fram og huske gangen i de rette formlene)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan ikke tenke meg at det er isolasjonen som setter takbjelkene i bevegelse, men har ikke noen gode forslag. En ting er jo om det kjennes når man hopper, noe annet er om lydbølgene ( som går den andre veien) klarer å sette gulvet over i bevegelse.

Hehehe - formen er kanskje ikke så ulik, men "noe" lavere (170cm) ... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok jeg ville tatt bort all isolajon som ligger over bjelkelaget, slik at det kun er isolasjon mellom stenderene.
    Mener du at du ville tatt bort all isolasjon i taket??? Eller mener du bjelker når du skriver stendere?

og et bra luft lag mellom eksiterende vegg og den nye konstruksjonen. Dette gjelder også på veggene. Om det pakkes for tett kan det også bli trøbbel med fuktighet i veggen om det skulle lure seg inn noe.
    Det blir et ca 6 cm luftlag mellom isolasjonen og Lecaen bak.

Jeg har heller ikke "stappet" isolasjon noe sted, bare skjært ut 1 cm tykkere enn luftrommet, slik at den ikke detter ut igjen.

4 og 8 lag gips!!! Det er det sykeste jeg har hørt! Har du noen byggetråd som beskriver dette rommet?

Selvsagt ;-) Det er ikke fordi jeg stadig har problemer med hoppende koner over hodet mitt at jeg har lagt rom-i-rom

Håpet med dette prosjektet er å kunne se på film og høre på musikk ved kurante lydnivåer uten å måtte ta det minste hensyn til naboer og famile...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    La isolasjonen for all del ligge!
    Når fruW hopper tilfører hun gulvet en enorm kraft. som får taket til å svinge.
    Hun greier kanskje å få til en frekvens på 1Hz (1 svingning/sek) og regner du dette over til hifi, snakker vi mange kW...
    Dette fører til en nedbøyning av bjelkelaget. Det er nok friksjonen av isolasjonen som får bjelkene til å svinge. Fordi det er liten massetregheti bjelkene alene og en meget lav frekvens greier taket å svinge noe med.
    Når du får på gipsplatene, vil taket ditt bli tyngre, og det krever større kraft til for at det skal begynne å svinge.
    Dette blir ikke noe problem!
    Akkurat det med 1Hz stemmer ikke. Selv om hun hopper 1 gang i sekundet, betyr det ikke at bjelkelaget svinger med 1Hz hver gang hun lander. Det er vel mer nærliggende å tro at det er egenresonansen til bjelkelaget jeg opplever. Men egenresonansen til himlingsbjelkelaget og gulvet burde ikke være den samme, og således burde ikke den ene sette den andre såpass i sving...

Men det er selvsagt helt riktig at "løse" 2x8 er utrolig enkle å sette i sving. Det opplevde jeg hver gang jeg "kom borti" en av 2x8'ene under arbeider.

Gipslaget vil stive dem av. I alle fall på undersiden. Men det beste hadde selvsagt være å stive dem av på oversiden også, men da er vi tilbake på "triangel-løsningen" igjen...

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det kunne vert morro å regne ut hvor stort lydtrykk hun egentlig laget.
    Hun lager mer enn nok lydtrykk, men det er i helt andre frekvenser...

Intermediate HiFi Plumber sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    1,428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hun lager mer enn nok lydtrykk, men det er i helt andre frekvenser...

Fra øvre mellomtone og oppover er iallfall min W helt rå størrelsen tatt i betraktning!

Ser ikke bort fra at det gjelder din W også.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi Plumber

Fra øvre mellomtone og oppover er iallfall min W helt rå størrelsen tatt i betraktning!
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener du at du ville tatt bort all isolasjon i taket??? Eller mener du bjelker når du skriver stendere?

Det blir et ca 6 cm luftlag mellom isolasjonen og Lecaen bak.

Jeg har heller ikke "stappet" isolasjon noe sted, bare skjært ut 1 cm tykkere enn luftrommet, slik at den ikke detter ut igjen.

4 og 8 lag gips!!! Det er det sykeste jeg har hørt! Har du noen byggetråd som beskriver dette rommet?

Selvsagt ;-) Det er ikke fordi jeg stadig har problemer med hoppende koner over hodet mitt at jeg har lagt rom-i-rom

Håpet med dette prosjektet er å kunne se på film og høre på musikk ved kurante lydnivåer uten å måtte ta det minste hensyn til naboer og famile...
    Tror jeg misforsto litt hva du hadde gjort. Trodde du hadde stappet isolasjonen veldig tett i taket.
    Du må ha isolasjon mellom bjelkene i taket selvfølgelig. Når du får såpass mye luftrom blir det bra.
    Nå er jeg med. :-)

Det er litt om byggingen i tråden min. (se link under innlegget)
    Jeg har 4 lag gips på alle vegger, og ett sted har jeg bygget doble vegger.

Side 74 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 70 71 72 73 74 75 76 77 78 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 214 574 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •