RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 579

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 579 av 587 FørsteFørste ... 79 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 575 576 577 578 579 580 581 582 583 ... SisteSiste
Viser resultater 11,561 til 11,580 av 11737
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    God helg, Rune!

Støtter folkeaksjonen "Vi vil ha tilbake mrgreen"

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He, he -icon_mrgreen-gif

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ut av skapet

Tenkte bare å ta en liten OT vekk fra en annen tråd og hit isteden, slik at det ikke blir så mye rot der borte.

Det dreier seg altså om at jeg har kommet ut av skapet som grunnleggeren av den norske demo-gruppen Spaceballs. Siden det vanker en del 40-åringer her på forumet (som var datainteresserte tidlig på 90-tallet) er det noen som ville prate litt om dette og det er nok best å gjøre her og ikke i andres tråder...

Jeg vet at dette er for spesielt interesserte og beklager dette.

Sitat Opprinnelig postet av Delthral Vis post
    Får vi vite hva nicket ditt var? Ble litt sånn nostalgisk her nå. Har vel et usunt antall The Gatherings bak meg jeg også. Husker vi var 3 stk i en Nissan Sunny som kjørte fra Gjøvik til Hamar med
    17 og 19" skjermer av den STORE typen og alt mulig av ustyr. Fatter ikke at vi fikk med alt.

Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post

(trykk på bildet)
    Sitat Opprinnelig postet av Willms Vis post
    Lurer på om jeg har møtt deg da. Satt og pratet med Lone Starr og Major Asshole (om jeg husker rett) mens dere viste frem Spasmolytic på Amega 91. Ingen visste hvem dere var, men jeg husker vi ble mektig imponert.

Hehehe - ja, Spasmolytic var faktisk den eneste demoen jeg aktivt kodet i. Jeg lagde "rubberband-vektor-delen" inspirert av en sær, polsk (tror jrg) videokunstner (som jeg ikke klarer å finne ut av hvem var nå etterpå).

På de mest kjente demoene (SOTA og 9 Fingers) bidro jeg bare på algoritme-nivå og etter det trakk jeg meg tilbake. Men det var gøy når det stod på! Amega 91 husker jeg godt! Porsgrunn, ikke sant? Det er første (og siste) gang jeg ikke har sovet 1 minutt på 3 døgn. Helt koko å kjøre hjem fra Porsgrunn til Halden og så til Sarpsborg i den tilstanden. Jeg var innom Halden for å levere fra meg noen andre i gjengen og husker jeg ble hold tilbake av mora til Lone Starr. Fikk ikke lov til å kjøre hjem før jeg hadde drukket en kopp kaffe (som jeg aldri i mitt liv hadde smakt før...).

Fra selve partyet husker jeg mest at ved siden av finpussen av demoen drev å kodet Space Invaders-klonen "Saddam", der alle alien-figurene var Saddam-fjes som sa "Aua!" (på norsk) hver gang de ble truffet, komplett med en bonus-Scud-rakett som kom over innimellom.

Det var tider det!

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Amiga 500 var en kjempemaskin. Spill som Moonstone(med lyden over Cerwin vega DC15) var rått

Men det beste spillet var Turbo raketti II. Dette var virkelig noe som skilte klinten fra hveten. Her var det lynraske reaksjoner, og taktiske valg som var avgjørdene. Varmesøkere og miner var feigt. Aiaiai, dette er et spill jeg savner.

5. Liker madfotan har likt denne posten
    Intermediate Willms sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2012
    Sted
    Oslo
    Poster
    591
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Hehehe - ja, Spasmolytic var faktisk den eneste demoen jeg aktivt kodet i. Jeg lagde "rubberband-vektor-delen" inspirert av en sær, polsk (tror jrg) videokunstner (som jeg ikke klarer å finne ut av hvem var nå etterpå).

På de mest kjente demoene (SOTA og 9 Fingers) bidro jeg bare på algoritme-nivå og etter det trakk jeg meg tilbake. Men det var gøy når det stod på! Amega 91 husker jeg godt! Porsgrunn, ikke sant? Det er første (og siste) gang jeg ikke har sovet 1 minutt på 3 døgn. Helt koko å kjøre hjem fra Porsgrunn til Halden og så til Sarpsborg i den tilstanden. Jeg var innom Halden for å levere fra meg noen andre i gjengen og husker jeg ble hold tilbake av mora til Lone Starr. Fikk ikke lov til å kjøre hjem før jeg hadde drukket en kopp kaffe (som jeg aldri i mitt liv hadde smakt før...).

Fra selve partyet husker jeg mest at ved siden av finpussen av demoen drev å kodet Space Invaders-klonen "Saddam", der alle alien-figurene var Saddam-fjes som sa "Aua!" (på norsk) hver gang de ble truffet, komplett med en bonus-Scud-rakett som kom over innimellom.

Det var tider det!
    Er farlig å begynne å prate om slikt som dette. Pleier å få et alvorlig nostalgi-kick sånn ca annen hvert år når det gjelder Amigaen. Trolig fordi det var den delen av ungdomstiden hvor jeg var mest lykkelig. Amigaen forsvant ut av huset i 1993, og pengene ble investert i LaserDisc'er. (Wow, nesten on-topic nå.)

Når det gjaldt transporten til Porsgrunn, så var vi smarte og leide buss. Hjelper når man er 10-15 til sammen (flere grupper og venner). Amega ble for min del tilbrakt med å treffe folk jeg hadde swap'et med, samt å prøve å debugge en demo som Academy skulle lansere, men hvor programmereren ikke kunne være med. Fikk det selvfølgelig ikke til. Å forstå andres udokumenterte 68000-assemblykode anbefales ikke.

Klarte aldri 3 døgn selv. Rekorden ble 60 timer på et internt treff i Academy. Det eneste jeg programmerte selv på demofronten var en selector til en planlagt utgivelse da jeg var med i Fraxion. Siden den nektet å fungere på noe annet enn en vanilla A500 1.3, så ble den aldri utgitt. Synd siden den ville skilt seg ut ved å være i med-res, noe som var lite utbredt. De få månedene jeg var med i Razor 1911, er knapt verdt å nevne. (Ingen andre gjør det heller, så da er jo det greit).

Som du sier, det var tider det!
    Min byggetråd

Onkyo TX-NR717 - Rotel RB-1070 - Klipsch RF-62, RC-62, RS-42, XTZ 99 w12.16 - BenQ W1300 - 100" DreamScreen V5 Basic DynaGrey

Expert Skalle sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    6,576
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...ry=amiga%20500

det går jo an å spille med emulgator, men det blir ikke det samme.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Turbo Raketti er helt klart noe av det ypperste av spill som er produsert. Selv investerte jeg en del timer i spilling av Lotus Turbo Challenge 2 (flerspiller modus) i eksamensperiodene på NTH...

Når det gjelder dager uten søvn så husker jeg at etter vi var i Danmark i 1992 og skulle kjøre hjem, var jeg heller ikke spesielt uthvilt (oppblåsbart liggeunderlag med hull er ingen innertier). Jeg husker jeg kjøpte en boks pulverkaffe som jeg spiste og skylte ned med cola på bilturen hjem. En minneverdig biltur der vi bl.a. hadde kast-ting-på-hverandres-biler-under-fart-krig med Mantronix & Tip fra Phenomena (et radarpar som har produsert noe av det feteste innen Amiga-musikk, spør du meg).

Når jeg kom hjem derfra snakket jeg bare svensk (av alle ting) har jeg latt meg fortelle. Det gikk ikke an å få et norsk ord ut av meg før jeg våknet dagen etter. Rart det ikke skjedde flere ulykker på veiene i den perioden...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skalle Vis post
    http://www.finn.no/finn/torget/annon...ry=amiga%20500

det går jo an å spille med emulgator, men det blir ikke det samme.
    Kastet min 500 for tre-fire år siden... Men jeg tok ut hjertet (68000-prosessoren) og den har jeg på toppen av monitoren min på jobben som en slags hyllest til maskinen som ga meg så mye i min ungdomstid (og på sett og vis la grunnlaget for det jeg driver med til daglig).

Intermediate Retep sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,224
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lotus turbo challenge ja, det var noen timer med det spillet... Husker du lyden som kom når det skulle hvine i dakka.... hadde Atari 520st før jeg fikk meg en Atari Falcon... På den tida drev jeg mye med musikk, og laga en del låter. Før Atari maskinene så hadde jeg Amstrad 128k med diskettstajon. Fy søren så mage folk som ofte var innom på vei hjem fra skolen, Husker speiellt et spill, Tror det var Dailey Thomson OL eller noe. Man skulle vertfall bruke joysticken og riste som bestatt på den, krykke på knappen for å kaste, hoppe ol. Det gikk noen joysticker innimellom ja... mimre mimre....

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var en nydlig tid. Mitt første party (et knøtt bortenfor Sjørdal et sted) i 1989 eller noe var første og eneste gangen jeg ikke har sovet fra fredags morgen til søndags ettermiddag. For å gjøre vondt verre så hadde vi ikke med noe mat fordi de skulle selge det der. Maten gikk selvsagt tom første kvelden og alt vi da hadde å spise lørdag og søndag var en pose gummibjørner og en eske drops. Ingen butikk i mils omkrets. Det var manndomsprøven sin det!
    Super Cars 2 var en klasikker når venner skulle knuse hverandre. Mario Cart kan ta seg en bolle!

Var skikkelig kult å møte en slik gigant fra min lykkeligste tid, Dark Helmet. Var grafikker selv, så var ikke så interresert i kodingeffekter den tiden. Jeg satt og ventet på neste grafikkdel/bilde. Det er nå jeg faktisk setter pris på alle aspekter av en demo. Nostalgi: The force is great with this one.

Amigafolk dukker stadig opp alle mulige steder. Ikke så rart kanskje da Amiga var gigantisk i Norge, et land med genier.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom Vis post
    Var skikkelig kult å møte en slik gigant fra min lykkeligste tid, Dark Helmet.
    Hehe - Nå skal vi ikke overdrive. Jeg gjorde egentlig ikke så mye bortsett fra å sette ting i gang.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *mimre* - Det var tider.

Min fortid er C64 spille-seg-i-hel -> lei av å spille -> lære seg programmering -> amiga 500 -> utdanning -> blitt embedded SW/HW utviklingsingeniør. Har dette formet karrieren deres på noe vis også?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min egen del var det Vic20 (basic-programmering) -> C64 -> Amiga 2000 (c/assembly-programmering) -> Amiga 500 -> Amiga 1200 -> PC.

Det er ingen tvil om at dette har formet valget mitt av skole og jobb senere, selv om det jeg driver med nå ikke ligner mye på den rett-på-stålet-programmeringen vi drev med på den gangen (og som var mye morsommere). Jeg er utvikler og føler ikke at det jeg har kan kalles en "karriere" akkurat, men holder mye på med fotorealisme-delen i et CAD-program så det er jo innen datagrafikkens verden da i alle fall...

Nå prøver jeg så godt jeg kan å få avkommet til å bli interessert i programmering. Ikke nødvendigvis fordi de skal leve av det, men fordi jeg tror det er sunt å lære seg logikk og litt om algoritmer. På skolen er det egentlig bare pugging - man lærer veldig lite om å ta logiske slutninger.

Men det er ikke lett å overbevise en unge om at det er gøy å lage et enkelt spill til mobilen når det finnes en uendelighet av ferdige gratis spill der ute. Jeg tror dette er en stor forskjell på min (vår?) generasjon og den neste. Jeg innbiller meg at vi hadde en mye større nysgjerrighet når det gjaldt hvordan ting virket osv. Mulig jeg tar feil...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro det eller ei, men det har blitt litt tid til annet mellom mimringen...

Jeg har endelig fått limt sammen alle tre frontene, her representert ved senter-høyttaleren:
    -06-jpg

Side-høyttalerene er også ferdig limeskrudd, selv om de ser helt grusomme ut med sparkel over skruer og polyuretanlim-skum tytende ut over alt...:
    -05-jpg

Jeg må innrømme at det ikke var alt som var på mm akkurat...:
    -04-jpg

Men med en god bunke 40-papir til eksenter-sliperen og litt tålmodighet ble det slett ikke så verst:
    -03-jpg

Endelig ferdig med slipingen, men garasjen ser jo ut som en krigs-sone (der alle hus ha vært bygget med MDF):
    -02-jpg

Har ikke sett større haug med MDF siden byggingen av sonosubbene:
    -01-jpg

Nå er det noen få steder jeg muligens skal sparkle litt til. Skjønner ikke at jeg gidder, men jeg klarer ikke å la være...

Så en kjapp puss, grunning, strukturmaling, pussing, svartmaling.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -06-jpg   -05-jpg   -04-jpg   -03-jpg   -02-jpg  

-01-jpg  

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en liten runde igjen i snikkerboden i går kveld. Gikk over noen rester av småsprekker med 2-komponent sparkel og noen timer senere fikk jeg pusset ned disse og hatt på grunning:

-ft12-jpg

Igjen må jeg beklage bildekvaliteten, men det var rett og slett for mye støv til at jeg orket å dra ut kameraet, selv om jeg sto med støvsuger inntil sliperen hele tiden og det kun var små områder jeg holdt på med... Nå blir det mindre av slikt etterhvert, så da kan jeg begynne å dra ut kameraet litt oftere.

Litt akustikk

Jeg åpnet pakken med akustikkplater her om dagen og til min middels forskrekkelse viste det seg at platene var "rå", altså ikke hadde noen "hard", hvit front. Dette var kun fast "glassvatt". Det er jo i og for seg ok, siden jeg skal pakke det inn i høyttalerstoff (og de er helt sikkert billigere "rå"), men jeg vurderer å spraylakke dem "light" i bakkant for å "binde" fibrene noe. Jeg hadde nemlig ikke tenkt å dra høyttalerstoffet helt rundt.

Men jeg tok nå disse rå-platene nennsomt ut av esken og plasserte dem omtrent der jeg hadde forestilt meg. Jeg brukte to flater på hver side, rett foran lytteposisjon. Litt snakking med med selv og klapping avslørte det jeg håpet: Alt antydning til flutter var nå vekk! Så da er det i alle fall ingen tvil om hvilke vegger som var synderene...

Så gjorde jeg en sak. Jeg halverte antall plater og brukte kun en på hver side. Og litt overraskende var det heller ikke nå noen flutter. Heller ikke i områder litt vekk fra platene og bakover i rommet. På en eller annen måte må det ha vært en sone som var veldig "flutter-genererende" som man lett tok livet av med et par strategisk plasserte plater. Jeg kommer nok til å splitte platene (som er 60 cm brede) i 2 x 30 og lage fire rammer når den tid kommer. Og den tid kommer antageligvis ikke med det første.

Men det var i alle fall ok å se hvor effektivt disse platene løste akkurat dette problemet
    Sist endret av RuneW; 02-11-2014 kl 13:13

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget spennende. Blir morro å lese inntrykkene når du har fått spilt litt med de

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo skikkelig bra ut nå. Bra at platene ga den ønskede effekten!

Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Kom over denne lenken på hifisentralen: http://www.hifisentralen.no/forumet/...sprosjekt.html
    Tenker spesielt på bildetrykk på lydtransperentstoff for under 200,- inkl frakt.

Vidar

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig fint at DU fikk løst "flutterekkoet". Er nok litt misunnelig nå, problemet er vanskelig å løse hos meg, selv om lyden nå egentlig sitter rimelig bra.
    Du har vel bestilt deg en UMIC1? Kan bare si at det er et genialt verktøy jeg har hatt mye utbytte av. Problemet er at man lett blir forhekset og avhengig av denne saken, slik at man for eksempel kan ta seg selv i å måle effekten i rommet med eller uten tøfler på...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Veldig fint at DU fikk løst "flutterekkoet". Er nok litt misunnelig nå, problemet er vanskelig å løse hos meg, selv om lyden nå egentlig sitter rimelig bra.
    Spørs om det er flutter-ekko som sådan du har da? Eller om det er mer en parabol-effekt av det buede taket? Får du den klassiske "linjal-lyden", eller hører du bare at ett eller annet er rart? Jeg klarer bare ikke å huske hvordan det var hos deg - bare at det var "ett eller annet".

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Du har vel bestilt deg en UMIC1? Kan bare si at det er et genialt verktøy jeg har hatt mye utbytte av. Problemet er at man lett blir forhekset og avhengig av denne saken, slik at man for eksempel kan ta seg selv i å måle effekten i rommet med eller uten tøfler på...
    Nei jeg har faktisk ikke bestilt en enda, bare noe jalla fra Øst-europa. Er det slik at denne UMIK-1-saken slik at den har et "integrert lydkort" så man kan plugge den dett inn i USB-inngangen? Er det det som er greia?

Side 579 av 587 FørsteFørste ... 79 439 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 575 576 577 578 579 580 581 582 583 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •