RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 570

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 570 av 587 FørsteFørste ... 70 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 566 567 568 569 570 571 572 573 574 580 ... SisteSiste
Viser resultater 11,381 til 11,400 av 11737
    Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Michaelsand
    Nei, det er ikke enkelt dette her. Håper du finner ut en løsning som funker for deg
    Det er jo bare en filleting. Har ikke engang et Netflix-abonnement. Det hele startet jo med at jeg tilsynelatende hadde to andre enheter som skulle kunne fungere mot Netflix, men som viste seg å slite de også...

Jeg legger ikke noe særlig vekt på dette.

Jeg har heller lyst til for alvor å starte planleggingen av hevesofa-prosjektet!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    3,431
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Netflix støttes jo av utallige enheter for tiden, så hvis/når det blir aktuelt med NetFlix så er det jo bare å skaffe seg noe som funker.

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hevesofa er jo en smal sak. Spørsmålet er bare type drift (elektrisk, hydraulisk el pneumatisk), løftehøyde og pris.

Jeg antar denne gjør jobben?

-17_1942351872-jpg

Løftehøyde på 3,5 meter burde vel holde?
    Antagelig prisen på 42000.- også

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Løftehøyde på 3,5 meter burde vel holde?
    Antagelig prisen på 42000.- også
    Hehehe - med 3.5 meter vil nok få klage over at de ikke ser noe - i alle fall ikke etter å ha blitt presset gjennom 3 lag gips

Det blir vel nesten garantert noe slikt som dette:

Løftehøyde er 24cm, noe som er tett på perfekt til denne bruken.

To slike i kombinasjon med en metallramme-konstruksjon som tåler skjev belastning kan være saliggjørende! Om det bråker litt under bruk er ikke så farlig - det skjer jo bare før/etter filmen.

Utfordringer/tenkepunkter er:

Metallramme-konstruksjonen
    - Må få plass under sofa
    - Må ha ca 25 cm vandring
    - Må tåle skjev belastning

Her må jeg ha hjelp. Jeg vet om minst en maskin-ingeniør her (Pål er du her) som sikkert har noen gode ideer - eller i alle fall kan plukke fra hverandre mine dårlige ideer!

Jekk-systemet
    - Elektrisk (parallell)kobling
    - Endestopp-problematikk (håper det ordner seg av seg selv)
    - Tilknytting mot X-Comfort-systemet

Her regner jeg med at en persienne-aktuator muligens kan gjøre susen, men jeg må tenke på/få hjelp med hvordan dette skal overføres til 12V jekken. Må nesten få en i hus før jeg kan uttale meg om det elektriske på dem. Det er mulig det er så enkelt som å sette 12V spenning på motoren og bare reversere polariteten for at den skal gå opp/ned.

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det krav til at den skal kunne løfte seg med folk i?
    Var det slik at den også skal kunne roteres 180° rundt for spilling, eller er det lagt på is?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Er det krav til at den skal kunne løfte seg med folk i?
    Var det slik at den også skal kunne roteres 180° rundt for spilling, eller er det lagt på is?
    Selvsagt med folk i. Det er jo det som blir gøy!

Rotering var tiltenkt en evt frontsofa, men nå gikk jeg for stoler der, så rotering utgår.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt hevesofa igjen. Tenker litt rundt det elektriske...

Her er tankegangen fra venstre til høyre på skissen under:

-hevesofa-elektrisk-gif

Først har vi en X-Comfort persienne-aktuator. Det er en trådløs mottaker som passer inn i resten av styresystemet mitt. Så vidt jeg har forstått så fungerer den slik at den ved klikk opp eller ned på kontrollen setter 230VAC på de to utgangene markert med piler. Altså enten den ene eller den andre (eller ingen).

Disse to 230VAC styresignalene kan jeg bruke på 4 stk 230VAC releer slik at jeg kan koble + og - individuelt i to retninger. Jeg håper og tror at på den elektriske jekken så er det bare en simpel reversering av spenning som gjelder. Er det ikke det, er jeg ute og fisker...

Når det gjelder 230VAC releer så kanskje dette er noe?
    https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...0-42&toc=18836

Har veldig dårlig greie på andre releer enn de vanlige 12V-releene. Disse er kanskje dyre så om det finner noen "doble" så jeg kunne ha klart meg med 2 stk så hadde det jo vært knall!

Intermediate paalab sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Regner med at du da tenker å koble forbi den eksisterende bryteren på jekken.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalab
    Regner med at du da tenker å koble forbi den eksisterende bryteren på jekken.
    Ja, det var tanken det ja. Må kjøpe en jekk og se hva denne bryteren egentlig gjør først da, før jeg planlegger for mye. Håpet er at den bare reverserer spenningen.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen problem å finne releer med doblekoblingssett. Så da klarer du deg med to. https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...3-48&toc=18836

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men, uten at jeg vet noe om hva slags motor du har tenkt til å bruke, er det kanskje lurt å legge inn en liten timer funksjon slik at ikke motoren bråsnur, eller hvis noen trykker på begge knappene samtidig f.eks.

Disse f.eks er veldig billige. Multifunksjonsrele - Brytere / Fotoceller - 14 Komfyrvakt–Brytere

Men de små 12V motoren stopper vel kanskje momentant uansett? Bare tenker høyt her

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott!

Men det ser ut til at de fleste slike releer tåler litt lite? Jekkene trekker (maks) 12A hver: Er litt usikker på hvordan disse releene takler dette.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Men de små 12V motoren stopper vel kanskje momentant uansett? Bare tenker høyt her
    Det blir jo motorene som er innebygget i Biltema-jekkene. Håper og tror de har innebygde endestopper. Det er litt slikt jeg kommer til å finne ut når jeg får kjøpt en.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den jeg linket til tåler 8A. Da er det mulig du må over til modulære reler for at det skal lønne seg. Skal kikke litt.

f.eks disse:

elhandel.no - KONTAKTOR-NC1-1204-4POL

Aldri hørt om merket før men var billige.

Jeg bruker kun schneider på jobben, godt fornøyd med det - men vet ikke hvor man finner det utenom hos grossister. Ser for meg at f.eks denne Schneider Electric er billig. Er egentlig beregnet for lys og varme men ser for meg at motoren din har relativt kortvarig belastning om gangen så burde fungere greit.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,760
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Det blir jo motorene som er innebygget i Biltema-jekkene. Håper og tror de har innebygde endestopper. Det er litt slikt jeg kommer til å finne ut når jeg får kjøpt en.
    Ah ok, tenkte mest på hva som skjer hvis x-comforten sender signal at den både skal gå opp og ned samtidig f.eks, kan være lurt å ha en sikkerhetskrets slik at man ungår den problematikken og kortsluttning. Er jo bare å kjøre spolespenningen gjennom kontaktsettet til den ene kontaktor gjennom den andre og visaversa. Da må du isåfall ha hjelpeblokker i tillegg, eller andre releer.

Men vet ikke om dette er nødvendig eller om det ligger en sikkerhet i xcomfort allerede.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sirant
    Ah ok, tenkte mest på hva som skjer hvis x-comforten sender signal at den både skal gå opp og ned samtidig f.eks, kan være lurt å ha en sikkerhetskrets slik at man ungår den problematikken og kortsluttning. Er jo bare å kjøre spolespenningen gjennom kontaktsettet til den ene kontaktor gjennom den andre og visaversa. Da må du isåfall ha hjelpeblokker i tillegg, eller andre releer.

Men vet ikke om dette er nødvendig eller om det ligger en sikkerhet i xcomfort allerede.
    Det er jo litt håpløst om x-comfort-aktuatoren skal kunne kjøre begge veier samtidig. Jeg skal prøve å finne ut av om dette er mulig eller ikke. Om noen vet noe om dette så ikke rug på det men spytt ut!

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte en sånn Biltema sak for et år eller to siden mtp et DIY prosjekt selv. I mitt tilfelle ble den disket pga hastigheten (eller rettere sagt mangelen på).
    Så noen heidrundande heistur blir det ikke på de som sitter i sofaen :lol:
    Men den står nå her, så jeg kan alltids sjekke om det er noen enkle ting du lurer på - før du evnt kjøper en selv.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva snakker vi om av tid fra bunn til topp da? 1 min? 5 min?

Ellers så lurer jeg vel på hva bryteren egentlig gjør og hva som er av spenning på ledningen mellom bryter og motor. Er det sånn som jeg har gjettet, at bryteren bare reverserer polariteten? Og hvordan funker endestopp?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Foreløpig tipping:
    Topp til bunn: 1 min
    Bryteren kjører den opp og ned
    Vil ikke tro annet enn at spenningen er 12V og at bryteren kun snur polaritet.

Hva lurer du på ang endestopp? Er det mtp å ha spenning på hele tiden den ene eller andre veien?

Jeg skal dra den frem og sjekke om jeg har tippet rett i løpet av dagen.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av norcad
    Foreløpig tipping:
    Topp til bunn: 1 min
    Bryteren kjører den opp og ned
    Vil ikke tro annet enn at spenningen er 12V og at bryteren kun snur polaritet.

Hva lurer du på ang endestopp? Er det mtp å ha spenning på hele tiden den ene eller andre veien?

Jeg skal dra den frem og sjekke om jeg har tippet rett i løpet av dagen.
    Ja, lurer vel på om det er endestopp vha elektriske endebrytere på "motorsiden" slik at det ikke er farlig å trykke 12v på ledningen etter stoppen, men dette tar jeg nesten for gitt. Hvordan ellers skulle dette fungere?

Side 570 av 587 FørsteFørste ... 70 430 440 450 460 470 480 490 500 510 520 530 540 550 560 566 567 568 569 570 571 572 573 574 580 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •