RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 68

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 68 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 568 ... SisteSiste
Viser resultater 1,341 til 1,360 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Du kan jo bare skru skruer rett igjennom Z-kassetten Det er dessuten flenser på sidene slik at du kan bruke disse. (så vidt jeg kan se)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Du kan jo bare skru skruer rett igjennom Z-kassetten Det er dessuten flenser på sidene slik at du kan bruke disse. (så vidt jeg kan se)
    Problemet med det er at jeg ikke kommer til med murbor++, i alle fall ikke på høyre side. Husker ikke hvor bra du ser dette på bildene, men høyre side er bak en stender.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Problemet med det er at jeg ikke kommer til med murbor++, i alle fall ikke på høyre side. Husker ikke hvor bra du ser dette på bildene, men høyre side er bak en stender.
    Jeg antar at det er meningen at den ikke skal være nær stenderverket.
    Så å skru den til dette vil være uaktuelt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Jeg antar at det er meningen at den ikke skal være nær stenderverket.
    Så å skru den til dette vil være uaktuelt.
    Var dette et spørsmål?

I så fall, ja, jeg vil helst ikke skru den fast i stenderverket. Min kontakt på Fresh, så vel noe slikt
    som at det ikke hadde så stor betydning, siden z-kassetten uansett var dempet mot lydrøret (både fleksibiliteten til lydrøret i seg selv og fugemassen mot denne vil jo mekanisk avkoble kassetten fra murveggen).

Men for meg er ikke "har ikke så stor betydning" godt nok... ;-)

Ideelt sett er det kanskje best å feste kassetten mot muren i ut-siden (høyre) og mot stenderverket på inn-siden (venstre). Intuitivt skulle man tro at 90% av bevegelser (pga lyd i rommet i alle fall) i stenderverket er inn-ut (i motsetning til sideveis og opp-ned). I så fall vil en bevegelse på venstre siden av kassetten blir til en absolutt minimal vri-bevegelse på høyre side.

Dessverre er det akkurat på høyre side det er vanskelig å feste kassetten mot muren, men med patentbånd-metoden kan det gå. Jeg lurer forresten på om jeg skal modifisere metoden litt og bruke to horisontale patentbåndbiter på høyre side. Skru dem først fast i kassetten og justere "inndragingen" mot murvegg, slik at jeg får kassetten akkurat så langt inn jeg vil.

Kommer forresten til å fuge mellom kassett og lydrør fra UTSIDEN i tilfelle noen lurer...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes 926 blir litt tynt i sammen med sonosubbene. 36/46 blir garantert en bedre match. Men 946 skal i følge Devilej være vanskelig å plassere (noe jeg ikke fikk helt taket på når jeg hørte de hos ham, de spillte bra synes jeg).

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke helt at det skal bli for spinkelt? Ved bruk av subene vil vel delingen ligge fra 60 til 80Hz uansett, dvs godt over hva Focalene spiller ned til. Hvis subene også skal integreres til musikk ser jeg ikke at det skal bli noe problem.
    Uansett hvilken av disse modellene man velger vil man måtte supplere med sub (er) for å få de dypeste frekvensene uansett.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Jeg synes 926 blir litt tynt i sammen med sonosubbene. 36/46 blir garantert en bedre match. Men 946 skal i følge Devilej være vanskelig å plassere (noe jeg ikke fikk helt taket på når jeg hørte de hos ham, de spillte bra synes jeg).
    Vi gutta i "sub 15kHz-klubben" synes jo alt spiller bra ;-)

Men litt seriøst - vi snakker vel helt avsindige priser på 36/46, eller? Har ikke engang orket å sjekke...

Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Skjønner ikke helt at det skal bli for spinkelt? Ved bruk av subene vil vel delingen ligge fra 60 til 80Hz uansett, dvs godt over hva Focalene spiller ned til. Hvis subene også skal integreres til musikk ser jeg ikke at det skal bli noe problem.
    Uansett hvilken av disse modellene man velger vil man måtte supplere med sub (er) for å få de dypeste frekvensene uansett.
    Jeg vet sannelig ikke, jeg... det Konrad tenker på er jo at de muligens blir litt pinglete i forhold til Ernaene. Jeg kjenner ikke Focal'ene i det hele tatt. Er de kjent for å være litt pinglete nedover? Det hadde jo vært kurant å kunne klare seg uten sub'er på ren musikk. Det er jo slett ikke sikkert Ernaene er så inmari lette å integrere heller...

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du jo helt sikkert mulighet til å få låne med deg høyttalere fra Hifi-Klubben og Solberg. De fører ikke focal, men de fører veldig mange andre merker som kan gi deg en pekepinn på hvordan du ligger ann. Dette med tanke på integrering av subbene og om en "normal" stuehøyttaler fører frem i stereo. jeg synes du er veldig rask i avtrekkeren hvis du handler "usett" nå. Med tanke på hvor mye arbeid og planlegging du har lagt ned i alt annet blir jeg overrasket hvis du ender opp med disse. Slik jeg ser det er valg av fronter viktigere enn alle andre avgjøreler.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du jo helt sikkert mulighet til å få låne med deg høyttalere fra Hifi-Klubben og Solberg. De fører ikke focal, men de fører veldig mange andre merker som kan gi deg en pekepinn på hvordan du ligger ann. Dette med tanke på integrering av subbene og om en "normal" stuehøyttaler fører frem i stereo. jeg synes du er veldig rask i avtrekkeren hvis du handler "usett" nå. Med tanke på hvor mye arbeid og planlegging du har lagt ned i alt annet blir jeg overrasket hvis du ender opp med disse. Slik jeg ser det er valg av fronter viktigere enn alle andre avgjøreler.
    Nei, nå er du på bærtur, Konrad...

Virkelig viktige avgjørelser er ting som 2 eller 3 lag gips, tykkelse/plassering av isolasjon, valg av kone, plassering av k-rør osv. osv.

Jepp. Kanskje litt kjapp, men det er et par fordeler med å handle disse (eller andre gode tilbud som dukker opp på bruktfronten) nå:

1. Jeg får inmari lyst til å få opp dampen med rommet
    2. Det er ingen problemer med å bli kvitt dem igjen, skulle jeg bli misfornøyd

Men er enig i at det selvsagt hadde vært optimalt å låne og teste og lytte osv.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette var i prioritert rekkefølge skal jeg ikke nevne det til takbokskilleren.

Ett sett høyttalere er selvfølgelig ikke noe problem å bli kvitt. Men har du tenkt til å ta rundbrennertittelen også i år? :-D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Z-kassett - del 2

Satte fast z-kassetten i kveld. Det ble litt annerledes enn jeg hadde planlagt. Jeg fikk selvsagt ikke tatt bilder av det, men på høyre side brukte jeg to horisontale lengder av patentbånd som jeg først skrudde fast i z-kassetten og deretter skrudde fast i veggen (litt på skrå oppover, slik at jeg kunne justere høyden til z-kassetten samtidig som jeg klemte den inn mot veggen).

Å bore hull til skruene i veggen inne i hjørnet var en interessant opplevelse:
    -img_9718-jpg

Når så z-kassetten var festet på høyre side, var det den andre siden sin tur. Men først litt foring med isolasjon mellom toppen og stenderverket:
    -img_9719-jpg
    (for vi vil vel ikke ha noe skrangling eller gnissing, vil vi vel?)

Så kunne z-kassetten justeres opp i høyden som vist ved pila:
    -img_9720-edit-jpg

Det er selvsagt helt essensielt for lyddempingen at z-kassetten er i vater

Foring med isolasjon både mot toppsvill og stender:
    -img_9722-jpg

Sett utenfra har vi nå et 28 cm langt lydrør og en z-kassett. Nå var det tid for trinn 3 av lyddempingen, nemlig lydrøret fra z-kassetten og inn i spot-kassen (det blir både trinn 4 og 5 før vi er inne i selve rommet...). En halv kilo fugemasse sørger for at røret sitter:
    -img_9723-jpg

Og her er det på plass:
    -img_9724-edit-jpg
    (røde ringer indikerer gipslagene)

At fugen på innsiden blir bra er også et must...:
    -img_9726-jpg

Og så 10 cm isolasjon igjen mot rommet, og z-kassett-monteringen er så godt som komplett:
    -img_9727-jpg

---

Kondens

Ja, jeg er klar over at med 10 + 5 cm isolasjon blir nullpunktet feil og greier. jeg tør likevel påstå at siden luftingen er såpass god (og i tillegg går luften UT her) vil ikke dette bli noe problem. Fresh-mannen brukte også dette som argument når jeg nevnte kondens-problematikken.

Hvis noen likevel tror dette går ad undas, så skriv gjerne NÅ mens det enda er tid til å justere!

Ha en god natt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis dette var i prioritert rekkefølge skal jeg ikke nevne det til takbokskilleren.

Ett sett høyttalere er selvfølgelig ikke noe problem å bli kvitt. Men har du tenkt til å ta rundbrennertittelen også i år? :-D
    Nei, jeg satser alt på "Mest langtekkelige byggetråd"-tittelen. Må muligens foreslå kategorien selv... ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK har slått deg for lenge siden....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og om jeg har bestilt lytting vet jeg vel heller egentlig ikke. Han med 926'ene vet jeg ikke om har de oppstilt engang, og han med 826'ene hadde allerede solgt resten av anlegget... Må evt bare ta med meg en integrert forsterker for i det hele tatt hør om det er lyd i dem...
    Du kan jo ta med min 905 for å teste..

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AK har slått deg for lenge siden....
    /&€/&%€/#€(#(%"€€"(%€"/("

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleA
    Du kan jo ta med min 905 for å teste..
    Nå blir antageligvis ikke akkurat disse høyttalerene aktuelle (det var i kveld jeg et skulle ha vært der), men takker for tilbudet hvis det skulle dukke opp noen andre tilsvarende situasjoner. 905'en er jo så nett og liten også... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå blir antageligvis ikke akkurat disse høyttalerene aktuelle (det var i kveld jeg et skulle ha vært der), men takker for tilbudet hvis det skulle dukke opp noen andre tilsvarende situasjoner. 905'en er jo så nett og liten også... ;-)
    Har esken...

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er enig med Konrad ift hastverk og fronter, men som du sier selv så er det ikke krise hvis de ikke passer deg. Vi snakker jo ikke om 50K her.
    Du skulle valgt ut tre merker du har tenkt på som det er mulig å lytte til i ditt eget rom.
    Kanskje via butikk eller noen snille AV sjeler som kunne stukket bortom? Men nå er du jo ikke "helt" ferdig med rommet, så det er kanskje ikke så lett å få et inntrykk enda
    Har du bestillt 905 eller sjekket med de?

Forresten litt av et opplegg med de Z-kassettene...imponerende

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har esken...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kondens

Ja, jeg er klar over at med 10 + 5 cm isolasjon blir nullpunktet feil og greier. jeg tør likevel påstå at siden luftingen er såpass god (og i tillegg går luften UT her) vil ikke dette bli noe problem. Fresh-mannen brukte også dette som argument når jeg nevnte kondens-problematikken.

Hvis noen likevel tror dette går ad undas, så skriv gjerne NÅ mens det enda er tid til å justere!

Ha en god natt!
    Personlig ville jeg laget en glippe på 5-10mm bak isolasjonen mot veggen...
    Litt Platon bak isolasjonen hadde kanskje ikke vært dumt. Da ville du få den lille utluftingen jeg hadde ønsket. Kanskje litt sent å si det nå
    Men dersom du har 5cm luft alle andre steder enn her, vi dette nok helt sikkert gå bra. Du har jo tross alt ventilasjon i isolasjonen.
    Jeg ville vært nøye med å legge Platon eller lignende på utsiden av veggen, slik at du hindrer at vann trenger inn fra utsiden. (leca er ikke helt vanntett...)
    Men dette har du vel allerede gjort!

Side 68 av 587 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 64 65 66 67 68 69 70 71 72 78 88 98 108 118 128 138 148 158 168 178 188 198 208 568 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •