RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 64

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 64 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 564 ... SisteSiste
Viser resultater 1,261 til 1,280 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Jøss! Hvis den prisen er tilfelle er 905 plutselig aktuell for meg også Har du mailet med de? Kanskje vi kan hente ut enda mer hvis flere hadde kastet seg på?
    Det hørtes veldig billig ut...hmmm...
    Nei, jeg har ikke mailet med dem enda. Søkte etter dem her på forumet også, men fant ikke noe. Jeg dumpet borti dem da jeg søkte etter laveste pris på Epson EMP-TW2000 her på avforum.no... De har en del forskjellig billig.

Intermediate HansMarius sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Her en detalj. Jeg sørget for å runde av hjørnene på bjelken (røde ellipser) for å hindre gnaging på/brekkasje av kabelen:
    Ubetalelig:-) Du er en iskald perfeksjonist (i positiv forstand) Rune

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kanskje noen fikk med seg, så vant jeg denne berømmelige HDMI-kabelen fra DreamScreen:

Det ser ut som at denne kunne vært trekt i en 3/4" Vannslange... men da måtte du borre hull i minst halvparten av bjelkene (for å få mindre bøyeradius...)
    Da hadde du jo hatt muligheten til å bytte den ut...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det ser ut som at denne kunne vært trekt i en 3/4" Vannslange... men da måtte du borre hull i minst halvparten av bjelkene (for å få mindre bøyeradius...)
    Da hadde du jo hatt muligheten til å bytte den ut...
    Hehe. Hva tar du meg for? Jeg har selvsagt dratt et 32mm k-rør i tillegg til denne, slik at jeg kan bytte til hva jeg vil senere. ;-)

Siden den nå var gratis, tenkte jeg å prøve å bruke den. Så får vi se om den gjør nytten!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe. Hva tar du meg for? Jeg har selvsagt dratt et 32mm k-rør i tillegg til denne, slik at jeg kan bytte til hva jeg vil senere. ;-)

Siden den nå var gratis, tenkte jeg å prøve å bruke den. Så får vi se om den gjør nytten!
    Det burde jeg strengt talt ha fått med meg... ops:

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Det burde jeg strengt talt ha fått med meg... ops:
    Neida, kan'ke få med seg alt med den farten jeg bygger vettu...

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klager du over farten? Jeg venter fremdeles med å få lyddempet taket i kjellerstuen, det har jeg nå gjort i et år!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoJ
    Klager du over farten? Jeg venter fremdeles med å få lyddempet taket i kjellerstuen, det har jeg nå gjort i et år!
    Jasså, så du bruker den gamle, velprøvde venter-jeg-lenge-nok-så-går-sikkert-problemet-over-taktikken?

Expert HoJ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    6,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jasså, så du bruker den gamle, velprøvde venter-jeg-lenge-nok-så-går-sikkert-problemet-over-taktikken?

Jepp, synes jeg har lest den tatikken før her på avf.. Ørene har vendt seg til forandringen, det har det egentlig ikke skjedd noe, det bare "føles" slik. En meget billig oppgradering, rett og slett!
    Kjeller :Talk Electronics Tornado 3; Golden Tube Audio SEP-1; REL Stampede; Magnepan MG12; Audio-Gd nfb-2.32DAC; Squeezebox v3/Vortexbox; Vinylsnurrer: Luxman PD272/DL110pu/MyGroov;
    Stue : Audio Pro Addon T8/SB Duet;
    Kjøkken : SB Boom.

Følg oss på Facebook... HIFI Norge

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som kanskje noen fikk med seg, så vant jeg denne berømmelige HDMI-kabelen fra DreamScreen:

Dette er en fin, flott og FLAT kabel som er fullstendig håpløs å trekke gjennom noe k-rør. I tillegg er den bare 10 meter (jeg spurte om jeg kunne legge noe i mellom for å få en annen (type)kabel, men det var ikke mulig...), noe som gjør at den uansett er helt uaktuell i k-rør-sammenheng (k-røret et vel rundt 13 meter og i tillegg må det være en ekstra stump i hver ende).

Så da er det bare å tenkte utenfor boksen (eller i dette tilfellet - utenfor k-røret). Ikke bare er kabelen vemmelig å trekke gjennom et k-rør. Den er generelt vemmelig å trakke gjennom noe som helst, med sine usedvanlige (og unødvendige) store kontakter. Skulle man tatt hull i noe til denne kabelen, måtte man ha boret flere, store hull ved siden av hverandre. Dette var lite fristende å gjøre på midten (det svakeste punktet) av bjelkene, så jeg bestemte meg for å prøve en alternativ rute:
    -img_9691-jpg

Jeg la kabelen løselig over/under bjelkene, sånn bare for å se hvor langt kabelen egentlig rakk:
    -img_9695-jpg

Og her er er den andre enden av kabelen:

Hmm... kan det være mulig at den faktisk vil rekke?

Jeg begynte å skru fast kabelen to steder under hver (eksisterende) bjelke:
    -img_9696-jpg

Her en detalj. Jeg sørget for å runde av hjørnene på bjelken (røde ellipser) for å hindre gnaging på/brekkasje av kabelen:
    -img_9700-jpg

En annen detalj er at jeg sørget for godt med isolasjon på "toppene" bortover. Her gjeder det å hindre kortslutning for en hver pris:
    -img_9698-edit-jpg

Ja, her er vi framme! Det ser faktisk ut til at 10-meteren er nøyaktig lang nok! Stumpen ser litt kortere ut på bildet en i virkeligheten. Den er vel rundt 50 cm tenker jeg:
    -img_9697-jpg

Tjah, hva skal vi så si til dette? Kabelen er mest sannsynlig lang nok. Det eneste jeg er skeptisk til er potensiell "mekanisk/akustisk kortslutning" mellom bjelkelagene. Derfor har jeg sørget for at kabelen ligger løst og ligger på puter av isolasjon bortover. Du vil ikke finne et stramt parti noe sted bortover nå.

Men hva skjer når man begynner å dytte isolasjon borti? Kan man klare å være uheldig å dytte isoasjon så hard inntil kabelen at den strammer og kortslutter bjelkene? Kabelen er seig, hard og generelt lite føysom. Det skal derfor litt til å "dytte den stram".

Men jeg vet sannelig ikke, jeg...

---

Ellers kjøpte jeg litt 100mm isolasjon for å fylle på toppen av den gamle:
    -img_9699-jpg

Hei!
    Jeg har selv kjøpt denne kabelen som jeg tenkte å trekke i ett K-32mm rør. 10m kabel. Men det vil altså ikke gå? Hvilken kabel vil du annbefale for å trekke i rør?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Epylypzon
    Hei!
    Jeg har selv kjøpt denne kabelen som jeg tenkte å trekke i ett K-32mm rør. 10m kabel. Men det vil altså ikke gå? Hvilken kabel vil du annbefale for å trekke i rør?
    Jeg skal ikke kategorisk avvise at dette er mulig, men den er uten tvil totalt uegnet:

-> Den er flat (vil vri seg og sette seg fast lettere)
    -> Den er stiv (vanskeligere å trekke)
    -> Kontaktene er brede OG lange (vanskeligere å få rundt bend)

Som en slags prikk over i'en er kantene på kontakten gjort så skarpe som mulig, slik at du kan være viss på at den setter seg fast der det er mulig i et k-rør.

Kabelen er helt sikkert topp, den. Ingen av disse tingene er negative hvis man ikke skal trekke kabelen gjennom et k-rør.

Jeg har ingen tips til andre kabler, for jeg har ikke vært i markedet. Men en rundt, myk kabel med lite "hode" høres ut som en suksessoppskrift for trekking...

---

Et lite tips: Ikke ta med alle bildene når du quoter, hvis det ikke er spesielt meningen da ;-)

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Isolasjon er alltid like moro å jobbe med. Ja, det er nok ikke så lett å få trekt den HDMI kablen igjennom et rør, så løsningen var ikke så dum den.

Har du fått gjort noe med gulvet da? Eller blir det ikke noen "bodyshackers"?
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv denne omtalte Dreamscreen-kabelen på 10m, og fant også ut at å trekke denne i et 32mm ble en umulighet. La opp et 40mm, og trekkingen gikk problemfritt, selv med 2 ganske knappe bend. Den gikk flatt inn, og ville ikke vri seg eller noe slikt...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eksu
    Isolasjon er alltid like moro å jobbe med. Ja, det er nok ikke så lett å få trekt den HDMI kablen igjennom et rør, så løsningen var ikke så dum den.

Har du fått gjort noe med gulvet da? Eller blir det ikke noen "bodyshackers"?
    Jo, det må jo bli det - på en eller annen måte. Jeg har jo allerede inkludert innganger til body shakers på terminal-panelet mitt.

Til dere som ikke vet hva eksu snakker om:

Jeg har et lite problem.

Jeg har lyst til å ha rumperistere i sofaen min, men har en "utfordring" når det gjelder å få høyttalerkabler skjult ut til sofaen. Per i dag har jeg et betonggulv m/varmekabler. Jeg har noenlunde kontroll på hvor sofaen havner og håpet er å få til en slags høyttalerterminal under denne. Hadde jeg tenkt litt før (og visst hvor sofaen havnet), så kunne jeg ha lagt noe i støpen, slik at jeg fikk et "spor" fra veggen og ut til under sofaen, der jeg kunne ha lagt kabel og terminal.

Nå må jeg på en eller annen måte hugge ut et spor i støpen. Eller kanskje ikke? Det finnes en del kjekke, flate kabler der ute, som sikkert kunne ha blitt lagt under gulvet. Gulvet, ja, det blir mest sannsynlig laminat. Man har jo vanligvis dette på en slags papp eller lignende, Flate kabler bygger jo ikke mer enn slikt underlag.

Så var det terminalen... Optimalt sett, kunne jeg ha tenkt meg å bruke Speakon-terminaler, for de er "usynlige" når de ikke er i bruk.

Jeg tenker på en nedfelt (skal ikke mye til) slik:

Kanskje med en slik på når den ikke er i bruk:

Speakon-kontakten er sikkert 4-5 cm dyp, så skal jeg klare å dra i land et slikt opplegg, må jeg selvsagt få "gjort" et hull mellom vamekablene på ett eller annet vis...

Men, hvordan i all verden...?

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt avhengig av hvor dypt varmekablene ligger og hvor tykke kabler du ønsker å bruke, så går det jo an å frese ut et passelig spor i betongen.

Lettvintmåten for å lage spor til kablene er å bruke diamantblad på en vinkelsliper, alternativt ringer du et lokalt verktøyutleie-firma og hører om de har håndholdt betongfres eller noe lignende.

Å lage spor/hull til selve Speakon-kontakten kan være mer problematisk med tanke på varmekablene, da denne bygger mye mer en kablene. Men om det lar seg gjøre kan du benytte en diamant-hullsag i passelig størrelse og borre med.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Litt avhengig av hvor dypt varmekablene ligger og hvor tykke kabler du ønsker å bruke, så går det jo an å frese ut et passelig spor i betongen.

Lettvintmåten for å lage spor til kablene er å bruke diamantblad på en vinkelsliper, alternativt ringer du et lokalt verktøyutleie-firma og hører om de har håndholdt betongfres eller noe lignende.

Å lage spor/hull til selve Speakon-kontakten kan være mer problematisk med tanke på varmekablene, da denne bygger mye mer en kablene. Men om det lar seg gjøre kan du benytte en diamant-hullsag i passelig størrelse og borre med.
    Den største utfordringen ligger vel i å gjette hvor kablene ligger...

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med trådløst?
    Det eneste du trenger er å trekke ut en ledning og sette den i kontakten de gangene du ser på film.
    En lett modifisering av en gammel støvsuger, så har du ledning som kan trekkes inn også. Det krever selvsagt en lett modifikasjon av selve sofaen.
    Hvor mye strøm / effekt er det på slike rumpe ristere?
    Kunne du nøyd deg med en nedfelt jack evt minicack?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De ligge neppe grunnere enn 2cm.
    du kan jo prøve å søke med en stender/kabelsøker. Mulig at armeringen kan skape problemer.... Ellers kan du jo bare legge på 8mm trinnplater under laminaten, så vil du også dempe evt. lyder/vibrasjon ned i betongen også.
    Da vil du ha ca 16mm over betongen (ved 8mm laminat), dermed mindre / grunnere hull.
    Har du ikke noen bilder fra støpingen som kan gi noen forslag? tipper at du har c/c 30cm på kabelen i dette rommet.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant, og derfor kan det bli et problem med kontakten. Men såvidt jeg vet så finnes det utstyr for påvisning av varmekabler, eller ihvertfall som påviser brudd på kabler. Kanskje dette kan brukes?

Hva med han som la ned kablene? Kanskje han kan si noe om avstand mellom kabler, hvor langt ned i støpen de ligger osv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er sant, og derfor kan det bli et problem med kontakten. Men såvidt jeg vet så finnes det utstyr for påvisning av varmekabler, eller ihvertfall som påviser brudd på kabler. Kanskje dette kan brukes?
    Mulig jeg får bruk for dette instrumentet ETTER jeg har forsøkt å lage skjult kabel...

Hva med han som la ned kablene? Kanskje han kan si noe om avstand mellom kabler, hvor langt ned i støpen de ligger osv.
    Jeg er redd det er JEG som burde vite noe om hvor langt de ligger under støpen. Det var jo tross alt jeg som la støpen over kablene... Jeg skal høre med de som var med om de husker noe.

Side 64 av 587 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 60 61 62 63 64 65 66 67 68 74 84 94 104 114 124 134 144 154 164 174 184 194 204 564 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •