RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 580

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 580 av 587 FørsteFørste ... 80 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 576 577 578 579 580 581 582 583 584 ... SisteSiste
Viser resultater 11,581 til 11,600 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje Vis post
    Hei
    Kom over denne lenken på hifisentralen: http://www.hifisentralen.no/forumet/...sprosjekt.html
    Tenker spesielt på bildetrykk på lydtransperentstoff for under 200,- inkl frakt.

Vidar
    Selvsagt lekkert med trykte akustikk-plate-motiver...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Spørs om det er flutter-ekko som sådan du har da? Eller om det er mer en parabol-effekt av det buede taket? Får du den klassiske "linjal-lyden", eller hører du bare at ett eller annet er rart? Jeg klarer bare ikke å huske hvordan det var hos deg - bare at det var "ett eller annet".
    Ja, det er nok mer en slags parabol-effekt. Vanskelig å sette ord på det. Ekte flutter-ekko opptrer vistnok ikke i små rom. Forferdelig dumt at jeg ikke bestilte prehullede huntonittplater til himlingen. Det skulle nok ha tatt ekkoet, vil jeg tro.

Nei jeg har faktisk ikke bestilt en enda, bare noe jalla fra Øst-europa. Er det slik at denne UMIK-1-saken slik at den har et "integrert lydkort" så man kan plugge den dett inn i USB-inngangen? Er det det som er greia?
    Akkurat, det er bare å plugge til i pcen (hvis man bruker en laptop må man ha en phonokabel mellom denne og receiveren. Hos meg kjører jeg rett fra HTPCen via en HDMI-kabel). Og så laster man ned kalibreringsfila som man får link til ved bestillingen. Utrolig greit, ikke noe styr med en overgangsboks som man må kalibrere selv. Man er i gang med målinger på 2 minutter.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Ja, det er nok mer en slags parabol-effekt. Vanskelig å sette ord på det. Ekte flutter-ekko opptrer vistnok ikke i små rom. Forferdelig dumt at jeg ikke bestilte prehullede huntonittplater til himlingen. Det skulle nok ha tatt ekkoet, vil jeg tro.
    Vel, jeg fikk da noe som lignet veldig på ekte flutter hos meg i alle fall. Det kunne jeg høre, selv med mine mudder-ører og andre kunne høre det på et opptak med en mobiltelefon holdt med tennene...

Når det gjelder perforerte plater, er jeg sannelig ikke sikker på at det ville ha gjort susen i dette tilfellet gitt. Kanskje det ville ha hjulpet noe, men mistenker at det egentlige problemet er at du har vært uheldig med selve kurveformen. har du gjort noen beregninger om du sitter i et brennpunkt?

Det kan jo være at det absolutt eneste problemet er om lyden kommer fra deg selv og at det overhodet ikke har noen praktisk betydning for lyden fra høyttalerene da. Da kan det jo være det samme med hele ekkoet.

Elles er det jo bare å ta ned hele stjernehimmelen og gjøre om på buen. Burde ikke ta lange tiden for en racer som deg...

Akkurat, det er bare å plugge til i pcen (hvis man bruker en laptop må man ha en phonokabel mellom denne og receiveren. Hos meg kjører jeg rett fra HTPCen via en HDMI-kabel). Og så laster man ned kalibreringsfila som man får link til ved bestillingen. Utrolig greit, ikke noe styr med en overgangsboks som man må kalibrere selv. Man er i gang med målinger på 2 minutter.
    Vel, er du som meg så er ikke problemet lydsignalet inn til PC, men oppsett/bruk av REW, dvs signalene mellom ørene. Så jeg vet egentlig ikke om ting blir så veldig mye enklere med denne mikrofonen i det store og det hele.

Men det blir jo litt mindre kabler og styr da - det skal de ha! Vet du forresten om hvor følsom denne enheten er for støy? Jeg måtte gjøre mine målinger med laptop kjørende på batteri, for det ble for mye støy med strømforsyningen tilkoblet laptop.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har vel bestilt deg en UMIC1?
    Æsj, nå fikk jeg lyst på en... Hva ble det totalt for denne og hva slags frakt brukte du?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med integrasjonen av Ernaene mine. Ja, og romnoder for den saks skyld. Har skjelt litt mot en stabel av disse:

Testet bl.a. her:

http://www.lydogbilde.no/test/ken-kreisel-dxd-808

Er veldig usikker på hvor mye en slik stack hjelper, men jeg liker mye av teorien og testene av en slik quad stack.

Men 8" sub-elementer da... Hehe, forbinder den slags med mellomtone

Den eneste svakheten til 808 er, naturlig nok, de laveste frekvensene. Men tilfeldigvis har jeg to tårn som takler akkurat den biten ok. Det jeg lurte på var å gjøre et forsøk på et subsystem der jeg kjører Ernane fra 10-25 Hz og en stabel med 808 fra 25 og opp til sub-delingen. Men mindre jeg gjør noen endringer på baffelveggen, blir stabelen stående i hjørnet bak (anbefaling fra Kreissel). Det de ikke vet er at dette hjørnet tilfeldigvis er det hjørnet i kinoen som er mest under bakken og antageligvis egner seg best av den grunn. Jeg tror fortsatt det skal være mulig å integrere 808-stabelen med Ernaene. Ved 25Hz snakker vi om griselange bølgelenger og med mindre de spiller i direkte motfase burde det kunne gå an.

Men jeg vet ikke.

Hva slags "bokser" finnes det egentlig der ute som kan ta en slik jobb som å dele et sub-system på denne måten? Ideelt sett skulle jeg hatt en boks med en (tror jeg kan blåse i å definere sub-systemet som to sub'er) linjeinngang og to/tre XLR-utganger. Finnes det noe slik som ikke er helt hinsides dyrt?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, jeg fikk da noe som lignet veldig på ekte flutter hos meg i alle fall. Det kunne jeg høre, selv med mine mudder-ører og andre kunne høre det på et opptak med en mobiltelefon holdt med tennene...

Når det gjelder perforerte plater, er jeg sannelig ikke sikker på at det ville ha gjort susen i dette tilfellet gitt. Kanskje det ville ha hjulpet noe, men mistenker at det egentlige problemet er at du har vært uheldig med selve kurveformen. har du gjort noen beregninger om du sitter i et brennpunkt?

Det kan jo være at det absolutt eneste problemet er om lyden kommer fra deg selv og at det overhodet ikke har noen praktisk betydning for lyden fra høyttalerene da. Da kan det jo være det samme med hele ekkoet.

Elles er det jo bare å ta ned hele stjernehimmelen og gjøre om på buen. Burde ikke ta lange tiden for en racer som deg...
    Som du sier, så oppfattes det som om lyden kommer fra den som evt sitter i dette punktet, og ikke fra frontvegg eller surround. Og bortsett fra et par førsterefleksjoner fra gulv og tak, føles det ikke som det gjør noe. Kanskje er det det som gjør at rommet ikke virker for dødt. Det hadde uansett vært best å hatt en vanlig, flat takhimling, gjerne med akustikkplater. Jeg vet jo ikke om perforerte huntonittplater med 5cm Glava bak hadde vært bedre, men det "føles" slik...

Vel, er du som meg så er ikke problemet lydsignalet inn til PC, men oppsett/bruk av REW, dvs signalene mellom ørene. Så jeg vet egentlig ikke om ting blir så veldig mye enklere med denne mikrofonen i det store og det hele.

Men det blir jo litt mindre kabler og styr da - det skal de ha! Vet du forresten om hvor følsom denne enheten er for støy? Jeg måtte gjøre mine målinger med laptop kjørende på batteri, for det ble for mye støy med strømforsyningen tilkoblet laptop.
    REW er ikke enkelt, men det er enkelt å komme i gang med målinger. Det er jo det som er gøy (hvis ikke resultatet er bæsj, da), og mange problemer kan etterhvert ryddes opp i. Jeg fant en stygg fasefeil hos meg. Audyssey-kalibreringen insisterte faktisk på at Maelstromen skulle koples med feil fase)
    Jeg kan ikke svare på støyproblemet med målemikrofoner, annet enn at XTC-målingene hos meg også måtte gjøres uten lader påkoplet.
    Jeg har ikke testet UMIC1 på laptop.
    Jeg betalte vel ikke fullt 900 for min, sendt med vanlig post. Det tok ca en uke fra Hong Kong. Husker ikke helt om jeg betalte moms, siden jeg har fått en del pakker i det siste. Det var ikke mer enn ca 150,- i så fall. Kan sjekke nøyaktig beløp, men alt i alt blir det rundt tusenlappen.

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg betalte 850,- fra Avshop i høst (hentet på lager).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oki doki. Husker nesten ikke hvor jeg var, men slik så kassene ut etter grunning:
    -tf_01-jpg

Men for å skjule diverse skavanker, gjorde jeg som Hunsbedt, nemlig å male over med strukturmaling og struktur-rulle:
    -tf_02-jpg

Slik ble resultatet:
    -tf_06-jpg

Ser jo slett ikke verst ut fra litt avstand, men når man kommer nærmere, ser man at det er noen veldig hissige "nupper":
    -tf_04-jpg
    (trodde ikke "nupp" og "hissig" kunne være i samme setning, men det kan de tydeligvis)

Jeg var litt mer forsiktig med strukturmalingen på fronten, for her var egentlig ting fine fra før, men fortsatt alt for mye:
    -tf_05-jpg

Dette visste jeg kom til å skje og hadde mentalt forberedt meg på det som kom, nemlig å dra på seg støvmasken å ta en ny runde med rotta:
    -tf_03-jpg

Det var relativt fort gjort (30 min) og resultatet ble en mye glattere overflate, men fortsatt med tydelig struktur. Nå medfører det ikke smerte å skubbe borti overflaten. Det er ikke så vise det på bilder, men under er venstre flate ubehandlet og høyre pusset:
    -tf_07-jpg

Når blir det noen hektiske dager igjen, men nå er det egentlig bare å svartmale situasjonen så begynner vi å nærme oss...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -tf_01-jpg   -tf_02-jpg   -tf_03-jpg   -tf_04-jpg   -tf_05-jpg  

-tf_06-jpg   -tf_07-jpg   -tf_08-jpg   -tf_09-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja, blir jo meget bra dette! Snart ferdig nå, det blir vel muligens prøvekjøring til helga?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - Nei, SÅ rask er jeg nok ikke. Skal dessuten hjelpe noen å flytte i helgen, så det hadde ikke hjulpet om jeg VAR rask heller...

Men det er mulig jeg rekker å dra over litt maling i helgen i det minste.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, vi smører oss inn med tålmodighet, så får du smøre på et par lag svartmaling. Det kommer til å gå med MYE på førstestrøket. Du kan bare glemme å gjøre som meg (å hoppe i 1-liters-fella)...

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser bra ut dette Rune. Det begynner vel å krible litt med å få de helt ferdig nå?

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hehe, 1-liters fella er det fort å gå uansett åssen prosjekt man holder på med

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Strike Ace Vis post
    Ser bra ut dette Rune. Det begynner vel å krible litt med å få de helt ferdig nå?
    Hadde jeg vært av den utålmodige typen så kanskje...

Neida, skal bli spennende å se hvordan det arter seg. Kanskje jeg ikke utstår lyden for alt jeg vet!!! Heldigvis har jeg ikke hold på så veldig mye med dette prosjektet. Det er pausene som har tatt tid. Om det blir los katastrofos så kanskje det er mulig å bli kvitt dem igjen - i alle fall elementene!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry, klarte ikke å skaffe til veie noen vitser. Dessuten følte jeg meg ikke "vitse-verdig" denne uka...

Men i dag klarte jeg å komme meg litt videre. I dag var det tid for å teste Lady ultramatt (eller hva de nå enn heter).

Og her er resultatet:
    -1-p1090170-jpg
    (rotet bak er en ren bonus)

Dette bildet er tatt ca 30 min etter maling, så de er litt ujevnt tørket enda. De blir helt matte mår malingen får tørket (antar jeg...).

Her er høyre front i all sin velde:
    -2-p1090171-jpg

Malingen dekket ganske bra, men med den hvite strukturmalingen under, må jeg nok til med et par lag. Det enkelte hvite flekker igjen ette det første laget:
    -3-p1090172-jpg
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-p1090170-jpg   -2-p1090171-jpg   -3-p1090172-jpg  
    Sist endret av RuneW; 02-15-2014 kl 20:48

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fint du satt pilen mot den store hvite prikken på toppen der. Skjønner godt at du må ha minst to strøk til

Skal si du står på med prosjektene her, godt jobbet. Er det nye fronter du bygger deg nå?

Når det gjelder subber har denne stackede KK-konfigurasjonen fått veldig gode tilbakemeldinger i både USA og England. Hadde vært moro å hørt det satt opp slik selv en gang. Har selv 2 x 12012 som jeg er meget fornøyd med, men jeg har ikke stacket dem.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti Vis post
    Fint du satt pilen mot den store hvite prikken på toppen der. Skjønner godt at du må ha minst to strøk til
    Hehe - man vil jo ikke ha store, hvite flater som kan lage gjenskinn mot lerretet vet du...

Skal si du står på med prosjektene her, godt jobbet. Er det nye fronter du bygger deg nå?
    Ja, forsøk på ny frontrekke. Har lenge hatt lyst til å prøve høyttalere basert på constant directivity-prinsippet (om man kan kalle det for det). Og noe DIY var helt greit siden utseendet ikke er av betydning de bak lerretet. Det hindrer selvsagt ikke meg å bruke 5 mnd på prosjektet, men det er en annen sak...

Til slutt fant jeg et ferdig kit hvor baffelen var inkludert men resten av kassen måtte lages selv. Helt perfekt for meg.

http://www.diysoundgroup.com/wavegui...ion12-kit.html

Kit'et har fått gode skussmål og sider delefiltrene kommer ferdige, regner jeg med at selv jeg med mine 8 tommeltotter klarer å ikke drite meg ut...

Når det gjelder subber har denne stackede KK-konfigurasjonen fått veldig gode tilbakemeldinger i både USA og England. Hadde vært moro å hørt det satt opp slik selv en gang. Har selv 2 x 12012 som jeg er meget fornøyd med, men jeg har ikke stacket dem.
    Ja, om en quad stack virkelig kan gjøre slike underverker med rom-node-problemer som man kan få inntrykk av, så er det nesten rart det ikke er bedre kjent. Jeg trodde kanskje en vertikal stack kunne motvirke tak/gulv-noder, men ikke annet. Men jeg har ikke lest meg fryktelig mye opp på dette. Skulle gjerne ha lest om folk som hadde testet en stack med dette som fokus. Vet du om noen som har gjort det?

Ellers er jeg veldig nysgjerrig på hva 8-tommmere kan gjøre der nede i dypet. Om jeg går for en slik 808-stack (og det er ikke helt utenkelig) ville jeg nok ikke kastet Ernaene ut med en gang, men kanskje forsøkt å dele mellom 808-stacken og dem med en miniDSP (som jeg håper og tror kan fungere ned mot 25Hz).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skavvisee...

Jo, som jeg sa så ble det et strøk nummer 2 og da tok jeg utfresingene til elementene med det samme jeg var igang:

-01a-p1090173-jpg

Når dette var tørket var det tid for forboring av alle hullene til element-feste-skruene. Først med et 2mm bor som brukt under:

-01b-p1090175-jpg

Deretter med 4mm bor (eller hva det var for en dimensjon).

Viktig å ha skruehullene sentert...:
    -01c-p1090176-jpg

når jeg hadde forboret alt, var jeg forbi en milepel. Resten av arbeidet kan nemlig gjøres inne i varmen!

Første post var å lage ledninger i riktige lengder og montere dem klart på delefiltrene:
    -1-p1090177-jpg

Jeg tok senteren først. Her har jeg skrudd fast delefilteret:
    -2-p1090178-jpg

(beklager ustødig kameraføring)

Så var det dempemateriale. Her var jeg litt usikker, men etter råd fra Erich/DIYSG så stappet jeg hele kammeret bak hornet løselig med dempemateriale og ett lag "matter" på resten av kassa:
    -3-p1090181-jpg

Så var det å skru sammen driver og horn (eller wave-guide eller hva det nå heter). Også her var jeg noe usikker på hvor hardt jeg egentlig skulle skru, men det ble sånn "passe" hardt...

SEOS-hornet er av plast, men det er ikke noe pingle-plast. Det er vel nærmere 10mm godstykkelse:
    -4-p1090185-jpg

Man kan si hva man vil om lyden av horn, men at de er vakre kan ingen bestride:
    -5-p1090186-jpg

SEOS'ene kom uten pakning, men det fulgte med en pakningslist i kit'et. Heldigvis viste det seg at dette var av den meget samarbeidsvillige sorten som var lett å kurve rundt selv de krappe svingene som vist her:
    -6-p1090187-jpg

Så var det bare å montere ledningene til element/driver og skru på skiten:
    -7-p1090188-jpg

Port-rørene var det bare å banke fast i de ferdig fresede hullene:
    -8-p1090189-jpg

(riktignok ga det hitterste røret frisk motstand, men med litt vold (uten vaselin, denne gangen) gikk det da ned til slutt)

Jepp, jepp, jepp. Si hei til min nye senter
    -9-p1090190-jpg

Nå skal det bare måles litt (regner med at det akustiske senteret er midt i mellom senter av horn og 12"?) så skal jeg kappe beina av stativet som nå bærer min nåværende senter. Jeg må jo snart på sjekket om det er lyd​ i kassa!

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette ble jo meget bra!

Side 580 av 587 FørsteFørste ... 80 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 570 576 577 578 579 580 581 582 583 584 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •