RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 572

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 572 av 587 FørsteFørste ... 72 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 568 569 570 571 572 573 574 575 576 582 ... SisteSiste
Viser resultater 11,421 til 11,440 av 11737
    Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW Vis post
    I går kom en deilig pakke fra toolstop, min faste pusher av 230V-verktøy!
    Jasså, det er altså her man kan få gode priser, altså? Hva med moms og andre avgifter/porto? Skulle nesten tro at det ikke svarer seg hvis ikke prisene er særdeles lave...

Dessverre, dessverre er dette nok en helvetesuke...
    Hehe, høres jo travelt ut. Jeg har tre uker med indretjeneste morgen og kveld på gang siden fruen har nyoperert fot. Jeg "vet ikke" hva jeg skal bruke all fritiden innimellom på...

Siden selve sagen er "kompakt" regner jeg med å få god hjelp med av slik eller to.
    Disse så veldig smarte ut. Greie når man skal sage/rippe lange bord eller plater.
    Skal du virkelig få brukt alle muligheter med bordsaga må du fjerne (den hersens) vernekappa over bladet. Da kan du sage inn vinkelkutt i klosser og lage tilpassede not og fjær-løsninger, for eksempel. Det medfører imidlertid at man jo må være forsiktig med hvor man plasserer seg i forhold til sagen. Bruk alltid noe til å skyve emnene forbi bladet. På min Boschsag fulgte det med en hendig plastsak (som måtte lages i tre siden den ikke tålte kuldegrader, og gikk i knas etter fall i gulvet) som var grei å skyve emnene med.

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, da prøver vi litt igjen :-)

Jeg klarte ikke å legge vekk tankene rundt Biltema-jekken som drivkraft til hevesofaen og måtte til slutt kjøpe en... Det manglet ikke på advarsler, f.eks. at den var treig og bråkete.

Og, ja, den er treig og bråkete. Men jeg tror den fortsatt kan brukes. Sjekk denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=Gk3Dl7nWQo0

Jekken er veldig treig fra 0 cm til 25cm (eller hva det nå enn er som er toppen). Det er kanskje snakk om halvannet til to minutter!

Men begrenser man seg til f.eks. 18 cm vandring, så er det hele gjort på ca 30 sekunder. Dette er veldig levbart og faktisk i samme gate som de andre elektriske tingene i kinoen bruker på gå i "kino-modus". Tenker da på mørkeleggings-gardinene og dimmingen av lysene. Det endelige målet er jo at alt skal transformeres i synk...

Men hvordan fungerer egentlig denne jekken, og lar den seg styre?

Det viser seg at det er to mekaniske endrestopp-brytere. En her:
    -1-dsc04509-jpg

Og en her:
    -2-dsc04510-jpg

Ledningene fra disse går inn i kontrollboksen som vi ser her (K1/K2) og sørger for at det blir brudd i kretset om jekken er for langt den retningen korresponderende bryter (KEY1/2) er trykket:
    -5-dsc04514-jpg

Bryterene er to micro-switcher (en for opp og en for ned):
    -4-dsc04513-jpg

Jeg måtte selvsagt teste og det går fint an å trykke på begge på en gang uten at noe går i stykker. Jekken bare valgte en av veiene.

Micro-switchene gikk fint an å få ut bare man valgte rett verktøy:
    -7-dsc04516-jpg

Jeg byttet ut switchene med noen ledningsstumper:
    -8-dsc04517-jpg

Lenger har jeg ikke kommet foreløbig, men planen er å sette inn reléer for hver av bryterene og huke på logikk i forkant. Da i form av en X-Comfort persienne-aktuator.

Det spennede blir om jeg klarer å få den til å gå i ett gitt antall sekunder (30 er passe) oppover, men gå i noen sekunder lenger nedover. Det er eneste måten å sikre at sofaen ikke jekker seg lenger og lenger opp for hver gang den brukes. Jeg har det ikke i hodet akkurat nå, men mins å huske at det var mulig å justere denne settingen (hvor lenge persienne-aktuatoren skal gå).
    Utrolig stilig!

En ide jeg kommer til å ta med meg videre!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hunsbedt Vis post
    Jasså, det er altså her man kan få gode priser, altså? Hva med moms og andre avgifter/porto? Skulle nesten tro at det ikke svarer seg hvis ikke prisene er særdeles lave...
    For oss som ikke klarer å få "inside"-priser på elverktøy svarer det seg. Men det er liksom ikke halv pris eller der altså.

Men nå ser jeg at det selvsagt er noen som kjører tilbud på akkurat denne sag/bord-komboen:

http://www.xn--verkty-fya.no/bosch-b...-10-j-med-bord

Det kunne de godt ha gjort for en uke siden synes jeg...

Men pytt, pytt som Pulverheksa sier. Det har jo litt med flaks/uflaks å gjøre. Normalt sett havnet man litt under minstepris i Norge.

Pokkers tilbud!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av crimar Vis post
    Utrolig stilig!

En ide jeg kommer til å ta med meg videre!
    Vi får se hvordan det går først!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye surring i det nye forumet fant jeg endelig tråden din. Alle abonnerende tråder var jo slettet :-(
    Godt å se at det er litt aktivitet :-)

Newcomer Rovik sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Sted
    Frei
    Poster
    259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Biltema jekken har en løftehøyde på 24cm. Jula har en som løfter hele 35cm. Prisen er den samme også. http://www.jula.no/elektrisk-saksejekk-2-t-601033

Ellers så er det godt at du er tilbake

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løftehøyden fra gulvet er vel ca 35cm på begge? Og dermed blir vandringen på begge også nokså lik- fra ca 12cm og opp til full løftehøyde, ser det ut som. På Biltema blir bare vandringen oppgitt, men Jula har oppgitt full jekkehøyde over gulvet. Jekkene ser veldig like ut på bildene også, og blir garantert produsert på samme sted...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God aften, godtfolk!

Nå som det nærmer seg jul og AVF2 nærmer seg stabil igjen, tenkte jeg å hive meg på tastaturet noe igjen (til noens plager og andres forlystelse).

Å gjøre et rom lydisolert har sin pris. Ja, mange forskjellige priser egentlig, men også rent ventilasjonsmessig. Jeg har feite lydfeller både på inn og ut-luft og dette gjør nok luften litt seig å dra ut for den stakkars enslige vifta på utsiden av rommet.

Et annet moment er virkemåten til disse berømte Z-kassett-lydfellene:
    -img_9806-jpg

Deres natur gjør at mye av luften som blir sugd ut av den utvendige viften rett og slett kan finne veien ut gjennom veggene på Z-kassetten via hulrommet mellom indre og ytre rom, gjennom veggen til Z-kassett på motsatt side av rommet og ut. Så selv om jeg kjører vifta på full guffe, blir det tung luft i rommet med 5-6 voksne karer og en lang film.

Det var på tide å ta tak i dette problemet.

Innluften til rommet kommer via to rør plassert i hvert sitt nesten-hjørne ved anlegget. Her representert ved den venstre:
    -3-dsc05685-jpg
    (beklager uskarpheten, men kameraet nektet å fokusere inne i det mørke hullet)

Det er trangt, men det går å sette på en 120mm PC-vifte:
    -4-dsc05687-jpg
    (igjen: beklager uskarpheten)

Det var vanskelig å finne en overgang fra 120mm vifte til 100mm spirorør, så jeg tok utgangspunkt i lokket til en slik:

Etter noen runder med klipping og måling og liming og søling var overgangen klar:
    -1-p1090029-jpg

Godt det ikke er noen skjønnhetskonkurranse... :-)

Viften er en stillegående 93m³/time Noctua-vifte:
    -2-p1090031-jpg

Skulle nok ha ønsket jeg hadde vifter med litt mer futt i, men jeg skal se hvordan det fungerer først. Det er mulig jeg drar til med to 140mm-vifter med nærmere dobbel kapasitet, men det får bli om dette ikke fungerer.

Til å drive viftene skal jeg bruke en slik:
    -3-p1090034-jpg
    (kjøpt på Clasærn)

Grunnen til at jeg ikke bare har brukt en 12V strømforsyning ala plugge i veggen, er at det hele skal styres via X-Comfort. Da passer det best med en strømforsyning som man kobler ledninger på (de fra X-Comfort-aktuatoren).

Her er ting og tang koblet opp for testing:
    -1-dsc05683-jpg

Etter litt knoting (hadde glemt hvordan jeg gjorde det) med Smart Home Controller-opplegget, fikk jeg det til og viften kom flott opp i menyen på telefonen min:
    -2-dsc05684-jpg

Så da var det bare å gjøre første test på smartmobil-stryrt vifte-test:

Det funket egentlig akkurat slik jeg hadde håpet. Nå gjenstår:

1. Hente vifte nummer to fra jobb.
    2. Lage tilsvarende overgang/feste
    3. Lage kontakter og ledninger.
    4. Fikse tak i en form for boks til å ha strømforsyning/aktuator i
    (elektrikere liker ikke at slikt ligger og slenger...)
    5. Smekke på plass
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-dsc05683-jpg   -1-p1090029-jpg   -2-dsc05684-jpg   -2-p1090031-jpg   -3-dsc05685-jpg  

-3-p1090034-jpg   -4-dsc05687-jpg  

Newcomer regnep sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2013
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette var en artig løsning på ventilasjon. Har ikke sett pc vifter montert på denne måten før og du bruker jo ikke akkurat en billig versjon heller. Bruker selv noctua vifter i server og htpc. Suverent stille og bra avtrekk. Blir artig å følge med på resultatet av dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av regnep Vis post
    Dette var en artig løsning på ventilasjon. Har ikke sett pc vifter montert på denne måten før og du bruker jo ikke akkurat en billig versjon heller. Bruker selv noctua vifter i server og htpc. Suverent stille og bra avtrekk. Blir artig å følge med på resultatet av dette.
    Det er de beste viftene når det gjelder støy/luftmengde og jeg setter pris på lite støy. Disse viftene blir jo tross alt plassert INNE i rommet. En annen løsning kunne ha vært å satt vifter på utsiden av ytterveggen (en på hvert inntak).

Er litt spent på hvordan disse viftene takler den kalde luften inn. Men de kommer sannsynligvis bare til å bli brukt når det er over 0 grader ute.

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se hvordan ventilasjonsproblemer kan bli løst! Har holdt på med dette selv en stund nå (problemer med kjøling i rackskapet), og tar i mot nye innspill og ideer med åpne armer! Skal sjekke ut disse viftene, kan være at de passer fint til kjøling av enkeltkomponenter inni skapet.
    Og hvis du ikke allerede har fått det med deg, Maelstromen gjør en glimrende jobb i kinoen, den holdes stramt i tøylene av mine Crown-forsterkere

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å se hvordan ventilasjonsproblemer kan bli løst! Har holdt på med dette selv en stund nå (problemer med kjøling i rackskapet), og tar i mot nye innspill og ideer med åpne armer! Skal sjekke ut disse viftene, kan være at de passer fint til kjøling av enkeltkomponenter inni skapet.
    Det som skjedde inne i skapet ditt var jo ikke så hørbart inne i kinoen, så det er vel ikke behov for slike ekstremt stillegående vifter. Jeg hadde nok satset på noen litt mer hissige vifter enn de jeg har brukt. Som jeg skrev så er det mulig jeg bytter til noe annet selv også. Jeg må nesten bare teste litt først og se hvordan luftmengde/støy-forholdet fungerer.

Og hvis du ikke allerede har fått det med deg, Maelstromen gjør en glimrende jobb i kinoen, den holdes stramt i tøylene av mine Crown-forsterkere
    Jeg må med skam å melde si at jeg bare unntaksvis har vært innom AVForum de siste månedene så jeg har nesten ikke fått med meg noen ting. Men det var jo i alle fall hyggelige nyheter at "lille trille" har funnet seg til rette

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare benytte anledningen til å ønske alle en god jul. Det er i alle fall inne-vær, slik at vi kan dyrke vår AV-lidenskap!

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GOD JUL Ønskes tilbake

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MorJohan Vis post
    Dersom det er denne aktuatoren du har:
    http://www.moeller.no/webapp/Xcomfor...ktuator_02.pdf

så har den en X-OR funksjon som gjør at den ikke kan ha to verdier samtidig. (Boolsk algebra: ENTEN-ELLER).
    Dette sees på øvre høyre figur på side 2.

Vet ikke om du har gjort noe mer med styringen på hev/senk funksjonen, ser det er stund siden dette er postet.

Men ser du nederst til høyre på side 3 (i databladet for persienne-aktuatoren), er det koblingskjema for 24VDC, blir jo det samme for 12V. Trenger 2 releer med 2 NC og 2 NO kontakter på hver. Endestoppene kan jo kobles inn i samme krets.
    Sist endret av bsveian; 12-24-2013 kl 14:18

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    991
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul til deg og dine

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bsveian Vis post
    Vet ikke om du har gjrt noe mer med styringen på hev/senk funksjonen, ser det er stund siden dette er postet.

Men ser du nederst til høyre på side 3 (i databladet for persienne-aktuatoren, er det koblingskjema for 24VDC, blir jo det samme for 12V. Trenger 2 releer med 2 NC og 2 NO kontakter på hver. Endestoppene kan jo kobles inn i samme krets.
    Oj. Takk for tips/hjelp. Jeg må få sjekket opp hva du mener når julekvelden har roet seg

Intermediate tralltrall sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    God jul :-)

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ekstra ventilering - Del 2

La oss bare innse det. Den første "overgangen" mellom 100mm Spirorør og 120mm PC-vifte var ikke spesielt lekker. Alt kommer bak lerretet uansett, så det er ikke så fryktelig farlig, men det var også litt knotete å lappe sammen. Derfor tenkte jeg å ta en litt mer vitenskapelig tilnærming med den andre vifta...

Først måle diameteren:
    -01-jpg
    (ca 118 mm)

Dette gir en omkrets på 118 x 3.14 = 371 mm. Jeg ville lage to biter så da blir det halve omkretsen = 185 mm.
    Tilsvarende på røret ble 100 x 3.14 = 314 mm -> 314/2 = 157 mm.

Jeg husker ikke helt hva slags geniale tanker som for gjennom hodet mitt og resulterte i tegningen under:
    -03-jpg

Men et utklipp av malen så ut til å passe ganske bra, så pytt, pytt:
    -02-jpg

Malen ble klistret godt på disse berømmelige is-boks-lokkene og skåret etter med tapetkniv:
    -04-jpg

Ikke akkurat et kunstverk, men det ble i alle fall hakket bedre enn første forsøk...:
    -05-jpg
    (her vi sett fra vår beste side (et velkjent triks både på rosablogger og byggeblogger...))

Så videre til den elektriske biten. Jeg må høre med min elektron-pusher hva man egentlig skal bruke for boks for å beholde/beskytte disse elktriske komponentene. I mellomtiden bruker jeg denne helt-sikkert-elektro-sertifiserte 4 liters boksen fra Biltema:
    -06-jpg
    (230 ACV inn til venstre og X-Comfort styrt 12 DCV ut til høyre)

Venstre vifte på plass:
    -07-jpg

Høyre vifte på plass:
    -08-jpg

Jeg gidder ikke å gjøre noe stort nummer av utsende, ledningsplassering osv. i denne omgang. Jeg er mest interessert i å få en følelse av hvordan det fungerer først. Om jeg finner ut at dette er bra, kommer jeg til å "finalize" det og få det litt mer gjennomført.

Røykvarsler

Så noe som jeg burde ha gjort for lenge siden, nemlig montere en seriekoblet røykvarsler i kinoen.

Siden det med all sannsynlighet vil begynne å brenne i utstyrsenden av kinoen om ulykken skulle være ute, kunne jeg likesågodt henge opp varsleren i taket bak lerretet:
    -09-jpg

Mulig at selve festingen av varsleren ikke er 100% etter boka, men jeg håper det ikke går særskilt utover funksjonaliteten:
    -10-jpg
    (jeg fant ikke originalfestet)

Men den virket fint under testingen i alle fall og alle de 8 andre varslerene i huset sang med med liv og lyst!
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -01-jpg   -02-jpg   -03-jpg   -04-jpg   -05-jpg  

-06-jpg   -07-jpg   -08-jpg   -09-jpg   -10-jpg  

Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Seriekoplede røykvarslere burde vi vel hatt hele gjengen. I et tett lydisolert rom kan svært mye skje i resten av huset på to timer, eller omvendt. Jeg kommer til å kjøpe meg 4-5 stykker som skal plasseres i rommene med mye elektronikk, samt på hovedsoverommet.
    Ellers var måling og tilkapping av plastkonene gjort etter typisk grundig RuneW-stil! Bra jobbet!

Side 572 av 587 FørsteFørste ... 72 432 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 568 569 570 571 572 573 574 575 576 582 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •