RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 70

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 70 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 570 ... SisteSiste
Viser resultater 1,381 til 1,400 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase 2 i kveld...

Begynte så smått på isolasjon av taket i kveld. Det blir 10 cm Glava opp mot gulvet. På grunn av det doble bjelkelaget, blir isolasjonsbredden ca 25 cm (i alle fall på de stedene hvor jeg ikke har forsterket det eksisterende bjelkelaget med kryssfiner...).

Jeg kjøpte isolasjonen på ruller og tenkte å være smart ved å skjære selve rullen opp i 25 cm bredde før jeg rullet den ut. Sparer mye plass a gitt! Her en ferdig 25 cm rull:
    -img_9736-jpg

Nå viste det seg at det var medium vellykket. Nesten umulig å få kutten rett, dvs å få en jevn bredde på 25 cm. Den observante leser har muligens sett det latterlige forsøket på å merke av 25 cm bredde med noen biter el.tape i mangel av noe annet (f.eks. en stor tusj) å merke med...).

Men det ble bra nok til å rulle'n ut:
    -img_9737-jpg

Her er to bredder ferdig:
    -img_9738-jpg

Tror jeg må hente inn ekstern hjelp (SeniorW) for å komme meg gjennom resten av isolasjonen. Dette er kjedelige saker...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilpasning av vifte i ekte RuneW format!
    Nå begynner det virkelig å ta seg til! Nå er det jo lett for andre (les W) å se framgangen også
    La du en liten stripe med isolasjon oppå bjelkelaget også, eller bare trykket du dem sammen?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Tilpasning av vifte i ekte RuneW format!
    Nå begynner det virkelig å ta seg til! Nå er det jo lett for andre (les W) å se framgangen også
    La du en liten stripe med isolasjon oppå bjelkelaget også, eller bare trykket du dem sammen?
    Må med skam å melde innrømme at jeg ikke la isolasjon oppå den første bjelken (gadd ikke å skjære til en 450 x 5 cm isolasjonsbit). Mulig jeg gjør det på de neste.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "trykket de sammen"?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Må med skam å melde innrømme at jeg ikke la isolasjon oppå den første bjelken (gadd ikke å skjære til en 450 x 5 cm isolasjonsbit). Mulig jeg gjør det på de neste.

Jeg er litt usikker på hva du mener med "trykket de sammen"?
    Jeg mener at de 2 bitene dine med isolasjon er til sammen ca 57 cm, (bredden på rullen) mens åpningen mellom gulvbjelkene dine er ca 55-56cm pga stor bredde.
    Siden isolasjonen blir litt komprimert vil den prøve å presse seg inn i mellom takbjelken og gulvet.
    Vedlegg 32540
    Du kan jo bare prøve å snipe av hjørnet litt på isolasjonen så den får form omtrent som på tegningen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mener at de 2 bitene dine med isolasjon er til sammen ca 57 cm, (bredden på rullen) mens åpningen mellom gulvbjelkene dine er ca 55-56cm pga stor bredde.
    Siden isolasjonen blir litt komprimert vil den prøve å presse seg inn i mellom takbjelken og gulvet.
    Vedlegg 32540
    Du kan jo bare prøve å snipe av hjørnet litt på isolasjonen så den får form omtrent som på tegningen.
    OK. Det er mulig jeg går bort fra utrulling direkte ved påføring som jeg gjorde i går. I såfall er det mulig å skjære et 5 cm hakk og sette inn isolasjonen med hakk-siden først og over himlingsbjelken.

Da blir det i så fall noe slikt:
    -untitled-1-gif

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg unner deg ikke den jobben du er i ferd med å gjøre nå!!
    Men det er skikkelig tilfredstillende når du er ferdig :-D Begynner jo faktisk å nærme seg noe nå....

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK. Det er mulig jeg går bort fra utrulling direkte ved påføring som jeg gjorde i går. I såfall er det mulig å skjære et 5 cm hakk og sette inn isolasjonen med hakk-siden først og over himlingsbjelken.

Da blir det i så fall noe slikt:
    -untitled-1-gif
    Ja det er lurt. Tror det er lurt å jobbe med isolasjonen i biter på ca 120cm da er det enklere å jobbe ihvertfall på de bitene der du lager hakk. Den andre siden av bjelken kan du jo bruke rullemetoden hvis du vil. du vil jo få akkurat samme tilfelle på undersiden av bjelkelaget til gulvet mot taket til tvrommet også. men der ville Jeg skjært en stripe og lagt mellom etterpå. skulle den ikke sitte fast, kan du jo stifte den fast til bjelken på noen steder, evt holde den på plass med tape.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det er lurt. Tror det er lurt å jobbe med isolasjonen i biter på ca 120cm da er det enklere å jobbe ihvertfall på de bitene der du lager hakk. Den andre siden av bjelken kan du jo bruke rullemetoden hvis du vil. du vil jo få akkurat samme tilfelle på undersiden av bjelkelaget til gulvet mot taket til tvrommet også. men der ville Jeg skjært en stripe og lagt mellom etterpå. skulle den ikke sitte fast, kan du jo stifte den fast til bjelken på noen steder, evt holde den på plass med tape.
    Hehehe - tape fast isolasjonen? Er det ingen ende på mine prøvelser i dette prosjektet? :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg unner deg ikke den jobben du er i ferd med å gjøre nå!!
    Men det er skikkelig tilfredstillende når du er ferdig :-D Begynner jo faktisk å nærme seg noe nå....
    Godt det ikke er 30 grader ute enda! Får vel prøve å bli ferdig med isolasjonen innen det vel?

Ja jeg nærmer meg - halvveis...

Neida, det er vel ikke mange ukene før platearbeidene starter nå. Da får jeg endelig bruk for plateheisen jeg har hatt stående (i veien) i 3 måneder...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe - tape fast isolasjonen? Er det ingen ende på mine prøvelser i dette prosjektet? :-)
    Jeg måtte faktisk bruke dette trikset for å holde fast noen småbiter av isolasjon i taket mitt. før jeg fik på fuktsperren.
    Det skal sies at det ble trekt tape fra taksperre til taksperre.. .det hang dårlig i bare isolasjon...
    Vedlegg 32549

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: Ser at du bruker mye tid på andre tråder her på forumet.. Vel og bra det, men vi (les: jeg (muligens ikke kona di)) vil heller se at du konsentrerer deg om å bygge kino. Så nå får du se til å prioritere riktig!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    RuneW: Ser at du bruker mye tid på andre tråder her på forumet.. Vel og bra det, men vi (les: jeg (muligens ikke kona di)) vil heller se at du konsentrerer deg om å bygge kino. Så nå får du se til å prioritere riktig!
    Tror faktisk også kona mi heller ser at jeg jobber meg ferdig med kinoen enn å sitte her å surre...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men jeg har gjort NOE fysisk arbeide nede i kjelleren i dag også da...

Fant f.eks. ut at "gamlemetoden" for tilskjæring av isolasjon tross alt var den beste...:
    -img_9740-jpg

L-form for å passe over himlings-bjelken:
    -img_9743-jpg

Og så ble det slett ikk værst:
    -img_9744-jpg

Har nå slitt meg halvveis over taket med 10 cm isolasjonen.

Status på isolasjonen er vel at jeg har tatt 95% av alle vegg/tak-hjørner (og der er det mye knot kan jeg love) og 25% av taket (50% av første lag).

---

EL-UTFORDRING
    Jeg ble stående en stund å gruble i dag. Jeg kunne tenkt meg et par konsentrerte spot'er som kunne lyse opp bordet foran sofaen under "useriøs" filmtitting. Vet ikke helt hvordan jeg skal legge opp k-rør til dette. Jeg har sånn løselig tenkt på to løse (ikke innfelte) spot-er som ikke står rett over bordet, men litt på siden og peker mot hverandre. Det er selvfølgelig viktig at disse ikke irriterer og forstyrrer filmopplevelsen. Derfor burde de kanskje ha vært ørlitegrann bak sweet spot?

Jeg regner med at det "bare" er å trekke k-rør fram til disse spot'ene og bruke "småbokser" som er til dette. Det jeg ikke klarer å tenke ut her og nå, er hvordan styringen til disse skal gjøres. Er det 12v spotter, blir de jo et langt strekk fra evt. trafo til spoter (ja, jeg vet det finnes spesielle trafoer, men lange 12v strekk er og blir uheldig). Og så vet jeg sannelig ikke hvor jeg skulle ha gjort av hverkern trafo eller evt. x-comfort-aktuator...

Her en skisse av hva jeg har tenkt meg:
    -table_spots-gif

Det ender nok opp med det blåe alternativet. Da kan jeg gjemme både aktuator, trafo og til og med spot'er i sidekassene + at jeg spare de grussomme hullene i det helst-lydtette taken mitt.... Rent lysmessig er det vel liten tvil omat det røde alternativet hadde vært best, men det blir kompromisser hele veien.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble fint med L-formen...passet jo som hånd i hanske det
    Stoppet litt opp på høytallervalg eller?

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil på det sterkeste, på lik linje med andre her i tråden din, anbefale deg å gå for 220V spot'er. Du slipper å tenke på kabelstrekk, du slipper brum; ulempen er at du må finne en løsning i forhold til å gi spot'ene "pusterom".

Ellers må jeg si at NÅ begynner vi å snakke. Isolasjon snart på plass - det er vel jaggu snart tid for invendig "kledning"?

(Jeg tar meg selv i å synes bilder av oppkuttet Rockwool er kult - hehe... Med den presisjonen din skulle det dog bare mangle:-))

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser du allerede har vært innom denne annonsen Rune, men har du vurdert denne comboen kanskje? Noen få skarvelige tusenlapper over budsjett, men det er jo fantastiske høyttalere...
    (selvsagt begrenset dypbass, men du har jo erna'ene dine

Intermediate randall sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Oslo
    Poster
    3,255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mistenker unnasluntrer'n for å sove. Mens alle vi andre sitter og venter i spenning på neste trekk. Utrolig bra tråd, RuneW, litt som å følge Magnus Carlsen i sjakk.. eller ikke.
    Fra spøk til revolver: Jeg er dypt imponert over innsatsen din og ønsker deg en god natt. ..God Natt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av randall
    Mistenker unnasluntrer'n for å sove. Mens alle vi andre sitter og venter i spenning på neste trekk. Utrolig bra tråd, RuneW, litt som å følge Magnus Carlsen i sjakk.. eller ikke.
    Fra spøk til revolver: Jeg er dypt imponert over innsatsen din og ønsker deg en god natt. ..God Natt!
    Mellom 05 og 06 pleier jeg å sove, ja... ;-)

Slappfisk som jeg er!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HansMarius
    Ser du allerede har vært innom denne annonsen Rune, men har du vurdert denne comboen kanskje? Noen få skarvelige tusenlapper over budsjett, men det er jo fantastiske høyttalere...
    (selvsagt begrenset dypbass, men du har jo erna'ene dine
    Ja, disse så fine ut de, så står det i klubb-avisa om 803/4:

"N803 passer best i store rom og hvis du har store krav til dynamikk, mens N804 er perfekt for vanlige rom og normal bruk."

Er ikke nettopp hjemmekino et typisk sted mer store krav til dynamikk, eller er jeg på jordet? Hvor "bassfattige" er 804'en? F.eks. i forhold til Focal 926, som jeg også har vurdert.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig å dere har vært innom i natt da? Må jo stadig jobbe meg oppover i listen for å svare...

Jeg vil på det sterkeste, på lik linje med andre her i tråden din, anbefale deg å gå for 220V spot'er. Du slipper å tenke på kabelstrekk, du slipper brum; ulempen er at du må finne en løsning i forhold til å gi spot'ene "pusterom".
    Brum? Mener du akustisk støy fra trafoene eller støy som (grøss og gru) slår inn på anlegget?

Ellers må jeg si at NÅ begynner vi å snakke. Isolasjon snart på plass - det er vel jaggu snart tid for invendig "kledning"?

(Jeg tar meg selv i å synes bilder av oppkuttet Rockwool er kult - hehe... Med den presisjonen din skulle det dog bare mangle:-))
    Hehe - det gjelder å ta bildene slik at det ser ut som jeg er nøye ;-)

---

Ser nå forresten at denne tråden har blitt lenger en sonosub-tråden min.
    Hjelpe meg - jeg er ikke halvferdig en gang....

Side 70 av 587 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 66 67 68 69 70 71 72 73 74 80 90 100 110 120 130 140 150 160 170 180 190 200 210 570 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •