RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 69

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 69 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 569 ... SisteSiste
Viser resultater 1,361 til 1,380 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jeg er enig med Konrad ift hastverk og fronter, men som du sier selv så er det ikke krise hvis de ikke passer deg. Vi snakker jo ikke om 50K her.
    Du skulle valgt ut tre merker du har tenkt på som det er mulig å lytte til i ditt eget rom.
    Kanskje via butikk eller noen snille AV sjeler som kunne stukket bortom? Men nå er du jo ikke "helt" ferdig med rommet, så det er kanskje ikke så lett å få et inntrykk enda
    Hehe, nei der er litt "opp og fram", for å si det slik... Kanskje det beste argumentet for ikke å handle noe enda...

Har du bestillt 905 eller sjekket med de?
    Du tenker på fra spelkontroll.se der den koster ca 13.850,-? Nei, elektronikk skal jeg i alle fall ikke bestille før jeg er klar, for der blir det nytt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Personlig ville jeg laget en glippe på 5-10mm bak isolasjonen mot veggen...
    Litt Platon bak isolasjonen hadde kanskje ikke vært dumt. Da ville du få den lille utluftingen jeg hadde ønsket. Kanskje litt sent å si det nå
    Ja, men ikke for sent... men jeg vet ikke helt om jeg orke å begynne på nytt...

Men dersom du har 5cm luft alle andre steder enn her, vi dette nok helt sikkert gå bra. Du har jo tross alt ventilasjon i isolasjonen.
    Ja, det er sånn jeg har tenkt også. Det blir jo akkurat rundt z-kassetten at det blir slik. Resten av veggen blir mindre isolert.

Eller blir det det? Akkurat denne veggen er 80% under bakken hele veien. Hvordan er det egentlig med isolasjon, nullpunkt og kondens på slike vegger? Hvis bakken på utsiden når 210 cm opp på veggen, er det da trygt å full-isolere opp til f.eks. 150cm?

Jeg ville vært nøye med å legge Platon eller lignende på utsiden av veggen, slik at du hindrer at vann trenger inn fra utsiden. (leca er ikke helt vanntett...)
    snakker vi "litt sent å si nå"... ;-)

Men dette har du vel allerede gjort!
    Jada.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Hehe, nei der er litt "opp og fram", for å si det slik... Kanskje det beste argumentet for ikke å handle noe enda...
    Skjønner jo veldig godt at du har lyst på! Når det i tillegg kan være med på å få opp farta på rommet har jeg enda mer forståelse

Du tenker på fra spelkontroll.se der den koster ca 13.850,-? Nei, elektronikk skal jeg i alle fall ikke bestille før jeg er klar, for der blir det nytt!
    Ja, tenkte på den. Skal bestille en av dagene nå, men det er vanskelig! Mye bra der ute...vet ikke helt hva det blir og hvorfra..
    Lurer på om det kommer noe nytt snart også?
    Yamaha har jo kommet med feks 663 som jeg har hørt har 2 HDMI ut...bedre enn 3800 modellen..
    Når det er sagt har vel Onkyo 905 2 stk allerede.

Vi får se....

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tenkte på den. Skal bestille en av dagene nå, men det er vanskelig!
    Bare husk å få klarhet i mva-problematikken før du evt bestiller derfra. De trekker ikke fra svensk mva på forhånd, så den må du evt få refundert etterpå.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker du hva den svenske momsen er? Skal høre med tollen for å se hvordan man kan gjøre det...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker du hva den svenske momsen er? Skal høre med tollen for å se hvordan man kan gjøre det...
    Samme som den norske. Slik det ofte gjøres er at man betaler svensk og norsk toll, for så å sende fortollingspapirene tilbake til butikken og får refundert den svenske tollen. Jeg anbefaler å skrive til spelkontroll.se først for å høre om de gjør dette i det hele tatt...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sånn jeg har tenkt også. Det blir jo akkurat rundt z-kassetten at det blir slik. Resten av veggen blir mindre isolert.

Eller blir det det? Akkurat denne veggen er 80% under bakken hele veien. Hvordan er det egentlig med isolasjon, nullpunkt og kondens på slike vegger? Hvis bakken på utsiden når 210 cm opp på veggen, er det da trygt å full-isolere opp til f.eks. 150cm?
    Jeg ville ha luft uansett, siden dette er under bakkeplan. Du kan jo alltids legge Platon på veggen og isolere 150 opp..., men da bør du ha en liten spalte under isolasjonen mot gulvet også for luftsirkulasjon.
    Du kan jo alltids sjekke på byggforsk... og søke på isolasjon av kjeller el.l.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha luft uansett, siden dette er under bakkeplan. Du kan jo alltids legge Platon på veggen og isolere 150 opp..., men da bør du ha en liten spalte under isolasjonen mot gulvet også for luftsirkulasjon.
    Du kan jo alltids sjekke på byggforsk... og søke på isolasjon av kjeller el.l.
    Mulig jeg begrenser meg til 100mm et stykke opp. Da er det 60 mm luft bak. Ellers på veggene går jeg for 70mm isolasjon mot gipsplatene. Må finne på ett eller annet for å få isolasjonen til å holde seg på plass. Noe ståltråd-greier eller ett eller annet...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mulig jeg begrenser meg til 100mm et stykke opp. Da er det 60 mm luft bak. Ellers på veggene går jeg for 70mm isolasjon mot gipsplatene. Må finne på ett eller annet for å få isolasjonen til å holde seg på plass. Noe ståltråd-greier eller ett eller annet...
    Jeg ville gått for 100mm i alle vegger. (hvis du har 2"x4" og klaring bak)
    100mm står bedre av seg selv, da trenger du minimalt på baksiden. kanskje 2-3 bånd, tråd, ståltråd, ledning eller lignende.

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Melder meg på i diskusjonen, tror ikke du skal bruke platon innvendig, det er viktig at det ikke er lufttet mot mur på innsiden. Jeg brukte papp(pustende) mot muren på innside av reisverket etter å ha rådført meg med kyndige, dvs innenfra og ut gips, plast, glava, papp, mur, og så platon/el lign som må ha tilgang til luft fra topp. Alternativ er om du sløyfer pappen og lager en luftspalte.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Nitro
    Melder meg på i diskusjonen, tror ikke du skal bruke platon innvendig, det er viktig at det ikke er lufttet mot mur på innsiden. Jeg brukte papp(pustende) mot muren på innside av reisverket etter å ha rådført meg med kyndige, dvs innenfra og ut gips, plast, glava, papp, mur, og så platon/el lign som må ha tilgang til luft fra topp. Alternativ er om du sløyfer pappen og lager en luftspalte.
    Han må selvsagt ha luft både oppe og nede dersom han bruker platon. Det er isåfall tenkt i tilfelle isolasjonen skal "falle ut" og legge seg mot muren.
    Luftspalte er helt klart best!

Active Nitro sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han må selvsagt ha luft både oppe og nede dersom han bruker platon. Det er isåfall tenkt i tilfelle isolasjonen skal "falle ut" og legge seg mot muren.
    Luftspalte er helt klart best!
    Ok, men tror kanskje papp vil fungere vel så bra + at den er billigere og enklere og sette opp i etterkant. Som regel er det jo mange veier til målet, men snekkerne jeg kjenner anbefalte dette i en tørr kjeller.
    Luftspalte er vi enige om.

Om du er redd glavaen skal falle ut i lutspalten, kan du eventuelt bruke hyssing og stiftepistol, da slipper du å kappe og styre.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville gått for 100mm i alle vegger. (hvis du har 2"x4" og klaring bak)
    100mm står bedre av seg selv, da trenger du minimalt på baksiden. kanskje 2-3 bånd, tråd, ståltråd, ledning eller lignende.
    Hadde det ikke vært ting som kondens og nullpunkter her i verden, skulle jeg gjerne ha brukt 100mm rund baut. Dessverre er det ikke så enkelt. KjellM fant vel ut at jeg strengt tatt ikke burde bruke mer enn 50mm med 25cm isoblokk utenfor... Regner med og håper på at 70mm går bra...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært ting som kondens og nullpunkter her i verden, skulle jeg gjerne ha brukt 100mm rund baut. Dessverre er det ikke så enkelt. KjellM fant vel ut at jeg strengt tatt ikke burde bruke mer enn 50mm med 25cm isoblokk utenfor... Regner med og håper på at 70mm går bra...
    Du vil jo få litt varme fra gulvet inni veggen, så jeg tipper at nullpunktet ditt ligger et stykke inn i lecaen...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil jo få litt varme fra gulvet inni veggen, så jeg tipper at nullpunktet ditt ligger et stykke inn i lecaen...
    Ja, i alle fall i den nederste delen av veggen.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i alle fall i den nederste delen av veggen.
    Jeg tenkte mest på at den vil varme opp hulrommet mellom isolasjonen og lekaen, dermed vil kondenspunktet flyttes innover i lekaveggen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte mest på at den vil varme opp hulrommet mellom isolasjonen og lekaen, dermed vil kondenspunktet flyttes innover i lekaveggen.
    Er klar over det. Mulig at det også vil sirkulere, slik at varmen blir spredt oppover også, men er ikke sikker nok på dette til å ta sjansen (tror jeg). Tror ikke jeg vil være motivert til å begynne å ta ned veggene igjen pga sopp-problemer om 3 år... ;-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er klar over det. Mulig at det også vil sirkulere, slik at varmen blir spredt oppover også, men er ikke sikker nok på dette til å ta sjansen (tror jeg). Tror ikke jeg vil være motivert til å begynne å ta ned veggene igjen pga sopp-problemer om 3 år... ;-)
    la det være åpning bak så blir det ingen problemer. Lyddempingen din er jo størst før den kommer til isolasjonen likevell.
    3 lag med Hermetisk lukket gips burde dempe det meste

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Utvendig vifte montert

Siden jeg er i en skikkelig ventilasjons-go nå, så dro jeg likesågodt til med montering av den utvendige viften. Slik ser veggen ut før montering. K-rør med strøm og lydrør med z-kassett i andre enden:
    -img_9728-jpg
    (veggen er smurt inn med KZ (hva ellers... ) for at pakningen til vifta skal tette bedre)

Lydrøret heller forskriftsmessig litt utover og murplugger ("murplugger" ???) er på plass (smurt inn med guffe for å tette hullet i pussen)

Falsk luft? Nei takk! Her et forsøk på å tette god mot lydrøret:
    -img_9729-jpg
    (denne halvkiloen pluss pakningen inbiller jeg meg vi tette nok...)

Og her er vifta skrudd på plass:
    -img_9730-jpg
    (jammen traff jeg med samtlige skruehull!)

Her ser vi pakningen rundt vifta sånn passelig sammenklemt:
    -img_9731-edit-jpg

Et spenningsmoment (hvorfor er det alltid spenningsmomenter når jeg prøver å gjøre noe selv?) er om lokket til vifta fikk plass mellom vifta og gjerdet:
    -img_9732-edit-jpg

Men det gikk jo alldeles glitrende! Minst 5 mm klaring på det minste:
    -img_9734-jpg

Dette bildet forklarer forøvrig ganske bra hvorfor jeg ikke hadde så stor frihet når det gjaldt hullet i veggen og hvor jeg skulle plassere z-kassetten...

Edit: Fronten på vifta er skjev, dvs den er bredere i bunn enn på toppen. Derfor ser det ut som den ikke er "i samme lodd" som gjerdet... Bare litt viktig for meg å få sagt det... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt rått! Dette er så gjennomført så gjennomført

Side 69 av 587 FørsteFørste ... 9 19 29 39 49 59 65 66 67 68 69 70 71 72 73 79 89 99 109 119 129 139 149 159 169 179 189 199 209 569 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •