RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 584

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 584 av 587 FørsteFørste ... 84 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 580 581 582 583 584 585 586 587 SisteSiste
Viser resultater 11,661 til 11,680 av 11737
    Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Som du ser av siste måling så viser grønn kurve en fase null som betyr at du her begynner å få utfasing mellom bass og diskant rundt delefrekvensen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad Vis post
    Som du ser av siste måling så viser grønn kurve en fase null som betyr at du her begynner å få utfasing mellom bass og diskant rundt delefrekvensen.
    Hva betyr dette? At det er sannsynlig at de spiller i feil fase med hverandre?

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange som snur fasen på diskanten av denne grunn.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Mange som snur fasen på diskanten av denne grunn.
    Av hvilken grunn da, Midas?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Hva betyr dette? At det er sannsynlig at de spiller i feil fase med hverandre?
    Nei tvert i mot. Det betyr at akkurat i denne mic plasseringen får du en utfasing ("akustisk kortslutning") pga forskjellen i avstand til elementene. Når mikrofonen står fremfor basselementet så er jo avstanden fra diskant til mic lenger enn avstand fra bass til mic, og dette gir en tidsforsinkelse. I praksis så betyr det at du ikke bør ligge på gulvet rett fremfor høyttaleren når du lytter til musikk!
    Du ser at du har en (mindre) utfasing når du måler rett ut for diskanten også, mao så er det akustiske senteret (der elementene spiller i fase) noe under diskanten. Så hvis man skal pirke i teorien så bør altså høyttaleren heller stå med diskanten litt over ørehøyde fremfor under. Men du bør jo egentlig måle på et par meters avstand for å få et mer relevant resultat.

Litt vanskelig å forklare dette uten å skrive et helt kapittel, så kort-kort versjonen er at dette beviser at det spiller bedre i fase nå, enn om du snur fasen på ene elementet.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Av hvilken grunn da, Midas?
    Jeg skal ikke påberope meg å være HT konstruksjonsekspert, for det er jeg ikke.

Noen delefilter vrir såpass mye på fasen i xover at man får bedre overgang fra MF til HF ved å snu fasen på diskantelementet. Siden xover er en bestemt frekvens, er også bølgelengden kjent. I xover vil man ha likt akustisk bidrag fra MF og HF. Man kan da i prinsippet "tune" overgangen mellom MF og HF ved å justere på avstand fra elementene i forhold til denne bølgelengden.

Så er det sikkert noen HiFi-folk som vrir seg med tanke på "feil" fase på diskanten, men det har ikke så mye å si for lyden når bølgelengden er kort. Bølgelengden på 1300 Hz er 26cm. Ved bare å flytte micen eller øret 13cm blir fasen på diskanten snudd 180 grader *). På 13kHz skal man bare flytte 1,3cm og fasen blir snudd 180 grader. Dvs. dette er noe som øret vårt er vant med å tolke med og dermed fungerer det når overgangen i xover er ivaretatt.

Jeg målte Klipsch La Scala hos en kunde og så at på de er fasen på diskanten snudd. Men jeg måtte måle det med impulsrespons for å se det. Jeg kunne ikke høre det.

*) Er dog litt usikker på hvor følsomt øret er på å snu fasen på såpass lav deling som 1300Hz. Mine erfaringer med å snu fasen har mer vært i området 2-4 kHz deling.

Av ren nysgjerrighet, har du et excessive group delay plot av nærfeltsmålingen din over? Excessive group delay finner du ved å gå inn på GD og så trykke Controls (øverst til høyre) og så trykke "Generate minimum phase". Prøv den med et SPL plott uten glatting, men med gating. Er usikker på om den er "ren" nok på 1.3kHz til å si oss noe, men lurer på om den kan fortelle oss at det er utslukning mellom MF+HF. Hvis du ikke gidder, så gidder du ikke.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De e Fredan...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Av ren nysgjerrighet, har du et excessive group delay plot av nærfeltsmålingen din over? Excessive group delay finner du ved å gå inn på GD og så trykke Controls (øverst til høyre) og så trykke "Generate minimum phase". Prøv den med et SPL plott uten glatting, men med gating. Er usikker på om den er "ren" nok på 1.3kHz til å si oss noe, men lurer på om den kan fortelle oss at det er utslukning mellom MF+HF. Hvis du ikke gidder, så gidder du ikke.
    Jeg gidder jeg, men jeg fikk ikke så mye ut av det...:

-gd-jpg

Mulig jeg gjør noe feil...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    De e Fredan...
    Vel.... det er 5 minutter igjen av fredagen så...

Ikke lenge etter at Jane hadde møtt Tarzan for første gang, begynte hun å spørre ham om diverse ting. Ett av spørsmålene var hvordan han gjorde det med sex og sånn. "Sex?", hva er det, spurte Tarzan. Jane forklarte så godt hun kunne og da gikk det opp et lys for Tarzan.

"Å, når jeg får lyst på sex så finner jeg bare et tre med et passende hull i!", sa Tarzan.
    "Nei, nei, nei", sa Jane. "Slik skal du gjøre det". Og dermed tok hun av seg alle klærne og la seg på rygg og spredte beina.
    "Putt den inn her", sa hun og pekte på det rette området.
    Tarzan, tok av seg lendekledet, tok et skritt nærmere og så ga han henne et ordentlig spark midt i pølseboden.
    Stakkars Jane rullet rundt og hylte av smerte. Etter en god stund klarte hun å tyne ut: "Hvorfor i alle dager gjorde du det???"

"Tror du jeg er helt dum?", svarte Tarzan. "Jeg må selvsagt sjekke om det er bier der først!"

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han var tydeligvis ikke klar for å få seg et stikk

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab Vis post
    Han var tydeligvis ikke klar for å få seg et stikk
    Tydeligvis ikke...

Nå har jeg forresten gått en runde med Audyssey Pro på oppsettet med de nye frontene og sånn så det ut:

-audyssey-png

Sier kanskje ikke all verden, men pytt pytt. Litt rart med forskjellen på venstre og høyre front i bassen der...

I motsetning til den innebygde Audyssey'en, som ville dele frontrekka ved 40Hz, ville Audyssey Pro dele ved 70Hz, noe som jeg tror er mer fornuftig.

Så på Gravity (3D) i dag og de var i alle fall en ok opplevelse. Veldig spesiell bruk av LFE. Jeg hørte nesten ikke dypbass i det hele tatt, men kjente veldig mye. Den var veldig fysisk. Lurer på hvilke frekvenser som ble brukt. Må ha vært mye under 25 Hz.

Moderator BEF sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    5,837
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nå har jeg forresten gått en runde med Audyssey Pro på oppsettet med de nye frontene og sånn så det ut:

-audyssey-png

Sier kanskje ikke all verden, men pytt pytt. Litt rart med forskjellen på venstre og høyre front i bassen der...

I motsetning til den innebygde Audyssey'en, som ville dele frontrekka ved 40Hz, ville Audyssey Pro dele ved 70Hz, noe som jeg tror er mer fornuftig.

Så på Gravity (3D) i dag og de var i alle fall en ok opplevelse. Veldig spesiell bruk av LFE. Jeg hørte nesten ikke dypbass i det hele tatt, men kjente veldig mye. Den var veldig fysisk. Lurer på hvilke frekvenser som ble brukt. Må ha vært mye under 25 Hz.
    De grafene du får ut etter justering er ikke målte grafer, men beregnede grafer av Audyssey. Jeg hadde selv Audyssey Pro på test og det var mye bedre enn ren Audyssey kalibrering, men gjorde endel store feil med kontroll måling med eksternt måleutstyr i etterkant.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BEF Vis post
    De grafene du får ut etter justering er ikke målte grafer, men beregnede grafer av Audyssey. Jeg hadde selv Audyssey Pro på test og det var mye bedre enn ren Audyssey kalibrering, men gjorde endel store feil med kontroll måling med eksternt måleutstyr i etterkant.
    Ok. Skulle gjerne ha hatt litt mer detaljert info fra Audyssey pro sin side enn de små grafene over, men sånn er det :-)

Vet ikke om jeg orker å kontrollmåle noe mer i etterkant nå. Får late som det er bra

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos meg anbefalte Audyssey å bytte fase på Maelstromen, med den følge at jeg fikk en "enorm" dipp mellom 30 og 40 Hz. Dippen ble muligens også forsterket av selve rommet. Har i ettertid forstått at Audyssey muligens har en bug i målingen av subber (Audyssey tilbakeviser dette), og at man ikke kan stole på at det blir rett. Kontrollmålinger i etterkant er helt nødvendige, spesielt hvis man blir anbefalt å forandre fase/er usikker på resultatet.
    Har lest litt her, og det var til stor hjelp for å forstå Audyssey bedre.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok. Skulle gjerne ha hatt litt mer detaljert info fra Audyssey pro sin side enn de små grafene over, men sånn er det :-)

Vet ikke om jeg orker å kontrollmåle noe mer i etterkant nå. Får late som det er bra
    Høres ut som en fornuftig innstilling :-)
    Fornøyd med høyttalerne / lyden?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal være ærlig å si at Temptestene ikke gav den forbedringen jeg hadde håpet på i (mellom)bassen. Har egentlig de samme problemene som jeg alltid har hatt (kjenner ikke basstromma i magen). Må vel bare innse at det er plassering/rom som er problemet, uten at jeg har noen umiddelbar løsning.

Ellers er det ikke så galt. Tok litt tid å venne seg til lyden dog. Ikke uventet var det "horn"-lyd, noe jeg tradisjonelt sett ikke har vært så glad i. Men det kan være en vanesak. Reagerer ikke på det lenger. Slik de er satt opp nå så fungerer det nok best på film. Og det er kanskje like greit siden det er 90% film det går i. Derfor satte jeg opp Audyssey Pro (kit'et skal forresten veldig raskt tilbake til sin rettmessige eier) til å gjøre 10 målinger i en firkant og ikke 3 i sweet spot som hadde vært mer aktuelt om det var 90% musikk det gikk i.

Men denne historien er ikke slutt. Det kommer bl.a. en kar som mente at mangelen på futt i bassen kunne ha noe med effektrinnet i Onkyoen å gjøre og han skal ta med seg et Ramsa PA-trinn som han er veldig sikker på vil hjelpe... Jeg håper nesten ikke det gjør det, for jeg har egentlig ikke plass/lyst til å ha enda et PA-trinn i racket...

Ellers så er det selvsagt masse å gå på når det gjelder sub-løsningen. Har sagt det mange ganger før, men Ernaene er nok ikke de mest samarbeidsvillige/lettplasserte. Selv om jeg har brukt enormt med tid på dem, kaster jeg dem ut på et blunk om jeg kan være sikker på at et annet system ville gjort det vesentlig bedre.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal KANSKJE prøve en KK 808-stack bak i hjørnet. Det er langt dit bak og 808'ene støtter XLR. Holder det med en passiv overgang, eller bør jeg går for en boks som aktivt konverterer fra RCA til "full-balansert" XLR. Og i fall det siste: Hva finnes av enkle, støyfrie, (relativt) billige slike bokser?

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne er mye brukt da den har godt rykte med tanke på den lave prisen: http://www.ljudia.no/pa-dj-s82099/si...onvert-p80613/ Finnes sikkert bedre men da til annen pris.

Om du har behov for det eller ei kommer nok først og fremst ann på hva signalnivå subene ønsker seg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips!

Side 584 av 587 FørsteFørste ... 84 444 454 464 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 580 581 582 583 584 585 586 587 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •