RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 63

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 63 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 563 ... SisteSiste
Viser resultater 1,241 til 1,260 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Bruk 10cm Glava opp mot gulvet, Og 15cm Rockwool ned mot taket.
    Som sagt, Glava eller Rockwool blir ett fett...

Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Hvor mye klaring var det mellom Gulvet og bjelkelaget til tvrommet?
    Dersom du har mindre enn 7 cm, bør du slisse vekk litt isolasjon mellom bjelkene og gulvet. Dersom man trykker inn en 10cm plate inn i feks en 5cm påning, kan du få for høy komprimering av isolasjonen og gå i fellen de advarer deg mot.
    Et tips kan være å dele isolasjonen opp i 2 5cm biter. (Glava lar seg splitte i motsetning til Rockwool som bare løser seg opp)
    Jeg kommer uansett til å dele opp det øverste isolasjonslaget i to så det går en del på hver side av himlingsbjelkene. Mulig jeg prøver å legge en strimmel over dette bjelkelaget mot gulvet over, men dette har neppe den helt store effekten...

Men på den annen side - det gjelder jo 90% av det jeg bruker tiden på...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SannaX
    Vurdert en tur inn til Andre på Hifihuset? Han har mye forskjellig stående og gjør også en god del innbytter, som jo gjør at det kan dukke opp noe snadder i ny og ne. Skulle være mulig å lytte til en del der iallefall.
    Har slengt innom websiden til HifiHuset, og det var diverse brukt der, ja. Stod ikke pris på noe som helst, så jeg visste ikke helt hva jeg hadde å forholde meg til. Kanskje det er bedre å dra til selve butikken og se og høre?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Disse må vel kunne være verd å sjekke opp:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/30947

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Disse må vel kunne være verd å sjekke opp:
    http://avforum.no/avtorget/showprodu.../product/30947
    Se der du! Er dette forgjengeren til dagens Chorus 826 V?

Det blir vel under halve prisen i forhold til budsjett, men det går jo an å ta det litt pent i starten og oppgradere senere også.

Takk for tipset, Kokken!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Har slengt innom websiden til HifiHuset, og det var diverse brukt der, ja. Stod ikke pris på noe som helst, så jeg visste ikke helt hva jeg hadde å forholde meg til. Kanskje det er bedre å dra til selve butikken og se og høre?
    Hjemmesiden er i og for seg grei nok, problemet er at den ikke er oppdatert i det hele tatt.
    Andre er kjent for å deale pris, så det greieste er å dra inn en tur.
    Husker første gang jeg kom inn i butikken..trodde jeg var kommet til et lager,
    det stod utstyr overalt...
    Han har mye mer enn det som står på sidene. Jeg ble helt nostalgisk og endte opp med å bare gå rundt å titte på både gammelt og nytt!
    Det er verdt turen nesten uansett vil jeg si

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se der du! Er dette forgjengeren til dagens Chorus 826 V?

Det blir vel under halve prisen i forhold til budsjett, men det går jo an å ta det litt pent i starten og oppgradere senere også.

Takk for tipset, Kokken!
    Dette tror jeg også er en bra start! Senteren står ikke tilbake iallefall.

Vet ikke hva du tenker som effekt, men mener å ha lest at disse spiser en del strøm...kanskje noe å tenke på? Andre har sikert uansett svaret på akkurat det, evt andre her inne som også har hatt disse. Mener å huske Akto hadde disse eller 936?

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må si denne tråden er blitt lang, har vel gått med mye tid og Stå på, ingenting er bedre enn god tid for et godt resultat

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette tror jeg også er en bra start! Senteren står ikke tilbake iallefall.

Vet ikke hva du tenker som effekt, men mener å ha lest at disse spiser en del strøm...kanskje noe å tenke på? Andre har sikert uansett svaret på akkurat det, evt andre her inne som også har hatt disse. Mener å huske Akto hadde disse eller 936?
    Ja, fella med litt småkresne høyttalere er jeg litt redd for å gå i egentlig, ettersom jeg ikke kommer til å bruke egne effektforsterkere i første omgang...

Budsjett på receiver er rundt omkring 15k. Kommer ikke til å handle inn receiver før jeg må, så det er vel til en viss grad mulig å velge en som takler frontsettet. Mulig det ikke er så store forskjeller mellom 15k-receiverene lenger?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Må si denne tråden er blitt lang, har vel gått med mye tid og Stå på, ingenting er bedre enn god tid for et godt resultat
    Heisann, stapedius! Kan ikke huske å ha sett deg her før! Velkommen i så fall :-)

Ja, jeg er klar over at tråden har blitt (litt vel) lang, men det advarte jeg om på forhånd også. Når jeg er så langsom og i tillegg har et liv fylt med andre tidkrevende ting (les kjærring og unger), så går det sakte...

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man sier at prosessen og planleggingen er halve moroa. Må jo ha blitt en del moro da? Jeg ønsker deg i hvert fall lykke til med hjemmekinoen, kjerring og unger! (har selv de to sistnevnte, holder på med førstnevnte..)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stapedius
    Man sier at prosessen og planleggingen er halve moroa. Må jo ha blitt en del moro da? Jeg ønsker deg i hvert fall lykke til med hjemmekinoen, kjerring og unger! (har selv de to sistnevnte, holder på med førstnevnte..)
    I så fall: Lykke til!

Og for min egen del så er veien målet.

Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og for min egen del så er veien målet.
    Det skriver jeg under på. Den tiden man bruker på å tenke på hva livet skal by på senere er jo nettopp selve livet.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

HDMI-kabling i sikk-sakk...

Som kanskje noen fikk med seg, så vant jeg denne berømmelige HDMI-kabelen fra DreamScreen:

Dette er en fin, flott og FLAT kabel som er fullstendig håpløs å trekke gjennom noe k-rør. I tillegg er den bare 10 meter (jeg spurte om jeg kunne legge noe i mellom for å få en annen (type)kabel, men det var ikke mulig...), noe som gjør at den uansett er helt uaktuell i k-rør-sammenheng (k-røret et vel rundt 13 meter og i tillegg må det være en ekstra stump i hver ende).

Så da er det bare å tenkte utenfor boksen (eller i dette tilfellet - utenfor k-røret). Ikke bare er kabelen vemmelig å trekke gjennom et k-rør. Den er generelt vemmelig å trakke gjennom noe som helst, med sine usedvanlige (og unødvendige) store kontakter. Skulle man tatt hull i noe til denne kabelen, måtte man ha boret flere, store hull ved siden av hverandre. Dette var lite fristende å gjøre på midten (det svakeste punktet) av bjelkene, så jeg bestemte meg for å prøve en alternativ rute:
    -img_9691-jpg

Jeg la kabelen løselig over/under bjelkene, sånn bare for å se hvor langt kabelen egentlig rakk:
    -img_9695-jpg

Og her er er den andre enden av kabelen:

Hmm... kan det være mulig at den faktisk vil rekke?

Jeg begynte å skru fast kabelen to steder under hver (eksisterende) bjelke:
    -img_9696-jpg

Her en detalj. Jeg sørget for å runde av hjørnene på bjelken (røde ellipser) for å hindre gnaging på/brekkasje av kabelen:
    -img_9700-jpg

En annen detalj er at jeg sørget for godt med isolasjon på "toppene" bortover. Her gjeder det å hindre kortslutning for en hver pris:
    -img_9698-edit-jpg

Ja, her er vi framme! Det ser faktisk ut til at 10-meteren er nøyaktig lang nok! Stumpen ser litt kortere ut på bildet en i virkeligheten. Den er vel rundt 50 cm tenker jeg:
    -img_9697-jpg

Tjah, hva skal vi så si til dette? Kabelen er mest sannsynlig lang nok. Det eneste jeg er skeptisk til er potensiell "mekanisk/akustisk kortslutning" mellom bjelkelagene. Derfor har jeg sørget for at kabelen ligger løst og ligger på puter av isolasjon bortover. Du vil ikke finne et stramt parti noe sted bortover nå.

Men hva skjer når man begynner å dytte isolasjon borti? Kan man klare å være uheldig å dytte isoasjon så hard inntil kabelen at den strammer og kortslutter bjelkene? Kabelen er seig, hard og generelt lite føysom. Det skal derfor litt til å "dytte den stram".

Men jeg vet sannelig ikke, jeg...

---

Ellers kjøpte jeg litt 100mm isolasjon for å fylle på toppen av den gamle:
    -img_9699-jpg

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, 10-meterskabelen fungerer i alle fall upåklagelig, tør jeg si!
    Om den (i ditt tilfelle) skulle vise seg for kort, så hvorfor ikke bore passende hull gjennom bjelkelaget? du vinner jo fort en meter på det, såvidt jeg kan se?
    Litt "knot" kan det jo bli, men det er du jo vant til!
    Ellers er jeg (nok en gang) i ferd med å miste pusten over dine spissfindigheter, og sans for detaljer.
    Den dagen det hele måtte stå ferdig, må vel føles som bortimot et tomrom, i alle fall arbeidsmessig?
    Og hva skal du egentlig finne på da? :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, fella med litt småkresne høyttalere er jeg litt redd for å gå i egentlig, ettersom jeg ikke kommer til å bruke egne effektforsterkere i første omgang...

Budsjett på receiver er rundt omkring 15k. Kommer ikke til å handle inn receiver før jeg må, så det er vel til en viss grad mulig å velge en som takler frontsettet. Mulig det ikke er så store forskjeller mellom 15k-receiverene lenger?
    Tror ikke det er store effektforskjeller i den prisklassen. Det er vel Yamaha 3800, Onkyo 875, Pioneer LX60/70, Denon 3808 etc som ca ligger i denne prisklassen. Det er vel mer snakk om lydsignatur ift hv som er forskjellen på disse. Sikkert mange som kan si mer enn meg om hva disse vil klare av høytalere uten effekttrinn.
    Tror focalene trenger en del "guff" for å yte maks...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Vel, 10-meterskabelen fungerer i alle fall upåklagelig, tør jeg si!
    Om den (i ditt tilfelle) skulle vise seg for kort, så hvorfor ikke bore passende hull gjennom bjelkelaget? du vinner jo fort en meter på det, såvidt jeg kan se?
    Litt "knot" kan det jo bli, men det er du jo vant til!
    Ellers er jeg (nok en gang) i ferd med å miste pusten over dine spissfindigheter, og sans for detaljer.
    Den dagen det hele måtte stå ferdig, må vel føles som bortimot et tomrom, i alle fall arbeidsmessig?
    Og hva skal du egentlig finne på da? :roll:
    Det jeg jo det jeg ikke vet. Det er derfor jeg driver og drøyer og drøyer... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke det er store effektforskjeller i den prisklassen. Det er vel Yamaha 3800, Onkyo 875, Pioneer LX60/70, Denon 3808 etc som ca ligger i denne prisklassen. Det er vel mer snakk om lydsignatur ift hv som er forskjellen på disse. Sikkert mange som kan si mer enn meg om hva disse vil klare av høytalere uten effekttrinn.
    Tror focalene trenger en del "guff" for å yte maks...
    Jupp. Så forresten at det har dukket opp en ny nettbutikk i Sverige som kaller seg spelkontroll med snodig lave priser... Onkyo 905 til 13856,- NOK (*) og Epson TW2000 til under 22k NOK (*). I til felle dette ikke bare er humbug, så har plutselig 905'n vippet ned på "mitt" nivå ;-)

(*) Forutsatt at de trekker fra svensk mva når de sender til Norge selvsagt...

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg jo det jeg ikke vet. Det er derfor jeg driver og drøyer og drøyer... ;-)

Btw: Hekling kan jo være et greit tidsfordriv, på eldre dager!
    Så bare drøy du! Pluselig er du der, om du ikke rasker på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge

Btw: Hekling kan jo være et greit tidsfordriv, på eldre dager!
    Så bare drøy du! Pluselig er du der, om du ikke rasker på!
    Hmmmm....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    3,124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jupp. Så forresten at det har dukket opp en ny nettbutikk i Sverige som kaller seg spelkontroll med snodig lave priser... Onkyo 905 til 13856,- NOK (*) og Epson TW2000 til under 22k NOK (*). I til felle dette ikke bare er humbug, så har plutselig 905'n vippet ned på "mitt" nivå ;-)

(*) Forutsatt at de trekker fra svensk mva når de sender til Norge selvsagt...
    Jøss! Hvis den prisen er tilfelle er 905 plutselig aktuell for meg også Har du mailet med de? Kanskje vi kan hente ut enda mer hvis flere hadde kastet seg på?
    Det hørtes veldig billig ut...hmmm...

Side 63 av 587 FørsteFørste ... 3 13 23 33 43 53 59 60 61 62 63 64 65 66 67 73 83 93 103 113 123 133 143 153 163 173 183 193 203 563 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •