RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 71

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 71 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 571 ... SisteSiste
Viser resultater 1,401 til 1,420 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hmm... var det ikke du som var bekymret for at 926'en ble litt pinglete?

;-)

Når det er sagt, spiller sikkert disse nydelig til sitt bruk!

---

Apropos 926. Jeg var på nippet til å handle et par slike, men fikk litt kalde føtter (+ at det ble litt rot).

Hvorfor kalde føtter? Jo, jeg fikk en nagende mistanke om at disse var litt for "Ferrari" for meg - kan yte fantastisk, men er svært krevende. En god del som har rapportert om "spiss/slitsom diskant, men som kan temmes med den rette elektronikken...".

For å si det kort og brutalt - jeg er ikke på det nivået..

Jeg tror nesten heller jeg må klare meg med noe som er lett å få til å spille temmelig bra.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pinglete? Det kan godt hende, men jeg oppfatter Patos som litt "grovere i målet". Når det kommer til max SPL tror jeg nok 926 stikker av med seieren, men til ren stereo er nok Patos'ene hakket over.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pinglete? Det kan godt hende, men jeg oppfatter Patos som litt "grovere i målet". Når det kommer til max SPL tror jeg nok 926 stikker av med seieren, men til ren stereo er nok Patos'ene hakket over.
    Jeg hadde vel håpet på noe som også kunne ha funka til kino-formål... ;-)

Det kan forresten godt hende at jeg følger ditt råd om å dra litt rundt å høre. Jeg er generelt mer forvirret enn noengang og i enda større grat når det gjelder høyttalere...

Hva er dette og dette for noe greier da?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg ikke hørt de Revel'ene som linken går til, men det jeg har hørt av Revel har passet godt med mine preferanser. Jeg flirte godt da Revel Ultima Salon 2 stod forran meg med ekstrem godlyd, men jeg kjente at lommeboken krympet seg i bukselommen.

Audiovektorene er også veldig gode allroundere men kanskje litt dyre da helt nye er priset til 16640,- her:APIS

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Veldig å dere har vært innom i natt da? Må jo stadig jobbe meg oppover i listen for å svare...

Brum? Mener du akustisk støy fra trafoene eller støy som (grøss og gru) slår inn på anlegget?

Hehe - det gjelder å ta bildene slik at det ser ut som jeg er nøye ;-)

---

Ser nå forresten at denne tråden har blitt lenger en sonosub-tråden min.
    Hjelpe meg - jeg er ikke halvferdig en gang....
    Tenker først og fremst på støy fra trafoer. Ikke "brum" i den forstand, men disse trafoene har en tendens til å "dure" en del.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde vel håpet på noe som også kunne ha funka til kino-formål... ;-)

Det kan forresten godt hende at jeg følger ditt råd om å dra litt rundt å høre. Jeg er generelt mer forvirret enn noengang og i enda større grat når det gjelder høyttalere...

Hva er dette og dette for noe greier da?
    Du skal ikke dra rundt for å høre, du skal dra rundt for å dra med deg hjem. Jeg stiller som roadie hvis du trenger bærehjelp.

Revel er vel kjent for å være bra greier, "speaker of the year" bør da bety noe.?

Når det gjelder AV så er det vel Tiger her på forumet som har hatt flest par. Se i hans tråder om du finner noe nyttig info. AV har også en svær sinna senter som hadde passet godt i sammen med de på brukten. En av moderatorene her hadde en slik før, husker bare at den het noe med arriette.... ?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal ikke dra rundt for å høre, du skal dra rundt for å dra med deg hjem. Jeg stiller som roadie hvis du trenger bærehjelp.
    Hehe - skal ta deg på ordet, men jeg må innrømme at jeg føler meg litt ukomfortabel med å låne meg hjem det ene og det andre for å teste...

Revel er vel kjent for å være bra greier, "speaker of the year" bør da bety noe.?

Når det gjelder AV så er det vel Tiger her på forumet som har hatt flest par. Se i hans tråder om du finner noe nyttig info. AV har også en svær sinna senter som hadde passet godt i sammen med de på brukten. En av moderatorene her hadde en slik før, husker bare at den het noe med arriette.... ?
    Disse to pakkene var jo når jeg ser etter også på en helt "feil" kant av landet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

50%...

Av en eller annen grunn, så fikk jeg "fri" mange timer (2-3) av lørdagen til å hygge meg nede i kjelleren. Det eneste på programmet var en tur med henger for å etterfylle sandkassen til ungene. Hvorfor jeg i det hele tatt gidder å gjøre noe så dumt forstår jeg vel egentlig ikke (lite irriterer meg mer enn at ormeynglet strør den &%€/&%€/ sanda over hele tomta og (huset)).

Jo, nå husker jeg det, FruW har mast om det i 2 mnd...

Tilbake til kjelleren.

Før jeg isolerte mellom visse bjelker måtte jeg rette de opp. Som f.eks. denne karen her. Er jo så skjev at man tydelig ser en glipe (pil):
    -img_9745-edit-jpg

Litt patentbånd filkser den biffen:
    -img_9746-jpg

Egentlig skulle jeg vel ha satt patentbånd på denne måten i to retninger, i begge ender på samtlige bjelker, men det ble aldri noe av...

Jeg ble gal av den ensformige isoleringen med Glava, så jeg tyvstartet litt med Rockwoolen (ja, jeg følte meg litt gæærn):
    -img_9748-jpg

Bildet illustrerer ganske godt hvordan den blir liggende - jamt med himlingsbjelken og litt under takbjelken.

Jeg gjør det ikke så veldig lett for meg selv heller da, med denne "lure" HDMI-kabel-strekke-metoden min... Her utskjæring til nevnte kabel:
    -img_9751-jpg

Og her lurer vi Rockwool'en på plass rundt kabelen:
    -img_9752-jpg

Når kapp-haugen er like høy som haugen med isolasjon, vet man at det går framover:
    -img_9754-jpg

Og her er resultatet av dagens økt:
    -img_9755-jpg

Jeg har jo som kjent delvis forsterket det eksisterende bjelkelaget med kryssfiner. Men denne kryssfineren rekker bare 244 cm på midten av bjelken. Dette medfører at i løpet av bjelkens lengde varierer bredden som jeg må kutte isolasjonen til. I tillegg til dette var det små variasjoner mellom bjelkene (antageligvis grunnet litt bananform på de nye, relativt smale bjelkene). Som om ikke dette var nok, måtte jeg ta hensyn til HDMI-kabelen og PJ festene.

Så det ble en god del målinger og tilskjæringer ja.

En litt morsom ting var at selve strukturen (på rom-i-rommet) tilsynelatende har blitt mye stivere. Det må jo komme av isolasjonen? Merkelig.

-img_9750-jpg

Ja, holdt litt på ute også. Fikk endelig satt på ytterventiler på lydrørene på nordveggen.

Har de samme høyde? nei!

Bryr jeg meg? Jeg skulle ønske jeg kunne si nei her også, men alle ville skjønt av det var reinspikka vås og løng fra ende til annen!

Men jeg skal lære meg å leve med det...

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint å se at det går fremover med kinoen din, og seff må du borre nye hull slik at ventilene blir stående i samme høyde. Man kan jo ikke ha det sånn. :-P
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Fint å se at det går fremover med kinoen din, og seff må du borre nye hull slik at ventilene blir stående i samme høyde. Man kan jo ikke ha det sånn. :-P
    Hehe - jeg var inne på tanken om å bruke større rister slik at jeg kunne forskyve dem i forhold til hullene og lure dem på samme høyde ;-)

Jeg har forøvrig tenkt å dra ut et par k-rør til utsiden av denne veggen, slik at jeg evt kan sette på en utvendig AC hvis behovet skulle melde seg. Da vil muligens skjevheten også bli tildekket...

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel kanskje en greiere løsning, men jeg kan tenke meg at du ikke var så veldig blid når du så dette første gangen.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - jeg var inne på tanken om å bruke større rister slik at jeg kunne forskyve dem i forhold til hullene og lure dem på samme høyde ;-)

Jeg har forøvrig tenkt å dra ut et par k-rør til utsiden av denne veggen, slik at jeg evt kan sette på en utvendig AC hvis behovet skulle melde seg. Da vil muligens skjevheten også bli tildekket...
    Hvordan klare du å bomme så grovt...borret du i blinde eller..hehe.
    Der hadde jeg hevet/senket det ene hullet tvert...tenk hvor irreterende dette blir i framtiden.

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ærlig talt! Det der spiller ingen rolle. De er så grå og anonyme alikevel. La det være som det er. Bruk tid og krefter på det som er viktig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde jeg aldri giddi å brukt krefter og tid på....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - slæpp off! Jeg har annet å gjøre enn å bekymre meg for høyde på utvendige ventiler ;-)

Så lenge det blir levelig innendørs, skal jeg være fornøyd...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

51%...

Jaja, en og en % av gangen. Small steps, Ellie. Small steps...

Jeg var vel litt kjapp da jeg skrev at ejg var ferdig med 50% av taket, siden jeg ikke hadde isolert ferdig det markerte området...:

-img_9756-edit-jpg

Legg også merke til at jeg måtte bite i gresset og tape fast noe av isolasjonen som ikke hang oppe av seg selv. Faktisk så hadde det ideelle vært om jeg måtte gjøre dette over hele taket. Visstnok er det optimale at man deler isolasjonen i to høyder (slik jeg har gjort det), men lar det være en liten luftlomme mellom de to lagene (slik jeg ikke har gjort det ;-)). For å få dette til hadde det vel vært lettest å skjære det nederste laget helt etter mål (slik at det er inntil kantene, men ikke mer) slik at det ikke holder seg oppe av seg selv, og tape...

...det gadd jeg ikke...

Men er jeg definitivt ferdig med 50% av taket! Regner med at de neste 50% går på halve tiden, nå som jeg har fått "teken".

Intermediate spoonfeedme sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,254
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte meg en billig elektrisk stiftemaskin på Biltema og stiftet fast tråd i sikk-sakk mellom bjelkene for å være sikker på at ikke noe isolasjon kan falle ned. Du feier over taket ganske kjappt med tråd da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spoonfeedme
    Jeg kjøpte meg en billig elektrisk stiftemaskin på Biltema og stiftet fast tråd i sikk-sakk mellom bjelkene for å være sikker på at ikke noe isolasjon kan falle ned. Du feier over taket ganske kjappt med tråd da...
    Takk for tipset! De aller fleste sitter sånn nok noenlunde på plass til gipsen kommer plass. Har veldig lyst til å smelle på ett lag gips med det samme isoleringen er ferdig, sånn for å få se til å se litt mer ferdig ut...

Det gjør ikke noe å slippe støv og rusk fra isolasjonen heller!

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du RuneW, kan jeg tillate meg å okkupere 2 minutter av din tid/tråd til et spørsmål som muligens er besvart et sted tidligere i tråden, men jeg fant det ikke sånn uten videre, du må unnskylde min latskapops: .

Du har lagt opp til takbjelker som ligger mellom gulvbjelkene for å få flytende tak, jeg har forsåvidt konkludert med å gå for en liknende løsning i stedet for lydbøyler. Jeg går ut fra at dette ligger på tvers av rommet ditt, dvs. at spennet blir sånn ca 4150 mm. Hvilken dimensjon har du på dette bjelkelaget?
    2"x8" (tror det heter 48x198 mm på norsk)?

Side 71 av 587 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 67 68 69 70 71 72 73 74 75 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 571 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •