RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 577

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 577 av 587 FørsteFørste ... 77 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 573 574 575 576 577 578 579 580 581 ... SisteSiste
Viser resultater 11,521 til 11,540 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er slik jeg har oppfattet det også. Refleksjoner fram og tilbake mellom to parallelle flater.

I et udempet rom er det nødvendigvis ganske mye av dette, i flere retninger.

*** Min teori *** er at dette er en så dagligdags akustisk situasjon at dette flutteret blir filtrert vekk (les ignorert) av hjernen vår. Men når man demper 2 av 3 "akser" i et rom vil flutteret langs den siste aksen bli tydeliggjort.

Jeg opplevde ikke noe flutter i rommet mitt før jeg begynte å dempe det!

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    *** Min teori *** er at dette er en så dagligdags akustisk situasjon at dette flutteret blir filtrert vekk (les ignorert) av hjernen vår. Men når man demper 2 av 3 "akser" i et rom vil flutteret langs den siste aksen bli tydeliggjort.
    Din teori høres veldig logisk ut, og jeg mistenker at problemet er det samme hos meg (bortsett fra at det hos meg er mellom gulv og tak foran fremste stolrekke). Hadde vært interessant å få en uttalelse fra en som er ekspert på dette, og hva som best kan motvirke flutterekko. Det virker som det er en del "selvlærte eksperter" ute i felten, og siden det er såpass mye delte meninger skal man kanskje ikke ta alt for god fisk...

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns også dette høres logisk ut. *jeg tenker* (og her er vi på egne teorier igjen) at flutter ekko får man når man har harde, repetetive refleksjoner. Når refleksjonene i et rom kommer tett nok i tid, blendes de sammen og blir til generell romklang. På samme måte som man velger ulike dimensjoner i bredde, høyde og lengde for at romnodene kommer så jevnt som mulig (med økende frekvens) og ikke alle på én gang i en stor node, så har man det samme på flutter ekko. At normalt, så får man såpass mange, jevne, ekkoer fra de 3 dimensjonene man har i et rom at hjernen oppfatter det som generell romklang og ikke som ekko. Når man så demper 2 av dimensjonene som RuneW snakker som, så vil man sitte igjen med en mye tydeligere flutter fordi ekkoet får bedre signal støyforhold.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Midas Vis post
    Når man så demper 2 av dimensjonene som RuneW snakker som, så vil man sitte igjen med en mye tydeligere flutter fordi ekkoet får bedre signal støyforhold.
    Risikerer man at flutterekkoet blir forsterket, når andre flater i rommet blir tilstrekkelig dempet, eller "høres det bare bedre" fordi andre problemer er dempet ned?

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på det blir forsterket, fordi man har fortsatt den samme energien i rommet og bedre demping sluker denne energien raskere enn udempet. Jeg holder en knapp på at det høres bedre.

Se for deg ETC kurvene eller impulsresponsen til rommet. Her faller lyden ned til 0. I denne kurven har man flutter-ekko mellom to flater. Denne ekkoen viser seg som spiker/nåler som kommer tilbake med x antall ms i mellom og gjerne litt over den generelle romklangen. Ved å dempe rommet bedre, faller den generelle kurven raskere nedover, mens nålene fra udempede flutter-ekko er fortsatt på (nesten) samme nivå som før. Det gjør at de skiller seg mer ut fra den generelle romklangen og dermed blir tydeligere.
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen spesiell fasit ved demping av flutter-ekkoet da, eller må dette gjøres med helt spesielle tiltak i hvert tilfelle? Jeg tenker da på plasseringen, om dempingen bør være symmetrisk og eventuell tykkelse på akustikkplater (hvis dette kan brukes)?

EDIT: Beklager at jeg "stjeler" tråden, Rune!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Er det noen spesiell fasit ved demping av flutter-ekkoet da, eller må dette gjøres med helt spesielle tiltak i hvert tilfelle? Jeg tenker da på plasseringen, om dempingen bør være symmetrisk og eventuell tykkelse på akustikkplater (hvis dette kan brukes)?

EDIT: Beklager at jeg "stjeler" tråden, Rune!
    Du har vel bare tenkt å låne den litt?

Ellers så skriver noen om flutter:
    "In addition to the pair of parallel walls, there is usually one more basic condition for a flutter-echo to appear, namely that absorption is unevenly distributed so that there is less absorption from the parallel walls than from the other surfaces. In terms of modes, this means that tangential modes and oblique modes are more damped than the axial modes in the actual direction, making the latter more prominent. When this is not the case, the sound field is diffuse, thus the axial modes and the flutter-echo effect is masked. For this reason, added absorption to the gracing surfaces can surprisingly make the flutter-echo more audible, and make measured RT longer (EDT shorter, but T30 longer due to double slope), typically in mid-high frequencies.".

Noe som forsåvidt stemmer med mine observasjoner, selv om jeg har skrevet at dempingen min har dempet flutter-ekko fra de to andre aksene, så har den generelle dempingen selvsagt også dempet "alt annet".

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, der er jeg mer usikker. Men jeg tillater meg å resonnere litt (så får dere kjenne på om det høres fornuftig ut):

Flutter-ekko er preget av å låte som "klapp" som slår mellom veggene. Dette i motsetning til at rommet synger slik den gjør når man har en stående bølge eller dens overtone. Jeg tenker da at frekvenskomponentene i flutter er mer preget av å være medium til høyfrekvente. Dette forenkler dempingen, siden det er langt enklere å dempe HF. Tiltakene bør jo være å dempe de flatene som lyden reflekteres mellom.

Hvis det ikke er åpenbart hvor flutteret kommer fra, kan man f.eks. ta et opptak av rommet og klapper (kraftig). Knallpistol? Da innbiller jeg at man skal kunne se periodiske topper av reflekser og flutteret på opptaket. Tiden i ms mellom disse periodene tilsvarer 2x avstanden mellom veggene. F.eks. flutter mellom 2,40 gulv-tak gir en perioden på ca. 14ms. (Men jeg har vel erfart at gulv-tak flutter er såpass raskt at man ikke hører det. Der hører man kanskje mer den stående bølgen på 71Hz, 142Hz, osv.) Merk at jeg har ikke prøvd dette selv, så det gjenstår å se om det lar seg gjennomføre å ta det opp på den måten.

*edit*

Jeg fant noen linker om romakustikk (om enn noe teknisk):

Det interessante her er at flutter sjelden oppfattes som flutter før vi snakker om >50ms, altså ca. 8,5m mellom to reflekterende flater.
    Sist endret av Midas; 01-20-2014 kl 20:25

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, da er det ikke sikkert at det jeg oppfatter som flutter-ekko, er dette? Og ikke er flatene hos meg paralelle heller. Taket er buet (radius ca 14m), mens gulvet har teppe. Jeg har tenkt at ekkoet blir forsterket av det buede taket. Det vil si at lyden lettere blir kastet tilbake til avsender. Hos Rune er det mer sannsynlig et "ekte" flutter-ekko da, siden han har nesten fire meter mellom to nakne paralelle vegger?
    Den øverste av linkene dine var interessant og faktisk nesten forståelig! Den nederste ble litt for teknisk...

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg lurer veldig på om det finnes noen fasitløsning for å slippe flutter-ekko. Jeg er faktisk litt itvil. Mine erfaringer er at ingen rom er like og graden av flutter-ekko varierer. Det kan også oppstå en flutter-ekko lignende effekt selv når rommet er tilsynelatende perfekt dempet. Og det skaper jo kanskje mere problemer.

I mitt rom har jeg ingen flutter-ekko(bank i bordet). (Det er veldig plagsomt å spille trompet dersom det er flutter ekko så det må bort.) Om du ser på bildene i tråden min ser du hvordan rommet er dempet. Foran lytteposisjon har jeg dempet refleksjonspunktene i tak og gulv, og usymetrisk demping på sidene. Ingen demping av front vegg. Dersom jeg setter dempeplater på frontveggen skjer det noe i lyden, som jeg oppfatter som flutter ekko. Denne var ikke der da taket ikke var dempet. Da jeg fjernet dempingen i front ble alt bra igjen. Derfor spurte jeg i tidligere innlegg om du hadde prøvd uten front demping.

Prøv å sett dempeplatene usymetrisk ovenfor hverandre og test, også symetrisk. Se om du får noe forskjellig resultat.

Prøv også å ha dempemateriale nesten fra gulv til tak, ikke bare i ørehøyde.

Er spent på hvordan du løser utfordringen. Da blir vi alle en erfaring rikere. :-)
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flutter-ekko har en rimelig karakteristisk lyd. Nesten (bare nesten) som når man klirrer en linjal mot pulten. Klassisk måte å høre lyden er neste gang man er på en skole, idrettshall, eller kino med harde murvegger og klappe. (Sånn er det å være lydmann: Går rundt å knipser, klapper og roper "HEY! Ett ttooo" overalt for å teste akustikken...)

4m = 23,5ms eller stående (aksiell) modus på 42,5 Hz. Jeg tror man er veldig god hvis man hører flutter på den. Så jeg tør spå at flutteret RuneW hører har en mer kompleks "flytur". Og så vil et normalt godt teppe være en god absorbent for flutter, siden den sitter såpass oppi frekvensbåndet.

Jeg leste nettopp en plass at diffusorer er beste tiltak for å kverke flutter. Diffusoren beholder energien i rommet og derfor blir etterklangstiden lik, men den bryter opp refleksjonene og sprer energien utover rommet og får jevnere avrulling. I motsetning til demping som absorberer og korter ned etterklangstiden. Sitatet til RuneW snakker også om "double slope" på avrullingen av rommet og det er jo absolutt noe man bør unngå for det høres ikke bra ut.

Forørig kan du se på bildene på denne http://www.akutek.info/research_file..._acoustics.htm som viser at man kan få lengre flutter-ekko på relativt små rom.

Hva det er du hører Hunsbedt skal jeg ikke svare på. Kan bueformen i taket fokusere lyden? Har du fulgt en spesiell kurveform?

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva det er du hører Hunsbedt skal jeg ikke svare på. Kan bueformen i taket fokusere lyden? Har du fulgt en spesiell kurveform?
    Jeg tror muligens at bueformen i taket kan fokusere problemene. Ute ved veggene, og ved stolene/sweetspot, er det ingen problemer, her absorberes det meste av flutterekkoet. Men når jeg går sakte ut mot midten av rommet, fra sideveggene foran stolrekka, blir ekkoet av stemmen min gradvis sterkere. Lyden forandrer seg og får litt mer klang, samtidig som stemmen blir skarpere. Området er ikke stort, noen kvadratmeter i midten av kinoen en halvmeter foran stolene. Og det rareste av alt er at lyden fra høyttalerne i front, som kommer fra et godt dempet område, høres ikke ut som om den blir særlig påvirket. Rommet måler bra, har ingen noder, og jeg er egentlig veldig godt fornøyd med lyden slik den er nå...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jeg tror muligens at bueformen i taket kan fokusere problemene. Ute ved veggene, og ved stolene/sweetspot, er det ingen problemer, her absorberes det meste av flutterekkoet. Men når jeg går sakte ut mot midten av rommet, fra sideveggene foran stolrekka, blir ekkoet av stemmen min gradvis sterkere. Lyden forandrer seg og får litt mer klang, samtidig som stemmen blir skarpere. Området er ikke stort, noen kvadratmeter i midten av kinoen en halvmeter foran stolene. Og det rareste av alt er at lyden fra høyttalerne i front, som kommer fra et godt dempet område, høres ikke ut som om den blir særlig påvirket. Rommet måler bra, har ingen noder, og jeg er egentlig veldig godt fornøyd med lyden slik den er nå...
    Hmmm.... jeg har hele tiden tenkt at himlingen din var av stoff, men det er den selvsagt ikke all den tid den har disse stjernene... Det kan godt være den fungerer (delvis ) som en parabol og du hører din egen stemme forsterket. Altså ikke noe flutter-effekt som sådan. At du hører "noe" selv om gulvet er dempet tyder jo også på dette. Når jeg var hos deg hørte jeg helt tydelig at det var "noe" rart, men det var ikke så lett å sette fingeren på.

Du får prøve å justere hodet i høyden og se om effekten blir større/avtar med høyden. Kan i så fall tyde på parabol/fokuseringsproblematikk.

Men en slik effekt har antageligvis ikke annet enn psykologisk effekt, sånn rent lydkvalitetsmessig. Det blir jo litt sånn hos meg også. Jeg må jo lage lyd selv for å bli plaget, egentlig...

Men den psykologiske komponenten har vist seg å være temmelig viktig da...
    Sist endret av RuneW; 01-21-2014 kl 08:55

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    I mitt rom har jeg ingen flutter-ekko(bank i bordet). (Det er veldig plagsomt å spille trompet dersom det er flutter ekko så det må bort.) Om du ser på bildene i tråden min ser du hvordan rommet er dempet. Foran lytteposisjon har jeg dempet refleksjonspunktene i tak og gulv, og usymetrisk demping på sidene. Ingen demping av front vegg. Dersom jeg setter dempeplater på frontveggen skjer det noe i lyden, som jeg oppfatter som flutter ekko. Denne var ikke der da taket ikke var dempet. Da jeg fjernet dempingen i front ble alt bra igjen. Derfor spurte jeg i tidligere innlegg om du hadde prøvd uten front demping.
    Dempingen min i front er stor, delt og ligger temmelig knotete til, så jeg har ikke orket tanken på å fjerne den, men det er slett ikke umulig at det hadde redusert oppfattet flutter-ekko. Jeg holder fortsatt på teorien min om at en av tre "åpne" retninger legger vil gjøre det lettere å oppfatte evt flutter-ekko.

Dine opplevelser ligner jo veldig mine da - at demping introduserer oppfattet flutter. Du har frontveggen udempet, men diffurorene dine bak vil muligens ta kål på flutter mellom front og bak-vegg?

Prøv å sett dempeplatene usymetrisk ovenfor hverandre og test, også symetrisk. Se om du får noe forskjellig resultat.

Prøv også å ha dempemateriale nesten fra gulv til tak, ikke bare i ørehøyde.

Er spent på hvordan du løser utfordringen. Da blir vi alle en erfaring rikere. :-)
    Takk for mange gode tips/forslag. Jeg spiller ikke trompet, så jeg er jo ikke like plaget med flutter som deg, men jeg skal se om lette tiltak kan gjøre det noe bedre. Hadde det noe å si hvor i kinoen du spilte, forresten?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flutter-ekko har en rimelig karakteristisk lyd. Nesten (bare nesten) som når man klirrer en linjal mot pulten. Klassisk måte å høre lyden er neste gang man er på en skole, idrettshall, eller kino med harde murvegger og klappe. (Sånn er det å være lydmann: Går rundt å knipser, klapper og roper "HEY! Ett ttooo" overalt for å teste akustikken...)
    For å si det sånn, det er ikke et erketypisk flutter-problem som dette:

http://recordinghacks.com/sounds/sam...utter_echo.mp3

Det er nok ikke mulig å høre enkelt-ekkoene som over (noe som stemmer bra med dine tall), men det er "noe". Lyden blir forsterket/henger igjen. Stemmen min før en veldig spesiell karakteristikk når jeg snakker i det berørte området. Kan prøve å gjøre et opptak når jeg får tid.

Sitat Opprinnelig postet av Midas
    4m = 23,5ms eller stående (aksiell) modus på 42,5 Hz. Jeg tror man er veldig god hvis man hører flutter på den. Så jeg tør spå at flutteret RuneW hører har en mer kompleks "flytur". Og så vil et normalt godt teppe være en god absorbent for flutter, siden den sitter såpass oppi frekvensbåndet.
    Hmmm.... ja, alt er jo mulig...

Jeg blir mer og mer ydmyk når det gjelder disse tingene merker jeg. Når jeg var 17 visste jeg faktisk alt om HiFi og akustikk hadde ingen ting å lære, men på en eller annen måte virker det som jeg har mistet mye av kunnskapen...

Men hvilken flytur vi snakker om må jeg si jeg virkelig stusser på. Om det er vegg-tak-vegg-gulv så må jo lyden trenge gjennom 1.5 (teppe regnes som 0.5) lag med demping. Og er det vegg-vegg-vegg-vegg så må lyden gjennom 20cm glava.

Antageligvis er det feil å kalle det flutter, siden dette er distinkte ekko mellom to parallelle flater og disse flatene er for nærme til at dette skal kunne oppfattes som enkelt-lyder. Kanskje jeg kan kalle det "romklang" mellom to vegger?
    Sist endret av RuneW; 01-21-2014 kl 10:21

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skyte innpå at under et seminar jeg var på innen bygg. Byggeren av Operabygget hadde en presentasjon hvor fikk vi høre om en del tekniske løsninger utfordringer i forbindelse med byggingen. I operabygget er det visstnok INGEN parallelle flater i øvingsrom/ saler. Dette gir selvsagt utfordring for oss som lager tegninger. Derav mange tusen ulike deler

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn er det med resten av huset mitt (som er fra 50-tallet) også...

Når jeg tenker meg om så er nok kinoen det eneste rommet i huset hvor veggene er så godt som 100% parallelle...

(Støtt folkeaksjonen "Vi vil ha tilbake mrgreen")

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vedlagt en del detaljer fra Byggforsk. Det er mulig jeg har lagt ut disse før (for et par år siden?), men gjør det igjen
    421401.pdf543615.pdf543414.pdf534141.pdf524325.pdf522512.pdf421431.pdf421421.pdf421402.pdf727305.pdf

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (Støtt folkeaksjonen "Vi vil ha tilbake mrgreen")
    Helt enig

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dempingen min i front er stor, delt og ligger temmelig knotete til, så jeg har ikke orket tanken på å fjerne den, men det er slett ikke umulig at det hadde redusert oppfattet flutter-ekko. Jeg holder fortsatt på teorien min om at en av tre "åpne" retninger legger vil gjøre det lettere å oppfatte evt flutter-ekko.

Dine opplevelser ligner jo veldig mine da - at demping introduserer oppfattet flutter. Du har frontveggen udempet, men diffurorene dine bak vil muligens ta kål på flutter mellom front og bak-vegg?
    Skjønner det med frontveggen dersom det er knotete.
    Jeg har en del dempeplater på bakveggen. Bak rørene. Det er isåfall denne som fjerner flutteren. Dette blir ikke noe forskjell med og uten rør.

Prøv f.eks å sett noen av akustikkplatene du kjøpte på bakveggen.

Takk for mange gode tips/forslag. Jeg spiller ikke trompet, så jeg er jo ikke like plaget med flutter som deg, men jeg skal se om lette tiltak kan gjøre det noe bedre. Hadde det noe å si hvor i kinoen du spilte, forresten?
    Du er nok mere plaget enn du tørr innrømme. ;-) Hehe.
    Jeg mente ikke at rommet mitt må være fritt for flutter for å kunne spille der. Men jeg oppdager flutter veldig lett når jeg spiller, og slik rommet mitt er dempet er det ingen flutter. Så bare tips til en løsning som fungerer hos meg som kanskje kan fungere andre steder.
    Før jeg dempet det gjorde det utslag med forskjellig grad av flutter utifra hvor i rommet jeg var ja, spesielt ca samme sted som du er plaget. Det som forandrer seg mere nå er graden av demping/akustikk foran kontra bak lytteposisjon.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Side 577 av 587 FørsteFørste ... 77 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 573 574 575 576 577 578 579 580 581 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •