RuneW: Byggetråd - Status: Lavfrekvent støy i OpenElec-menyene - Side 567

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  11
Side 567 av 587 FørsteFørste ... 67 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 563 564 565 566 567 568 569 570 571 577 ... SisteSiste
Viser resultater 11,321 til 11,340 av 11737
    Newcomer vidareje sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dette var artig lesning Kanskje den beste måten å få bukt med romressonansene på er å absorbere dem med en gedigen Helmholtz slik som 8x12TOM har gjort?
    Vurderer sterkt om jeg skal donere noen kroner til REW, det har blitt et veldig bra program.

Intermediate kjelli sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var en enorm forskjell.
    Må hjem og teste

Kjell

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vidareje
    Dette var artig lesning Kanskje den beste måten å få bukt med romressonansene på er å absorbere dem med en gedigen Helmholtz slik som 8x12TOM har gjort?
    Jeg var veldig opptatt av Helholtz-resonatorer før når jeg akkurat hadde lest mye teori. I etterkant har jeg lest en del om de som har forsøkt det i praksis og der er det jammen mange rare historier - og langt fra alle er av typen "solskinn". Det er jo litt tragisk om man bygger en koloss på 4000 liter for så å oppdage at den ikke fungerer helt på den frekvensen du har beregnet. Eller at den ikke gir det resultatet du hadde håpet på.

Vurderer sterkt om jeg skal donere noen kroner til REW, det har blitt et veldig bra program.
    Ja, det vil jeg oppfordre alle til å gjøre!

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjelli
    Det var en enorm forskjell.
    Må hjem og teste

Kjell
    Vi kjørte 3 runder på samme punkt (men selve målepunktet var ikke satt med mm-presisjon akkurat).

Tør nesten ikke å røre noe av oppsettet nå, men det hadde vært interesant å sett om man kunne f.eks. gjøre de 3 målingene med noe forskyvning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang Helholtz-resonatorer :

Samme her. Bygget noen svære greier bare for å finne ut at de hadde ekstrem lite område de virket innen. Hele greiene gikk på fyllingen.

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har sikkert rett, men det er noen som får det til:
    8x12_TOM's anlegg - Side 62

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Vi kjørte 3 runder på samme punkt (men selve målepunktet var ikke satt med mm-presisjon akkurat).

Tør nesten ikke å røre noe av oppsettet nå, men det hadde vært interesant å sett om man kunne f.eks. gjøre de 3 målingene med noe forskyvning.
    Jeg skal prøve litt der jeg flytter miccen litt. Holder på å integrerer noen beist av noen subber, og det spiller bra. Men lider av noen alvorlige dipper slik du hadde før. Subbene vet jeg kan gi mye mer brystkassetrøkk en det jeg opplever nå.

Jeg skal nullstille alt og kjøre målinger på nytt, inspirert av dine gode resultater .

Kjørte 3 subber før (SVS 13 ultra, Teufel beist og en DIY sub) og det fungerte kjempebra det, men det krevet MYE jobbing med EQ og plassering for å bli kjempebra. Nå når de nye JBL beista er på plass så er det nødvendig å begynne om igjen .

Kjell

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere har sikkert rett, men det er noen som får det til:
    8x12_TOM's anlegg - Side 62
    Når de blir så store så dette begynner det å bli voksne saker

Så lenge det virker er jo alt supert. Hos meg fungerte det og, men ikke slik jeg ønsket og jeg ble lei hele greiene, flyttet sofaen 20 cm og det fungerte bedre det Enklere var det og.

Kjell

Medlem siden
    Feb 2007
    Sted
    Rasta
    Poster
    187
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt lovet at jeg skal få teste ut en E-trap fra Bag-end når de kommer til landet. Untitled Document Det er kanskje noe å tenke på?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har blitt lovet at jeg skal få teste ut en E-trap fra Bag-end når de kommer til landet. Untitled Document Det er kanskje noe å tenke på?
    Et interessant konsept i alle fall. Men den må jo klare å henge med noen feite sub'er om den skal gjøre nytten?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RuneW: takk for tipset ang siste beta av REW. Den simulatoren viser forferdelig godt nøyaktig det jeg opplever i rommet mitt. Og hva jeg kan prøve for å minske problemet før EQ korrigering.

Kjell

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var meg bare en glede!

REW sliter litt med meter-mål , men det skal være fikset i neste release i følge han som snekrer det sammen. Kanskje det allerede er det i den du testet?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    1,408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det merket jeg ikke noe til. ble for Km istedet for meter ja, men fikk det plottet inn. Det omgjør fra meter til ft og det ser ut til å stemme.

K

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    248
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Jeg fikk meg for øvrig litt av en vekker da Gorm nylig viste meg hvordan en peak kunne utarte seg på ulike steder i et rom. I sweetspot var det samme "regla" som hos deg, med kraftig boost (i dette tilfellet på 49Hz). På rad 2 derimot var imidlertid helle boosten borte, mens den på rad 3 var tilbake enda kraftigere. Hvis en kjørte en kontinuerlig sinustone på 49Hz i rommet kunne en gå rundt i rommet og høre hvordan du i noen plasseringen får totalt utfasing, mens det andre steder er ekstrem forsterkning.

Nå er det jo selvsagt sweetspotten som teller mest, men en liten vekker for meg var det jo hvor ekstreme disse boostene kan utarte seg og ikke minst hvor vanskelig disse egentlig er å korrigere i et kinorom der plassering i rommet er minst like vesentlig som selve målingen...
    Ja det är otroligt vad basen kan peaka i olika delar av ett rum och hur den sedan kan vara borta på andra platser.
    Vad jag har förstått så ska ett av de bästa sätten för att få en jämnare basrespons i ett rum vara att man använder flera subbar spridda i rummet och att man undviker att sitta på ett avstånd på 25 och 50 % från väggarna (där det är inget alt maximalt bastryck).
    Då får alla sittplatser samma basboost/dropp i bas och sedan går man in med en equalizer och justerar bort toppar och försöker få bort bottnar.
    Jag har i alla fall försökt bygga mitt kinorum utifrån denna princip men har än så länge bara installerat baslådor i framväggen (men har planer på att installera baslåda i sidoväggen och längs bak i rummet. Men först måste jag lära mig mer om ljudkalibrering. ).
    Här finns en del intressant info om multipla subwoofers:

CEDIA Crosspoint

och

http://www.aes.org/tmpFiles/elib/20130612/13680.pdf

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MisterMR
    Vad jag har förstått så ska ett av de bästa sätten för att få en jämnare basrespons i ett rum vara att man använder flera subbar spridda i rummet och att man undviker att sitta på ett avstånd på 25 och 50 % från väggarna (där det är inget alt maximalt bastryck).
    Jeg har lest disse dokumentene og det er spennende lesing. Men i praksis er man ikke "sikker" uansett virker det som - dessverre. Kjører man simuleringer i mitt rom kan det virke som det optimale er å ha en sub på midten av hver vegg, men det går selvsagt ikke (i alle fall ikke på sideveggene...).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Over til noe helt annet

Jeg har en garasje med to porter og hver sin lampe som tenner mens porten åpner/lukker seg og i et par minutter etterpå. Alt dette er integrert i portåpneren, men jeg tenkte å utvide dette slik at begge lysene lyste om en av portene er/nylig var aktive.

For å gjøre en lang historie kort: Jeg har laget et system med reléer og 12V strømforsyninger osv for å få til dette. Pærene som stod i de opprinnelige lampene var 24V "baklyspærer" med bajonettfatning (husker ikke hva de heter). Derfor måtte jeg bruke reléer som tålte 24V for styringen.

I dag kom den store dagen da jeg skulle prøve leamikket. For å hente spenningen fra pæren hadde jeg kjøpt et bajonettfatning og knust en pære for å koble ledninger til. jeg hadde altså et fungerende lys, men også en ledning med spennigen til dette lyset.

Før jeg koblet til målte jeg for sikkerhets skyld spenningen over denne ledningen. Men multimeteret viste ingen spenning! Jeg var først sikker på at det var en obligatorisk dårlig lodding, men målinger viste full kontakt.

Det viste seg selvsagt at det var AC over disse pærene... Jeg var i bilverdenen og da er det DC og jeg var 100% sikker på at det var DC over disse pærene også... Men det var 26V AC av alle ting.

Så til spørsmålet: Hva slags leamikk er det enkleste for å bruke 26V AC til å styre et rele (24V, men det funker på 12V også)?

Jeg tror ikke jeg gidder å begynne å bygge noe bæleverk med likerettere og glattekretser for dette. Det må finnes noe enkelt? Som man kan kjøpe på DX eller eBay?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et slikt rele kan kanskje vurderes:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...0-74&toc=18836

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for den! Har aldri vurdert at det kan finnes Ac-reléer under nettspenning...

Se der ja! Er det slik at dette benytter 24 VAC som styrespenning? Men hva betyr dette tallet? Er det max? Eller kanskje min?

Det står dette i spec:
    Must operate voltage 80% max. of rated voltage
    Must release voltage 30% min. of rated voltage
    Max. voltage 140% of rated voltage (at 23°C)

Skal jeg lese dette som at den slår inn ved (19.2 VAC (0.8x24)) og at max input er 33.6 VAC (1.4x24)?

I så fall er det jo midt i blinken!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg leser det slik ja, at 24 VAC er styrespenningen som releet er designet for.

To innspill:
    -Dette releet skal tåle 300 W belastning, om releet kobles til å styre 230 VAC inn til 12 VDC strømforsyninger bør det sjekkes om høy startstrøm er tema, jeg ville brukt et relee som tåler ihverfall 2x hva strømforsyningene trekker nominelt.
    -Et alternativ til å la portåpnerne styre lyset som reduserer "leamikket" er en bevegelsessensor, f.eks:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-95&toc=19874

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    Jeg leser det slik ja, at 24 VAC er styrespenningen som releet er designet for.

To innspill:
    -Dette releet skal tåle 300 W belastning, om releet kobles til å styre 230 VAC inn til 12 VDC strømforsyninger bør det sjekkes om høy startstrøm er tema, jeg ville brukt et relee som tåler ihverfall 2x hva strømforsyningene trekker nominelt.
    Det var meningen det skulle styre 12DC etter en strømforsyning med relativ liten effekt så den biten går nok bra.

Sitat Opprinnelig postet av LANcorpse
    -Et alternativ til å la portåpnerne styre lyset som reduserer "leamikket" er en bevegelsessensor, f.eks:

https://www.elfaelektronikk.no/elfa3...6-95&toc=19874
    Hmmm.... dette er en veldig god ide. Men jeg lurer på om jeg vurderte og forkastet den pga at vanlige sensorer detekterer varme (levende vesener) og ikke bevegelse. Det står f.eks fra databladet til sensoren du linket til:

The integrated pyroelectric infrared detector senses the
    invisible heat radiated from movingobjects (people, animals, etc.)
    Mulig det finnes andre prinsipper, men det aner meg at blir langt dyrere. Men jeg kan ta feil - det skjer ca 47 ganger om dagen.

Side 567 av 587 FørsteFørste ... 67 427 437 447 457 467 477 487 497 507 517 527 537 547 557 563 564 565 566 567 568 569 570 571 577 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •