RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 6 av 587 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 506 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 11737
    Intermediate Ookami sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette blir spennende Rune, en hjemmekino med over snittet WAF antar jeg.

Ang HDMI i taket, får jeg foreslå noe alla det jeg la i vegg bak benk/TV: En fet elektrikker kanal. Enten fester du den fast oppå takplatene med silicon & skruer, eller lar den være litt over platene. Så kan man borre hull i den avstanden som passer, bytter du projektor og trenger en annen avstand så setter du inn ett lokk i det gammle hullet og borrer ett nytt. Comprende?
    Og man får aldri for mye rør i vegg :shock: Gjorde litt samme greia med bakhøytalere, la rør helt fra gulv til tak, prøvespillte og borret meg inn i den høyden som passet best, var bare å fiske ut k-røret og sette inn en tabbe-box
    Har selv "Chokolade espresso kakao" møbler, ikke helt mitt valg da, men er nå glad det ble det i stedefor plain-svart, litt mer "klasse"
    Lykke til, skal følge med!

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Dere har vel rett begge to... ett eller annet skille bør det være.

Hvis man legger "flytende" gulv (legge gulvet på lekter som på en eller annen måte er dempet mot gulvet), er nok ikke "min" metode nødvendig.

Jeg får lav nok takhøyde som jeg gjør og satser på at fugen rundt sålen gjør det unødvendig å lage flytende gulv.
    Hmm er med på den tanken. Hvor dypt ned går "skillet"?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Hmm er med på den tanken. Hvor dypt ned går "skillet"?
    Hele høyden på sålen. Det er ingen mur-mot-mur-kontakt hos meg. Men det er fuget bare på toppen. Sprekken ble fylt med 2cm isopor:

Dette ble priket vekk (så godt det lot seg gjøre). Deretter brettet jeg ned plasten slik at fugen kunne hvile på denne (slik at jeg slapp å fylle hele tomrommet med fugemasse...).

I etterkant har jeg blitt gjort oppmerksom på at det hadde vært mye lurere og ikke brukt isopor under sålen, men "støpeplate" eller hva det heter. Dette pga at isopor egner seg dårlig som lydisolator. Men, men... alt kan ikke være perfekt heller ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ookami
    Dette blir spennende Rune, en hjemmekino med over snittet WAF antar jeg.
    Skal prøve, men kommer nok ikke til å nå deg til knærne når det gjelder WAF... ;-)

Ang HDMI i taket, får jeg foreslå noe alla det jeg la i vegg bak benk/TV: En fet elektrikker kanal. Enten fester du den fast oppå takplatene med silicon & skruer, eller lar den være litt over platene. Så kan man borre hull i den avstanden som passer, bytter du projektor og trenger en annen avstand så setter du inn ett lokk i det gammle hullet og borrer ett nytt. Comprende?
    Og man får aldri for mye rør i vegg :shock: Gjorde litt samme greia med bakhøytalere, la rør helt fra gulv til tak, prøvespillte og borret meg inn i den høyden som passet best, var bare å fiske ut k-røret og sette inn en tabbe-box
    Hmmm... ikke dumt, ikke dumt...

Jeg hadde tenkt å finne ut hvor diverse skal plasseres på forhånd, men ser helt klart nytten av å ha muligheten til å kunne ombestemme seg. Nå har det seg slik at jeg er "litt" opptatt av lydisolasjon og da skal man være forsiktig med å "punktere" veggene her og der... Men jeg liker løsningen din!

Har selv "Chokolade espresso kakao" møbler, ikke helt mitt valg da, men er nå glad det ble det i stedefor plain-svart, litt mer "klasse"
    Lykke til, skal følge med!
    Takk, takk! Og hyggelig at du er på besøk ;-)

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah,endelig en nyttig tråd her inne :-D Masse bilder er undervurdert
    Denne skal jeg abonnere på!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Noe Nytt?

Har det skjedd noe nytt de siste dagene?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Har det skjedd noe nytt de siste dagene?
    Nei, egentlig ikke.

Men sånn på siden:

Jeg bestilte 5 kasser GG fra avshop, siden de har kommet ned på "amerikansk nivå" i prisen på GG. Men de skulle ha noe svinaktig mye i porto for disse 5 kassene, nemlig nærmere 900,-!!! Jeg reagerte litt på dette, men de sa at " sånn var det" eller noe lignende.

Vel, jeg bestemte meg for å hente det selv, for det kostet bare 50,-

Så her på fredag ringte det en kar fra lageret/transportfirmaet de benytter og lurte på om jeg ikke skulle hente kassene snart, for de stod litt i veien siden de var satt fram til henting. Jeg forklarte, som sant var, at bilen stod på verksted og at jeg ikke hadde hatt mulighet til å hente det. Fyren lurte på om jeg ikke ville at han skulle kjøre dem til meg, men jeg sa at det var ALT for dyrt. Jeg fortalte hvor mye avshop skulle ha for det, og han ble lettere overrasket. Han sa han kunne gjøre det for 300,-

Så da regner jeg med at kassene dumper ned på jobben en av de nærmeste dagene.

Når jeg får igen den &%/(%(%(& bilen, drar jeg til Fresh Norge og henter ventilasjons-delene.

Ellers kan jeg anbefale denne boka til alle som vurderer å bygge hjemmekino:

Masse praktiske byggetips. Klart det er en del studio-spesifikke ting der, men masse som også en hjemmekinobygger har glede av, som:

- Lydisolasjon
    - Akustiske tiltak
    - Bassfeller
    - Plassering av høyttalere
    osv.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm har bare litt over en eske jeg...det er kanskje litt lite. Hvor mye beregner du pr dobbelplate?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Hmm har bare litt over en eske jeg...det er kanskje litt lite. Hvor mye beregner du pr dobbelplate?
    Er det ikke 2 tuber per plate med 100% dekning da mon tro...?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare noen tanker rundt design av rommet mens jeg venter på diverse deler og snekkere...

Jeg kommer sannsynligvis til å bygge bassfeller i skråbokser på 25cm høyde og 50 cm dybde langs hele lengden av rommet (bildet på veggen er et bilde og IKKE lerretet):
    -lerret_oppe-jpg

Kassen foran skal inneholde lerret, ventilasjon og lys:
    -lerret_oppe02-jpg
    (får jeg tid/rom/penger/lyst til overs, kanskje jeg prøver noe bassfelle-aktig i hjørnene)

Jeg kan tenkte meg det blir seende noe slik ut med lerretet nede og film snurrende...:
    -lerret_nede-jpg

Jeg må innrømme at tubene mine dominerer og at de laget et lite plassproblem! Jeg må flytte frontene ganske langt fram for å få plass til et lerret på 230 cm (med svart kant rundt blir det 250 cm). Her kan man se litt av problematikken:
    -front_plassering-jpg

Og en liten titt bakover. Har ikke modellert rommet noe særlig denne veien, så det er litt kjedelig å se på og blasse farger. Poenget er å vise at det er en nesten tilsvarende kasse bak. Er litt usikker på om jeg skal ha ventilasjon i kassen eller å ta den ned i det høyre hjørnet ved døra:
    -kasse_bak-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

GreenGlue i hus

I dag dumpet plutselig GG'en inn på jobben min, så da var den i hus. 60kg var det visst i følge papirene (men det stemmer vel ikke?). Her er i alle fall det grønne greiene:
    -gg-1-jpg

Jeg syntes prisen per tube var litt stiv helt til jeg så størrelsen i fohold til de tubene jeg er vant med i bygg-sammenheng...:
    -gg-2-jpg
    (Nesten en liter per tube)

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke dårlig!!
    Da bør de jo også, "effektmessig sett", gi en tilsvarende uttelling?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Scrooge
    Ikke dårlig!!
    Da bør de jo også, "effektmessig sett", gi en tilsvarende uttelling?
    Hehe - der går jo an å håpe...

Intermediate Gwandarion sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    4,126
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De eskene der har minst 60kgs volumvekt, hva de tar betalt for avhenger av transportøren. Blir spennende med noen skikkelige erfaringer med GG. Dokumentasjon og bilder takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal klemme ut 60 kg med den pressa, ville jeg plassert tubene i ei badstu i noen timer først. Eller så er det stor fare for senebetennelse. I sammen med musearm er nok ikke dette en heldig kombinasjon. :-D

Fra spøk til alvor. Hvis Casco har maken til denne pistolen i king size er den å anbefale.

Expert Scrooge sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    6,002
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL!
    Prøvde meg på en tilsvarende "løsning" med et anerkjent produkt. Om dette har samme effekt som "Green Glue" vites ikke, men det har i alle fall en konsistens noenlunde det GG beskriver.
    "Problemet" er, at jeg fortsatt har en uhorvelig mengde bass, i boden som jeg (forgjeves) forsøkte å beskytte mot nettopp det "fenomenet".
    Uten dermed å fornærme, eller bagatellisere effekten av GG!
    Noe som du selv (erfaringsmessig) nok vil verifisere. Etterhvert.....
    Forøvrig: Hat´s off, for et minst like gjennomført prosjekt som dine sonosubs!
    "May be God is with you"!
    Stå på!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Hvis du skal klemme ut 60 kg med den pressa, ville jeg plassert tubene i ei badstu i noen timer først. Eller så er det stor fare for senebetennelse. I sammen med musearm er nok ikke dette en heldig kombinasjon. :-D

Fra spøk til alvor. Hvis Casco har maken til denne pistolen i king size er den å anbefale.
    Det blir spennende å se hvor seig denne massen egentlig er. Tror (og ikke minst, HÅPER) den er rimelig lettflytende, ellers vil jeg nok slite litt, ja... ;-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LOL!
    Prøvde meg på en tilsvarende "løsning" med et anerkjent produkt. Om dette har samme effekt som "Green Glue" vites ikke, men det har i alle fall en konsistens noenlunde det GG beskriver.
    Hva var dette for noe saker da?

"Problemet" er, at jeg fortsatt har en uhorvelig mengde bass, i boden som jeg (forgjeves) forsøkte å beskytte mot nettopp det "fenomenet".
    Uten dermed å fornærme, eller bagatellisere effekten av GG!
    Noe som du selv (erfaringsmessig) nok vil verifisere. Etterhvert.....
    Jeg har brukt en del tid i det siste på å sette meg inn i lydisoleringens forunderlilge verden. Jeg er fortsatt fullstendig amatør, men en ting har jeg etterhvert fått med meg - det skal LITE til før det går galt. Svakeste leddet i kjeden osv.

Akkurat hvordan var det du gikk fram for å lydisolere da?

Forøvrig: Hat´s off, for et minst like gjennomført prosjekt som dine sonosubs!
    "May be God is with you"!
    Stå på!
    Takk og ja, jeg trenger hjelp fra alle kanter!

(og grattis med ny PJ, forresten. Jeg gleder meg som en unge til jeg kan komme dit du er nå :-) )

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gwandarion
    De eskene der har minst 60kgs volumvekt, hva de tar betalt for avhenger av transportøren. Blir spennende med noen skikkelige erfaringer med GG. Dokumentasjon og bilder takk
    Bilder og dok skal du ikke se bort fra at kommer ;-)

Når det jeg gjelder erfaringer med GG, er det ikke så lett. Klart, det er ingen sak å fortelle om hvor seight det var, og hvor lett/vanskelig det var å få det ut av tubene osv.

Men "hvor bra virket det?", blir nok litt verre å svare på! Det er jo helt umulig å kunne si noe om, egentlig. Jeg får bare stole på testene og andre som har mer erfaring med produktet enn meg.

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På Obs Bygg har dem en batteridrevet fugepistol. Den koster 349,- og jeg vil tror at den vil "spare" dine armer ganske mye.
    Epson | Panasonic | Denon | Emotiva | SVS

Min tråd

Side 6 av 587 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 146 506 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •