RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 7 av 587 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 507 ... SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    På Obs Bygg har dem en batteridrevet fugepistol. Den koster 349,- og jeg vil tror at den vil "spare" dine armer ganske mye.
    Interessant! Vil den passe GG-tubene da?

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vet jeg desverre ikke. De er jo ganske store de tubene.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Det vet jeg desverre ikke. De er jo ganske store de tubene.
    Jeg kan jo ta med en tube i butikken og se.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lånte en trykkluftbasert pistol da jeg limte gulvspon på hytta for noen år siden. Disse limtubene var samme dimensjon som GG-tubene. Kan være verd å sjekke forhandlere av trykkluftsverktøy også (regner med at du har kompressor).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Jeg lånte en trykkluftbasert pistol da jeg limte gulvspon på hytta for noen år siden. Disse limtubene var samme dimensjon som GG-tubene. Kan være verd å sjekke forhandlere av trykkluftsverktøy også (regner med at du har kompressor).
    Selvsagt har man kompressor! Hva tar du meg for? ;-)

Takk for tipset! Jeg skal sjekke ut dette også. Jeg begynner å kjenne det i armen allerede når jeg tenker på de kg med guffe som skal presses ut...

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å se at du er godt i gang med hjemmekinoen. Fra dine tidligere poster på forumet vet jeg at det ligger mye planlegging bak. Når det gjelder konsistensen på Green Glue mener jeg å huske at den var forholdsvis myk/tynn, slik at det var ikke vanskelig å presse massen ut av tubene med tilhørende utstyr. Det er forholdsvis klissete slik at du med fordel bør være to personer ved montering av platene.

Ellers vil jeg si at det beste rådet jeg kan gi er at du trekker alle rør før platene monteres. Det er kjedelig å oppleve at f eks hdmi kabel eller en ht-kabel ikke går igjennom tilsynelatende bra dimmensjonerte rør. Selv gikk det heldigvis bra, men jeg hadde i beste fall flaks ved hjelp av litt Spinol.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Flott å se at du er godt i gang med hjemmekinoen. Fra dine tidligere poster på forumet vet jeg at det ligger mye planlegging bak. Når det gjelder konsistensen på Green Glue mener jeg å huske at den var forholdsvis myk/tynn, slik at det var ikke vanskelig å presse massen ut av tubene med tilhørende utstyr. Det er forholdsvis klissete slik at du med fordel bør være to personer ved montering av platene.
    Det er notert. Tror jeg skal prøve å få hjelp med gipsen, GG eller ikke. Det blir vel tett på 80 plater og det er ikke noen spøk for en datanerd som meg...

Sitat Opprinnelig postet av Zocral
    Ellers vil jeg si at det beste rådet jeg kan gi er at du trekker alle rør før platene monteres. Det er kjedelig å oppleve at f eks hdmi kabel eller en ht-kabel ikke går igjennom tilsynelatende bra dimmensjonerte rør. Selv gikk det heldigvis bra, men jeg hadde i beste fall flaks ved hjelp av litt Spinol.
    Rommet ditt ser i alle fall flott og gjennomført ut, så det gikk tydeligvis bra til slutt, ja ;-)

Jeg skal PRØVE å trekke alle rør jeg noengang måtte trenge, men det er en lei tendens til at noe blir glemt nesten uansett. kommer nok til å legge lednings-planen ut "på høring" her når den tid kommer, så kanskje "vi" klarer å få med alt.

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Selvsagt har man kompressor! Hva tar du meg for? ;-)
    I likhet med undertegnede, en mann med verktøyet i orden, til glede og frustasjon for W, alt etter situasjonen....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    I likhet med undertegnede, en mann med verktøyet i orden, til glede og frustasjon for W, alt etter situasjonen....
    Heh - heh - heh....

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gg

Det er mulig at karosseri kitt eller noe lignende vil ha nesten samme effekt. dette er jo laget for å dempe vibrasjoner i bil/plater... men her er jeg kanskje på tynn is... Jeg antar at hele opplegget her er å få en Fleksibel limfuge, slik at den demper vibrasjoner mellom platene. dermed har du ingen harde gjennomganger som skruer spiker etc.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva var dette for noe saker da?
    Noe som heter Rotabond, et meget sterkt industrilim som forblir elastisk etter herding. Alt avhengig av tykkelsen / limfugen man bruker.

Jeg har brukt en del tid i det siste på å sette meg inn i lydisoleringens forunderlilge verden. Jeg er fortsatt fullstendig amatør, men en ting har jeg etterhvert fått med meg - det skal LITE til før det går galt. Svakeste leddet i kjeden osv.

Akkurat hvordan var det du gikk fram for å lydisolere da?)
    Veggen det var snakk om, var en "skranglete" enkel gipsvegg. Etter å ha lagt på blyanttykke limstrenger på kryss og tvers, festet jeg et lag til med gips utenpå den eksisterende.
    Det hjalp selvsagt endel, men bassområdet er nok vanskeligere å dempe enn som så.

Takk og ja, jeg trenger hjelp fra alle kanter!

(og grattis med ny PJ, forresten. Jeg gleder meg som en unge til jeg kan komme dit du er nå :-) )
    Takk for det, bildet fikk i alle falll et solid løft!

Ble kanskje litt lurvete quoting dette, men det får våge seg!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det er mulig at karosseri kitt eller noe lignende vil ha nesten samme effekt. dette er jo laget for å dempe vibrasjoner i bil/plater... men her er jeg kanskje på tynn is... Jeg antar at hele opplegget her er å få en Fleksibel limfuge, slik at den demper vibrasjoner mellom platene. dermed har du ingen harde gjennomganger som skruer spiker etc.
    Ved bruk av GG skal platene limes, akkurat som om man ikke hadde brukt noe i mellom. Navnet Green Glue er altså ganske misvisende, siden det ikke er noe lim i den forstand. Limer man sammen plater, blir dempingen bare dårligere.

Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Noe som heter Rotabond, et meget sterkt industrilim som forblir elastisk etter herding. Alt avhengig av tykkelsen / limfugen man bruker.
    Nå vet jeg ikke hvordan karosseri-kitt eller rotabond virker, men poenget med GG er å gjøre om skjærkrefter til varme. Skjærkrefter får du når to plater som ligger inntil hverandre vibrerer sammen.

Jeg er ingen ekspert og skal passe meg vel for å påstå noe som helst, men jeg er relativt sikker på at GG blir noe ganske annet enn lignende fugemasser og lim når det gjelder dempe-egenskaper.

Veggen det var snakk om, var en "skranglete" enkel gipsvegg. Etter å ha lagt på blyanttykke limstrenger på kryss og tvers, festet jeg et lag til med gips utenpå den eksisterende.
    Det hjalp selvsagt endel, men bassområdet er nok vanskeligere å dempe enn som så.
    Bass er det ikke lett å få has på, nei...

Hvis du ikke har gjort annet enn å lime på et lag til med gips, er jeg redd det er en del andre veier bassen kan finne mot kottet ditt (som gulv og tak). Lydisolasjonen er jo ikke bedre enn det svakeste leddet osv. osv.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...spennende prosjekt dette her, RuneW... Du får kjøre en testrunde med dB-måleren inne og ute på diverse lokasjoner når du er ferdig for å overbevise folket om at lydisolering svarer seg... Skal bygge meg en liten hjemmekino-hytte i hagen til sommeren og kommer garantert til å ta en titt innom denne tråden før jeg foretar meg noe som helst!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    ...spennende prosjekt dette her, RuneW... Du får kjøre en testrunde med dB-måleren inne og ute på diverse lokasjoner når du er ferdig for å overbevise folket om at lydisolering svarer seg... Skal bygge meg en liten hjemmekino-hytte i hagen til sommeren og kommer garantert til å ta en titt innom denne tråden før jeg foretar meg noe som helst!
    Takk, takk!

Men det hadde ikke forundret meg om du rekker å bygge både hytte og hus før jeg er i mål ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt fuging igjen på kveldingen...

Etter enda mer opprydning, fant jeg ut (noe jeg egentlig husket, men hadde fortrengt) at jeg ikke hadde fuget ferdig den gangen jeg holdt på. Muligens fordi jeg gikk tom for fugemasse (etter å ha brukt 40 tuber eller så). Så var det på'n igjen.

Jeg skjønte etterhvert også hvorfor jeg hadde ventet med dette hjørnet til sist. Den gamle veggen var skikkelig guffen og sprekken var forholdsvis omfangsrik... Visse steder var det også variasjoner i den gamle grunnmuren, slik at det var "hulrom" innunder. Kunne sikkert ha brukt 200 liter silikon hvis jeg ville der... I dette hjørnet hadde det gått et gammelt avløpsrør, så veggen var mildt sagt rotete. Trakk fra hullet gjorde det også... ikke så festlig med tanke på at jeg har målt for høye radon-verdier i huset...

Jaja, slik ser hjørnet ut nå i alle fall:
    -fugomania-1-jpg
    (jeg hadde bare 3 tuber med silikon, så jeg kom bare drøye meteren bortover...)

Som vi ser, er fugen relativt feit...:
    -fugomania-2-jpg

Med fingrene dyppet i opvasksåpe (med litt vann i), kan man glatte ut silikonfugen til et ok resultat...:
    -fugomania-3-jpg

Og så langt kom jeg i kveld:
    -fugomania-4-jpg
    Man kan skimte isoporen som skiller såle fra vegg og den doble plasten som ligger under sålen (som liksom skal være en slags radonsperre...)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ballehakk!

Tenkte jeg skulle få fuget litt i kveld igjen og sendte kjærringa for å handle silikon. En viss kvalitet må man jo ha, så jeg sendte henne til Europris der de har silikon til 39,- per tube.

Jeg kapper toppen og lager hull i tuten og klemmer i vei. Men? Så hard den var da? Klemmer litt til. Hnnnnnnngh! Men i steike... Jeg skjønner at noe er seriøst galt og spretter opp tuben:

-img_9056-jpg

Herlig! Jeg har kjøpt en ferdigtørket silikon-pølse... Sjokkerende! Her går man og handler byggevarer i en velrenomert kjede, og så får man slikt!

Ja, ja. Fugingen får vente litt til...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bad luck, enkelt sagt.
    Resultatet sier jo sitt?.......

Intermediate gubben sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    2,832
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja ja, når jeg ser de bildene der skjønner jeg at detta tar sin tid , pågangsmot mangler du ikke :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bad luck, enkelt sagt.
    Resultatet sier jo sitt?.......
    Noen ville sagt at det var som fortjent når man handler den verste driten man kan oppdrive... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gubben
    Ja ja, når jeg ser de bildene der skjønner jeg at detta tar sin tid , pågangsmot mangler du ikke :-D
    Neida ;-)

Men nå er det jo bare et par meter igjen. Det var 20 når jeg startet...

Side 7 av 587 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 10 11 17 27 37 47 57 67 77 87 97 107 117 127 137 147 507 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •