RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 578

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 578 av 587 FørsteFørste ... 78 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 574 575 576 577 578 579 580 581 582 ... SisteSiste
Viser resultater 11,541 til 11,560 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    I kveld gjorde jeg noen meget vitenskapelige forsøk der jeg gikk rundt med mobiltelefonen og klappet.

Jeg klappet tre steder:

1. Ved bakerste rad, der det ikke er noen form for demping på noen av sideveggene og ei heller teppe (men en sofa)

2. Ca sweet spot der det er teppe på gulvet + stol (som jeg la tlf på)

3. Helt framme ved lerretet der det er relativt tykke dempeplater på sideveggene

(beklager dårlig videokvalitet og ikke minst: rotete rom)

Vet ikke hvor tydelig det går fram av lyden på den råtne mobil-videoen, men flutter-lyden (for det er ingen tvil om at det er det det er) her helt tydelig i posisjon 2 og ikke der i pos 1 og 3.

Jeg skjønner mindre og mindre, for om flutter skyldes lyd som spretter mellom for og bakvegg, hvorfor høres den da bare i pos 2? Og mellom sideveggene skal jeg (etter teorien) ikke kunne høre flutter. Taket er ganske godt dempet i dette området, så jeg kan ikke forstå at denne lyden skal har noe med taket å gjøre.

Merkvürdish.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ja. Ja, det er ingen tvil om at det er flutter!

Jeg tok inn videoen inn i Audacity og så litt på den. Ditt andre klapp er jo det mest tydelige. Jeg har laget en mp3 som jeg lagt ved som spiller av klappet i -80% tempo. Her hører du det veldig tydelig flutter (for evt. tvilere).

Jeg ser på skopet her at klappene kommer med 21.8ms mellomrom. Det kommer jeg frem til er en avstand på 7,4m, og avstanden må da være halve dette: ~3,7m. Har du to flater som passer med dette målet?
    Vedlagte filer Vedlagte filer
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Der ja. Ja, det er ingen tvil om at det er flutter!

Jeg tok inn videoen inn i Audacity og så litt på den. Ditt andre klapp er jo det mest tydelige. Jeg har laget en mp3 som jeg lagt ved som spiller av klappet i -80% tempo. Her hører du det veldig tydelig flutter (for evt. tvilere).

Jeg ser på skopet her at klappene kommer med 21.8ms mellomrom. Det kommer jeg frem til er en avstand på 7,4m, og avstanden må da være halve dette: ~3,7m. Har du to flater som passer med dette målet?
    Ja, i høyeste grad! Det er 3.75 mellom sideveggene, så jeg kan ikke fatte at det skal kunne være noe annet en flutter mellom dem.

Da har jeg muligens vært på noenlunde rett spor i utgangspunktet.

For å illustrere det tydelig på den mer og mer utydelige skissen min:

-flutter-png

Det nye grønne feltet er teppet mitt. Flutter-"målingene" (om man kan kalle det målinger) der jeg registrerte tydelig flutter (med ørene), ble gjort ved den røde pilen.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -flutter-png  
    Sist endret av RuneW; 01-22-2014 kl 12:23

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Nå skal redirect av gamle URLer være fikset, slik at alle lenkene dine på forsiden nå er i orden... Sjekker du?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren Vis post
    Nå skal redirect av gamle URLer være fikset, slik at alle lenkene dine på forsiden nå er i orden... Sjekker du?
    Ja, det skal jeg sannelig sjekke! På forhånd takk!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det ser faktisk ut til å fungere! Suverent Lygren!

Ikke at det er noe krav eller sånn, men er gamle videolenker ala [YOUTUBE]TXPQY_VRP6M[/YOUTUBE] ment å støttes etterhvert også, eller må man gå gjennom tråden og gjøre om dette selv?

Det samme gjelder forsåvidt gamle smileys. Det er tusenvis av "" og dess like i tråden nå. Går dere for bakoverkompatibilitet (med tid og stunder) eller vil disse for evig og alltid se ulekre ut om jeg ikke manuelt går inn og skriver dem om?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    På den nye versjonen er jo [YOUTUBE] erstattet med [VIDEO] og da utvidet støtte for bl.a. Vimeo, så det spørs om det finnes en youtube-plugin til dagens forumversjon som på den gamle forumplattformen... Dette med smiley´s bør jo være mulig å få orden på da. Mulig xilian vet om noen triks, skal høre med ham!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det har vært gjort lite på høyttalerbyggefronten i det siste, grunnet tur til Gaustablikk helgen som var. Mye måtte forberedes så kveldene før "ble borte". Det var heldigvis verdt bryet for vi fikk en pudder-opplevelse uten sidestykke. Det var snakk om 100 cm nysnø på lørdagen. Helt spinnvilt!

Nok om det. Nå er endelig den første høyttaleren ferdig limt. Satte ny tvingerekord i går når frontbaffelen ble limt på:

-tvingeskog-jpg

Dette er, som man ser, grove greier. Når alle 3 er limt, kommer jeg til å fleske over dem med en båndsliper så det den verste styggedommen blir litt mindre fremtredende...

Regner med at nummer to går vesentlig raskere å smelle sammen. Det var en del fomling med nr 1. Mange rare vinkler og lenge siden sist jeg bygde. Nå har jeg kommet litt bedre igang med rutinene for forboring etc.
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -tvingeskog-jpg  
    Sist endret av RuneW; 01-24-2014 kl 13:15

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må si at jeg er imponert over Midas' evner til å finne ut av Flutter-ekko-problemet ditt! At beregningene hans bare var fem cm "feil" er jo helt utrolig, bare ved hjelp av ditt mobilopptak og litt utstyr. Fantastisk! Nå er det bare å teste/plassere ut noen akustikkplater, så får sikkert kontroll på dette!

Bruker du vanlig hvitt trelim til ht, eller er du så avansert at du smeller alt sammen med polyuretanlim? Dette ser vel egentlig ut som vanlig trelim.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg må si at jeg er imponert over Midas' evner til å finne ut av Flutter-ekko-problemet ditt! At beregningene hans bare var fem cm "feil" er jo helt utrolig, bare ved hjelp av ditt mobilopptak og litt utstyr. Fantastisk! Nå er det bare å teste/plassere ut noen akustikkplater, så får sikkert kontroll på dette!
    Hehe, ja det var egentlig ganske imponerende. Tydeligvis ikke så avanserte måleinstrumenter som skal til

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt
    Bruker du vanlig hvitt trelim til ht, eller er du så avansert at du smeller alt sammen med polyuretanlim? Dette ser vel egentlig ut som vanlig trelim.
    Jeg bruker polyuretanlim det det er kritisk at det skal bli tett (les ytterkant av kassen) og vanlig trelim ellers. Om det er er så genialt vet jeg ikke. Jeg er egentlig mest glad i vanslig trelim jeg, men noen steder er det litt "ruglete" i skjøtene og jeg tør ikke bruke annet en polyuretanlim. Kommer nok til å gå over med fugemasse i skjøtene i tillegg.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredag!!!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En kar gikk rundt med en 25-tommers snekker (vi måler snekkere i tommer her i gården). Dette var i lengste laget og han hadde store problemer i sex-livet sitt på grunn av den enorme lengden. Til slutt ble han så desperat at han oppsøkte en heks som bodde i skogen, ikke så langt unna. Heksa bad ham om å gå litt videre inn i skogen. Der ville han finne en frosk som han skulle fri til og når frosken så "nei", ville junior krympe med 5 tommer.

Dette syntes mannen hørtes veldig snålt ut, men desperat som han var gikk han videre inn i skogen på froskejakt. Og tro det eller ei, etter en times tur finner han en grønn frosk sittende på en stor stein. Mannen føler seg som en tulling, men tar mot til seg og sier: "Frosk, vil du gifte deg meg meg?".

"Nei", sier frosken og vips så er stellet hans 5 tommer kortere! Mannen tenker seg litt om og finner ut at egentlig er 20 tommer også alt for mye. Derfor spør han frosken en gang til: "Frosk, vil du gifte deg med meg?"

"Nei, jeg vil ikke gifte meg med deg", sier frosken lett irritert. Og vips så er kølla til mannen 15 tommer lang. Mannen starter på tilbaketuren, men etter noen minutter begynner han å tenke. En 15-tommer vil antageligvis skremme vannet av de aller fleste kvinnfolk. Han går derfor tilbake til frosken igjen og spør nok en gang: "Frosk, vil du gifte deg med meg?"

Frosken svarer: "Hvor mange ganger må jeg si det? Nei, nei, NEI!"

---

Ha en froskefri helg!

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God helg

(Støtt folkeaksjonen "Vi vil ha tilbake mrgreen")

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,664
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe
    Å moralen er : å gi seg mens leken er god

God helg ja !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 Balanced og Minidsp Nanodigi , Bluesound Node2.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , 2 X Arendal Sub 2 , MA RXFX , MA Apex A-10 og MA Apex-40 .
    BILDE : LG 65 Oled B7 , Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Nuc HT-pc , Apple-TV3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe :-)

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe nytt denne uka?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, men ikke som er verdt å legge ut bilder om - og det blir jo litt stusselig å bare skrive... Det har bl.a. skjedd ting på familiefronten som tar og vil ta tid i noen tid framover, men det er ikke av almen interesse...

Og i går tok poden og jeg snøskuffene fatt og fikk laget et hopp slik at han kunne finpusse 180 begge veier på brettet. Slike ting tar tid vettu, men jeg tror de fleste er enige om at det ikke er bortkastet tid

Ellers så har jeg jevnt og trutt vært innom snikkerboden og skrudd og limt høyttalere. Nå er L + R ferdig limeskrudd og det gjenstår vel egentlig "bare" å:

1. Fylle skruehull med litt 2-komponent sparkel
    2. Gå over med båndsliper for å gjøre dem litt presentable
    3. Grunne
    4. Rulle over med strukturmaling
    5. Kjapt pusse ned de verste "toppene" med struktur
    6. Male dem med svart

Men jeg venter med dette til C er fedig. Jeg har igjen å limeskru bakplaten og den ferdig freste fronten.

Da tenker jeg at jeg kan ta 1-6 i ro og mak på "samlebånd" med de tre. Hvert punkt tar sikkert en dag...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fredan...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm...ja, føler vel litt skam forbundet med vits uten fremgang, men here goes...

En man kommer hjem for å finne sin kone i gangen med ferdig pakkede kofferter. "Hvor i huleste er det du har tenkt deg?", sier mannen. "Jeg skal til Oslo", sier kona, "Der kan du tjene 1000,- på en sugejobb, og jeg tenkte som så at det er like greit å tjene penger på noe som jeg ellers ville ha gjort gratis med deg."

Mannen stusser over dette litt, forsvinner opp trappen og kommer ned igjen med sin egen koffert.

"Hva er det du driver med?", sier kona. "Jeg blir med", sier mannen, "Det skal bli interessant å se hvordan du klarer å overleve på 2000,- i året".

---

Ha en fantastisk helg!

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der vart`e hælg fer en trønder

Side 578 av 587 FørsteFørste ... 78 438 448 458 468 478 488 498 508 518 528 538 548 558 568 574 575 576 577 578 579 580 581 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •