RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 571

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 571 av 587 FørsteFørste ... 71 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 567 568 569 570 571 572 573 574 575 581 ... SisteSiste
Viser resultater 11,401 til 11,420 av 11737
    Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Vippebryter?

Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det er jo litt håpløst om x-comfort-aktuatoren skal kunne kjøre begge veier samtidig. Jeg skal prøve å finne ut av om dette er mulig eller ikke. Om noen vet noe om dette så ikke rug på det men spytt ut!
    Dersom det er en vanlig fjærbelastet vippebryter slik jeg har til min markise, så står den i midtstilling når den ikke betjenes.
    Trykker jeg oppe går markisen ut, og motsatt når jeg trykker nede.
    Det skal vel vanskelig gjøres å trykke ut og inn samtidig?
    Dog annerledes dersom bryteren har separate "knapper" for inn/ut.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen har separat opp og ned-bryter. Men jeg håper og tror at logikken hindrer begge ugangene på aktuatoren å være aktive på en gang.

Intermediate MorJohan sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Sted
    Halden
    Poster
    675
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Fjernkontrollen har separat opp og ned-bryter. Men jeg håper og tror at logikken hindrer begge ugangene på aktuatoren å være aktive på en gang.
    Dersom det er denne aktuatoren du har:
    http://www.moeller.no/webapp/Xcomfor...ktuator_02.pdf

så har den en X-OR funksjon som gjør at den ikke kan ha to verdier samtidig. (Boolsk algebra: ENTEN-ELLER).
    Dette sees på øvre høyre figur på side 2.
    Min byggetråd: Prosjekt Hjemmekino

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, tror jaggu du har rett. Om det en en skjematisk fremstilling av logikken i aktuatoren (hva annet kan det være?).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Den jeg linket til tåler 8A. Da er det mulig du må over til modulære reler for at det skal lønne seg. Skal kikke litt.
    Det enkleste og billigste, om ikke det mest elegante, er muligens å kjøre utgangene inn på fire nye "bilreleer". De koster jo ikke stort.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg hatt en liten "test" av Biltema sin elektriske saksejekk. Og hukommelsen var litt vel optimistisk. :?

Fra endestopp til endestopp tar ganske nøyaktig 2 minutter - og jeg kan jo tilføye at den ikke er lydløs. Men det var vel ikke overraskende antar jeg.
    Det siste halvminuttet skjer det svært lite ifht løftehøyde pga utvekslingen på saksen.

Når det gjelder endestoppen er nok ikke den riktig så enkel som du kanskje håpet på Rune, for det kommer et tydelig klikk fra "fjernkontrollen" (altså ledningsbryteren) når endestoppen nås. Mao er det ikke bare en vanlig vendebryter som kun snur polariteten inni der.
    Muligens sitter det et vekslende rele i hop med bryteren og at bryterne er en-polet, en for minus og en for pluss. Mens releet veksler pluss og minus på den andre lederen med styrestrøm fra en bryter i girkassen.

Nok en gang litt tipping, men jeg kan jo skru opp bryteren for å se hvordan ståa er om det er ønskelig?

-biltemajekk_01-jpg

-biltemajekk_02-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Ja, dette høres jo ikke så bra ut. Om du gidder, så hadde det vært fint å vite mer hva som egentlig skjer her.

Når det gjelder tiden så er det slik at sofaen ville blitt "startet" som en del av "gå i kino-modus"-scriptet. Bare å få igang pj for så å navigere seg fram til filmen tar jo fort et par minutter, så 2 min er ingen krise. MYE støy og endebryter-problematikk er nok verre da...

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Netflix-fix

Takket være mackanzocz her på forumet, så har jeg endelig fått til Netflix på min Samsung BD-spiller. Trikset var å få den til å koble seg på "app store" i riktig land (ikke Norge i mitt tilfelle).

Trikset, som mackanzocz fant ut er å skrive følgende kommando i det vinduet vinduet hvor man kan laste ned app'er:

>>,2,8,9,<<

">>" = Fast forward og "<<" = Rewind

Da kan man velge server-land og ved å velge Great Britain (Storbritannia stod det faktisk), så har jeg nå plutselig Netflix i lista mi av nedlastbare apper! Så nå har jeg altså Netflix!

En stoooor takk til mackanzocz

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte på deg RuneW her om dagen:

-sofaheis-jpg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe - ja, det er mange veier til rom som de sier! Eller til 1. etg, via taket til kjelleren

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    ...og nå funker bildene i tråden din igjen Rune!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhh, supert!

Da kan vi snart ta fatt igjen :-)

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja nå har du hatt sommerferie lenge nok :-)
    Venter i spenning på erfaringer og målinger fra Audyssey Pro.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audyssey Pro ja... Hvor ble det av rødme-smiley'en?

Jeg har noe på gang på høyttaler-fronten serru. Om to dager komme det en pakke med 3 slike med båt fra unaiten:

http://www.diysoundgroup.com/wavegui...ion12-kit.html

Er litt usikker på hvorfor jeg bestilte dem siden jeg ikke har tid til å bygge dem og en gang lovte meg selv å aldri bygge en høyttaler igjen (sub'er er en annen sak). Men det gjaldt vel selv-designede høyttalere. Disse bør være relativt "safe".

I forbindelse med dette prosjektet (og et dusin andre) venter jeg også på en slik:

-gts-10-26180-jpg

Den har ikke kommet lenger enn til GATWICK, så det spørs når den jeg har den...

Mange jern i ilden...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt å se at du er i gang igjen, selv om du "ikke har tid". Den saga vil du få godt bruk for, slikt verktøy er helt essensielt. Spesielt når du nå snart skal skjære til kasser til dine nyinnkjøpte høyttalere. Regner med at du da bestilte kit med frontbaffel. Blir spennende å se hvordan disse vil fungere i kinoen!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Med frontbaffel ja. Det var en av de tingene som gjorde dette kit'et så attraktivt.

Men det blir ikke noen jålehøyttalere det her. De skal være usynlige og bak stoffet...

Intermediate Hunsbedt sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Sted
    Kvinesdal
    Poster
    3,004
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig, ikke noe poeng i å lage noe jåleri. Jeg malte Kassen til E6 elementet med murstrukturmaling. Da slapp jeg å sparkle mer enn en gang. Nok med grovsparkling egentlig. Fant et bra tips til enda bedre maling på DIY-tråden, Warnex strukturmaling: http://bergensound.no/index.php?id_p...lack/vekt-1_kg

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tips angående maling, Hunsbedt!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hevesofa - Biltema-jekk handlet inn og sjekket

Ok, da prøver vi litt igjen :-)

Jeg klarte ikke å legge vekk tankene rundt Biltema-jekken som drivkraft til hevesofaen og måtte til slutt kjøpe en... Det manglet ikke på advarsler, f.eks. at den var treig og bråkete.

Og, ja, den er treig og bråkete. Men jeg tror den fortsatt kan brukes. Sjekk denne videoen:

http://www.youtube.com/watch?v=Gk3Dl7nWQo0

Jekken er veldig treig fra 0 cm til 25cm (eller hva det nå enn er som er toppen). Det er kanskje snakk om halvannet til to minutter!

Men begrenser man seg til f.eks. 18 cm vandring, så er det hele gjort på ca 30 sekunder. Dette er veldig levbart og faktisk i samme gate som de andre elektriske tingene i kinoen bruker på gå i "kino-modus". Tenker da på mørkeleggings-gardinene og dimmingen av lysene. Det endelige målet er jo at alt skal transformeres i synk...

Men hvordan fungerer egentlig denne jekken, og lar den seg styre?

Det viser seg at det er to mekaniske endrestopp-brytere. En her:
    -1-dsc04509-jpg

Og en her:
    -2-dsc04510-jpg

Ledningene fra disse går inn i kontrollboksen som vi ser her (K1/K2) og sørger for at det blir brudd i kretset om jekken er for langt den retningen korresponderende bryter (KEY1/2) er trykket:
    -5-dsc04514-jpg

Bryterene er to micro-switcher (en for opp og en for ned):
    -4-dsc04513-jpg

Jeg måtte selvsagt teste og det går fint an å trykke på begge på en gang uten at noe går i stykker. Jekken bare valgte en av veiene.

Micro-switchene gikk fint an å få ut bare man valgte rett verktøy:
    -7-dsc04516-jpg

Jeg byttet ut switchene med noen ledningsstumper:
    -8-dsc04517-jpg

Lenger har jeg ikke kommet foreløbig, men planen er å sette inn reléer for hver av bryterene og huke på logikk i forkant. Da i form av en X-Comfort persienne-aktuator.

Det spennede blir om jeg klarer å få den til å gå i ett gitt antall sekunder (30 er passe) oppover, men gå i noen sekunder lenger nedover. Det er eneste måten å sikre at sofaen ikke jekker seg lenger og lenger opp for hver gang den brukes. Jeg har det ikke i hodet akkurat nå, men mins å huske at det var mulig å justere denne settingen (hvor lenge persienne-aktuatoren skal gå).
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder -1-dsc04509-jpg   -2-dsc04510-jpg   -4-dsc04513-jpg   -5-dsc04514-jpg   -7-dsc04516-jpg  

-8-dsc04517-jpg  
    Sist endret av RuneW; 09-24-2013 kl 22:21

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I går kom en deilig pakke fra toolstop, min faste pusher av 230V-verktøy!

Det var denne + bord:
    http://www.toolstop.co.uk/bosch-gts1...ble-saw-p16832

Dessverre, dessverre er dette nok en helvetesuke, med 3 barnebursdager, 3 foreldremøter, kjøring til diverse ettermiddagsaktiviteter for tre unger pluss utenlandsbesøk på jobben med ditto middager på kveldene (les: tvangssosialiseringstiltak) - med andre ord: 0 minuter ledig tid, noe som begynner å bli en vane...

På lørdag skal jeg se om jeg i det minste kan pakke den opp og se hva som skjuler seg inni pappen. Om det ikke er en sag så er det i alle fall noe annet rimelig tungt!

Mellom ungekjøring rakk jeg imidlertid å kjøpe et par slike:

(klikk for info)

Siden selve sagen er "kompakt" regner jeg med å få god hjelp med av slik eller to.

Side 571 av 587 FørsteFørste ... 71 431 441 451 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 567 568 569 570 571 572 573 574 575 581 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •