RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 576

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 576 av 587 FørsteFørste ... 76 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 556 566 572 573 574 575 576 577 578 579 580 586 ... SisteSiste
Viser resultater 11,501 til 11,520 av 11737
    Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, nei de skal brukes som innerhjørner. Derfor kunne jeg ikke ha brukt f.eks. noe slikt som dette:

-dv019_jpg_regular_457011-001_black_corner_detail-jpg

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo til med en bolt/skrue på de festene der. Senker du hodet/mutter på utsiden da?

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva i all verden skal du til med nå? Er det fortsettelsen på heve-senke-sofaprosjektet? Eller er det bare forsterkninger til høyttalerprosjektet?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sliter litt med flutter-problematikk i området markert med tykke, blå, stiplede linjer under:

-flutter-plater-png

Det er en merkelig effekt og det er at man først hører dette når rommet er godt dempet i andre retninger. Om rommet er helt ubehandlet, maskerer hjernen vekk flutter-ekko på strak arm, men om en av 3 retninger er ubehandlet blir det sjenerende. I mitt tilfelle har i dette området teppe (delvis) og demping i tak og tykk som spiser ekko i vertikal retning. Så har jeg tykk demping bak lerretet som tar ekko i lengderetningen. Men sideveis er det harde flater på begge sider og det oppleves litt ubehagelig. Til og med ungene kommenterer det (selv om de ikke akkurat klager på det).

Så jeg har tenkt å lage noe DIY-versjoner av noe som ligner på disse:

Men jeg gidder ikke å betale 6000,- for dette (selv om det sikkert er bedre) når jeg kan lage noe selv (og bruke masse tid...) til en brøkdel av prisen.

Som bildet viser får jeg også tatt førsterefeksjon fra senter og motsatt front ved å plassere dem her, selv om jeg ikke har sånn voldsom tro på at det vil gjøre underverker... men hvem vet? Slike paneler med skrå kanter ser ganske pene ut synes jeg. De fremstår også som mindre dominerende med skråkantene, så de vil mest sannsynlig bli godtatt som "nøytral dekor" av østrogen-mafiaen også... Eneste jeg er litt usikker på er fargevalget på stoffet foran. Jeg må komme tilbake til det senere.

Jeg har allerede kjøpt inn 8 stk 50mm Glava Akuduk Pluto. Kjøpte også 4 stk 100mm plater av samme type. Kom på 1100,- m/frakt til Knatterudfjellet Trelast. Grei nok pris det. 100mm-platene skal jeg bruke til å bytte ut "laminat-sølet" jeg har brukt i førsterefleksjons-platene mine (der jeg egentlig har smørt sammen gamle rester av akustikkplater for å nærme meg 100mm...).

Men over til "flutter-platene".

Disse hjørnene skal brukes 4 steder på hver plate og har to funksjoner. Den ene er å holde akustikkplatene på plass og den andre er å stive av hele konstruksjonen:

-flutter-plater-02-png

Det blir ikke den voldsomme avstivingen, men så skal de ikke bli utsatte for voldsomme krefter heller... Tipper jeg spanderer litt lim med skruene når jeg fester disse. Den observante leser ser kanskje at det er 8 andre hjørner uten slike beslag. Her har jeg tenkt å bruke enkle Biltema-hjørner som kun skal holde akustikk-platene på plass.

Fra toppen ser konstruksjonen omtrent slik ut:

-flutter-plater-03-png

Her ser vi mye på en gang så det er litt rotete, men "hjørnene" er markert med rødt. Jeg skal prøve å trekke de 1-2 mm fra fronten så de ikke skal presse på og synes gjennom stoffet. Vil bruke justert 68x48 så akustikk-platene får noe luft bak seg. Dette blir som et slags kompromiss mot "minimums-kravet" med 100mm når det gjelder slike plater.

Den ytterste streken i skissen over er topp/bunnplate som jeg, hvis jeg har hellet med meg, klarer å få presentabel. Planen er da skru disse fast fra undersiden (på toppen) og oversiden (i bunnen). Så kan jeg skyve akustikk-platene inn bakfra til de hviler mot disse berømmelige hjørnene og feste dem med list eller noen smeltelim-punkter i bakkant.

Så får vi se. Alle spesielle deler er på plass og jeg har en byggesag som skriker etter å lage disse skråkontruksjonene. Men, som sagt, jeg skal prøve å få ferdig ett prosjekt før jeg begynner på neste denne gangen...
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -flutter-plater-png   -flutter-plater-02-png   -flutter-plater-03-png  
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder -634013612441718750-jpg 

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Kjører du to lag med høyttalerduk ser du neppe gjennom selv om dempematerialet ligger helt inntil... Ellers er det ganske utrolig hvor kompleks egentlig akustikken i et rom utarter seg, er veldig spent selv på egen "ide" om å prøve å kjøre massivt med diffusjon fremfor alt for mye dempeplater som jeg i utgangspunktet selv ofte synes demper litt vel mye og dermed tar livet av romklangen / plassfølelsen samtidig som flutter-ekkoen korrigeres......

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg blir mer og mer ydmyk jo mer jeg studerer dette emnet... Jeg føler jeg forstår mindre og mindre jo mer jeg holder på. Det er overflod med sterke meninger og underskudd på fasit - dessverre.

Så disse prosjektene mine blir jo mest for å ha noe å drive med. Jeg forventer ingen enorm akustisk suksess :-)

Ellers så er problemet med høyttalerstoff at det kommer i så få farger. Kunne tenkt meg mellommørkt grått, men ser ingen steder i Norge de har noe særlig fargeutvalg...

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så du sliter med flutterekko? Høres kjent ut det, ja. Hos meg er det lett hørbart, uten at det irriterer meg i sweetspot. Husker ikke om vi diskuterte det da du var innom i fjor sommer.
    Hos meg er det mellom tak og gulv problemet er, selv med et relativt tykt teppe.

Rammene ser jo veldig bra ut, det kan godt være at problemene forsvinner med disse. Kan godt være at lyden blir bedre også, siden disse vil ta en del refleksjoner.

Jeg lette også etter høyttalerstoff i flere farger. Fant bare en nettbutikk som hadde knallfarger i tillegg til svart. Har mistet link til denne, men her er en annen:
    http://www.acoustimac.com/dmd-acoustic-fabric/#more
    Ser nok ut til at man må ut av landet, i hvertfall.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Aha, så du sliter med flutterekko? Høres kjent ut det, ja. Hos meg er det lett hørbart, uten at det irriterer meg i sweetspot. Husker ikke om vi diskuterte det da du var innom i fjor sommer.
    Hos meg er det mellom tak og gulv problemet er, selv med et relativt tykt teppe.
    Jo, jeg hørte det godt og vi diskuterte det (også) litt. Jeg tror jeg snakket om hvor rart det er at slikt dukker opp som et tydelig problem først etter man har gjort akustiske tiltak. Det kan jo være at det er et problem før man gjør tiltak også, bare at man ikke så lett kan sett fingeren på det.

Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Rammene ser jo veldig bra ut, det kan godt være at problemene forsvinner med disse. Kan godt være at lyden blir bedre også, siden disse vil ta en del refleksjoner.

Jeg lette også etter høyttalerstoff i flere farger. Fant bare en nettbutikk som hadde knallfarger i tillegg til svart. Har mistet link til denne, men her er en annen:
    http://www.acoustimac.com/dmd-acoustic-fabric/#more
    Ser nok ut til at man må ut av landet, i hvertfall.
    Hey, takk for link! Jeg er ikke akkurat redd for å handle fra utlandet så det er ikke noe stort problem. Eneste er at det er litt vanskelig å treffe helt med fargen usett, men går jeg for en gråvariant så skal det mye til å bomme totalt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jepp, jepp. Da har jeg sendt avgårde bestilling på to typer høyttalerstoff fra Hunsbedt-siden:

Charcoal

og

Stone

Kjøpte 3 meter (yards) av hver. Stoffet er, etter det jeg kan forstå, 162 cm (64") bredt, så da skal det holde til i alle fall dette prosjektet.

Bruker JetCarrier/Båt som fraktmetode så det drøyer nok en tid før eg har stoffet i hende. Men jeg er jo fortsatt i planleggings/deleinnhentings-fasen enda så det går helt greit.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    Jo, jeg hørte det godt og vi diskuterte det (også) litt. Jeg tror jeg snakket om hvor rart det er at slikt dukker opp som et tydelig problem først etter man har gjort akustiske tiltak. Det kan jo være at det er et problem før man gjør tiltak også, bare at man ikke så lett kan sett fingeren på det.
    Merkelige greier det der med akustikk. Jeg prøvde også litt tiltak mens jeg bygde, og siden ikke alle rammene var på plass, og teppe manglet på gulvet, så var det vanskelig å si hvor bra sluttresultatet ville bli. Det er akkurat som du sier, småproblemene man først ikke legger merke til (siden de "drukner" i alt det andre), blir "store" problemer når hovedproblemene er tatt bort. Når det er sagt vurderte jeg faktisk å bruke perforerte plater i stjernehimmelen (det er antakelig der problemene ligger), men fikk ikke tak i dette i Norge. Angrer på at dette ikke ble gjort, selv om problemet kanskje ikke er så stort.
    Hos deg blir nok flutterekkoet mye lettere å fjerne, siden du har mulighet til å dempe området på en bra måte.

Håper at stoffkjøpet blir bra!

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, jepp, jepp. Da har jeg sendt avgårde bestilling på to typer høyttalerstoff fra Hunsbedt-siden:

Charcoal

og

Stone

Kjøpte 3 meter (yards) av hver. Stoffet er, etter det jeg kan forstå, 162 cm (64") bredt, så da skal det holde til i alle fall dette prosjektet.

Bruker JetCarrier/Båt som fraktmetode så det drøyer nok en tid før eg har stoffet i hende. Men jeg er jo fortsatt i planleggings/deleinnhentings-fasen enda så det går helt greit.
    Hei! Har kjøpt charcoal og Burgundy DMD fra samme firma selv. Synes kvaliteten virker veldig fin. Mye stretch langs kortsiden, lite på langs. Lett å strekke. Tenker å bruke stoffet på veggrammer. Fikk det sendt pr Jetcarrier/fly.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gunnar Vis post
    Hei! Har kjøpt charcoal og Burgundy DMD fra samme firma selv. Synes kvaliteten virker veldig fin. Mye stretch langs kortsiden, lite på langs. Lett å strekke. Tenker å bruke stoffet på veggrammer. Fikk det sendt pr Jetcarrier/fly.
    Takk for info!

Hvor mye kjøpte du og hvor mye kostet frakten med fly? Om det ikke er store forskjellen på fly/båt, kan jeg like greit bruke fly. Men om rullene er lange så koster det muligens en del med fly?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

2 uker uten sex

Tre par - ett eldre, ett middelaldrende og ett ungt, nygift par, søkte om medlemskap i en menighet. Pastoren sa til dem at for å bli medlemmer må de kunne bevise at de kan være uten sex i 2 uker. Parene sa de hadde forstått dette og dro hver til sitt.

Etter to uker kom de tilbake. Pastoren spør det eldre paret om de har klart å være avstående i to uker.

"Ikke noe problem", sier den eldre herren.

"Gratulerer", sier pastoren, "dere er medlemmer".

Så spør han det middelaldrende paret om hvordan de har klart seg.

"Det var vanskelig", sier mannen, "men vi holdt ut i to uker!".

"Bra! Dere er herved medlemmer", sier pastoren. Så snur han seg mot det nygifte paret: "Og hvordan gikk det med dere?"

Mannen vrir litt på seg og sier: "I førsten gikk det bra, men en dag mistet min kone en hermetikkboks på gulvet og da hun bøyde seg ned, klarte jeg ikke å motstå fristelsen lenger og tok henne bakfra der og da."

"Det var synd", sier pastoren, "Dere er dessverre ikke velkomne her i menigheten."

"Det forstår vi", sier mannen, "vi er ikke velkomne på supermarkedet heller..."

---

Ha en flott helg, med eller uten hermetikk!
    Sist endret av RuneW; 01-17-2014 kl 13:32

Intermediate eksu sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    2,318
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehehe.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God helg! Skulle gjerne hatt en "" her nå

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    874
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for info!

Hvor mye kjøpte du og hvor mye kostet frakten med fly? Om det ikke er store forskjellen på fly/båt, kan jeg like greit bruke fly. Men om rullene er lange så koster det muligens en del med fly?
    Kjøpte 17Yds svart, og 14Yds burgunder. Frakt fram til Jetcarrier ble ca $32, og jeg tror det ble totalt ca kr 1600,- for flyfrakt inkl mva hos Jetcarrier. Dvs totalt ca kr 120,-/yd.

"Det forstår vi", sier mannen, "vi er ikke velkomne på supermarkedet heller..."

---

Ha en flott helg, med eller uten hermetikk!
    Hehe..

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,
    Ang flutter ekkoet.
    Er det slik at du har demping i tak og gulv i det omerådet på tegningen du har stiplet?
    Dersom du har det, hva skjer om du fjerner en av disse?

Har du prøvd å fjerne dempingen du har på frontveggen?

På høyre og venstre side på tegningen er det et grått felt i fronten, er dette dempeplater?

Alle strekene på tegningen, er dette steder du har målt ut som refleksjonspunkter?
    Før du begynner å bygge rammer til akustikkplatene ville jeg ha prøvd å sette platene der du har planlagt og sett hva effekten er.
    Min byggetråd og hjemmekino: Min hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tralltrall Vis post
    Hei,
    Ang flutter ekkoet.
    Er det slik at du har demping i tak og gulv i det omerådet på tegningen du har stiplet?
    Det er jo relativt rotete den skissen min og det er bare å beklage (men akustikk er per def rotete).

-flutter-plater-png

Det stiplede området (firkant med runde hjørner) er omtrent der jeg opplever og har fått kommentarer om flutter-effekter. Det er vel omtrent der jeg har dempet gulv/tak, men ikke helt. jeg har et teppe som går fra høyre side av den heltrukne firkanten (som indikerer området der man kan forvente at folk plasserer seg under visning av film for en gruppe mennesker) til lerretet. Gulvet er ikke mye dempet. Det er et 2 cm tykt teppe.

Sitat Opprinnelig postet av tralltrall
    Dersom du har det, hva skjer om du fjerner en av disse?
    Det må bli teppet i så fall...

Har du prøvd å fjerne dempingen du har på frontveggen?
    Nei.

På høyre og venstre side på tegningen er det et grått felt i fronten, er dette dempeplater?
    Ja. Men per i dag er innholdet i disse 10cm tykke rammene 2x4cm akustikkplater som er "laminert". Jeg er litt skeptisk og kjøpte derfor 100mm akustikkplater i den siste bestillingen som jeg skal bruke isteden.

Er det for å gjøre flutter-ekkoet mindre hørbart du tenkte jeg skulle fjerne annen demping? For det er vel ikke slik at om jeg fjerner masse demping, så blir ikke flutter-ekkoet mindre av den grunn, det blir bare maskert (av hjernen) av annet (ekko). Eller tar jeg feil?

Alle strekene på tegningen, er dette steder du har målt ut som refleksjonspunkter?
    Det er korrekt. Hadde vært greit å ta noen førsterefleksjons-punkter sammen med å redusere flutter-ekkoet.

Før du begynner å bygge rammer til akustikkplatene ville jeg ha prøvd å sette platene der du har planlagt og sett hva effekten er.
    Det siste du skriver der er nok veldig, veldig klokt. Jeg skal sette dem opp på noen krakker eller ett eller annet så de kommer i omtrent riktig høyde og se/høre hva effekten er.

Intermediate Midas sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2012
    Sted
    Stavangerområdet
    Poster
    1,817
    Takk & like
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et spm fra sidelinjen: Mulig jeg misforstår, men jeg trodde flutter-ekko er når man har mange stående refleksjoner (derav ordet flutter) og ikke bare 1. og 2. refleksjoner?
    Min hjemmekino -::- Min byggetråd -::- Sony VPL-HW50ES -::- 106" DreamScreen V4 DynaGrey -::- Yamaha CX-A5100 -::- Yamaha RX-A1020, RX-V757 amp -::- B&W DM60* S3 - DM603 (L,R), LCR600 (C), DM600 (6x Surr), Atmos -::- 2x SVS SB13-Ultra Sub -::- Anti-mode 8033-SII -::- Oppo BDP-103D

Side 576 av 587 FørsteFørste ... 76 436 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 556 566 572 573 574 575 576 577 578 579 580 586 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •