RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 582

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 582 av 587 FørsteFørste ... 82 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 578 579 580 581 582 583 584 585 586 ... SisteSiste
Viser resultater 11,621 til 11,640 av 11737
    Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Takk for hyggelige ord, gutta!

---

I dag ble det julekveld på jobben:

Vedlegg 110561

Det er nok den kameraten lengst til høyre som er mest spennende for mitt vedkommende...

Trodde forresten at miniDSP'n (ikke mic'en) skulle fores med strøm via USB-kontakten, men det ser ikke slikt ut fra utsiden?

For det første, fantastisk høyttaller bygg du har gjort der, skulle vært spenende å hørt hva den byr på

Nr 2 hva gjør den boksen til høyere? Hvordan fungerer den?
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en slik en:
    http://www.avshop.no/PartDetail.aspx?q=p:10514781

Denne boksen er laget som et elektronisk forsøk på å hjelpe mot "stående bølger" i sub-området.

Active Seigmann sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang sub tårn
    Har tatt noen målinger med 2, 4, 6 og 8 subber tilkoblet.
    Kan finne fram de om du er intresert.

Har du plass hadde jeg stacket 4 stykk fremfor en kraftigere sub, det jevner ut responsen.
    Det fjerner ikke store nullpunkt og peaker, men det har absolutt noe for seg.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hyggelige ord, gutta!

---

I dag ble det julekveld på jobben:

Vedlegg 110561

Det er nok den kameraten lengst til høyre som er mest spennende for mitt vedkommende...

Trodde forresten at miniDSP'n (ikke mic'en) skulle fores med strøm via USB-kontakten, men det ser ikke slikt ut fra utsiden?
    Spennende saker dette ja.

Jeg fikk også en pakke i posten for et par uker siden med 3stk MiniDSP og en UMIK1
    Gøye saker og så er det godt å vite at man har "muligheter"

Ser du nevnte litt om høyden på frontene, kommer du til å sette frontene og senter i høyde slik at punktet midt i mellom horn og bass kommer i ørehøyde?

Har selv satt høyttalerene litt lavt og jeg har hornet i høyde med ørene og kommer helt sikkert til å prøve å heve dem litt for å se om det gjør noe godt.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Seigmann Vis post
    Ang sub tårn
    Har tatt noen målinger med 2, 4, 6 og 8 subber tilkoblet.
    Kan finne fram de om du er intresert.
    Ja, det er jeg i aller høyeste grad. På fprhånd takk!

Har du plass hadde jeg stacket 4 stykk fremfor en kraftigere sub, det jevner ut responsen.
    Det fjerner ikke store nullpunkt og peaker, men det har absolutt noe for seg.
    Hmm... fjerner ikke, men blir det noe bedre (mindre tydelige/sterke nullpunkt og peaker)?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Ser du nevnte litt om høyden på frontene, kommer du til å sette frontene og senter i høyde slik at punktet midt i mellom horn og bass kommer i ørehøyde?
    Skal ha alle 3 plassert likt på en cm nær i høyden, ja.

Senter på lerret er nok 15-25 cm øver ørehøyde. Det blir vel et kompromiss mellom ørehøyde og senter lerret.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er jeg i aller høyeste grad. På fprhånd takk!

Hmm... fjerner ikke, men blir det noe bedre (mindre tydelige/sterke nullpunkt og peaker)?
    Som du ser har jeg dipper og peaker på de samme stedene, men det jevnes ut.

Har ikke måling av kun 1 sub venstre eller høyre, men husker att det ble ganske mye værre.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -spl-alle-jpg   -imag0002l-1-jpg  
    Sist endret av Seigmann; 02-25-2014 kl 14:02

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er målingene du har vedlagt av hhv 1,2,3 og 4 subber stacket over hverandre?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nedereste måling er 2 stykk, høyre og venstre.
    øverste er 8 stykk, siste to subbene syntes ikke på bildet.

grunnen til att det er forskjellig nivå er fordi subbene er paralellkoblet.

Dette er forresten helt uten eq, x over og glatting.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut som du så godt som har eliminert nullpunktet. Topper er det jo litt lettere å hanskes med. Aner du noe om retningen på den noden som lagde nullpunktet? Var det gulv/tak?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser jo ut som du så godt som har eliminert nullpunktet. Topper er det jo litt lettere å hanskes med. Aner du noe om retningen på den noden som lagde nullpunktet? Var det gulv/tak?
    Det er høyde eller bredde.

Den på 60 hertz er lengden på rommet.

Jeg har også faktisk tatt en peak på 150 hertz også, alle målingene har jo samme nivå på 150 hertz.

Det er også veldig merkbar forskjell mellom 2 og 8 subber, det høres.
    så jeg mener det har noe for seg.

for andre er det kanskje ikke nok gevinst i forhold til det og måtte ha sub fra tak til gulv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er høyde eller bredde.
    Er det høyden så finner jeg en viss akustisk logikk i å stable. Er det bredden du tok med en stabel så er det ren (magisk) bonus for meg.

for andre er det kanskje ikke nok gevinst i forhold til det og måtte ha sub fra tak til gulv.
    Rekker stabelen din helt til taket?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    451
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være høyden, for det skjedde jo ikke noe med dippen før jeg koblet på subbene oppover mot taket.

Ja de går fra gulv til tak.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det må jo være høyden, for det skjedde jo ikke noe med dippen før jeg koblet på subbene oppover mot taket.

Ja de går fra gulv til tak.
    Takk for info

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så nå har jeg fått alle tre Tempest'ene koblet til. Senter-pidestallen er ferdig kuttet og høyden er ok.

De to andre har jeg bare plassert på gulvet siden i mangel på stativer i passende høyde. Første lytterunge ga meg ikke det helt store kicket må jeg si. Forventet meg ikke så mye fin-lytte-kvalitet, siden de mer eller mindre tilfeldig er lagt på gulvet, men merket meg med en gang at det mangler mye i bunnen. Det er jo ment å brukes med sub, men jeg har hørt mange si at de (nesten) kan brukes som full range.

Vel, det gjelder i alle fall ikke mine... Men jeg er ikke ferdig med dem enda. For det første skal de få prøve seg der de gamle stod. Derfor smekket jeg sammen noen raske T-formede stativer i går ettermiddag:

-stand-jpg

Etter limet tørket, ble de malt med ett lag svart maling og det får holde. Ingen skjønnhetskonkurranse for disse heller er jeg redd

Disse kommer jeg nok til å skru fast i plattingen så de ikke velter eller stikker av på annen måte.

Når jeg så får Tempest'ene på plass, tenkte jeg å ta noen målinger med UMIK'en (så får jeg brukt den til noe også...).

Ja, og kanskje en ny runde med Audyssey'en etterhvert...

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...
    Ja, det blir spennede. Tok du målinger flere steder, eller konsentrerte du deg om å få det bra kun i sweet spot? Det er jeg litt nysgjerrig på.
    Jeg har, som alltid, konsentrert meg om å få best mulig lyd i sweet-spot fremfor middelmådig lyd fordelt på mange plasser. Ikke at det er umulig å få til god lyd på n-antall plasser, men det er ofte vanskeligere og i mange tilfeller ikke mulig (i forhold til hva man kan oppnå ved å konsentrere seg om sweet-spot). Når det er sagt låter det også veldig bra i plassene ved siden av sweet-spot også slik det er nå.

Nå har heller ikke jeg to rader, så jeg hadde nok angrepet det litt anderledes hvis det hadde vært tilfellet. Hadde selvfølgelig ønsket at lyden var av en viss kvalitet på rad to også.

Et annet aspekt er at jeg vektlegger lyden i to kanaler (+ sub) i vesentlig grad da jeg bruker anlegget mye til musikklytting. Og musikklytting er for meg langt på vei en ego-aktivitet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Jeg har, som alltid, konsentrert meg om å få best mulig lyd i sweet-spot fremfor middelmådig lyd fordelt på mange plasser. Ikke at det er umulig å få til god lyd på n-antall plasser, men det er ofte vanskeligere og i mange tilfeller ikke mulig (i forhold til hva man kan oppnå ved å konsentrere seg om sweet-spot). Når det er sagt låter det også veldig bra i plassene ved siden av sweet-spot også slik det er nå.

Et annet aspekt er at jeg vektlegger lyden i to kanaler (+ sub) i vesentlig grad da jeg bruker anlegget mye til musikklytting. Og musikklytting er for meg langt på vei en ego-aktivitet
    Jeg ser den. Ikke noe problem i det hele tatt med det!

Jeg har akkurat det samme problemet med Audyssey. Om jeg gjør 5 målinger i sweetspot blir ting mye bedre en 5 målinger litt rundomkring. Dette er jo sånn det bli - dessverre. Det dummeste er at man ikke kan ha to sett med Audysey-målinger - en ego-korreksjon og en sosial-korreksjon.

Da blir det ofte at man ender opp med ego-korreksjonen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg endelig fått ferdig super-simple-pidestallene til F-12 Tempestene og i rett høyde og plasser der de forrige stod ble det litt bedre. Lekte litt med REW og UMIK-1'en i går og målte hhv høyre og venstre høyttaler (ca 75cm foran hver) og fikk disse ukorrigerte målingene (1/12 smoothing):

-f12t-png

Vet ikke helt hvor mye disse målingene sier når de er tatt inne i et rom på den lemfeldige måten jeg gjorde det på...

I sweet spot med begge spillende var det ganske mye mer rotete, men jeg skal eksperimentere litt med vinkling etc før jeg legger ut flere målinger.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser lovende ut dette her. Litt "urolig" for den dippen på 2k. Den faller jo ganske raskt 6-7dB. Det er riktignok i et område hvor det ikke skader å ha litt lavere nivå fordi 2-5k er ganske slitsomt. Aka BBC-dip. Nå har jeg ikke lest igjennom alt her, men hvilken frekvens deles HF+LF? Hva slags delefilter?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Ser lovende ut dette her. Litt "urolig" for den dippen på 2k. Den faller jo ganske raskt 6-7dB. Det er riktignok i et område hvor det ikke skader å ha litt lavere nivå fordi 2-5k er ganske slitsomt. Aka BBC-dip. Nå har jeg ikke lest igjennom alt her, men hvilken frekvens deles HF+LF? Hva slags delefilter?
    Den deles på 1300Hz og sp vidt jeg kan se er det ganske rolig i akkurat dette området. Jeg har skrevet til de som selger KITet om akkurat dette, fordi denne dippen ikke synes på deres målinger. Tror ikke denne dip'en er gjort med overlegg...

Side 582 av 587 FørsteFørste ... 82 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 578 579 580 581 582 583 584 585 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •