RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 583

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 583 av 587 FørsteFørste ... 83 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 579 580 581 582 583 584 585 586 587 SisteSiste
Viser resultater 11,641 til 11,660 av 11737
    Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Den deles på 1300Hz og sp vidt jeg kan se er det ganske rolig i akkurat dette området. Jeg har skrevet til de som selger KITet om akkurat dette, fordi denne dippen ikke synes på deres målinger. Tror ikke denne dip'en er gjort med overlegg...
    Jeg kan se om jeg kan få tatt en måling i ettermiddag/kveld av mine.

Var det sånn at du målte ca 75cm fra høyttaler, midt mellom horn og bass?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Fredagsvits

En eldre mann slet med å gjøre sin yngre kone gravid. Han gikk til en doktor for å få sjekket sædkvaliteten sin. Doktoren gav ham en beholder, ba ham om å fylle denne opp hjemme og ta den med neste dag.

Neste dag kom mannen tilbake til doktoren med en beholder som var like tom som da han gikk.

"Hva var problemet?", spurte doktoren.

"Vel, jeg prøvde med høyre hånd. Ingenting skjedde", sa mannen, "Så prøve jeg venstre hånd. Helt umulig. Så prøvde kona mi, først med venstre så med høyre hånd. Uten resultat. Deretter prøvde søstera min".

"Prøvde søsteren din?", ropte doktoren forskrekket.

"Ja og hun fikk det heller ikke til med hendene", sa mannen. "Så som en siste utvei prøvde hun til slutt med munnen. Men det var helt nytteløst. Korken var helt umulig å få opp!"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Jeg kan se om jeg kan få tatt en måling i ettermiddag/kveld av mine.

Var det sånn at du målte ca 75cm fra høyttaler, midt mellom horn og bass?
    Korrekt. Men diss målingene blir jo veldig individuelle om man ikke måler i et ekkofritt rom eller i friluft da. Men det er uansett interessant så kjør på!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den deles på 1300Hz og sp vidt jeg kan se er det ganske rolig i akkurat dette området. Jeg har skrevet til de som selger KITet om akkurat dette, fordi denne dippen ikke synes på deres målinger. Tror ikke denne dip'en er gjort med overlegg...
    Man skal slå av Audyssey, eller annen romkorrigering/EQ før målinger tas. Audyssey la inn omtrent samme dip hos meg (man kan velge dette i MultiEQ pro), og når høyttalerne i tillegg har litt BBC-dip, kan det bli for mye.

Jeg ble anbefalt å kjøre målinger med bare en av frontene av gangen, evt + subber. Her er Atle Dreiers måleoppskrift: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1982580

Ellers så jo den første målingen hos deg veldig bra ut, og mye bedre enn kaoset jeg hadde i starten!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Man skal slå av Audyssey, eller annen romkorrigering/EQ før målinger tas. Audyssey la inn omtrent samme dip hos meg (man kan velge dette i MultiEQ pro), og når høyttalerne i tillegg har litt BBC-dip, kan det bli for mye.
    Yes, målingene over her er av en og en høyttaler, uten romkorreksjon. Jeg håper det i alle fall. Brukte Pure aller Direct og da uten at Audyssey-symbolet vistes i displayet.

Jeg ble anbefalt å kjøre målinger med bare en av frontene av gangen, evt + subber. Her er Atle Dreiers måleoppskrift: http://avforum.no/forum/showthread.p...=1#post1982580
    Ellers så jo den første målingen hos deg veldig bra ut, og mye bedre enn kaoset jeg hadde i starten!
    Tro meg, det ser mye mer kaotisk ut når jeg måler begge i sweet spot... F.eks. detter ting over 10kHz ganske brutalt i forhold til nærfelts-målingene. Men det er vel ikke helt unaturlig i et dempet rom vil jeg tro.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her har du noen målinger fra mitt rom. (uten akustikkmatter.)

Først så har jeg tatt måling 75cm fra høyttaler i høyde med Horn, Mellom og Bass:
    -tempest_venstre_all_corr_off-jpg

Så har jeg tatt måling med slik jeg har det i LP nå,
    med Audyssey og MiniDSP, begge fronter og subber og sammenlignet med 75cm fra høyttaler målt mellom Horn og Bass:
    -tempest-med-sub-lp-jpg

Jeg bruker UMIK1 til å måle med.

Må bare si det at mic'en er utrolg følsom for hvordan den slår ut vedr plassering.
    Hos meg varierer det mye bare jeg flytter litt på mic'en.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -tempest_venstre_all_corr_off-jpg   -tempest-med-sub-lp-jpg  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Likte fredags vitsen . Lurte på hvordan man endrer overskriften på tråden sin? Har sett etter muligheten på avansert alternativ men kommet til kort.

Må si dine Fusion høyttalere ble grisefine. God helg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Likte fredags vitsen . Lurte på hvordan man endrer overskriften på tråden sin? Har sett etter muligheten på avansert alternativ men kommet til kort.

Må si dine Fusion høyttalere ble grisefine. God helg
    Takk, takk

For å endre trådtittel må du redigere første post (i avansert modus).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Her har du noen målinger fra mitt rom. (uten akustikkmatter.)

Først så har jeg tatt måling 75cm fra høyttaler i høyde med Horn, Mellom og Bass:
    -tempest_venstre_all_corr_off-jpg
    Hmm... det gikk jo litt opp og ned er også, men det er jo bare slikt det nesten må bli så tett på veggene. Hvilken av strekene er midt i mellom? Den grønne?

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... det gikk jo litt opp og ned er også, men det er jo bare slikt det nesten må bli så tett på veggene. Hvilken av strekene er midt i mellom? Den grønne?
    Oi, ser at forklaringen ikke er kommet med i bildet.
    Grønn er horn, sort er midt i mellom, blå er bass.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... samme dip'en ved 2-4 kHz som hos meg. Merkelig.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke heng deg for mye opp i den BBC-dipen. Jeg vil tro den er til det bedre. Og en frekvenskurve innenfor +/- 5dB målt i rommet skal man være fornøyd med.
    Kjør på med Audyssey Pro og prøv med og uten BBC dip, så finner du ut hva du liker best.
    Er ønsket å måle høyttalerkonstruksjonen i seg selv, så må man måle med "gating" altså et tidsvindu der man bare måler de første millisekundene før første refleksjonslyd treffer mikrofonen. Ulempen er at man da ikke får målt lenger ned enn (+/-) 200hz. Alternativet er utendørs eller i et ekkofritt rom :-)

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro meg, det ser mye mer kaotisk ut når jeg måler begge i sweet spot... F.eks. detter ting over 10kHz ganske brutalt i forhold til nærfelts-målingene. Men det er vel ikke helt unaturlig i et dempet rom vil jeg tro.
    Bare husk at på 10kHz er bølgelengden 3,4cm. Flytter du målemicen kun 2 cm, så får du et *helt* annet resultat. Derfor skal man ikke være bekymret for at målingene hopper i vilden sky på høye frekvenser.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad Vis post
    Ikke heng deg for mye opp i den BBC-dipen. Jeg vil tro den er til det bedre. Og en frekvenskurve innenfor +/- 5dB målt i rommet skal man være fornøyd med.
    Kjør på med Audyssey Pro og prøv med og uten BBC dip, så finner du ut hva du liker best.
    Er ønsket å måle høyttalerkonstruksjonen i seg selv, så må man måle med "gating" altså et tidsvindu der man bare måler de første millisekundene før første refleksjonslyd treffer mikrofonen. Ulempen er at man da ikke får målt lenger ned enn (+/-) 200hz. Alternativet er utendørs eller i et ekkofritt rom :-)
    Hehe, ja, vi får vente på godværet...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Bare husk at på 10kHz er bølgelengden 3,4cm. Flytter du målemicen kun 2 cm, så får du et *helt* annet resultat. Derfor skal man ikke være bekymret for at målingene hopper i vilden sky på høye frekvenser.
    Hmm, ja det stemmer jo. Og ikke hører jeg plagsomt mye over 10kHz heller...

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En eldre mann slet... Korken var helt umulig å få opp!"
    Denne var bra, og jammen har ikke MR GREEN kommet tilbake også

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg prøvde litt mer målinger med Tempest'ene - nå med 4ms gating. Målte cs 45 cm unna midt i mellom horn og bass og da fikke jeg følgende kurve (1/12 smoothing):

-ft1202-png

Det ser vel ok ut, vil jeg tro. Under er det vist samme måling, men også med mikrofon rett foran horn og bass:

-ft1201-png

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult! Hvordan setter du opp gating på målingene i REW? Hvilken setting er det? Det er jo kjempesmart for å ta kvasi-nærfeltsmålinger slik du har gjort for å utelukke rommet!
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo norcad som tipset om gating. Det er en forresten en veldig fin forklaring (som jeg fulgte) her:

http://www.minidsp.com/applications/...r-measurements

Vær obs på at frekvenser under 1/windowLenght ikke blir korrekte. Hos meg, med "4ms gating", blir det 1/0.004 = 250Hz. Derfor begynner målingene mine på 300Hz over.

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk. REW er bare helt utrolig. Man lærer noe nytt nesten hver dag og jeg lar meg virkelig imponere over at et slikt verktøy er gratis!

Side 583 av 587 FørsteFørste ... 83 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 579 580 581 582 583 584 585 586 587 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •