RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 73

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 73 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 573 ... SisteSiste
Viser resultater 1,441 til 1,460 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Byggmax er billigst som Paalab sier, såfremt du ikke har andre kontakter?
    Byggmax 69 kr
    Coop Bygg 79 kr
    Byggmakker 115 Kr

Kjøpte alt mitt på byggmax...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye koster den isoleringa di da (trenger bare m2 prisen )? I morgen skal jeg by på hus, hvor det er store muligheter . Uinnreda kjeller, men det er jo bare fint, fordi da får jeg det slik jeg vil .

Følger spent med .

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hvor mye koster den isoleringa di da (trenger bare m2 prisen )? I morgen skal jeg by på hus, hvor det er store muligheter . Uinnreda kjeller, men det er jo bare fint, fordi da får jeg det slik jeg vil .

Følger spent med .
    Å, det er litt vanskelig å si, siden jeg har kjøpt litt her og litt der. Tror det var rett over 1000,- for alt av 10cm i taket (som var det siste jeg handlet). Det blir dette på 15cm rockwool, si 2500,- tilsammen i taket. Så var det veggene. Vil vel gå for 70 eller 100 mm på ytterveggene og 150mm på innerveggen. Har ikke kvadratmeterene i hodet...

Ellers har Byggmax som nevnt over her god priser (pluss at det står hva de har på lager til enhver tid).

Jeg har akkurat vært på Byggmax og sett på gipsplatene deres. Fikk en advarsel om at billige gipsplater som disse (og de på SmartClub, som forøvrig koster omtrent det samme) kunne være unøyaktige på målene og ikke være brann-klassifisert (eller hva det var).

Så vidt jeg kunne bedømme med øyemål hadde gipsplatene helt greie mål...

...neida, jeg tok med meg målebånd og det var i alle fall under en mm avvik, både i lenge og bredde.

Jeg kommer nok til å handle til det ene laget i taket en av de nærmeste dagene, så får vi se hvordan det er å bruke disse...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

Følger spent med .
    Bhargh!

Så nå at du bare spurte om m2-prisen... men kan ikke svare deg på det hellerm for det er jo avhengig av tykkelsen på isolasjonen. Tror du kan regne ca 45-50,- per m2 for 100mm isolasjon...

Vi krysser fingrene for din framtidige unnreda kjeller!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Byggmax er billigst som Paalab sier, såfremt du ikke har andre kontakter?
    Byggmax 69 kr
    Coop Bygg 79 kr
    Byggmakker 115 Kr

Kjøpte alt mitt på byggmax...
    Jeg har i og for seg andre kontakter, men det blir ikke mye billigere enn Byggmax uansett...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Å, det er litt vanskelig å si, siden jeg har kjøpt litt her og litt der. Tror det var rett over 1000,- for alt av 10cm i taket (som var det siste jeg handlet). Det blir dette på 15cm rockwool, si 2500,- tilsammen i taket. Så var det veggene. Vil vel gå for 70 eller 100 mm på ytterveggene og 150mm på innerveggen. Har ikke kvadratmeterene i hodet...

Ellers har Byggmax som nevnt over her god priser (pluss at det står hva de har på lager til enhver tid).

Jeg har akkurat vært på Byggmax og sett på gipsplatene deres. Fikk en advarsel om at billige gipsplater som disse (og de på SmartClub, som forøvrig koster omtrent det samme) kunne være unøyaktige på målene og ikke være brann-klassifisert (eller hva det var).

Så vidt jeg kunne bedømme med øyemål hadde gipsplatene helt greie mål...

...neida, jeg tok med meg målebånd og det var i alle fall under en mm avvik, både i lenge og bredde.

Jeg kommer nok til å handle til det ene laget i taket en av de nærmeste dagene, så får vi se hvordan det er å bruke disse...
    Dersom det er krav til brannsertifisering i et bygg, kan ikke disse brukes.
    Det er helt vanlig med slike krav i byggebransjen.
    Men for den helt vanlige DIY bruker, så har dette ikke noe å si :-D
    Dersom du skulle bruke pyroteknikk ved siden av filmen for å få enda mer ut av det (flammer og røyk). måtte du ha brukt "brannklassifiserte" plater.
    Hmmm, når jeg tenker etter kanskje du må bruke det likevel.
    Forsterkerne kommer vel til å være rødglødende i løpet av en film...

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder priser på gipsplater, så kan jeg trøste dere "søringer" med at her opp i gokk som jeg bor, skulle jeg få plata for 103,- stk på den lokale Coop'en trelast... :-? så 69/79,- pr plate høres ut som nirvana for min del

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Når det gjelder priser på gipsplater, så kan jeg trøste dere "søringer" med at her opp i gokk som jeg bor, skulle jeg få plata for 103,- stk på den lokale Coop'en trelast... :-? så 69/79,- pr plate høres ut som nirvana for min del
    Men i "gokk" så koster husene godt under halvparten, så du har mer igjen til AV utstyr enn oss "søringer"

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Men i "gokk" så koster husene godt under halvparten, så du har mer igjen til AV utstyr enn oss "søringer"
    Hehe, da må du jo også huske på at vi bare får betalt i fisk her oppe

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, da må du jo også huske på at vi bare får betalt i fisk her oppe
    Så lenge din lokale hifi-pusher tar fisk i betaling, så er det jo helt ok?

:-)

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge din lokale hifi-pusher tar fisk i betaling, så er det jo helt ok?

:-)
    Hmm, ja det var jo en fin tanke... skal prøve det neste gang jeg kjøper noe fra min lokale hifi-pusher :-D

btw, tråden din er fortsatt like imponerende! Dagen blir liksom ikke den samme uten en titt innom her for å få med seg siste nytt :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt tusling rundt i kjelleren ble det i dag også...

Fikk f.eks. brukt litt av den evinnelige kappen etter tak-isoleringen:
    -img_9769-jpg

Den obervante leser legger kanskje merke til at det er dagslys på bildet? Det er fordi jeg var hjemme med sykt barn i dag. Pjokken hadde en del i feber og var slapp og sov stort sett på sofaen, og da listet jeg meg ned "i dypet" og gjorde unevnelige ting... som å isolere og slikt. Har nå tatt hele randen mellom toppsvill og veggene rundt.

Mens jeg holder på (direkte under sofaen der poden lå), syntes jeg å høre noen pipelyder. Ved nærmere undersøkelser (dvs åpne døra til resten av kjelleren og lytte opp trappa, hører jo at det er full tut der oppe! Det viser seg at han hadde ropt på pappa mange ganger uten å få svar og trodde at jeg hadde dratt fra ham! Dette er jo selvsagt ikke noe morsomt og jeg syntes fryktelig synd på ham. Men jeg hadde altså ikke hørt ham rope rett over meg...

Av dette kan vi konkludere:

Jeg er en noe mislykket far.
    Jeg er en noe vellykket kinobygger.

Man får ta alle de plusspoengene man kan få med seg...

Var på Byggmax og kjøpte isolasjon i dag:
    -img_9770-jpg

1 pk med 100mm og en pk med 50mm. Skal i første rekke brukes til å pakke inn de to neste z-kassettene.

De har er merkelig opplegg der på Byggmax. Drive-in, eller hva det var. Man kan altså kjøre bil/henger INN i lagerhallene og så blir varene telt ved utgangsporten. Ja, ja, kanskje ikke så dumt. Ikke så dum som jeg følte meg da jeg lurte på hvor(dan) jeg skulle betale...

Ellers ble det ikke mye dilling i kinoen i kveld. Tok meg heller en runde på sykkelen på bekmørke landeveier. En treningstur på sykkel blir straks mer trivelig med dette:
    -img_9772-jpg

Dessverre hadde jeg rotet med meg noe "slow ambient"-greier, eller uttøyings-musikk som de sikkert kaller det på treningsstudioene... Kanskje det passet bra. En tante med rullator hadde beveget seg fortere enn meg...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, ja det var jo en fin tanke... skal prøve det neste gang jeg kjøper noe fra min lokale hifi-pusher :-D
    Ups... vel, det er jo lov å prøve...

btw, tråden din er fortsatt like imponerende! Dagen blir liksom ikke den samme uten en titt innom her for å få med seg siste nytt :-D
    Tusen takk! Det er slike kommentarer jeg "lever på" :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du får bare kjøpe deg en "babycall" dette koster fra 250,- og oppover hos Clas Ohlson... Så er det bare og bygge igjen:-D
    Alternativt en mobiltelefon med TOMT kontantkort og Fri familie...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du får bare kjøpe deg en "babycall" dette koster fra 250,- og oppover hos Clas Ohlson... Så er det bare og bygge igjen:-D
    Alternativt en mobiltelefon med TOMT kontantkort og Fri familie...
    Jeg har babycall da vettu, luringen ;-) Har tross alt hatt 3 stk babyer...

Litt av, for ikke å si hele poenget med historien over, var å formidle at lydisolasjonen har blitt bedre enn jeg har vært vant med.

*** Jeg trodde jeg ville ha hørt ham gjennom gulvet/taket hvis det var noe... ***

Men jeg skjønner jo at jeg må begynne å tenke elektronisk etterhvert.

Trinnlyd hører jeg forresten "godt" enda, men det forplanter seg jo direkte ned i gulvbjelkene. Satte på en film for valpen i går også, og de lave frekvensene fra (den riktignok latterlige) sub'en som står på gulvet hørte jeg GODT. Skal virkelig bli spennende å se hva 3 lag gips med GG mellom begge lagene gjør med slike frekvenser...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har babycall da vettu, luringen ;-) Har tross alt hatt 3 stk babyer...

Litt av, for ikke å si hele poenget med historien over, var å formidle at lydisolasjonen har blitt bedre enn jeg har vært vant med.

*** Jeg trodde jeg ville ha hørt ham gjennom gulvet/taket hvis det var noe... ***

Men jeg skjønner jo at jeg må begynne å tenke elektronisk etterhvert.

Trinnlyd hører jeg forresten "godt" enda, men det forplanter seg jo direkte ned i gulvbjelkene. Satte på en film for valpen i går også, og de lave frekvensene fra (den riktignok latterlige) sub'en som står på gulvet hørte jeg GODT. Skal virkelig bli spennende å se hva 3 lag gips med GG mellom begge lagene gjør med slike frekvenser...
    Hvis du setter gummiføtter på subben, må lyden tas opp i gulvet via lydbølger, og ikke via vibrasjoner i subkassen. Dette kan hjelpe noe. prøv å sette subben på en pute el.l. så får finner du fort ut om min teori er helt ute og kjøre eller om det har noe for seg.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvis du setter gummiføtter på subben, må lyden tas opp i gulvet via lydbølger, og ikke via vibrasjoner i subkassen. Dette kan hjelpe noe. prøv å sette subben på en pute el.l. så får finner du fort ut om min teori er helt ute og kjøre eller om det har noe for seg.
    Det jeg kan si med en gang uten å teste noe som helst, er at det til en viss grad ville ha hjulpet.

Men det er andre veien isolasjonen virkelig skal få kjørt seg...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt planlegging av gipslagene i taket...

Hællæ!

Planlegg-meg-ihjel er tilbake igjen... denne gangen er det gipslagene i taket som står på tapetet.

CorelDraw er er suverent verktøy! Her er f.eks. himlingsbjelkelaget tegnet inn med relativt god presisjon:
    -takgips00-gif

Her er en detalj. Jeg har lagt et "avstandsrektangel" med 10mm avstand fra alle toppsviller som jeg da kan "snappe" alle gipsplatene inntil, og fortsatt ha plass til fugingen:
    -untitled-1-gif

Og så er det å tegne to typer gipsplater i hver sin retning...:
    -takgips01-gif

...og prøve-legge disse på forskjellig vis:
    -takgips-lag-0-gif

Her har jeg tegnet inn lag 1:
    -takgips-lag-1-gif

Merk at hver 4de bjelke er "okkupert".

Her har jeg tegnet inn lag 2:
    -takgips-lag-2-gif

Nå er hver 4 bjelke ledig...

Som passer bra når vi skal plassere lag 3:
    -takgips-lag-3-gif

Med denne måten kan jeg sørge for at ingen skjøter i lagene blir overlappende...

Dette er bare foreløbig tankespinn. Jeg håper det finnes andre "løsninger" uten så inne gampestumpen mye kapp, men jeg sitter egentlig på jobb, så jeg får ta funderingene litt senere...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser smart og fornuftig ut å plassere gipsplatene slik du har skissert. Da får du "brukt" alle takbjelkene. Kappe gips er jo veldig enkelt og ikke spesielt tidkrevende, men du skal kanskje ha 100 % rett kutt kjenner jeg deg rett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Ser smart og fornuftig ut å plassere gipsplatene slik du har skissert. Da får du "brukt" alle takbjelkene. Kappe gips er jo veldig enkelt og ikke spesielt tidkrevende, men du skal kanskje ha 100 % rett kutt kjenner jeg deg rett.
    Det er klart det! Rett skal være rett!

Hvis man tar 4 drag med kniven, blir det ganske rett... Så kan man jo dra over evt. ujevnheter med en rasp.

Men er ET litt nøye, altså, for langs kuttene skal det dyttes en bunnfyllingslist, som helst både skal tette på det videste og få plass på det smaleste (for forskjeller BLIR det).

Side 73 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 63 69 70 71 72 73 74 75 76 77 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 213 573 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •